|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Biblia » Nowy Testament » Analizy egzegetyczne NT
Modlitwa Pańska pod kontrolą [5] Autor tekstu: Krzysztof Sykta
Stwierdzenie późnej datacji modlitwy pańskiej nie jest aktem
wiary, czy kolejnym z agnostycznych dogmatów. To jedynie hipoteza badawcza,
która, jak dla mnie i na dzień dzisiejszy, jest najbardziej prawdopodobna wobec
posiadanych informacji.
Rzetelność naukowca nakazuje, by wątpić jak najczęściej. Wątpię,
więc myślę... Przystępując do badań nad rozwojem ewangelii należy zwątpić
we wszystko co na ten temat napisano, wszystkie hipotezy traktować w równym
stopniu poważnie. Zapomnieć o dwóch źródłach czy trzech notatnikach, by samemu z czystym umysłem wypracować najbardziej prawdopodobną tezę, zbieżną, bądź
rozbieżną z oficjalnymi ustaleniami. Postawa taka pozwala na odkrycie rzeczy
nowych w materii uznawanej za prześwietloną w każdym calu, dokonanie odkryć w świetle latarni, przywołanie tych cytatów, o których nikt wspomnieć nie raczy. (Podobnie jest z opisem rzeczywistości. Chcąc poznać prawdę,
lub przynajmniej jej odblaski, należy w pierwszym rzędzie zwątpić we wszystkie
dostępne teorie bóstw, niebios, nieśmiertelności, reinkarnacji, walki złych i dobrych bogów itd., itp. Wymazać ze swej świadomości wszystkie naleciałości i mniejsze lub większe kłamstewka, którymi karmimy od dzieciństwa własne ego.
Spojrzeć na świat w samotności i zapytać się: czym jest to, co mnie otacza, kim
jestem i dlaczego jestem wyłącznie tym, kim jestem. Dlaczego całe życie miałbym
ostrzegać świat z męskiego punktu widzenia, w ograniczonym zakresie doznań.
Spojrzeć na świat i samemu spróbować poznać odpowiedź...)
W przypadku modlitwy pańskiej można sformułować dwie kontr-hipotezy:
a. chrześcijańską — jest ona dziełem boga/ półboga/
żydowskiego rabbiego (w zależności od sekciarskiej proweniencji autora) Jezusa, i stanowi kluczową modlitwę chrześcijaństwa. W takim wypadku warto zapytać,
skoro to tak ważna modlitwa to czemu Łukasz i Mateusz podają odmienne jej
wersje? Czemu Marek jej nie zna, Paweł ni razu nie zacytuje? Czemu trudno
natrafić na je ślady w twórczości pierwszych chrześcijańskich autorów?
b. Griesbacha — wg tego autora Marek stanowi twórcze
przetworzenie Mateusza i Łukasza (na co znajdzie się z kilka ciekawych
argumentów ignorowanych przez fanów 2ST — Teorii Dwóch Źródeł), stąd też
wzmianki, które u niego spotykamy nie stanowią podstawy dla stworzenia
modlitwy, lecz na niej się opierają! Hipoteza trudna do obalenia, o ile więcej
sensownych argumentów świadczy o tym, że Mt i Łk korzystali z jakiejś formy ew.
Marka, o tyle trudniej dowieść, że wzmianki nawiązujące do ojcze nasz w Marku
mają charakter pierwotny a nie deuteronomiczny, mimo wszystko można, a raczej
wypadałoby, parę takich argumentów podać, abstrahując od szeregu wniosków
przedstawionych na poprzednich stronach:
> Mateusz zestawia z sobą w niezbyt przemyślany sposób
modlitwę pańską z prośbą o przebaczenie stad też można wysnuć wniosek, że
cytuje marka a nie na odwrót.
> Dlaczego Marek opierając się na M.P. miałby zmieniać
jej treść, zmieniając długi bądź grzechy na występki?
> Fragmenty, którymi miałby nawiązywać Marek znajdujemy
również u Mt i Łk — Modlitwa w Getsemani, a więc teksty bazowe do stworzenia
modlitwy mamy gotowe w samej ewangelii Mateusza, Marek więc nie może
nawiązywać, skoro jego nawiązania znajdujemy w tekstach pierwotnych.
> W przypadku Marka w szeregu form albo przedstawia
starsze wersje danej opowieści w stosunku do Mateusza (plucie w Genezaret) albo
korzysta z tekstów źródłowych w stosunku do Quelle (m-q). Pytanie, dlaczego w tym przypadku miałoby być na odwrót? Autor Q albo korzysta z ew. marka, albo ze
wspólnego z nim praźródła.
Podsumowując, przedstawiony tu materiał nie wyczerpuje
wszelkich pytań związanych z modlitwą „pańską", (nie przedstawiałem
rekonstrukcji tekstu ani też powiązań rytmicznych lub ich braku w tekście
greckim ze względu na ich drugorzędne znaczenie), pozwala jednakże na
przyjrzenie się „świętej krowie" chrześcijaństwa w nieco świeższy i bardziej racjonalny
sposób.
1 2 3 4 5
« Analizy egzegetyczne NT (Publikacja: 19-06-2002 Ostatnia zmiana: 16-08-2006)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 599 |
|