|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Światopogląd » Dotyk rzeczywistości
Monoteizm jako źródło fundamentalizmu [2] Autor tekstu: Radosław S. Czarnecki
I to
bezduszne prawo, podyktowane jeszcze w zamierzchłej epoce barbarzyństwa, w którym tkwiły ówczesne plemiona semickie Palestyny, staje się punktem wyjścia,
odskocznią, źródłem dla litery chrześcijaństwa. Wiary negującej jurydyzm
mozaizmu. Religii miłości i przebaczenia. Nie, nie chodzi tu o konfrontację z wykładem i wzorcem osobowym Jezusa z Nazaretu. Interesować nas powinna
praktyczna strona funkcjonowania Jego nauki, w postaci tekstów kanonicznych,
stworzonych pokolenie (i później) po męczeńskiej śmierci Mistrza z Nazaretu, w różnych środowiskach paxromana. Św. Paweł z Tarsu
pisze w jednym ze swoich listów:
Jest
bowiem wielu krnąbrnych, gadatliwych i zwodzicieli, zwłaszcza
wśród
obrzezanych: trzeba im zamknąć usta, gdyż całe domy skłócają
nauczając
czego nie należy, dla nędznego zysku.
List do Tytusa, 1, 10 — 11
Zamknąć usta — jak to rozumieć?
Unicestwienie? Trzeba tu dodać, iż zwolennicy reguł Synagogi,
judeochrześcijanie, chrzczeńcy Janowi, esseńczycy itd. w czasach
działalności Jezusa, a także przed i po (jest to epoka potężnego fermentu
społeczno-polityczno-kulturowego ogarniająca wyznawców religii Mojżesza w Palestynie i diasporze), niewiele się od siebie różnili doktrynalnie, mentalnie,
duchowo. Nauki faryzeuszy, Apostołów czy domorosłych Mesjaszy nakładały się i mieszały ze sobą. Dopiero upadek Jerozolimy w 70 r.ne. i zburzenie Świątyni
przez wojska rzymskie kładzie podwaliny pod ostateczny rozdział judaizmu i chrześcijaństwa, utwierdzony jeszcze nieudanym powstaniem Bar Kochby w 135 r.
ne., powtórnym zdobyciem i zniszczeniem Jerozolimy oraz utworzeniem na jej
miejscu przez cesarza Hadriana rzymskiej osady Aelia Capitolina.
A jak postępuje św. Piotr wobec Ananiasza i Safiry, którzy wyłamując się z przyjętych reguł żydowskiej irredenty ukryli
część pieniędzy ze sprzedaży swojej ziemi, swojego mienia, swojej własności.
Ananiaszu — powiedział Piotr — dlaczego Szatan zawładnął twym sercem,
że
skłamałeś Duchowi Świętemu i odłożyłeś sobie część zapłaty za ziemię?
Czy
przed sprzedażą nie była twoją własnością, a po sprzedaniu nie mogłeś
dopuścić
myśli o takim uczynku? Nie ludziom skłamałeś lecz Bogu; Słysząc
te słowa
Ananiasz padł martwy. A wszystkich, którzy tego słuchali ogarnął
wielki
strach. Młodzi mężczyźni wstali, owinęli go, wynieśli i pogrzebali.
Dzieje Apostolskie 5, 3-6
Taki
sam los spotkał po 3 godzinach Safirę, żonę Ananiasza. Egzegeza tekstu nie może
być inna. Powstańcy-zeloci (wg naszych, dzisiejszych norm — fundamentaliści)
zabijają tych członków własnego narodu, którzy sprzeniewierzyli się przyjętym
regułom, zachowując część pieniędzy (pochodzących ze wspomnianej transakcji)
dla siebie (a nie przeznaczając wszystkiego dla ruchu powstańczego).
To jest zelocki, fundamentalistyczny i na
wskroś totalitarny sposób myślenia oraz postępowania. Z jednej strony: my
(wybrani, usankcjonowany przez Boga lud, plemię, gmina wyznaniowa, kościół)-
poza nami: wrogość, obcość, inność, ciemności, zło, upadek, Armagedon.
Kto nie
jest ze Mną, jest przeciwko Mnie; i kto nie zbiera ze Mną, rozprasza.
Ewangelia wg św.
Mateusza 12, 30
Powielą po raz wtóry ten schemat
muzułmanie. Bo jak inaczej interpretować taki oto zapis w ich Świętej Księdze:
A kiedy
miną święte miesiące, wtedy zabijcie bałwochwalców, tam gdzie ich znaj- dziecie;
Chwytajcie ich, oblegajcie i przygotowujcie dla nich wszelkie zasadzki.
Koran IX, 5
Czy inny passus, też
odniesiony do świętej wojny i jej charakteru:
Kiedy więc
spotkacie tych którzy nie wierzą — to uderzcie ich mieczem po szyi,
a kiedy
ich całkiem rozbijecie, to mocno zaciśnijcie na nich pęta. A potem albo
ich
ułaskawcie, albo żądajcie okupu.
Koran XLVIII, 4
Walka z boskiego nadania, w imię religijnych wartości, walka czynna z mieczem w dłoni (rodzaj broni nie jest tu istotny), prowadzona z pobudek
światopoglądowo-etycznych, traci zawsze swój duchowy, pierwotny wymiar. Staje
się jak uczy historia, kolejnym mordem na „człowieczeństwie". Bo musimy przecie
pokonać „Innego", obcego, wroga, nie-jednego-z-nas. W imię naszych przekonań,
naszego Boga, naszej moralności, naszego oglądu świata. Islamskiego,
katolickiego, judaistycznego, protestanckiego, prawosławnego.
Ci którzy
rzekomo walczą w imię Boga, są najbardziej zacietrzewionymi ludźmi
na Ziemi;
wydaje im się, że słuchają tylko boskich przykazań, głusi są przeto
na słowa
ludzkie.
S. Zweig
Prześladowanie, unicestwianie, deprecjacja
osoby, innego stało się treścią funkcjonowania trzech monoteizmów — mozaizmu,
chrześcijaństwa i islamu.
W amoku nienawiści i autorytaryzmu
moralno-prawnego dochodzić możemy do działań z pogranicza science fiction
(holocaust Żydów w czasie II wojny światowej czy gułagi stalinowskie są
powtórzeniem, returnem zachowań i działań, które miały już miejsce w chrześcijańskiej Europie). I to nie jest tak, jak rzekł był K. Zanussi, iż słowo
pisane doby racjonalizmu oświeceniowego stworzyło te potworności, implikowało
zachwianie wiary, utorowało drogę dla totalitarnych systemów XX wieku.
Autokratyzm monoteistycznych systemów religijnych tworzy ciągle, stale i wciąż
tego typu zachowania, postawy, mentalność. Jednostkową i zbiorową.
Podczas krucjaty przeciwko albigensom opat
Citeaux Arnold-Amalryk przed zdobyciem langwedockiego miasta Beziers,
błogosławiąc krzyżowców miał do nich powiedzieć:
Zabijcie wszystkich, Bóg swoich rozpozna.
Arnold-Amalryk (legat papieski)
Cała ludność: katarska, katolicka, Żydzi -
kobiety dzieci, mężczyźni, starcy — wszyscy zostali wymordowani. Źródła
francuskie mówią o ponad 20 000 ofiar....
Znajdujący się w zaświatach cel, jakim jest wieczna szczęśliwość przeksz-
tałca
się w ziemskie szczęście większości. Miejsce kultu religijnego zajmuje
zachwyt
dla twórczych zdolności kultury lub zapał w upowszechnianiu cy-
wilizacji. Aktywność twórcza przeistacza się ostatecznie w interes.
M. Heidegger
Cytowana już Księga Wyjścia (22, 17) daje perspektywę prześladowań za czary. Ten
haniebny proceder chrześcijańskiej Europy to typowy fundamentalistyczny sposób
traktowania innego. Niszczenie, ściganie czarownic, procesy o czary (będące
przełożeniem opozycji kobieta — mężczyzna, seksualności kobiecej i męskiej, jak
również wynikiem maskulinizacji chrześcijaństwa, czego dowodem są m.in. eposy
rycerskie Średniowiecza, totalna męskość Kościoła itd.) staje się od bulli "Summis
desiderantes affectibus" Innocentego VIII (z 1484 roku) chlebem powszednim,
samonapędzającym się horrorem Starego Kontynentu, sycącym się eksterminacją,
krwią i cierpieniem.
Za żaden
grzech Bóg, jak za czary i przeciw naturze rozrodczości, nie
mści się
tak często, powodując przy tym nagłą śmierć.
J. Sprenger / H. Institoris
Różnice doktrynalno-teologiczne w tej
materii nie miały znaczenia. 150 lat po wspomnianym dokumencie papieskim
genewski reformator napisze:
Biblia
uczy nas, że czarownicy i czarownice istnieją i muszą być tępieni.
J. Kalwin
Monoteizm ujmujący absolutystycznie Boga,
jako stworzyciela i Pana wszechrzeczy, zwłaszcza człowieka, w połączeniu z wrogością do innego, do zmian w symbiozie z nienawiścią do człowieczeństwa i jego grzeszności będącej czymś naturalnym i normalnym, w koniunkcji z wizją
naprawy rzeczywistości na swą modłę (stąd nawracanie na naszą wiarę różnymi
sposobami i metodami), rodzi sam z siebie fundamentalistyczne, o religijnej
proweniencji, postawy i zachowania.
Potępienie w tym kontekście jest normą,
jest racją, bo wypowiedziane jest w imieniu Absolutu. Naszego Boga. Czyli my je
formułujemy, ogłaszamy, egzekwujemy.
Najostrzej reaguje się wobec apostatów. Nie
są dostatecznie fundamentalni, brak im żaru naszej wiary. Kary na nich
nakładane mają służyć za odstraszający przykład wewnątrz naszych szeregów i pokazać zewnętrznemu światu naszą pryncypialność, czystość zastępów, wyższość
naszych zasad.
I dotyczy to
wszystkich, omawianych tu religii.
Niech
będzie przeklęty w dzień i niech będzie przeklęty w nocy; przeklęty
gdy się
kładzie i wychodzi z domu. Niechaj Pan nie przebaczy mu nigdy
i niech
go nie uzna. Niech gniew i oburzenie Pana płonie odtąd przeciwko
temu
człowiekowi, niech obciąży go Pan wszystkimi przekleństwami za-
pisanymi w Księdze Prawa i niechaj wymaże jego imię pod niebiosami.
Tekst klątwy jaką obłożono w 1656 r.
B. Spinozę w amsterdamskiej gminie
żydowskiej /
21
W słynnym "Syllabusie"
Pius IX, wydanym w 1864 r, napisał m.in.
Art; 15 — Wyklęty będzie ten kto powie:
każdy człowiek może swobodnie
wybrać i wyznawać religię, którą uzna za prawdziwą przy pomocy swe-
go
rozumu.
Art; 80 — Wyklęty będzie ten kto powie: najwyższy kapłan w Rzymie może
i powinien
się pojednać i pogodzić z postępem, liberalizmem i współczesną
cywilizacją
"Syllabus errorum"
Święta Księga
muzułmanów mówi na ten temat co następuje:
Zwalczajcie tych, którzy nie poddają się religii prawdy — spośród tych
którym
została dana Księga.
Koran;
IX,29
Na
zakończenie rozważań nad religijno-monoteistycznymi źródłami wszelkich
fundamentalizmów należy wspomnieć o samoobronie (często podświadomej) wiernych
przed nadmierną strukturalizacją, funkcjonalizacją i obiektywizacją wiary. Z tymi problemami wiąże się bezpośrednio instytucjonalizacja religii (Sanhedryn,
papiestwo, kalifat). Jest to prosto mówiąc — zagadnienie sposobu i metod
sprawowania władzy.
W życiu
są dwie możliwości. Albo ma się władzę, albo ma się rację.
ks. J.Tischner
1 2 3 Dalej..
« Dotyk rzeczywistości (Publikacja: 15-09-2010 Ostatnia zmiana: 16-09-2010)
Radosław S. CzarneckiDoktor religioznawstwa. Publikował m.in. w "Przeglądzie Religioznawczym", "Res Humanie", "Dziś", ma na koncie ponad 130 publikacji. Wykształcenie - przyroda/geografia, filozofia/religioznawstwo, studium podyplomowe z etyki i religioznawstwa. Wieloletni członek Polskiego Towarzystwa Religioznawczego. Mieszka we Wrocławiu. Liczba tekstów na portalu: 129 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Return Pana Boga | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 606 |
|