|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kościół i Katolicyzm » Sprawy finansowe i majątkowe » Uposażenie Kościoła w XX-leciu
Dotacje państwowe dla Kościoła i skutki finansowe konkordatu z 1925 r. [2] Autor tekstu: Jerzy Wisłocki
Z dotacji przeznaczonej dla Kościoła i duchowieństwa rzymskokatolickiego na
obszarze b. Królestwa Polskiego na uposażenia wydatkowano rocznie około 56%,
[ 17 ] z ogólnej sumy 1 551 135 rubli.
[ 18 ] Ponieważ nie zdołałem ustalić rzeczywistej wysokości wypłat dotacji przyjmuję
szacunkowo, że rząd rosyjski dka Kościoła i duchowieństwa rzymskokatolickiego
wypłacał rocznie około 1,5 mln rubli na obszarze b. Królestwa Polskiego i ziem
zabranych.
B) DOTACJE W POLSCE PRZED 1925 R.
Rząd polski wypłacał duchowieństwu dotacje, wkrótce po przejęciu władzy,
kierując się wysokością wydatków ponoszonych przez państwa zaborcze. W aktach
Ministerstwa WRiOP zachowały się tylko fragmentaryczne dane z lat 1919-1920, na
podstawie których można ustalić, że na obszarze b. Królestwa Polskiego na
pierwsze półrocze 1919 r. preliminowano na wyznania blisko 2 638 000 mkp., z czego przypadało na wyznanie: katolickie 92,3%, augsburskie 2%, reformowane 0,4% i mojżeszowe 5,3%. Rząd rosyjski przeznaczał na dotację dla Kościoła i duchowieństwa katolickiego rocznie około 1,5 mln rubli. Ponieważ do 1918 r.
ruble przeliczano na marki polskie w stosunku 1 : 2,16 okazuje się, że rząd
polski preliminował na pierwsze półrocze 1919 r. wyższą sumę; według wypłat
rządu rosyjskiego winien był przeznaczyć na dotację sumę około 1,6 mln mkp., a przewidywal wydatkowanie 2,4 mln mkp. Ze względu na to, że preliminarz układano
na przełomie 1918/1919 r. różnica w dotacjach w wysokości 0,8 mln mkp wynikała
nie z inflacji, ale z przewidywanej przez rząd podwyżki dotacji. Na uposażenia
preliminowano, podobnie jak rząd rosyjski, 66% całej dotacji. [ 19 ]
Namiestnictwo we Lwowie wypłacało dotację według dotychczasowych zasad. W roku
budżetowym 1918/1919 wypłacono diecezjom galicyjskim 5 mln koron (bez diecezji
krakowskiej), to znaczy o około 0,5 mln koron więcej niż zazwyczaj przewidywano w budżecie. Wydatki w następnym roku budżetowym znacznie jednak wzrosły. W okresie od 1 VII 1919 r. do 31 III 1920 r. wypłacono 9,2 mln koron, czyli po
około 1 mln koron miesięcznie, co dwukrotnie przekraczało wysokość przedwojennej
dotacji. Z zestawienia wydatków, które przysłano Ministerstwu WRiOP (zob. tab.
15) można ustalić, że utrzymano poprzednie proporcje w finansowaniu obrządków:
rzymskiego i greckiego. Na obrządek greckokatolicki w 1918/1919 r. przeznaczono
prawie 68% dotacji, a w następnym roku 66,5%. [ 20 ]
Na obszarze b. zaboru pruskiego dotacja była wypłacana według poprzednich wzorów
przez Ministerstwo b. Dzielnicy Pruskiej.
[ 21 ] Jako przykład rozdziału dotacji może służyć preliminarz budżetowy archidiecezji
poznańskiej sporządzony 17 XI 1916 r. i obowiązujący do 1919 r. [ 22 ]
Dotacja była wypłacana w markach następująco:
kasa arcybiskupia
|
87 938,
-
|
(52,2%)
|
kapituła metropolitalna
|
17 798,
-
|
(10,6%)
|
seminarium duchowne
|
20 166,
-
|
(12,0%)
|
emeryci
|
35 145,
-
|
(21,0%)
|
demeryci
|
7 400,
-
|
(4,2%)
|
Razem
|
166 447,
-
|
(100,0%)
|
Poza budżetem kurii znajdowały się sumy przeznaczone na wypłatę „kompetencji"
dla duchowieństwa oraz zobowiązania rządu wynikające z prawa patronatu.
Przejmując zobowiązania państw zaborczych w stosunku do Kościoła i duchowieństwa
katolickiego rząd obciążył skarb państwa wypłatami dotacji, nie badając
rzeczywistych potrzeb diecezji. Po 1920 r. na skutek nasilającej się inflacji
dotacje odgrywały w budżetach diecezji coraz mniejszą rolę i dopiero po reformie
walutowej można ustalić rzeczywistą wartość sum wypłacanych Kościołowi i duchowieństwu katolickiemu. Przyjęte zobowiązania państw zaborczych
przedstawiały się następująco:
zabór austriacki
|
6,5 mln koron
|
-
|
6,83 mln zł
|
zabór pruski i Górny Śląsk
|
0,75 mln marek
|
-
|
0,93 mln zł
|
zabór rosyjski
|
1,5 mln rubli
|
-
|
3,23 mln zł
|
Razem
|
|
-
|
11,00 mln zł
|
W ustawie budżetowej na 1924 r. przewidywano na zaspokojenie potrzeb związków
wyznaniowych sumę 11,9 mln zł, z czego wyznanie katolickie miało otrzymać 11,4
mln zł.
[ 23 ] Ostatecznie, według zamknięcia rachunków, wypłacono duchowieństwu i Kościołowi
katolickiemu 11,76 mln zł [ 24 ],
czyli sumę zbliżoną do moich obliczeń wysokości dotacji państw zaborczych. Nie
były to jednak sumy ostateczne. W związku z autonomią samorządu województwa
śląskiego Sejm Śląski w swoim budżecie przewidywał wydatki również na Kościół
katolicki. W 1924 r. wydatkowano na ten cel około 1 mln zł,
[ 25 ] czyli łącznie Kościół i duchowieństwo katolickie otrzymywał w Polsce dotację w wysokości około 13 mln zł. Wysokość tej sumy wynikająca w przybliżeniu z przejęcia wypłat dokonywanych przez państwa zaborcze nie była przez episkopat
kwestionowana. Mogło to wynikać z tego, że z innych wyliczeń otrzymamy podobną
sumę zobowiązań państwa. Ogólnie przyjmowano, iż państwo wypłacało dotację m.in.
jako zadośćuczynienie z tytułu dóbr ziemskich skonfiskowanych przez zaborców a przejętych przez Skarb Państwa. Oficjalnie rząd uznawał, że przejął około
200 000 ha.
[ 26 ] Jeśli przyjmiemy, że dochód netto z 1 ha wynosił 50 zł
[ 27 ]
to wówczas okaże się, że rząd winien był wypłacać Kościołowi ok. 10 mln zł.
Można także obliczyć należność wynikającą z innego rachunku. Przyjmując
szacunkową wartość gruntów znajdujących się w rękach państwa na ok. 340 mln zł
[ 28 ]
to okazuje się, że czysty dochód, obliczany zazwyczaj na 4% od kapitału, dawałby
ok. 13, 5 mln zł.
C) SKUTKI FINANSOWE KONKORDATU
Finansowanie Kościoła katolickiego przez państwa było regulowane w konkordatach w różny sposób. Najczęściej państwa zobowiązywały się tylko do kontynuowania
dotychczasowej praktyki w wypłacaniu dotacji, którą przekazywano Kościołowi w zryczałtowanej sumie. W konkordatach nie wpisywano wysokości tego zobowiązania.
Tę drogę regulacji przyjęły: Austria (art. 6 i 15), Jugosławia (art. 18), Litwa
(art. 23-24), Rumunia (art. 12-13 i 20) i Włochy (art. 17-18, 23, 25, 27, 29a,g,
30). Łotwa zobowiązała się płacić uposażenie arcybiskupowi, biskupom i członkom
kapituł w wysokości odpowiedniej do potrzeb ich stanu. [ 29 ]
Modyfikacją tego typu porozumień były zawierane już po 1939 r. układy z Hiszpanią i Portugalią. Hiszpania w układzie z 16 VII 1946 r. (art. 9)
zobowiązywała się do zachowania w rękach Kościoła wszystkich beneficjów, w układzie z 8 XII 1946 r. szczegółowo uregulowała wysokość uposażenia profesorów
seminariów i uniwersytetów, a w konkordacie z 27 VIII 1956 r. podtrzymała swoje
uprzednie decyzje (art. 9, 11, 19, 30).
Portugalia wprawdzie w konkordacie z 1940 r. zobowiązała się tylko ogólnie do
dotowania Kościoła (art. 21 i 27), co szczególnie dobitnie podkreślono w układzie w sprawie misji (porozumienie z 7 V 1940 r., art. 9-10), ale były to
zapewne zobowiązania wynikające z prawa patronatu. Wskazuje na to porozumienie z 1950 r., gdy po zniesieniu patronatu na niektórych terytoriach, Portugalia
została zwolniona od finansowania tam Kościoła (art. 8).
W inny sposób rozwiązano zasady finansowania Kościoła w konkordatach z krajami
niemieckimi. W konkordacie z hitlerowską Rzeszą poręczano jedynie zawarcie
odrębnego układu, jeżeli położenie materialne Kościoła nie zostało uprzednio
uregulowane w porozumieniach z poszczególnymi krajami (art. 18). Kraje
niemieckie zobowiązywały się do świadczeń na rzecz Kościoła katolickiego w ściśle określonej wysokości. W Anhalt płacono gminie katolickiej w Dessau 948 mk
rocznie, natomiast kwartalnie gminom: w Bernburg 282 mk, w Köthen 180 i w Zerbst
327 mk. Pieniądze były przeznaczone na utrzymanie proboszczów.
[ 30 ] W Badenii zobowiązano się do wypłacania rocznej dotacji w wysokości 356 tys. mk i do budowania kościołów.
[ 31 ] Prusy wypłacały rocznie 2,8 mln mk. [ 32 ]
1 2 3 4 5 Dalej..
Przypisy: [ 17 ] AAN, MWRiOP, 281, k. 7a i 7b-13
- informacja z preliminarza budżetowego MWRiOP na 1919 r. dotycząca
budżetu z r. 1913/1914. [ 18 ] Minister WRiOP przedstawiając
sejmowi projekt ustawy o materialnym położeniu duchowieństwa
katolickiego, według redakcji z 3-4 VI 1919 r. oświadczył, że rząd
rosyjski dawał do dyspozycji episkopatu 800 000 rubli rocznie (AAN,
MWRiOP, 491, k. 152). Z powołanego w poprzednim przypisie preliminarza
wynika, że na płace przeznaczono 865 950 rubli i na seminaria 685 185
rubli. [ 19 ] AAN, MWRiOP, 281, k. 7a i 7b,
25-26. Kurs marki polskiej, której emisję podjęły niemieckie władze
okupacyjne na terenie b. Królestwa Polskiego, wynosił 11 XI 1918 r. 8
mkp. za 1 dolara, a 31 XII 1919 r. 9 : 1. W czerwcu 1919 r. kurs wynosił
18 : 1 (Z. Landau, J. Tomaszewski,
Gospodarka Polski, s. 280,
tabl. 75). [ 20 ] AAN, MWRiOP, 297, Sumariusz
wydatków. [ 21 ] AAPoznań, KA 15961, odpis pisma
Ministerstwa b. Dzielnicy Pruskiej do Ministerstwa WRiOP z 23 III 1922
r. [ 22 ] AAPoznań, KA 14927, odpis
preliminarza. [ 24 ] AAN, MWRiOP, 493, s. 64. [ 25 ] Druk I Sejmu Śląskiego nr 522,
cyt. Za B. Reiner, Wyznania,
s. 220-221, przypis 86. B. Reiner podaje sumę wydatków na wyznania
1 114 944 zł, ale Kościół katolicki otrzymywał prawie 96% całej sumy. [ 26 ] Biskupi twierdzili, iż nie
odzyskali po wyzwoleniu 384 020 ha gruntów, ale do tego obszaru
zaliczali też grunty sporne, m.in. pounickie. [ 27 ] Tę wysokość dochodu przyjęto w
konkordacie. [ 28 ] 1 ha ziemi żytnio-ziemniaczanej
kosztował w Polsce średnio 1700 zł w 1928 r. [ 29 ] W dodatkowej deklaracji do
konkordatu, zob. T. Włodarczyk,
Konkordaty, s. 211. [ 30 ] Porozumienie z 4 I 1932 r. [ 31 ] Konkordat z 1932 r. art. 6 i
protokół końcowy. [ 32 ] Konkordat z 1929 r. art. 4.
Nadrenia-Westfalia zawarła w 1956 r. układ z Watykanem tylko w sprawie
dotacji dla biskupstwa w Essen przeznaczając roczną dotację 178 200 mk
na wydatki osobowe i 80 300 mk na wydatki rzeczowe. « Uposażenie Kościoła w XX-leciu (Publikacja: 16-09-2010 )
Jerzy WisłockiUr. 1928, zm. 2008. W latach 1944-1945 działał w Armii Krajowej. W czerwcu 1956 aresztowany i przetrzymywany w Urzędzie Bezpieczeństwa. W 1948 ukończył szkołę średnią w Przemyślu. W 1952 ukończył studia na Wydziale Prawa Uniwersytetu Poznańskiego. W 1963 - doktorat nauk prawnych na podstawie rozprawy o rzemieślniczych cechach poznańskich w okresie przed wojnami szwedzkimi. Od 1978 jest doktorem habilitowanym, od 1983 profesorem nauk humanistycznych, a od 1995 - profesorem zwyczajnym. Od 1953 pracował w Archiwum Państwowym w Poznaniu na stanowisku kierownika pracowni mikrofilmowej. Później - od roku 1956 aż do 1988 - był pracownikiem naukowym Wydziału Prawa Uniwersytetu Poznańskiego, gdzie wypromował 250 magistrów i 12 doktorów. W 1982 został dyrektorem Biblioteki Kórnickiej PAN. Od 1987 kierował Zakładem Badań Narodowościowych PAN, w którym utworzył czasopismo "Sprawy Narodowościowe. Seria Nowa". W latach 1955-1992 był członkiem władz poznańskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Historycznego, a od 1972 do 1985 - głównym redaktorem wydawnictw Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Liczba tekstów na portalu: 10 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Konkordat polski z 1925 roku. Zagadnienia prawno-polityczne | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 607 |
|