|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kościół i Katolicyzm » Sprawy finansowe i majątkowe » Uposażenie Kościoła w XX-leciu
Dotacje państwowe dla Kościoła i skutki finansowe konkordatu z 1925 r. [3] Autor tekstu: Jerzy Wisłocki
Najbardziej szczegółowe ustalenia w odniesieniu do położenia materialnego
Kościoła zawierały konkordaty z Bawarią i Polską. Bawaria w zakresie uposażenia
duchowieństwa w konkordacie z 1924 r. (art. 10) odsyłała do konkordatu z 5 VI
1817 r., w którym w art. 4 została uregulowana wysokość uposażenia w poszczególnych diecezjach w zależności od ilości ziemi posiadanej przez Kościół.
Konkordat z Polską zawierał natomiast szczegółowe postanowienia co do wysokości
dotacji.
W. Abraham w projekcie konkordatu za podstawę wypłacania Kościołowi dotacji
przyjął zasadę uposażenia duchowieństwa, o ile nie będzie ono miało
dostatecznego utrzymania z posiadanych dóbr i majątku (art. 52). Ponadto do
odrębnego układu pozostawiał uznanie wszystkich roszczeń majątkowych Kościoła w stosunku do jego dóbr skonfiskowanych przez zaborców, a które znalazły się w ręku państwa. Układem tym miało być objęte również odszkodowanie za ziemię
kościelną przeznaczoną na cele reformy rolnej (art. 51). W negocjowanym
projekcie konkordatu została przyjęta inna koncepcja. Rząd zobowiązywał się do
wypłacania dotacji dla duchowieństwa w wysokości zbliżonej do dotacji wypłacanej
przez rządy państw zaborczych; dotacja ta miała być podwyższona o wysokość
dochodu z dóbr, które zostałyby przeznaczone na cele państwowe (art. 44).
Tekst konkordatu w zakresie regulacji zobowiązań finansowych państwa wobec
Kościoła został znacznie rozszerzony. Uznane zostały jego roszczenia do dóbr
skonfiskowanych przez zaborców, a które znalazły się w ręku państwa i ostateczne
uregulowanie tej sprawy miało nastąpić w odrębnym układzie. Dotacja miała objąć
nie tylko uposażenia duchowieństwa, jak to przewidywał projekt, ale także inne
wydatki Kościoła. Z brzmienia art. 24 pkt 3 konkordatu wynikało, że: 1) dotacja
miała być roczna, a jej wartość nie niższa od tej, którą wypłacały Kościołowi
państwa zaborcze, 2) miała być wypłacana do czasu kiedy przez późniejszy układ
zostanie zawarta odrębna umowa w sprawie dóbr pokościelnych, 3) w przypadku
nadania Kościołowi ziemi z tych dóbr dotacja miała być obniżona o 50 zł za 1 ha
nadanej ziemi.
Zasada wypłacania i wysokość dotacji zostały ustalone w załączniku A do
konkordatu. Dotacja państwa została podzielona na 7 części, z których 5 było
ściśle określonych co do wysokości, natomiast dotacja dla kleru była zmienna, w zależności od liczby duchownych i rangi zajmowanych przez nich urzędów. Zmianie
ulegał również roczny fundusz budowlany związany częściowo z obowiązkami
patronatu państwowego. Poszczególne tytuły dotacji określono następująco: 1)
uposażenie duchowieństwa, 2) uposażenie emerytalne roczne, 3) uposażenie roczne
chórów katedralnych i niższych urzędników kościelnych, 4) koszty roczne
administracji kościelnej, 5) zapomoga roczna dla zakładów kościelnych, 6) roczny
fundusz budowlany, 7) inne wydatki roczne.
Na uwagę zasługuje używana w tekście konkordatu terminologia. W tekście
francuskim na określenie zobowiązań finansowych państwa w stosunku do kleru
użyto rzeczownika dotation, który w polskim tłumaczeniu art. 24 został określony jako dotacja, natomiast to samo
wyrażenie użyte w załączniku A do konkordatu jest określane jako uposażenie. Nie
była to jednak chyba tylko niezręczność tłumacza, zastanawiająca jest bowiem
konsekwencja w stosowaniu tłumaczenia wyrazu
dotation na
uposażenie właśnie w załączniku A,
który szczegółowo regulował tytuły zobowiązań finansowych państwa wobec
Kościoła. Wyrażenie dotacja oznacza: obdarzenie bądź wyposażenie, natomiast
słowo uposażenie było w dwudziestoleciu międzywojennym także rozumiane jako
stałe wynagrodzenie za pracę. Używanie tego właśnie określenia w załączniku A mogło wywołać wrażenie, że duchowieństwo otrzymuje stałe wynagrodzenie, tak jak
urzędnicy państwowi i wskazywać na uzależnienie kleru od władz państwowych, ale
równocześnie sugerowało trwałe uznanie tego zobowiązania przez państwo w stosunku do kleru. Z tego też zapewne powodu bp S. Łukomski w swoim tłumaczeniu
załącznika A [ 33 ]dotation du clergé przetłumaczył na
uposażenie duchowieństwa, natomiast
dotation annuelle pour les pensions de
retraite na dotacja roczna emerytalna. W ten sposób zostały subtelnie zaakcentowane różnice między pojęciami uposażenia i dotacji. Pewne uzasadnienie rozróżnienia mogło wynikać z tego, że uposażenie
kleru nie było ustalone w załączniku A w stałej sumie, lecz suma była
uzależniona od ilości „etatów" zajmowanych przez duchowieństwo, natomiast na
dotację emerytalną przeznaczano rocznie ściśle określoną sunę, bez względu na
faktyczną liczbę emerytów. O kierunku subtelności stylizacyjnych w tłumaczeniu
S. Łukomskiego świadczy i to, że usiłował poprawić oficjalne tłumaczenie wyrazu
attribuer: les dotations attribuées z
dotacje przyznane na
dotacje przydzielone [ 34 ]
lub les dotations… stront attribuées
z uposażenia będą przyznawane na
uposażenia będą przekazywane,
[ 35 ] akcentując w ten sposób, że dotacje nie są uzależnione od swobodnego uznania
rządu, który ma je jedynie przekazywać Kościołowi, a nie przyznawać, bo ten
obowiązek rządu został ustalony w konkordacie.
W preliminarzu budżetowym na 1925 r. przewidywano na wyznanie katolickie wydatki w następującej wysokości [ 36 ]:
1. Dotacje osobowe duchowieństwa
|
12 707 128
|
-
|
(87,0%)
|
2. Dotacje emerytalne
|
383 413
|
-
|
(2,6%)
|
3. Dotacje służby kościelnej
|
39 878
|
-
|
(0,3%)
|
4. Wydatki rzeczowe instytucji kościelnych
|
363 197
|
|
(2,5%)
|
5. Zasiłki dla instytucji kościelnych
|
20 900
|
|
(0,2%)
|
6. Fundusze budowlane
|
1 016 000
|
|
(7,0%)
|
7. Inne wydatki
|
45 500
|
|
(0,4)
|
Razem
|
14 571 016
|
-
|
(100%)
|
W związku z zawartym konkordatem w ustawie budżetowej preliminowaną sumę
podwyższono o zwiększoną dotację dla duchowieństwa do 16 782 912 zł [ 37 ],
natomiast wypłacono, według zamknięć rachunkowych, 16 133 857 zł.
[ 38 ] Po uwzględnieniu dotacji wypłacanej w województwie śląskim w wysokości około
800 000 zł [ 39 ]
można ustalić, że ostatecznie wypłacono w państwie w 1925 r. dotację w wysokości
16 934 000 zł, czyli skutki finansowe konkordatu wystąpiły wyraźnie.
Od 1926 r. dotacje dla duchowieństwa i Kościoła katolickiego były wypłacane
zgodnie z załącznikiem A do konkordatu, jednak ze względu na finansowanie
działalności państwa na podstawie prowizoriów budżetowych, wypłaty dotacji nie
były dokonywane systematycznie. W pierwszym budżecie państwa, który ustalił rok
budżetowy od 1 IV do 31 III następnego roku kalendarzowego, opracowanym w 1927
r., wprowadzono już wydatki na rzecz Kościoła i duchowieństwa katolickiego w pełnej wysokości. Zachowany został przedkonkordatowy układ wydatków, które
dzielono na osobowe i rzeczowe (tab. 16). Ustawy budżetowe nie odzwierciedlały
jednak rzeczywistej wysokości wydatków. W okresie dobrej koniunktury
gospodarczej, a w związku z tym pomyślnej sytuacji budżetowej państwa,
Ministerstwo WRiOP uwzględniało wnioski episkopatu o podwyższenie liczby
„etatów" duchowieństwa oraz hojniej wywiązywało się z obowiązków patronackich
rządu. W 1926 r. preliminowano dotację w wysokości 20 291 686 zł a wydatkowano
23 459 622 zł. To przeszło 3-milionowe przekroczenie preliminarza było
spowodowane dodatkowo błędami w obliczeniu liczby „etatów". W roku budżetowym
1827/1928 w preliminarzu umieszczono sumę 19 076 022 zł, która została
skorygowana dodatkowo o 1 739 920 zł, w budżecie uchwalono dotację 21 182 939
zł, czyli więcej jeszcze o 366 997 zł. W następnych latach budżet na wyznanie
katolickie wzrósł do blisko 23 mln zł, ale stopniowo, na skutek różnych
ograniczeń wydatków, a od 1930 r. na skutek kryzysu gospodarczego, dotacja nie
była wypłacana w wysokości przewidzianej w budżecie (tab. 17). Średnio
utrzymywała się na poziomie 20 mln zł rocznie.
Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego finansowało działalność
związków wyznaniowych w ramach sum wydzielonych w części 13 rozdziału 2 budżetu
państwa, z tym, że wyznanie katolickie pochłaniało 80-91% tej części budżetu. Na
przykład w budżecie państwa w roku budżetowym 1934/1935 z ogólnej sumy dotacji
na wyznania 22 070 670 zł Kościół katolicki otrzymał 91% (zob. tab. 18).
Na podziale środków finansowych między poszczególne związki religijne poważnie
zaciążył konkordat, który odpowiednio chronił interesy Kościoła katolickiego.
Dlatego też, gdy w latach kryzysu musiały być dokonane redukcje wydatków
państwa, w największym stopniu dotknęły one inne związki religijne. Na przykład w budżecie na 1930/1931 r. na ogólną sumę przeznaczoną na wyznania 25 952 994 zł
Kościołowi katolickiemu przyznano 22 821 189 zł, to znaczy 88% całości, w 1931/1932 roku — 89%, w 1932/1933 r. — 91,5%, w 1935/1936 r. — 91%. W latach
kryzysu redukcja dotacji na rzecz Kościoła katolickiego wynosiła około 11%, a w
stosunku do pozostałych związków wyznaniowych aż 38%. [ 40 ]
Wydatki budżetowe państwa nie ograniczały się jednak tylko do sum zamieszczanych w jednym tytule budżetu, przeznaczonym na finansowanie wyznań religijnych. Do
roku 1927/1928 Sejm Śląski finansował Kościół katolicki z własnego budżetu
przyznając na wyznania religijne ogółem:
1924 rok |
1 114 944 zł
|
1925 rok
|
833 828 zł
|
1926 rok
|
784 000 zł
|
1 2 3 4 5 Dalej..
Przypisy: [ 34 ] Pierwszy wiersz załącznika A,
tamże. [ 35 ] Tytuł VII załącznika A, tamże. [ 36 ] AAN, MWRiOP, 493, s. 21. [ 38 ] AAN, MWRiOP, 493, s. 64. [ 40 ] AAN, MWRiOP, 289, pismo
dyrektora departamentu wyznań F. Potockiego do MSZ z 30 VII 1935 r.,
sporządzone w celu udzielenia odpowiednich informacji ambasadorowi W.
Skrzyńskiemu, od którego Stolica Apostolska oczekiwała wyjaśnień z
powodu obniżenia dotacji. « Uposażenie Kościoła w XX-leciu (Publikacja: 16-09-2010 )
Jerzy WisłockiUr. 1928, zm. 2008. W latach 1944-1945 działał w Armii Krajowej. W czerwcu 1956 aresztowany i przetrzymywany w Urzędzie Bezpieczeństwa. W 1948 ukończył szkołę średnią w Przemyślu. W 1952 ukończył studia na Wydziale Prawa Uniwersytetu Poznańskiego. W 1963 - doktorat nauk prawnych na podstawie rozprawy o rzemieślniczych cechach poznańskich w okresie przed wojnami szwedzkimi. Od 1978 jest doktorem habilitowanym, od 1983 profesorem nauk humanistycznych, a od 1995 - profesorem zwyczajnym. Od 1953 pracował w Archiwum Państwowym w Poznaniu na stanowisku kierownika pracowni mikrofilmowej. Później - od roku 1956 aż do 1988 - był pracownikiem naukowym Wydziału Prawa Uniwersytetu Poznańskiego, gdzie wypromował 250 magistrów i 12 doktorów. W 1982 został dyrektorem Biblioteki Kórnickiej PAN. Od 1987 kierował Zakładem Badań Narodowościowych PAN, w którym utworzył czasopismo "Sprawy Narodowościowe. Seria Nowa". W latach 1955-1992 był członkiem władz poznańskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Historycznego, a od 1972 do 1985 - głównym redaktorem wydawnictw Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Liczba tekstów na portalu: 10 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Konkordat polski z 1925 roku. Zagadnienia prawno-polityczne | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 607 |
|