|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kościół i Katolicyzm » Historia Kościoła » Historia powszechna
Markiz de Pombal i ojciec Malagrida - rozsądek w walce z ignorancją i fanatyzmem [6] Autor tekstu: Piotr Napierała
W XVI wieku szkolnictwo portugalskie stało na dość dobrym poziomie, dzięki
powstałym w ponad 20 kolegiom, tworzącym
bardzo nowoczesny jak na owe czasy system szkolnictwa szkół średnich. W najlepszym z nich — Colegio Real wykładano
gramatykę, poetykę, retorykę, łacinę, grecki, hebrajski, francuski, włoski,
angielski, logikę, filozofię i matematykę. Po okresie upadku szkolnictwa w czasach wszechwładzy jezuitów, i inkwizycji, Pombal założył w 1761 roku
Colegio Real dos Nobres dla dzieci arystokratów. Program, który opracował sam
minister, był bardzo nowoczesny: łacina,
greka, francuski, włoski, angielski, retoryka, poezja, historia, arytmetyka,
geometria, trygonometria, algebra, optyka, astronomia, geografia, nawigacja,
architektura wojenna i cywilna, rysunek, fizyka, jazda konna i szermierka, słowem
bogatszy program niż w XIX-wiecznym
liceum [ 85 ].
Uczniów było najwyżej stu [ 86 ]. Lizbona po 1755 roku wzbogaciła się
kulturalnie, np. o dziecko księcia Lafões i księdza Correia de
Serra, przyrodniczo-medyczno-ekonomiczną (w hasłach wolnorynkowo-fizjokratyczną
[ 87 ])
Królewską Akademie Nauk (1779), i o poświęconą literaturze Akademię
Luzytańską (1756) [ 88 ].
Od roku1715 istniała
pierwsza gazeta portugalska -'Gazeta
de Lisboa'. Lizbona wzbogaciła się też materialnie.
Rozbudowa postępowała nie
tylko w dolnym mieście ale też na obszarach dotąd peryferyjnych: Rato, Campo
Ourique i Sao Bento. Nowy wielki teatr Sao Carlos otwarty w 1793 roku
wzorowany był na mediolańskiej La Scali [ 89 ].
Alfama — dzielnica ocalała z katastrofy, do dziś jest chyba najczęściej opiewana w sztuce i literaturze,
charakterystyczne dla niej są wąskie
uliczki i domy bielone wapnem. Konkurowała ona z nowymi dzielnicami pombalińskimi,
takimi jak Rossio, pełną
sklepikarzy, straganów i kapeluszników [ 90 ].
Woda w oceanie była zapewne równie zimna jak dziś, a może bardziej, gdyż
XVIII wiek był generalnie chłodniejszy niż dziś.
Pombalowi nie udało się zmodernizować transportu. Oskarżający go
potem o malwersacje wytykali mu budowę kanału do własnych winnic, zarzucali
mu także niedostateczne zainteresowanie kwestią dworu. Coimbrę połączono
drogą z Lizboną dopiero w 1798 roku, Droga z Oporto do Bragi (zaledwie 40 mil)
tonęła w błocie, tak więc powozem jechało się ten krótki dystans aż 4-5
dni. W takich warunkach podstawowym środkiem transportu pozostawał grzbiet muła.
Poczta również korzystała z nóg ludzkich i zwierzęcych, powozów nie
posiadała, bo i tak by się nie przydały [ 91 ].
Komunikacja Lizbony z południowym krańcem kraju — Algarve, była i jest
nadal utrudniona [ 92 ].
Minister miał jednak swe zasługi na polu industrializacji; pod koniec wieku,
dzięki jego staraniom w kraju było już ok. 500 niewielkich młynów tkackich, a w tkackim przemyśle pracowało 3.000 lizbończyków [ 93 ].
Markiz de Pombal zmodernizował [ 94 ] i zsekularyzował administrację, czego królowej bigotce Marii I nie udało się
już odwrócić (stara arystokracja i szlachta sukni uznały wzajemnie swoją
pozycję za panowania Marii właśnie [ 95 ]),
mimo iż jej pierwszą decyzją było odwołanie ministra (nie wybaczyła mu
ostrego rozprawienia się z rodem Távora,
którego członkowie zostali pośmiertnie zrehabilitowani).
Wszyscy poza ultrakatolikami opowiedzieli się przeciw próbom zniesienia
sekularyzacyjnych decyzji Pomabala, a mianowani przez niego urzędnicy w zdecydowanej większości pozostali na
stanowiskach. Krótki okres zamieszania
po dymisji Pombala (jego proces i wypuszczenie więźniów politycznych)
nazwano: — viradeira, zmiany jednak okazały się mniejsze niż przypuszczali
twardogłowi katolicy. Dodano
tylko 2 nowych ministrów do rządu odziedziczonego po markizie [ 96 ].
Minister zmarł spokojnie w Pombal w 1782 roku. Mimo wielu zmian, w wielu rejonach chłopi nadal odrabiali wówczas
jeszcze pańszczyznę, a kuźnie i młyny wiatrowe pozostawały w większości w rękach szlachty i mnichów. Kościół odzyskał dzięki królowej część wpływów, a władczyni przekupywała urzędników stanowiskami i pensjami czyniąc z nich noblesse
de robe, hamując ewentualne dążenia rewolucyjne spowodowane przykładem
Francji roku 1789 i następnych. Portugalia końca XVIII wieku miała już dość
silną klasę kupiecką (ok. 80. 000 osób) i rzemieślniczą (ok. 120.000)
[ 97 ]. W roku 1790 ujednolicono prawodawstwo na terenie całego kraju [ 98 ].
Podczas wojny brytyjsko-amerykańskiej, Portugalia wykorzystała przejściowe
osłabienie angielskiego handlu. W tych latach zlikwidowano wszystkie pombalińskie
kompanie handlowe [ 99 ]z wyjątkiem kompanii Douro, ogłoszono wolny handel dla wszystkich kupców w handlu brazylijskim. Lizbona czasów Marii I była bogatsza niż kiedykolwiek (w
1780 roku Portugalia po raz pierwszy sprzedała Brytyjczykom więcej niż od
nich kupiła [ 100 ]),
choć mało w tym jej zasługi. Miasto miało wówczas charakter wyraźnie
arystokratyczny.
Mimo wszystkich oskarżeń o okrucieństwo i bezkompromisowość, Pombal
pozostanie tym, który przeciwstawił się wielowiekowej tradycji portugalskiego
lenistwa, ignorancji i fanatyzmu, zaś tacy ludzie jako ojciec Malagrida będą
symbolizowali ostatni oddech
zabobonu.
1 2 3 4 5 6
Przypisy: [ 85 ] J. Pałęcka, O. Sobański, Lizbońskie ABC, s.
85-86. [ 86 ] A. H. Oliveira Marques, Historia Portugalii t. II XVII-XX w., s. 34. [ 87 ] Nikt jednak nie opracował zasad doktryny
fizjokratyzmu, vide:A. H. Oliveira
Marques, Historia Portugalii t. II XVII-XX
w., s. 31. [ 88 ] Wzorowana na rzymskiej słynnej
Accademiadell'Arcadia, vide: A. H. Oliveira Marques, Historia Portugalii t. II XVII-XX w., s. 31. [ 89 ] J. Pałęcka, O. Sobański, Libońskie ABC,s. 161. [ 90 ] J. Pałęcka, O. Sobański, Libońskie ABC,s. 183. [ 91 ] D. Birmingham, A
concise history of Portugal, s. 91. [ 92 ] Dziśz
Algarve łączy Lizbonę ekspres, który musi przebyć góry, w których jest mało
tlenu. W latach 80. XX wieku, pociąg przemierzał 345 km przez aż 8 godzin,
vide: J. Pałęcka, O. Sobański, Lizbońskie
ABC,s. 23. W 1773 założono
Towarzystwo Rybołówstwa Królestwa Algarve, vide: A. H. Oliveira Marques, Historia
Portugalii t. II XVII-XX w., s. 13. [ 93 ] D. Birmingham, A
concise history of Portugal, s. 92. [ 94 ] Zmodernizował też armię; bycie oficerem stało się z zaszczytu szlacheckiego i potwierdzenia statusu społecznego — zawodem,
vide: A. H. Oliveira Marques, Historia
Portugalii t. II XVII-XX w., s. 26. [ 95 ] A. H. Oliveira Marques, Historia Portugalii t. II XVII-XX w., s. 47. [ 96 ] J. Hermano Saraiva, Krótka historia Portugalii, s. 267. [ 97 ] D. Birmingham, A
concise history of Portugal, s. 94-95. [ 98 ] A. H. Oliveira Marques, Historia Portugalii t. II XVII-XX w., s. 28. [ 99 ] Po minięciu kryzysu ekonomicznego lat 1766-1779 przestały
być potrzebne, vide: A. H. Oliveira Marques, Historia
Portugalii t. II XVII-XX w., s. 13. [ 100 ] A. H. Oliveira Marques, Historia
Portugalii t. II XVII-XX w., 12. « Historia powszechna (Publikacja: 19-10-2011 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 7470 |
|