|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe
Wolność sumienia i wyznania w Polsce w świetle standardów europejskich [1] Autor tekstu: Paweł Borecki
Europejskie standardy w zakresie wolności sumienia i wyznania wyznacza
przede wszystkim art. 9 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych
wolności z 1950 r. (EKPCz). Ponadto w orzecznictwie organów ochrony praw człowieka
Rady Europy wymieniony przepis wiąże się z: art. 8 (prawo do prywatności),
art. 10 (wolność wyrażania poglądów) czy z art. 11 (wolność zrzeszania się,
wolność zrzeszeń) Konwencji. W szczególny sposób art. 9 Konwencji związany
jest z zasadą równości wyrażoną w art. 14 rzeczonej umowy międzynarodowej,
gdyż przepis ten zakazuje dyskryminacji m.in. ze względu „wyznanie lub
przekonania polityczne lub inne", czyli także przekonania światopoglądowe,
etyczne itp. [ 1 ] Lex specialis wobec art. 9 jest
art. 2 Protokołu 1 do EKPCz, który w ramach prawa do nauki chroni w szczególności
prawo rodziców do zapewnienia dzieciom nauczania i wychowania „zgodnie z ich
własnymi przekonaniami religijnymi i filozoficznymi".
Szczegółowy charakter posiada również art. 4 ust. 3 lit b EKPCz mówiący
„o odmowie służby wojskowej ze względu na przekonania". Wyklucza on tego
rodzaju służbę z zakresu pojęcia pracy przymusowej oraz pozostawia państwom
daleko idącą swobodę w określaniu jej dopuszczalności i zakresu [ 2 ].
Właściwe postanowienia Konwencji z 1950 r. odnoszące się do sfery
konfesyjnej wywarły ewidentny wpływ na treść przepisów Karty Praw
Podstawowych Unii Europejskiej (UE). W szczególności art. 10 ust. 1 Karty jest
dosłownym powtórzeniem art. 9 ust. 1 EKPCz. Wpływ Konwencji wykroczył także
poza geograficzne granice Starego Kontynentu, ponieważ członkami Rady Europy
jest współcześnie 47 państw, które zarazem ratyfikowały EKPCz. Niektóre z pośród nich to państwa, które w całości (Gruzja, Azerbejdżan, Armenia) bądź w przeważającej części swego terytorium (Turcja, Rosja) znajdują się w Azji.
Polska zobowiązała się formalnie respektować standardy wynikające z EKPCz w 1993 r. — 19 stycznia ratyfikowana została EKPCz i tego samego dnia
weszła ona w życie w stosunku do Polski, a 1 maja uznała jurysdykcję
Europejskiej Komisji Praw Człowieka oraz Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.
Od tego momentu można było kierować do wymienionych organów skargi
indywidualne przeciwko naszemu państwu. 26 lipca 1994 Polska ratyfikowała
protokół nr 1 do Konwencji z 1950 r.
Przy określeniu standardów europejskich w sferze wolności sumienia i wyznania należy odwołać się także, niejako uzupełniająco, do prawa
Unii Europejskiej, przede wszystkim do prawa pierwotnego. Zostało ono
zasadniczo znowelizowane przez Traktat Lizboński podpisany 13 grudnia 2007 r.
[ 3 ]
Członkami Unii jest obecnie 27 państw europejskich, czyli wyraźna większość z pośród tych, które choćby częściowo znajdują się w granicach Starego
Kontynentu. Poza odpowiednimi postanowieniami Karty Praw Podstawowych [ 4 ],
koniecznym jest uwzględnienie przede wszystkim art. 17 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Polska nie należy jak dotąd do państw najczęściej skazywanych przez
Europejski Trybunał Praw Człowieka za naruszenie art. 9 Konwencji. W sumie w latach 1998-2009 wydano 26 wyroków, w których stwierdzono samoistne naruszenie
rzeczonego postanowienia EKPCz; najwięcej wobec państw tradycyjnie związanych z prawosławiem: Rosji — 8 przypadków oraz Grecji — 5 przypadków [ 5 ]. Art. 9 nie znalazł dotąd
szczególnie widocznego w sprawach polskich. W roku 2010 zapadły dwa wyroki
ETPCz skazujące Polskę za naruszenie wolności i praw w sprawach wyznaniowych
[ 6 ].
Za dziedziny, w których występują wyraźne napięcia między
standardami europejskimi i literą prawa polskiego, a przede wszystkim praktyką
jego stosowania można uznać: 1) ochronę negatywnego aspektu wolności myśli,
sumienia i wyznania, 2) obecność pierwiastka konfesyjnego w szkolnictwie
publicznym, 3) realizację wolności myśli, sumienia i wyznania przez osoby
znajdujące się w instytucjach „zamkniętych" lub wykonujących profesję
związaną z obowiązkiem szczególnej subordynacji, 4) gwarancje wewnętrznej
autonomii i niezależności wspólnot religijnych wpisanych do rejestru kościołów i innych związków wyznaniowych, 5) neutralność i bezstronność państwa
jako gwarancja wolności myśli, sumienia i wyznania, czy 6) określenie pozycji
oprawnej organizacji laickich, czy skupiających osoby niewyznające światopoglądu
religijnego.
Zakres ochrony wolności myśli, sumienia i wyznania gwarantowanych przez
art. 9 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności obejmuje
także obejmuje także przekonania niereligijne — zwłaszcza gnostyczne, czy
ateistyczne. ETPCz wskazywał na to w swoim orzecznictwie wielokrotnie, poczynając
od wyroku z 1993 r. w sprawie Kokkinakis
v. Grecja, w którym stwierdził m.in.: [...] art. 9 ma również duże
znaczenie dla ateistów, agnostyków, sceptyków oraz osób religijnie obojętnych
[...]" [ 7 ]. W sprawie przypomniano, że „Wolność ta
[wolność myśli, sumienia i wyznania] obejmuje m.in. prawo do posiadania i nieposiadania przekonań religijnych, do wyznawania lub niewyznawania
religii". Polski prawodawca krajowy słabo dostrzega kategorię osób posiadających
światopogląd niefideistyczny. Następstwem tego musi być gorsza ochrona ich
uprawnień w dziedzinie wolności w sprawach religijnych. Konstytucja RP z 2
kwietnia 1997 r. w art. 53 posługuje się wąskim pojęciem wolności sumienia i religii. Szczególnie wąska interpretacja pojęcia wolności religii jest
zawarta w art. 53 ust. 2 ustawy zasadniczej. Osoby niewierzące nie mogą powoływać
się na ten przepis, o ile chcą dochodzić swoich wolności w sprawach
konfesyjnych. Mogą co najwyżej powoływać się na wspomnianą w art. 54 ust.
1 wolność wyrażania poglądów, pozyskiwania i przekazywania informacji.
Polski ustrojodawca, podobnie jak Europejski Trybunał Praw Człowieka, nie
zdefiniował pojęcia religii. Określił natomiast w preambule ustawy
zasadniczej najistotniejsze pojęcie religii — Boga, „będącego źródłem
prawdy, sprawiedliwości, dobra i piękna". W art. 53 ust. 2 Konstytucji wolność
religii została odniesiona do takich zjawisk jak: kult, modlitwa, świątynie,
miejsca kultu, praktykowanie, obrzędy. Wspomniany przepis wspomina tylko o wolności przyjmowania religii, natomiast milczy o wolności jej zmiany, w tym
porzucenia — przejścia na światopogląd niereligijnych. Pominięto w zakresie wolności religii wolność jej niewyznawania. Ustawa zasadnicza w art.
53 ust. 6 zabrania w szczególności jedynie zmuszania kogokolwiek do
uczestniczenia w praktykach religijnych. W szkołach (także niepublicznych) może
być nauczana tylko religia związków wyznaniowych o uregulowanej sytuacji
prawnej (art. 53 ust. 4). Także polskie sądy oraz organy administracji
wyznaniowej przyjmują wąską wykładnię pojęcia religii, odwołując się do
jej klasycznej definicji, formułowanej w Polsce przede wszystkim przez część
religioznawców związaną z Kościołem katolickim [ 8 ]. Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniu z 23 stycznia 1998 r. (sygn,
akt I SA 1065/97) odwołał się do pojęcia religii zawartego w Nowej Encyklopedii Powszechnej z 1994 r., w myśl której,
"religia jest powiązaniem między człowiekiem a Bogiem, inaczej mówiąc -
relacją między człowiekiem a świętością (sacrum).
Zakłada aktywność osoby ludzkiej w dążeniu do świętości przez zbliżenie
do Boga". Jest to wąskie ujęcie religii, które eliminuje z jej zakresu
nawet takie fenomeny jak szamanizm, pierwotny buddyzm, konfucjonizm czy
hinduizm. W konsekwencji takiej interpretacji w Polsce nie zostanie
zarejestrowana jako związek wyznaniowy wspólnota, która nie przewiduje
istnienia Boga jako świętości [ 9 ].
W świetle wykładni językowej art. 53 ust. 1 Konstytucji dziwi
optymistyczne w swojej wymowie stanowisko polskiego Trybunału Konstytucyjnego,
zawarte w wyroku z 16 lutego 1999 r. (sygn. akt. SK 11/98), "że wolność
religijna jest ujmowana w normie konstytucyjnej bardzo szeroko [podkr. P.B.], obejmuje bowiem wszelkie religie i przynależność do wszelkich wspólnot religijnych, a zatem nie jest ona
ograniczona do uczestnictwa we wspólnotach religijnych tworzących formalną,
wyodrębnioną strukturę i zarejestrowanych w stosownych rejestrach
prowadzonych przez władzę publiczną. Bez wątpienia tak rozumiana wolność
religijna obejmuje również wyznawców należących do kręgu >>Świadków
Jehowy<<". Trybunał nie rozwinął jednak dalej tego wątku i nie
stwierdził bezpośrednio, czy wolność religii obejmuje także wolność
posiadania i wyznawania światopoglądu nieteistycznego [ 10 ].
Wąskie ujęcie pojęcia religii znalazło swoje odzwierciedlenie także w ustawie z 4 marca 2010 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. (Dz. U. Nr 47, poz. 277). Ustawodawca przewidział zbieranie wyłącznie
na zasadzie dobrowolności m.in.
danych dotyczących wyznania — przynależności wyznaniowej (art. 6 ust. 3.
pkt.2). Zgodnie z legalną definicją na potrzeby rzeczonej ustawy (i spisu
powszechnego) ilekroć mowa jest o wyznaniu-przynależności wyznaniowej -
rozumie się przez to formalne uczestnictwo lub emocjonalny związek osoby z określonym wyznaniem religijnym, kościołem lub związkiem wyznaniowym. Całkiem
nie przewidziano tym akcie możliwości zadeklarowania, choćby ogólnie światopoglądu
niereligijnego [ 11 ]. Bezwyznaniowość, ateizm czy agnostycyzm są to zatem
postawy w sprawach konfesyjnych, których polski ustawodawca krajowy
niejednokrotnie nie dostrzega [ 12 ]. Taki stan normatywny może być
interpretowany jako przejaw negatywnego stanowiska państwa do wspomnianych
opcji światopoglądowych. Byłoby to równoznaczne z odrzucenie konstytucyjnej
zasady bezstronność (neutralności) władz publicznych w sprawach przekonań
religijnych, światopoglądowych i filozoficznych.
1 2 3 4 5 6 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. Komentarz
do artykułów 1-18. Tom 1, red. L. Garlicki, Warszawa 2010, s. 551-552. [ 2 ] Zob. tamże, s. 553. [ 3 ] Dziennik Urzędowy C 306 z 17 grudnia 2007 r. [ 4 ] Dziennik Urzędowy C 14 grudnia 2007 r. [ 5 ] Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.
Komentarz..., dz. cyt., s. 555. [ 6 ] Były to: wyrok z 15 czerwca 2010 r. ws. Grzelak
przeciwko Polsce oraz wyrok z 7 grudnia 2010 r. ws. Jakóbski
przeciwko Polsce. [ 7 ] M. A. Nowicki, Wokół
Konwencji Europejskiej. Komentarz do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka,
Warszawa 2010, s. 570. [ 8 ] Por. Z. J. Zdybicka, Człowiek i religia. Zarys filozofii religii, Lublin 1978, s. 307 i 257. [ 9 ] Tymczasem Federalny Sąd Najwyższy USA już w 1965
r. orzekając w sprawie United States v.
Seeger odwołał się do szerokiej, fenomenologicznej koncepcji religii. W tym orzeczeniu religia została określona jako wiara w Istotę Najwyższą lub
jej odpowiednik, przy czym tę pierwszą zdefiniowano jako „moc bądź istotę
[...], której wszystko jest podporządkowane albo od której wszystko zależy"
(R. M. Małajny, Mur separacji. Państwo a kościół w Stanach Zjednoczonych Ameryki, Katowice 1992,s. 199; tamże również analiza ewolucji definicji religii w orzecznictwie SN USA). [ 10 ] Polska ustawa
zasadnicza nie zawiera szczegółowych gwarancji dla wolność osób niewierzących
do zrzeszania się ze względu na przekonania w sprawach religijnych. Swoich
praw korporacyjnych mogą oni dochodzić na podstawie ogólnych przepisów
konstytucyjnych dotyczących wolności zrzeszeń (art. 12, art. 58). Takie ujęcie
jest zbieżne ze stanowiskiem organów strasburskich (zob.: Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. Komentarz..., dz. cyt.,
s. 577) [ 11 ] Wyniki Narodowego Spisu Powszechnego w zakresie
problematyki konfesyjnej będą miały zatem ograniczoną wartość informacyjną.
Nie pozwolą w ogóle precyzyjnie określić, ile jest w Polsce osób
bezwyznaniowych. Jest bowiem prawdopodobne, że część osób badanych odmówi
odpowiedzi na fakultatywne pytanie o przynależność wyznaniową z obawy przed
ujawnieniem przynależności do mniejszościowego związku wyznaniowego. Spis
pozwoli natomiast o wiele bardziej dokładnie ustalić, ile jest w Polsce
nie-katolików. [ 12 ] Szerzej na temat położenia prawnego we współczesnej
Polsce osób bezwyznaniowych z punktu widzenia ich światopoglądu, w aspektach:
indywidualnym i kolektywnym, zob. P. Borecki, Status prawny osób bezwyznaniowych w Polsce, „Państwo i Prawo"
2007, nr 4, s. 16 i nast. « Prawo wyznaniowe (Publikacja: 30-11-2011 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 7581 |
|