|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Biblia » Nowy Testament » Jezus - człowiek i mit
Dywagacje o popędzie religijnym [4] Autor tekstu: Zbigniew Dylewski
Powielaniem manuskryptów zajmowali
się zawodowi kopiści. Byli to w części ludzie niepiśmienni, których praca
polegała na „przerysowywaniu robaczków" (liter), których znaczenia nie
rozumieli. Nie umieli też czytać ani pisać pierwsi chrześcijanie,
którzy stanowili trzon kopistów pism wczesnochrześcijańskich. Kolejni
autorzy przekazów i kopiści, nie licząc się z faktami, wybierali jakie
fragmenty z licznych przekazów o Jezusie podobały im się bardziej, a jakie
mniej i te bądź to rozwijali bądź pomijali w dalszym przekazie.
Dopisywali także do istniejących manuskryptów takie treści, które ich
zdaniem powinny się w nich znaleźć, a niewygodne przekazy niszczyli.
Zdarzało się także, że autorzy pisali dzieła o postaciach i zdarzeniach
fikcyjnych, które w ich wyobrażeniu odpowiadały „prawdzie teologicznej".
Tak powstała m.in. postać św. Tekli, która choć ma swoje święto w kalendarzu (23.IX.) to tak naprawdę nigdy nie istniała.
Obecnie dysponujemy około 7.000
manuskryptami rozmaitych ksiąg Biblii po grecku oraz około 10.000
manuskryptami łacińskiej Wulgaty oraz także rękopisami w innych językach
(syryjski, koptyjski, ormiański, starogruziński, starocerkiewnosłowiański).
To powoduje, że liczba wariantów tekstu całej Biblii sięga obecnie 300.000.
Po
raz pierwszy kanon Biblii, Starego i Nowego Testamentu, czyli ksiąg napisanych
pod natchnieniem Ducha Świętego ustanowiony został dopiero podczas obrad
soboru w Kartaginie w Afryce, zwanego niekiedy trzecim soborem, w dniu 28
sierpnia 397 r. Nieformalne zasługi przypisuje się jednak cesarzowi Konstantynowi Wielkiemu (272-337), który
zwołał sobór w Nicei w 325 roku i mu przewodniczył. Do kanonu Nowego
Testamentu zaliczono w Kartaginie: 4 Księgi Ewangelii (Marka, Mateusza, Łukasza,
Jana), 1 Księga Dziejów Apostolskich, 13 Listów apostoła Pawła, 1 List z jego listów do Hebrajczyków, 2 Listy Piotra, 3 Listy Jana, 1 List Jakuba, 1
List Judy, i 1 Księga z Apokalipsy Jana. Ostatecznie kanon zatwierdzono
dopiero podczas obrad soboru Trydenckiego 1545-1563 (na tym samym soborze
ustanowiono Indeks Ksiąg Zakazanych). Co ciekawe, zdaniem większości współczesnych biblistów cztery
kanoniczne ewangelie zostały spisane długo po śmierci ewangelistów.
Do naszych czasów przetrwało
zaledwie kilka tzw. kodeksów biblijnych zawierających zestawienia dokumentów
uznawanych za kanoniczne to jest napisanych pod natchnieniem Ducha Świętego. Różnią
się jednak one co do zawartości; przykładowo: ● Kanon Muratoriego
jest najstarszym katalogiem ksiąg Nowego Testamentu powstałym ok. roku 180 w Rzymie. Nie ma w nim pism takich jak: List do Hebrajczyków, List Jakuba, dwa
Listy Piotra i 3. List Jana; występuje natomiast Księga Mądrości oraz
Apokalipsa św. Piotra i Pasterz Hermasa. ● Kodeks Synajski (CodexSinaiticus),
pochodzący z IV wieku (330-360 r.), w stosunku do przyjmowanego obecnie kanonu
zawierał dodatkowo List Barnaby oraz Pasterz Hermasa. ● Kodeks Watykański
(CodexVaticanus), powstały prawdopodobnie w IV wieku, nie zawierał 1. i 2.
Listu do Tymoteusza, Listu do Tytusa, Listu do Filemona, Apokalipsy. ●
Kodeks Bezy (CodexBezaeCantabrigiensis), powstały prawdopodobnie ok. roku
400, zawiera wprawdzie kanon ustalony na soborze w Kartagenie, ale treść
poszczególnych dokumentów znacznie różni się od obecnie przyjmowanej.
● Kodeks Freera (CodexFreerianus), zwany także Waszyngtońskim
pochodzący z V lub VI wieku, jest zlepkiem różnych tradycji, a wyróżnia się
tzw. Logionem Freera, dodatkiem nie występującym w żadnym innym zachowanym rękopisie.
● Kodeks z Clermont (CodexClaromontanus) datowany zwykle na VI w. w stosunku do przyjmowanego obecnie kanonu nie zawierał Listu do Filipian, 1. i 2. Listu do Tesaloniczan, Listu do Hebrajczyków; zawierał natomiast List
Barnaby, Pasterz Hermasa, 3. List do Koryntian, Dzieje Pawła i Apokalipsę
Piotra. ● CodexHierosolymitanus (JerusalemCodex), pochodzący z XI
wieku, zawiera m.in.: List Barnaby, 1. List Klemensa do Koryntian, 2. List
Klemensa do Koryntian, Didache (Nauka dwunastu apostołów), List Marii z Cassoboli, Dwanaście listów Ignacego z Antiochii. Didache aż do IV wieku
zaliczany był do kanonu Pisma Świętego.
Znaczne różnice występują także w treści poszczególnych dokumentów, przykładowo w Kodeksie Bezy występuje
jedno z dłuższych zakończeń Ewangelii Marka, są znaczne odchylenia tekstu w trzech ostatnich rozdziałach Ewangelii Łukasza, oraz liczne dodatki w Dziejach
Apostolskich. List do Laodycejczyków jest we wszystkich 18 niemieckich
wydaniach Biblii drukowanych przed tłumaczeniem Lutra, począwszy od pierwszej
niemieckiej Biblii, wydanej przez Johanna Mentala w Strassburgu w 1488. Różnice w treści poszczególnych ksiąg kanonicznych są tak znaczne, że na przykład
pomimo, że Kodeks Synajski i Watykański powstały w tym samym mniej więcej
okresie i są zbliżone treściowo to wyróżniono między nimi aż 3036 różnic w treści samych tylko ewangelii (Mateusza — 656, Marka — 567, Łukasza -
791, Jana — 1022).
Za życia Jezusa nie
został spisany ani jeden choćby najmniejszy urywek Nowego Testamentu, nie
powstała żadna relacja o Jego życiu i wypowiedzianych słowach. On sam także
nic nie napisał. Wszystko co o Nim wiemy zaczęło powstawać dopiero długo po
Jego śmierci. Obraz Jezusa i treść przekazu, który On dla nas pozostawił
rodziła się w głowach wyznawców w oderwaniu od Jego fizycznej osoby. Jedne
pisma o Nim niszczono, inne fałszowano, a jeszcze inne pisano na nowo. O jednych pismach mówiono, że zostały spisane pod natchnieniem Ducha Świętego, a o innych, że zawierają nieprawdę — zależnie od tego, kto pisał i kto
miał władzę w Kościele. Czy dziś możemy wyłuskać prawdę z tych pokładów
przeinaczeń i zakłamań? Jaki naprawdę był Jezus? Czy Jezus opisany w ewangeliach żył naprawdę?
9. Jezus jako zjawisko uniwersalne?
Dzieje naszej cywilizacji dzielimy
na czas przed i po narodzeniu Jezusa. Rok Jego narodzin stanowi umowną cezurę
między „obcą" i „naszą" historią. Wraz z narodzeniem Jezusa miał
nam się objawić Bóg i od tego momentu uzyskaliśmy prawo do życia wiecznego i zbawienia. Wraz z zesłaniem swojego syna i poświęceniem Go dla nas Bóg
dopuścił nas do oglądania swojego oblicza i dzielenia z Nim szczęśliwej
wieczności. Takiej wykładni udzielają nam chrześcijańscy uczeni i kapłani.
Czy jednak jest ona prawdziwa? Czy religia chrześcijańska jest zjawiskiem wyjątkowym w dziejach ludzkości? Czy głoszone przez nią wartości czynią ją podobną
do innych religii? Czy życiorys Jezusa jest jedyny i niepowtarzalny? Czy wielu
żyjących przed Nim i po Nim „synów bożych" miało równie niezwykłe życiorysy?
Spróbujmy się temu przyjrzeć ...
25 grudnia jako dzień narodzin
Jezusa świętowany jest niemal na całym świecie przez miliardy ludzi.
Niewiele jest krajów, w których ten dzień nie jest wolnym od pracy — tak
jest w Chinach, za wyjątkiem Hong Kongu i Makao, Japonii, Arabii Saudyjskiej,
Algerii, Tailandii, Nepalu, Iranie, Turcji i Północnej Korei. Zazwyczaj okres
Bożego Narodzenia jest wielodniowym, wolnym od pracy świętowaniem, połączonym z dawaniem sobie prezentów. Stanowi radosne zwieńczenie kończącego się roku
kalendarzowego.
25 grudnia, oprócz Jezusa,
urodzili się także egipski Ozyrys (bóg śmierci i odrodzonego życia), perski i rzymski Mitra (po którym dzień urodzin Jezusa „odziedziczyliśmy"),
Apoloniusz z Tiany — Syn Boży, prorok, cudotwórca, grecki. Na
ten dzień urodzenia zdają się wskazywać informacje o frygijskim Attisie,
hinduskim Krysznie i greckim Dionizosie. 25 grudnia jako dzień narodzin Jezusa
przyjęło się obchodzić od IV w.
Dlaczego dzień 25 grudnia był
tak często wybierany jako dzień narodzin najważniejszych bogów? W astronomii jest to dzień przesilenia zimowego. Patrząc na niebo z półkuli północnej
(a pamiętajmy, że chrześcijaństwo jest religią bogatej „północy", a nie biednego „południa"), w dniu 22 grudnia Słońce wydaje się być
najmniejsze i osiąga najniższy punkt na niebie. Przez trzy kolejne dni tj. 22,
23 i 24 grudnia pozostaje w tym samym położeniu. 25 grudnia Słońce podnosi
się o 1 stopień do góry, „wstępuje do nieba", zapowiadając dłuższe
dni, ciepło i wiosnę.
Syriusz jest najjaśniejszą gwiazdą
nocnego nieba, niekiedy można go obserwować gołym okiem nawet w ciągu dnia.
Znajduje się w odległości od nas ok. 8,6 lat świetlnych, ma masę ponad dwa
razy większą od Słońca i jest od niego 21 razy jaśniejszy. To powodowało,
że moment, kiedy Syriusz stawał się po raz pierwszy widoczny na wschodzie o świcie wyznaczał początek roku w kalendarzu Egipcjan. (podobna była zasada
funkcjonowania kalendarzy Sumerów, Babilończyków i Greków). Dnia 25 grudnia
Syriusz leży w jednej linii z trzema jasnymi gwiazdami z Pasa Oriona. Te trzy
gwiazdy nazywane są dziś, tak samo jak w starożytności: „Trzej Królowie".
Ci „Trzej Królowie" i Syriusz wskazują miejsce wschodu (narodzin) Słońca w dniu 25 grudnia. Jest to obecnie najczęściej przytaczana teoria tłumacząca
wyjątkowość dnia 25 grudnia w dziejach religii oraz powstanie legendy o trzech królach, którzy przybyli z darami i złożyli pokłon.
●Źródło
chrześcijaństwa — mitologia egipska (kult
słońca)
"Cień Boga pojawił się przed „Łaski Pełna" i oznajmił jej: Będziesz miała syna, którego będą zwać Syn Boga" (cytat z „Opowieści Satmiego").
Mitologia egipska była
żywa w państwie faraona w okresie od trzeciego tysiąclecia p.n.e. do nadejścia
chrześcijaństwa. Początkowo występował w niej politeizm, ale w okresie końcowym
była już tylko czwórka pierwszoplanowych bogów: Ozyrys, Izyda i Horus oraz
ich wróg Set. Ozyrys i Horus, ojciec i syn, byli tą samą postacią. Horus
uosabiał cały Egipt, nad głową nosił tarczę słoneczną (Ra). Zdaniem
religioznawców, sytuacja nieuchronnie zmierzała do monoteizmu.
Narodziny Horusa były
zapowiedziane przez aniołów, towarzyszyły im solarne bóstwa, które podążały
za gwiazdą Syriusza przynosząc dary. Horus miał ziemskiego ojca Seba, ale w rzeczywistości był synem boga Ozyrysa. Jego matka Izyda uciekła z niemowlęciem
Horusem kiedy zły bóg Set zazdrosny o swoją władzę postanowił zgładzić
Horusa.
Faraon był synem boga,
ludzkim wcieleniem Horusa. Był chrzczony przez kapłana Anupa w wieku 30
lat wodą z Nilu, podlegał także obrzezaniu. Jako syn boga dokonywał licznych
cudów m.in. zamienił wodę w wino — przedstawia to płaskorzeźba na grobie
egipskim w Paheri , ok. 1500 lat p.n.e. (na płaskorzeźbie jest sześć dzbanów
podobnie jak na obrazie Giotto di Bondone (1266-1337) przedstawiającym cud
Jezusa w Kanie Galilejskiej). Horus opierał się także pokusom złego
Suta na wysokiej górze.
1 2 3 4 5 6 7 Dalej..
« Jezus - człowiek i mit (Publikacja: 09-12-2012 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8555 |
|