|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Biblia » Nowy Testament » Jezus - człowiek i mit
Dywagacje o popędzie religijnym [1] Autor tekstu: Zbigniew Dylewski
Teza:
Jest bardzo prawdopodobnym, że postać Jezusa jest
złożeniem wątków biograficznych kilku postaci oraz społecznych oczekiwań
przyjścia Mesjasza wyrażanych powszechnie w pierwszych wiekach naszej ery.
„Życiorys
Jezusa" był pisany i zmieniany wyłącznie przez tych, którzy w Niego
wierzyli. Od niemal dwóch tysięcy lat przekaz o Jezusie jest „wzmacniany", i „uwiarygadniany" siłą, i autorytetem władzy, w której Kościół
partycypuje.
Gdyby
racjonalnie analizować treść przekazów o Jezusie to nie sposób oprzeć się
wrażeniu, że jest to postać stworzona sztucznie. Bardzo niewielu chrześcijan
zapoznało się gruntownie z przekazami o Nim, zresztą, dość długo Kościół
zabraniał czytać Biblię. Nasza wiara w Jezusa wynika z tkwiącego w każdym z nas popędu religijnego oraz faktu, że
chrześcijaństwo jest dla nas tu i teraz najatrakcyjniejszą ofertą religijną.
1.
Słów
kilka wstępu o Jezusie
Miliardy wyznawców codziennie modlą się do Niego. Nawet jeśli
formalnie nie są zaliczani do chrześcijan, jak na przykład Mormoni i Świadkowie
Jehowy. Jezus, Bóg-człowiek, od dwóch tysięcy lat, jest inspiracją dla
bardzo wielu ruchów religijnych. Podobnie zresztą jak Bóg Ojciec który wysłał
swojego Syna, żeby dla naszego dobra został przez nas skazany na śmierć i ukrzyżowany. Od tamtego zdarzenia Bóg jest obecny w każdym z nas,
przynajmniej jeśli idzie o ludzi Zachodu.
Jeśli jednak chcemy zgłębić życie i przesłanie Jezusa, jakie po
sobie zostawił, to napotykamy na niespodziewane trudności. Przede wszystkim
Jezus nie pozostawił po sobie choćby skrawka pisma. Tradycja mówi, że bardzo
dobrze znał żydowskie Pismo, ale nic nigdy nie napisał.
Przekazów, które świadczą o historyczności Jezusa jest wiele, ale
mają bardzo niewielką wartość historyczną. Przede wszystkim dlatego, że żaden z nich nie pochodzi z czasów Jezusa. Wszystkie przekazy o Jezusie są co
najmniej kilka wieków późniejsze. Powstały w wyniku wielokrotnego
przepisywania różnych wcześniejszych wersji, które nie przetrwały do
naszych czasów. Jest to dosyć osobliwe zważywszy, że studiujemy po dziś
dzień zarówno księgi napisane przed Jezusem jak i w Jego czasach.
O Jezusie nie pisali naoczni świadkowie Jego życia. Dla znanych pisarzy
greckich, rzymskich i żydowskich Jezus był postacią zupełnie nie znaną. Z jednej strony ewangelie kanoniczne i apokryficzne rozpisują się o Jego bardzo
licznych cudach, z drugiej strony Jemu współcześni w żaden sposób nie
wspominają o Jego istnieniu. Współcześni Jezusowi, nieważne przyjaciele czy
wrogowie, nie wiedzieli nic o Jego życiu i licznych cudach jakich dokonywał.
Przed studiującym życie Jezusa stale staje pytanie: który z przekazów o Nim jest najbardziej zbliżony do prawdy historycznej?
2.
Co mówią Ewangelie kanoniczne o Jezusie
Ewangelie kanoniczne przekazują nam prosty, niemal idylliczny obraz
Jezusa. Większość informacji o Nim zawiera się w stacjach drogi krzyżowej,
którą wierni przechodzą co roku. Pozostałe powtarzane są w okresie Świąt
Bożego Narodzenia i Święta Trzech Króli przez śpiewanie kolęd, budowanie
szopek, jasełka, kazania księży i pogadanki w mediach.
Narodzinom, życiu i śmierci Jezusa towarzyszyły według ewangelii
kanonicznych (Mateusza, Marka, Łukasza i Jana) zdarzenia, które powinny były
trwale wpisać się w pamięć jemu współczesnych.
Nie sposób, aby zjawisk tych nie zauważyć i nie opisać.
●
Kiedy Jezus się urodził ..."Herod… rozkazał pozabijać w Betlejem i w całej
okolicy wszystkich chłopców poniżej lat dwóch". (Mt 2, 16),
●
Kiedy zaś Jezus oddał Bogu ducha na krzyżu „...od szóstej godziny do
dziewiątej godziny ciemność okryła całą ziemię" (Mt 27, 45),
● A kiedy Jezus zmartwychwstał "I oto zasłona w świątyni rozdarła się na
dwie części od góry do dołu i ziemia się zatrzęsła i skały popękały. I pootwierały się grobowce i wiele ciał świętych spoczywających w grobach
powstało. I wyszedłszy z grobów po Jego zmartwychwstaniu, weszli do miasta świętego i pokazali się wielu [ludziom]" (Mt 27, 51-53).
●
Gdy już ciało Jezusa leżało w grobie wykutym w skale, zamkniętej przy
wejściu ogromnym kamieniem"...nastąpiło
wielkie trzęsienie ziemi albowiem Anioł Pański zstąpił z nieba i odsunął
kamień" (Mt 28, 2).
Ale
czy te powyżej opisane zdarzenia zostały zauważone i opisane przez ludzi Jemu
współczesnych? … czy wskrzeszenia zmarłych, których Jezus dokonał (Łazarz,
młodzieniec z Nain, córka Jaira) lub bardzo liczne uzdrowienia, których Jezus
miał być sprawcą wzbudziły podziw i sławę wśród Jemu współczesnych?
3.
Ewangeliczne cuda Jezusa
W Ewangeliach Kanonicznych Jezus dokonał ponad trzydziestu cudów:
●
wskrzeszałz martwych Łazarza (J 11,1-44), córkęJaira (Mt 9,18-26; Mk
5,21-43; Łk 8,43-48), młodzieńca z Nain (Łk 7,11-17),
●
uzdrowiał opętanego w synagodze w Kafarnaum (Mk 1,21-28; Łk 4,31-37), trędowatego
(Mt 8,1-4; Mk 1,40-45;Łk 5,12-16), syna dworzanina (Mt 8,5-13; Łk 7,1-10; J
4,46-54), teściową Piotra (Mt 8,14-17; Mk 1,29-34; Łk 4,38-41),dwóch opętanych w kraju Gadareńczyków (Mt 8,28-34; Mk 5,1-20; Łk 8,26-39), paralityka w Kafarnaum (Mt 9,1-8; Mk 2,1-12; Łk 5,17-26), kobietę cierpiącą na krwotok (Mt
9,20-22;Mk 5,24-34; Łk 8,43-48), dwóch niewidomych
(Mt 9,27-31), opętanego niemowy (Mt 9,32-34), chromego nad sadzawką (J
5,1-18), człowieka z uschłą ręką (Mt 12,9-13; Mk 3,1-6; Łk 6,6-11),
niewidomego i niemego opętanego (Mt 12,22-28; Mk 3,20-30; Łk 11,14-23), kobietę w szabat (Łk 13,10-17), córkę kobiety kananejskiej (Mt 15,21-28; Mk 7,24-30),
głuchoniemego w Dekapolis (Mk 7,31-37),niewidomego w Betsaidzie (Mk 8,22-26),człowieka
chorego na puchlinę wodną (Łk 14,1-6), dziesięciu trędowatych (Łk
17,11-19), niewidomego od urodzenia (J 9,1-12), niewidomych pod Jerychem (Mt
20,29-34; Mk 10,46-52; Łk 18,35-43),epileptyka (Mt 17,14-21; Mk 9,14-29; Łk
9,37-49), ucięte ucho (Łk 22,49-51),uzdrawiał w Genezaret (Mt 14,34-36; Mk
6,53-56) oraz uzdrowił nieurodzajne drzewo figowe (Mt 21,18-22; Mk 11,12-14),
●
uciszył burzę (Mt 8,23-27 ; Mk 4,35-41; Łk 8,22-25)
●
zamienił wodę w wino w Kanie Galilejskiej (J 2,1-11),
●
sprawił obfity połów — po raz pierwszy (Łk 5,1-11) i drugi 153 ryb (J
21,1-24).
●
chodził po jeziorze (Mt 14,22-33; Mk 6,45-52; J 6,16-21),
●
rozmnażał cudownie chleb — po raz pierwszy (Mt 14,13-21; Mk6,31-34; Łk
9,10-17; J 6,5-15) i drugi (Mt 15,32-39; Mk 8,1-9),
●
spowodował znalezienie monety w pyszczku ryby (Mt 17,24-27),
●
odprawił egzorcyzmy o zachodzie słońca (Mt 8,16-17; Mk 1,32-34; Łk 4,40-41),
●
dokonał Przemienienia Pańskiego czyli ukazał się wybranym uczniom rozmawiający z Mojżeszem i Eliaszem (Mt 17,1-13; Mk 9,2-13; Łk 9,28-36).
A jednak … spośród wszystkich pisarzy greckich i rzymskich, żydowskich
czy jakichkolwiek innych żaden nie zauważył tych oczywistych dokonanych przez
Jezusa cudów. Ani zarządzonej przez Heroda rzezi niewiniątek, ani
trzygodzinnej ciemności okrywającej całą ziemię, ani rozdartej zasłony w świątyni w miejscu najbardziej świętym ze świętych, ani nieboszczyków, którzy
powstali z grobów i weszli do miasta i pokazali się innym ludziom, ani
wielkiego trzęsienia ziemi, ani żadnego spośród trzydziestu siedmiu
dokonanych przez Niego cudów. Jak myślisz, dlaczego?
4.
Jak opisywali Jezusa pisarze greccy i rzymscy?
Poza wzmiankami Pliniusza Młodszego (61-113), Tacyta (ok.55-120) i Swetoniusza (ok.69-130), które powstały około roku 80 i bardziej odnoszą do
chrześcijaństwa jako religii niż do osoby jej założyciela, nikt nie
wspomina o Jezusie.
●Pliniusz
Młodszy(ok.61-113) w jednym z listów do cesarza Trajana z Bitynii
(gdzie w latach 111-113 sprawował urząd namiestnika Rzymu) przedstawia
Jezusa jako boga grupy wyznawców : „mieli zwyczaj w pewnych dniach przed
wschodem słońca się zbierać i do
Chrystusa jako boga modlitwy odmawiać".
●
Tacyt (ok.55-120) w Annales (Rocznikach) wydanych w 116 r. w rozdz. 44
informuje o ukrzyżowaniu Jezusa : "Aby więc usunąć [pogłoskę], podstawił
Neron winowajców i dotknął najbardziej wyszukanymi kaźniami tych, których
znienawidzono dla ich sromot, a których gmin chrześcijanami nazywał. Początek
tej nazwie dał Chrystus, który za panowania Tyberiusza skazany został na śmierć
przez prokuratora Poncjusza Pilatusa [...]"
●
Swetoniusz (ok.69-130) w Żywotach cezarów (ok.121r.) w rozdziale o cesarzu
Klaudiuszu (41-54) wspomina o Jezusie jako o żyjącym jeszcze!!! wichrzycielu
: „Żydów wypędził z Rzymu za to, że bezustannie wichrzyli, podżegani
przez jakiegoś Chrestosa".
Pisarze, którzy żyli i tworzyli kiedy Jezus nauczał lub krótko po tym
t.j. Wellejusz Paterkulus (ur.ok.19
pne — zm.po 30), Pliniusz Starszy
(23-79), Marcjalis (43-103), Plutarch (50-120), Juwenal (55-130)), a także
późniejsi (m.in. Florus (ok.70-ok.140),
Appian z Aleksandrii (ur. po 80 — zm. przed 165), Kasjusz Dion (ok.163-235),
Arrian (ur.ok.95 -
zm.171-180), Festus Rufius (IVw.), Herodian (ur.ok.180), Gelliusz (II poł. II
w.), Wiktor Aureliusz (IV w.), Ammian Marcelinus (330-395) milczą na jego
temat, choć przedmiotem ich rozważań są często rzeczy nieporównanie
mniejszej rangi. Żaden z pisarzy greckich ani
rzymskich nie słyszał o rzezi niemowląt urządzonej przez Heroda, ani o trzygodzinnej ciemności, która okryła ziemię, ani o trzęsieniach ziemi, ani o duchach, które wyszedłszy z grobów pokazywały się ludziom na mieście,
ani w końcu o żadnym z tych trzydziestu siedmiu cudów Jezusa. Jak myślisz,
dlaczego?
●
Świadectwo Celsusa
Celsus
(II w. n.e.) był pisarzem grecko-rzymskim „wykształconym, erudytą czującym
się swobodnie na gruncie greckiej literatury i filozofii [...] zapoznał się
bez wątpienia ze Starym Testamentem (Księga Rodzaju, Wyjścia, Liczb, Powtórzonego
Prawa, Daniela, Jonasza, robi aluzje do Psalmów), nawiązuje do tekstów
ewangelii Mateusza, Łukasza i Jana, znał
listy Pawła do Galatów, Kolosan, Pierwszy do Koryntian. Zapoznał się także z literaturą chrześcijańską ...także chrześcijańskie pisma apologetyczne,
znał Justyna oraz Filona Aleksandryjskiego,
znał literaturę heretycką, zwłaszcza gnostycką, robił aluzje do
doketyzmu oraz do nauki Marcjona i Walentyna". Celsus pisał o Jezusie jako kuglarzu, oszuście i owocu cudzołóstwa. A oto jaki jawi się Jezus na kartach jego „Prawdziwego słowa":
1 2 3 4 5 6 7 Dalej..
« Jezus - człowiek i mit (Publikacja: 09-12-2012 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8555 |
|