|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Nauka » Nauka i religia
Dlaczego (niemal wszyscy) kosmologowie są ateistami [5] Autor tekstu: Sean M. Carroll
Tłumaczenie: Ziemowit Ciuraj
We
wszechświecie złożonym z wielu odrębnych obszarów z różnymi wartościami
sprzężonych stałych jest tautologią, że inteligentni obserwatorzy będą
mierzyć tylko wartości, jakie uzyskają w tych obszarach, które są w zgodzie z istnieniem takich obserwatorów. Nie jest to bardziej niezwykłe niż powód,
dla którego nikt nie jest zdziwiony, że życie powstało raczej na Ziemi niż
na powierzchni Słońca, nawet mimo iż powierzchnia Słońca jest o wiele większa:
Ziemia jest po prostu dużo bardziej gościnnym środowiskiem. Wobec tego, nawet
gdybyśmy mieli być pewni, że znikome zmiany w cząsteczkach czy sprzężeniach,
które obserwujemy w naszym wszechświecie uczyniłyby życie niemożliwym, żadną
miarą nie musielibyśmy przywoływać inteligentnego projektu jako wyjaśnienia.
5.
Wnioski
Pytanie,
które postawiliśmy, brzmi „myśląc jak dobrzy naukowcy i obserwując świat, w którym żyjemy, czy rozsądniejszy jest wniosek, że materialistyczny czy też
może teistyczny obraz świata ostatecznie daje większą nadzieję na
dostarczenie całościowego opisu wszechświata?" Jakkolwiek nie wyobrażam
sobie, bym zmienił przekonania wielu ludzi, doprawdy mam nadzieję, że moje
rozumowanie było klarowne. Poszukujemy kompletnego, koherentnego i prostego
zrozumienia rzeczywistości. Biorąc pod uwagę to, co wiemy o wszechświecie,
jak się wydaje, nie ma powodów przywoływać Boga jako części tego opisu. Pośród
różnych sposobów, na które Bóg mógłby być oceniony jako pomocna hipoteza — takich, jak wyjaśnienie warunków początkowych wszechświata, albo szczególny
zestaw pól i sprzężeń odkrytych przez fizykę cząsteczkową — są wyjaśnienia
alternatywne, które nie wymagają niczego poza całkowicie formalnym,
materialistycznym opisem. Wobec tego prowadzi mnie to do wniosku, że dodanie
Boga uczyniłoby rzeczy właśnie bardziej skomplikowanymi i ta hipoteza powinna
być wedle standardów naukowych odrzucona. Jest to godzien uszanowania wniosek,
który, jak dotąd, przynosi współczesna kosmologia; aczkolwiek dialog między
ludźmi, którzy mają inne odczucia niewątpliwie jeszcze potrwa.
Copyright ©2003 Sean M. Carroll. The electronic
version is copyright ©2007 by Internet Infidels, Inc. with the written
permission of Sean M. Carroll. All rights reserved.
Tekst oryginału.
Dzięki
uprzejmości Internet Infidels , Inc.www.infidels.org
Te
pliki i wiele innych dostępnych jest na stronie Secular Web:
http://www.infidels.org/
These files, and many more are available at the Secular
Web: http://www.infidels.org/
1 2 3 4 5
« Nauka i religia (Publikacja: 10-12-2012 )
Sean M. CarrollFizyk teoretyk z California Institute of Technology w Pasadenie. W swoich badaniach zajmuje się teoretycznymi aspektami kosmologii, teorią pola, grawitacją I mechaniką kwantową. Napisał kilka książek popularno-naukowych, m.in. “Stąd do wieczności i z powrotem”, “The Particle at the End of the Universe: How the Hunt for the Higgs Boson Leads Us to the Edge of a New World”. Napisał także podręcznik dla studentów fizyki “Spacetime and Geometry: An Introduction to General Relatvity”, a także nagrał wykłady dla Teching Company “Dark Matter and Dark Energy” i “Mysteries of Time”. Strona www autora
Liczba tekstów na portalu: 2 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Bozon Higgsa kontra Mózgi Boltzmanna | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8557 |
|