|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Społeczeństwo » Antysemityzm
Polski obóz koncentracyjny w Jabłonnie [4] Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz
Wedle opowieści Żydów było to miejsce bardzo brutalne, co było zasługą
„Poznańczyków". Zbiorowy list protestacyjny przeciwko obozowi ukazał się w „Robotniku", sygnowany przez m.in. Andrzeja Struga, Stefana Żeromskiego,
Baudouina de Courtenay oraz kilku liderów PPS. W końcu 9 września obóz został
zawieszony. Drugi transport z obozu padł ofiarą „tajemniczego wypadku kolejowego
nieopodal Lublina".
[ 37 ] Zginęło w nim 20 osób a wiele zostało rannych.
Choć pierwsza sejmowa komisja śledcza II RP powstała w związku z obawą o faszystowski zamach stanu organizacji antysemickiej dopiero w 1924, jednak już w 1920 posłowie żydowscy domagali się powołania sejmowej komisji śledczej właśnie w związku ze sprawą Jabłonny. Wniosek złożony został w Sejmie 24 września 1920
r. przez posłów: Grunbauma, Farbsteina, Hartglasa i in. „w sprawie polityki
prześladowania żydów, uprawianej przez Rząd".
[ 38 ] Opisywano tam nie tylko sam obóz, ale i pokazywano mechanizmy
społeczno-wojskowe, jakie doprowadziły do zbudowania „legendy o zdradzie
żydowskiej". Czytając materiały na ten temat, uderzające są analogie do
Dolchstoßlegende, którą w 1919
stworzyli antysemici niemieccy.
Jednym z więźniów Jabłonny był Józef Lejtes, artylerzysta z 16 pułku konnej
artylerii, który do armii zgłosił się z patriotycznej potrzeby na ochotnika.
Obecnie uznany za jednego z najwybitniejszych twórców polskiego kina
przedwojennego. Jak wspominał jeszcze w latach 80., „Jabłonna, pierwszy obóz
koncentracyjny dla polskich żołnierzy 'wyznania mojżeszowego'" była dlań
"bolesnym rozczarowaniem" [ 39 ].
Innym obozowiczem był Alfred Tejtelbaum [ 40 ],
który później został Alfredem Tarskim, co dało mu tyle, że określano go
„żydowską przechrztą". Jego kariera była blokowana do końca II RP. Choć był już
wówczas logikiem światowej sławy, nie otrzymał własnej katedry. Poznań posunął
się do tego, że gdy w 1937 zwolniła się katedra logiki, pospiesznie ją
zlikwidowano wobec realnej groźby, że
przypadłaby Tarskiemu. Przed II wojną wyjechał do USA, gdzie wyrobił sobie
opinię jednego z największych logików wszechczasów. Wbrew jednak wszystkiemu, do
końca życia czuł się Polakiem.
[ 41 ] Był zdeklarowanym ateistą
[ 42 ],
który zauważył: „Religia dzieli ludzi, logika ich łączy".
Temat ten przedstawiony jest jedynie zarysowo. W rozwinięciu będzie on
przedmiotem drugiej części mojej książki
Kościół a faszyzm, która w całości
poświęcona zostanie omówieniu zjawiska faszyzmu, parafaszyzmu oraz antysemityzmu w Polsce. Będę wdzięczny za wszelkie uwagi krytyczne i sugestie.
1 2 3 4
Przypisy: [ 37 ] Polonsky i Riff, op.cit., s. 81. [ 38 ] Inwazja bolszewicka a Żydzi. Zbiór dokumentów, op.cit.,
s. 3-10. [ 39 ] List Józefa Lejtesa do Jacka
Cybusza z 26 IX 1980 roku, Tygiel Kultury, Nr 1-3, 2005. [ 40 ] C. Miłosz,
Wyprawa w dwudziestolecie,
Kraków 1999, s. 274. [ 41 ] Jan Woleński,
Żydzi w filozofii polskiej,
Studia z Filozofii Polskie, Tom 5 (2010), s. 27-30. [ 42 ] Anita Burdman Feferman i Solomon Feferman,
Alfred Tarski: Life and Logic.
Cambridge University Press,
2004,
s. 294. « Antysemityzm (Publikacja: 06-01-2013 Ostatnia zmiana: 07-01-2013)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8625 |
|