Kultura » Historia
Mahatma Gandhi i satyagraha. Indyjska droga do niepodległości [4] Autor tekstu: Joanna Żak-Bucholc
Kalendarium. Ważniejsze daty z życia Mahatmy Gandhiego
02. 10. 1869 r. — data narodzin w Porbandar, prowincja Gudżarat, w Indiach zachodnich. Przynależność do kasty (warny) wajszjów, a ściślej baniów (kupców). Ojciec jest „premierem" na dworze radży.
1883 r. — małżeństwo z Kasturbaj. Oboje mają po trzynaście lat. Gandhi walczył potem ze zwyczajem małżeństw w tak wczesnym wieku.
1887 r. — śmierć ojca. Mohandas nie był przy śmieci ojca, oddaliwszy się do sypialni, co było potem źródłem samoobwiniania się o brak opanowania nad
popędem seksualnym. Gandhi składa wiele lat później śluby odwołujące się do istniejącego w braminizmie idei brahmaczarii.
1888 r. — wyjazd do Londynu na studia prawnicze, powrót do domu w roku 1891.
1893 r. — wyjazd do Afryki południowej, zatrudnienie w firmie kupieckiej przez hinduskiego muzułmanina.
1893 — 1914 — lata walki o zniesienie dyskryminacji społeczności indyjskiej.
1897 r. — udział w wojnie z Burami po stronie brytyjskiej. Gandhi formuje oddział sanitarny.
1904 r. — założenie tygodnika „Indian Opinion".
1906 r. — rebelia Zulusów. Sympatie Gandhiego są po stronie Zulusów, udziela im pomocy medycznej na równi z rannymi żołnierzami brytyjskimi, ale jego
oddział sanitariuszy stoi przy rządzie brytyjskim.
Pierwsza kampania satyagrahy (Johanesburg).
1908 r. — pierwsze aresztowanie.
1910 r. — założenie aśramy, nazywanej m.in. farmą Tołstoja. Gandhi korespondował z Tołstojem, był pod wrażeniem jego życia na Jasnej Polanie.
1914 r. — układ z władzami brytyjskimi, uzyskanie praw dla ludności indyjskiej. Opuszczenie Afryki. Krótki pobyt w Anglii i powrót do Indii. Działa w
Kongresie Indyjskim.
1915 r. — założenie aśramu — Satyagraha Ashram — w pobliżu Allahabadu. Gandhi przyjmuje rodzinę niedotykalnych. Od tego czasu wciąż będzie walczył o ich
prawa w ramach wspólnoty indyjskiej.
1916 — sprawa Czamparam w stanie Bihar. Gandhi wymusza zmianę w opodatkowaniu w stosunku do biedniejących chłopów uprawiających indygo wywożone do Anglii.
1918 r. — próby rekrutacji Hindusów do wojska, Gandhi stoi na stanowisku, że Koronie Brytyjskiej należy się pomoc od członków wspólnoty imperium
brytyjskiego, a Indie wciąż widzi jako element owej wspólnoty.
1919 r. — ustawy Rowletta. Odpowiedzią na niesprawiedliwe prawa jest pierwsza ogólnoindyjska kampania satyagrahy. Masakra w Armitsarze. Odwołanie
kampanii.
1919 r. — założenie tygodnika „Young India".
1920 r. — wybór na prezesa Ogólnoindyjskiej Ligii Niepodległości. Manifestacyjne zwrócenie odznaczeń otrzymanych niegdyś od Brytyjczyków (Gandhi dostał je
za odwagę w ratowaniu rannych w Afryce).
1921 r. — otwarcie pierwszego sklepu z płótnem samodziałowym w Bombaju. Monopol Brytyjczyków został oficjalnie w ten symboliczny i praktyczny sposób
przełamany. Gandhi zmienia ubiór — odtąd nosi już tylko tradycyjne w niższych warstwach dhoti. Masowe akcje nieposłuszeństwa obywatelskiego.
Początek ścisłej współpracy z J. Nehru.
1922 r. — zamordowanie przez manifestantów kilku policjantów w Chauri Chaura. Gandhi odwołuje akcję nieposłuszeństwa obywatelskiego na terenie całych Indii
przy początkowym sprzeciwie kręgu swoich współpracowników (w tym J. Nehru). Aresztowanie. Tzw. „wielki proces" w Ahmadabadzie. Skazanie Gandhiego na 6 lat
więzienia.
1923 r. — w więzieniu Gandhi pisze, m.in. książkę „Satyagraha w Afryce Południowej" oraz fragmenty swojej „Autobiografii".
1924 r. — operacja i zwolnienie z więzienia.
1930 r. — historyczny „Marsz Solny". Gandhi idzie od swojej aśramy do Dandii, nad brzeg Oceanu Indyjskiego (ok. 200 mil). Po marszu i pierwszych
czynnościach warzenia soli do aresztu trafia ok. 100 tys. uczestników satyagrahy i działaczy Kongresu. Na końcu aresztowany jest Gandhi.
1931 r. — wypuszczenie z więzienia. Prawie prosto z celi Gandhi jedzie na konferencję okrągłego stołu w Londynie. Spotkanie nie przynosi żadnego efektu.
1932 r. — ponowne aresztowanie. Gandhi ogłasza głodówkę. W tym samym roku zostaje zwolniony.
1932-1939 — skoncentrowanie działalności na sprawie niedotykalnych.
1933 r. — nowa nazwa tygodnika „Young India" — „Harijan". Hirijanami czyli „dziećmi boga" nazywa Gandhi niedotykalnych. 21-dniowa głodówka na rzecz
zniesienia niedotykalności. 10-miesięczna wędrówka po kraju, propagowanie zniesienie niedotykalności.
1940 r. — aresztowanie 23 tysięcy współpracowników satyagrahy żądających swobody opinii publicznej.
1942 r. — wznowienie wydawania pisma „Harijan" po 15-miesiecznym zawieszeniu przez władze. Rozmowy z S. Crippsem, odrzucenie brytyjskich propozycji.
Rezolucja „Quit India" — opuście Indie. Aresztowanie wraz z żoną i sekretarzem. Odosobnienie w pałacu Aga Khan w Punie.
1944 r. — śmierć żony w areszcie.
1946-1948 — próby pojednania hinduistów z muzułmanami. Głodówka powstrzymuje wzajemną rzeż w Kalkucie. Trudna wędrówka po kraju, Gandhi spotyka się z
niezrozumieniem i agresywnymi zachowaniami.
1947 — oficjalne przejęcie władzy przez wolne Indie. Podział na Indie i Pakistan. Na czele „Kraju Czystych" staje Jinnah, na czele rządu indyjskiego J.
Nehru. Gandhi nie przybywa na uroczystość. Pości w swojej aśramie. Nie akceptuje podziału Indii.
30. 01. 1948 r. — zabójstwo Mahatmy w New Delhi. Zamachu dokonuje V.N. Godse, hinduista, bramin, redaktor pisma związanego z ugrupowaniem Hindi Mahasabha.
Bibliografia
- Arhur. L. Basham, Indie, tłum. Z. Kubiak, Warszawa 1964.
- J.L. Brockington, Święta nić hinduizmu, tłum. Józef Marzęcki, Warszawa 1990.
- Catherin Clement, Gandhi — mocarz wolności, tłum. Ł. Częścik, Wrocław 1994.
- Henryk Elzenberg, Z dziejów filozofii kultury, Kraków 1991.
- Erich Frauwallner, Historia filozofii Indyjskiej, tłum. L. Żylicz, Warszawa 1990.
- Mohandas. Karamczand Gandhi, Autobiografia. Dzieje moich poszukiwań prawdy, tłum. J. Brodzki, Warszawa 1973.
- Janusz Justyński, Myśl społeczna i polityczna renesansu indyjskiego, PWN 1985.
- Jan Kieniewicz, Historia Indii, Ossolineum 1980.
- Ilja Lazari-Pawłowska, Gandhi, Warszawa 1967.
- Bogusław Mrozek, Gandhi, Warszawa 1977.
- Stanisław Tokarski, Jogini i wspólnoty. Nowoczesna recepcja hinduizmu, Ossolineum 1987.
- Stanley Wolpert, Gandhi, tłum. J. i T. Jurewiczowie, Warszawa 2003.
- Joanna Żak-Bucholc, Mistrz duchowy wobec Absolutu. Próba interpretacji fenomenu indyjskich guru, praca magisterska pod kier. prof. J.
Jastrzębskiego, Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1992. Fragmenty pracy zob. też: J. Żak-Bucholc,Samotni asceci i wspólnoty klasztorne w Indiach oraz Guru — indyjski ideał mądrości, Racjonalista.pl
1 2 3 4
« Historia (Publikacja: 18-12-2013 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 9514 |