|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Filozofia » Filozofia społeczna
Wolność w perspektywie kapitału społeczno-kulturowego [3] Autor tekstu: Jerzy Kolarzowski
W poniższym zestawieniu dominują czynniki materialne oraz społeczne i kulturowe. Uwarunkowania duchowo-mentalne, (jest ich 3 na 9) stanowią zwieńczenie
wychowania dojrzałego, pożytecznego dla społeczeństwa obywatela. Mniejsza liczba uwarunkowań duchowo-mentalnych nie świadczy o ich mniejszym znaczeniu.
Poniższy schemat ujawnia realny rozkład czynników warunkujących szanse rozwojowe człowieka. W każdej triadzie najistotniejszy jest czynnik ostatni
(uwarunkowania nazwane pierwszorzędnymi — 3,6,9). Czynniki te są w stanie uzupełniać braki w innych zakresach koniecznych do życia zasobów (np. 1,2 4 bądź
5).
Spośród dziewięciu czynników mających wpływ na osobowe tu i teraz aż sześć (z wyłączeniem 1, 2 i 3) zależy w większym stopniu od odebranego wychowania oraz
w mniejszym stopniu od naszej osobowości. Są to czynniki: przyjemność, lukratywność, poszerzanie horyzontów wiedzy, działania altruistyczne, impulsy świata
emocji oraz wrodzona inteligencja towarzysząca w każdym momencie życia.
Schemat 1
Triady schematu
enneagramu socjologiczno-pedagogicz-nego
|
Uwarunkowania
Trzeciorzędne
|
Uwarunkowania
Drugorzędne
|
Uwarunkowania
Pierwszorzędne
|
Czynniki podstawowe dla ukształtowania kapitału społeczno-kulturowego
|
|
|
|
|
Pierwsza triada uwarunkowań -dzieciństwo.
Etap z przewagą uwarunkowań materialnych
|
Zamożność rodziny (1)
|
Zdrowie fizyczne dziecka, godne wychowanie i właściwy status społeczny rodziny (2)
|
Wrodzona inteligencja dziecka, jego talenty i otoczenie mu sprzyjające (3)
|
Druga triada uwarunkowań — dojrzewanie.
Etap połowicznie materialny
|
Wybór przyjemności (4)
|
Wybór lukratywności (5)
|
Wybór poszerzający horyzonty wiedzy i możliwości życiowe (6)
|
Obszar decyzji i dylematów etycznych — sfera przejawiania się kapitału społeczno-kulturowego
|
Trzecia triada uwarunkowań — dojrzałość.
Etap z przewagą uwarunkowań duchowo-mentalnych
|
Opanowanie swego egoizmu — działania altruistyczne (7)
|
Kształtowanie życia emocjonalnego i panowanie nad nim — opanowywanie odruchów (8)
|
Wrodzona inteligencja towarzysząca w każdym momencie życia -
„myśl lotna" jako stała towarzyszka (9)
|
|
|
|
|
|
B. Wolność osoby w wieku młodzieńczym
Młody człowiek jest w stanie rozpoznawać ontologiczne wartości witalne, wartości osi życiowej i wartości witalne-wspólnotowe, przy realizacji, których
potrzebna jest budowa związków i projektowanie wspólnej sfery życiowej.
Przyjmijmy „mocne" założenie, zgodnie, z którym hierarchia potrzeb-wartości osoby, która może świadomie decydować o własnym rozwoju, wygląda następująco:
1) potrzeba bezpieczeństwa i zachowania życia; 2) potrzeba zachowania zdrowia; 3) potrzeba dobrobytu ekonomicznego (w tym gwarancje ochrony własności
łączące punkt 2 i 3); 4) dążenie do nieśmiertelności — potrzeby i wyobrażenia religijne; 5) potrzeba poszukiwania i realizacji sensu życia; 6 realizacja
szczęścia w życiu intymnym; 7) potrzeba posiadania potomstwa i wszelkie oczekiwania z nią związane. Czynnik 8, domykający cały układ wartości (patrz
schemat 3), to nasza wola, określająca ważność przypisywaną określonym potrzebom w zależności od sytuacji życiowych i osobistych preferencji. W różnych
etapach życia cele związane z punktami 4,5,6 i punktem 7, mogą wysuwać się na pozycję drugą, trzecią bądź czwartą, a w ekstremalnych sytuacjach lub u
jednostek igrających z własnym życiem — nawet na pozycję pierwszą. W wielu momentach życia cele rywalizują ze sobą o priorytet. Utożsamienie wartości z
potrzebami biologicznymi i społecznymi pozwala na czytelniejszą ich analizę, pozostawiając ich kulturową oprawę poza nawiasem psychologii.
Nader istotne są wybory ze sfery „osi życia". Od tego wyboru będzie zależało, czy młody człowiek będzie przekraczał swoje biologiczne i społeczne
ograniczenia, odwołując się do mitologii zbiorowej i organizacji je reprezentujących (religie), czy też poprzez indywidualną aktywność wykreuje swoją
biografię, godną, podziwianą, poddawaną egzegetycznym badaniom, wnoszącą trwały wkład do dziejów ludzkości. Możemy powiedzieć, że centralne, organizujące i
różnicujące znaczenie ma czynnik 5: odnalezienie misji życiowej. W przyrodzie wprowadza on zróżnicowanie funkcji gatunków, w społeczeństwach zaś
daje szansę dla indywidualnej samorealizacji.
Schemat 2
1 2 3 4 5 6 Dalej..
« Filozofia społeczna (Publikacja: 29-12-2013 Ostatnia zmiana: 30-12-2013)
Jerzy KolarzowskiDoktor habilitowany, adiunkt w Instytucie Historyczno-Prawnym Uniwersytetu Warszawskiego (Wydział Prawa i Administracji). Współzałożyciel i rzecznik prasowy PPS (1987 - luty 1988), zwolniony z pracy w IPiP PAN (styczeń 1987), współredagował Biuletyn Informacyjny Ruchu Wolność i Pokój (1986–1987), sygnatariusz platformy Wolność i Pokój (1985), przekazywał i organizował przesyłanie m.in. do Poznania, Krakowa, Gdańska, Lublina i Puław wielu wydawnictw podziemnych. Posiada certyfikat „pokrzywdzonego” wystawiony przez IPN w 2003 r. Master of Art of NLP. Pisze rozprawę habilitacyjną "U podstaw europejskiej filozofii praw człowieka. Narodziny jednostki w sferze publicznej i prywatnej w pismach Braci Polskich". Zainteresowania: historia instytucji życia publicznego i prywatnego, myśl etyczna i religijna Europy (zwłaszcza okresu reformacji). Bada nieoficjalne nurty i idee inspirujące kulturę europejską. Hobby: muzyka poważna, fotografia krajobrazowa. Autor książki Filozofowie i mistycy Liczba tekstów na portalu: 51 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Polski i brytyjski samorząd terytorialny - zasadnicze różnice | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 9525 |
|