|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Filozofia » Filozofia społeczna
Wolność w perspektywie kapitału społeczno-kulturowego [5] Autor tekstu: Jerzy Kolarzowski
Bourdieu P., Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, tłum. P. Biłos, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2005
Bourdieu P., Reprodukcja Elementy teorii systemu nauczania, (współautorstwo z Jean-Claude’em Passeronem), tłum. E. Neyman, PWN, wyd. 1, Warszawa
1990
Bourdieu P., Rozum praktyczny. O teorii działania, tłum. J. Stryjczyk, Wyd. UJ, Kraków 2009
Bourdieu P., Szkic teorii praktyki, poprzedzony trzema studiami na temat etnologii Kabylów, Wydawnictwo „Antyk", Kęty 2007
Bourdieu P., Wacquant L. J. D., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, tłum. A. Sawisz, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001
Pozycje innych autorów:
Bauman Z., Wolność, tłum. J. Tokaraska-Bakir, Wydawnictwo SIW ZNAK & Fundacja Stefana Batorego, Kraków-Warszawa 1995
Fromm E., Anatomia ludzkiej destrukcyjności, tłum. J. Karłowski, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 1998
Fromm E., Ucieczka od wolności, tłum. O. i A. Ziemilscy, S.W. Czytelnik, Warszawa 2004
Goffman E., Analiza ramowa. Esej z organizacji doświadczenia, tłum. S. Burdziej, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków 2010
Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, tłum. H. Detner-Śpiewak i P. Śpiewak, oprac. i wstęp J. Szacki, wyd. 3, Wyd. Aletheia, Warszawa
2008
Goffman E., Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, tłum. A. Dzierżyńska, J. Tokarska-Bakir, wstęp do wyd. pol. J. Tokarska-Bakir, Gdańskie
Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005
Hegel G. W. F., Zasady filozofii prawa, tłum. A. Landman, PWN, Warszawa 1969
Kiedrowski K., Zarys negatywistycznej metafizyki unitarnej, Wyd. Poznańskie, Poznań 2010
Kolarzowski J., Freedom and Responsibility. Model Generalization of an Individual's Experiences from the Perspective of 20th Century Psychology,
[w:] Freedom and Responsibility. Sacrum, Culture and Society, red. P. W. Juhacz i R. Kozłowski, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2003
Mucha J., Społeczne funkcje nauk społecznych w rozumieniu ich twórców, [w:] „Studia Filozoficzne" 1981, nr 1 (182)
Nowak L., Wstęp do idealizacyjnej teorii nauki, PWN, Warszawa 1977
Nowak L., Byt i myśl. U podstaw negatywistycznej metafizyki unitarnej
t. I: Nicość i istnienie, Wydawnictwo Zysk i ska, Poznań 1998
t. II: Wieczność i zmiana, Wydawnictwo Zysk i ska, Poznań 2004
t. III: Enigma i rzeczywistość, Wydawnictwo Zysk i ska, Poznań 2007
Summary
Freedom in the perspective of the
Socio-cultural Capital
The concept of freedom requires some context so that we might be able to say what freedom is and what it is not. The proper context for the concept of
freedom can be Erving Goffman's „frame analysis", or its negation through various forms of enslavement , or attempts at grasping concepts applied at the
moment of comparing a given model with reality. This is Leszek Nowak's approach, but also that of Zygmunt Bauman's who introduced the term „ frames" to the
analysis of freedom. E. Goffman made it the core of his theory. Pierre Bordieu wanted to know what fills the frames and why we perceive (notice) them.
Thus, his achievements in this field were emphasized against the background of other social philosophers. In the second part of the paper, Freedom from the
Perspective of Socio-cultural Capital, the idea of freedom will be presented evolutionarily, relationally and in sociological description. The reality of
„social becoming" of every human being (every individual) consists in going through development stages from childhood to adolescence and adulthood.
[2]
L. Nowak, Wstęp do idealizacyjnej teorii nauki, Warszawa, PWN 1977; tenże, Byt i myśl. U podstaw negatywistycznej metafizyki unitarnej, t. I: Nicość i istnienie, Wydawnictwo Zysk i ska, Poznań, 1998; t. II: Wieczność i zmiana, Wydawnictwo Zysk i ska, Poznań 2004; t. III: Enigma i rzeczywistość, Wydawnictwo Zysk i ska, Poznań2007. Poczynając od idealistycznej teorii nauki aż po projekty metafizyki unitarnej, L. Nowak wielokrotnie zgłaszał
postulat zakreślenia pola badań eksperymentalnych i pola teorii, by następnie wprowadzić czynnik określający wzajemne relacje poprzez pojęcie gęstości. Chodziło o to, by określić, czy model teoretyczny jest z perspektywy owego zewnętrznego czynnika gęstszy od tego, co
spostrzegają uczestnicy rzeczywistości empirycznej, czy może odwrotnie- pozostaje jedynie projektem, modelem, abstrakcją idealizacyjną, nadającą
lub nienadającą się do wypełnienia przez badacza społecznego. Por. także K. Kiedrowski, Zarys negatywistycznej metafizyki unitarnej, Wyd.
Poznańskie, Poznań 2010.
[3]
Z. Bauman, Wolność, tłum. J. Tokaraska-Bakir, Wydawnictwo SIW ZNAK & Fundacja Stefana Batorego, Kraków-Warszawa 1995. Pierwsze
rozdziały pracy Z. Baumana noszą tytuły: Panopticon czyli wolność w relacji społecznej oraz Socjogeneza wolności.
[4]
E. Goffman, Analiza ramowa. Esej z organizacji doświadczenia, tłum. S. Burdziej, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków
2010. Goffman pisze: „Moim celem jest próba wyizolowania niektórych podstawowych ram rozumienia dostępnych w naszym społeczeństwie, umożliwiających
nadawanie sensu wydarzeniom, oraz przeanalizowanie szczególnych słabości i wyzwań, na jakie te ramy odniesienia są podatne. Zaczynam od faktu, że
ze specyficznego punktu widzenia jednostki to, co tymczasowo jawi się jako rzeczywiste wydarzenie, może naprawdę być zwykłym żartem, snem,
wypadkiem, błędem, nieporozumieniem, oszustwem, przedstawieniem teatralnym itd. Przyjmuję, że definicje sytuacji budowane są w zgodzie z zasadami
organizacji, które rządzą wydarzeniami — przynajmniej tymi społecznymi — oraz naszym subiektywnym zaangażowaniem w nie. [...]. Moje sformułowanie
"analiza ramowa" (frame analysis) to hasło, które oznacza badanie organizacji doświadczenia w tych właśnie kategoriach" (s. 11-12).
[5]
P. Bourdieu, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, tłum. P. Biłos, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2005. Słowo dystynkcja
w języku francuskim, podobnie jak w polskim, oznacza zarówno rozdzielenie, jak i szarżę, stopień wojskowy. Aby spostrzec
dystynkcję, należy mieć przyswojoną uprzednio wiedzę — poznać kod kulturowy.
[6]
E. Fromm, Ucieczka od wolności, tłum. O. i A. Ziemilscy, S.W. Czytelnik, Warszawa 2004, s. 49.
[7]
P. Bourdieu,
L. J. D. Wacquant
, Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, tłum. A. Sawisz, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001. Por. P. Bourdieu, T. Eagleton, Doksa i życie codzienne. O habitusie, oświeconej fałszywej świadomości i rapie rozmawiają krytyk ideologii i realista.[w:]
„Recykling Idei" 2009, nr 12. W Zaproszeniu do socjologii pojęcie to jest definiowane: doxa — doksa (wiedza nienaukowa, oparta na
poznaniu pozornym, nie domagająca się wyjaśnień; zakorzeniony stan pewności, nawyki mentalne). Pojęcie to zostało rozbudowane na potrzeby studium Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania o całokształt wiedzy uzyskiwanej przez jednostkę w procesie
wychowawczo-edukacyjnym, a która nie powołuje się konkretnie na autorytety naukowe. P. Bourdieu, Reprodukcja Elementy teorii systemu nauczania, (współautorstwo z Jean-Claude’em Passeronem), tłum. E. Neyman, PWN, wyd. I, Warszawa 1990.
[8]
Charakterystyczne, że pojęcia homo agens --jednostki podejmującej społeczne działanie używa zarówno E. Goffman, jak i P. Bourdieu.
[9]
Dla społeczeństwa i jego rozwoju niezwykle ważny okazuje się awans jednostek z klas niższych i zasilanie wyższych. Świadczy to i o dynamice
społeczeństwa i jego zdrowiu. Okazuje się jednak, że społeczeństwa o znaczącym procencie jednostek o nastawieniu na materializm praktyczny znacznie
mniej sprzyjają awansowi społecznemu niż nawet społeczeństwa po druzgocącej klęsce i jednocześnie rozdzierane wewnętrznymi napięciami, których
źródłem jest pluralizm światopoglądowy. Te ostatnie znaczniej bardziej sprzyjają dynamice pionowej — podejmowaniu wysiłku na rzecz awansu
społecznego.
[10]
E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, tłum. H. Detner-Śpiewak i P. Śpiewak, oprac. i wstęp J. Szacki, wyd. 3, Aletheia,
Warszawa 2008.
[11]
Uogólniony schemat przedstawianego przez E. Fromma mechanizmu ucieczki ludzi od wolności wskazuje, że bywają czasy, gdy wielu decyduje się na
rezygnację ze swojej autonomii i samodzielności na rzecz bezpieczeństwa i stabilności, chcąc stanowić w ten sposób składową zbiorowości. Ten, kto
korzysta z wolności, jest według Fromma narażony na samotność.
1 2 3 4 5 6 Dalej..
« Filozofia społeczna (Publikacja: 29-12-2013 Ostatnia zmiana: 30-12-2013)
Jerzy KolarzowskiDoktor habilitowany, adiunkt w Instytucie Historyczno-Prawnym Uniwersytetu Warszawskiego (Wydział Prawa i Administracji). Współzałożyciel i rzecznik prasowy PPS (1987 - luty 1988), zwolniony z pracy w IPiP PAN (styczeń 1987), współredagował Biuletyn Informacyjny Ruchu Wolność i Pokój (1986–1987), sygnatariusz platformy Wolność i Pokój (1985), przekazywał i organizował przesyłanie m.in. do Poznania, Krakowa, Gdańska, Lublina i Puław wielu wydawnictw podziemnych. Posiada certyfikat „pokrzywdzonego” wystawiony przez IPN w 2003 r. Master of Art of NLP. Pisze rozprawę habilitacyjną "U podstaw europejskiej filozofii praw człowieka. Narodziny jednostki w sferze publicznej i prywatnej w pismach Braci Polskich". Zainteresowania: historia instytucji życia publicznego i prywatnego, myśl etyczna i religijna Europy (zwłaszcza okresu reformacji). Bada nieoficjalne nurty i idee inspirujące kulturę europejską. Hobby: muzyka poważna, fotografia krajobrazowa. Autor książki Filozofowie i mistycy Liczba tekstów na portalu: 51 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Polski i brytyjski samorząd terytorialny - zasadnicze różnice | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 9525 |
|