Kościół i Katolicyzm » Historia Kościoła » Historia powszechna
Papieże i wikingowie [2] Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz
Aby wzmocnić czar Wilhelm oddał na służbę zakonną swoją córkę i obiecał
ufundować w podbitej Anglii opactwo.
Z drugiej strony ekskomunika papieska wyraźnie pogorszyła morale w armii
Harolda, który naraz utracił swój dotychczasowy wigor przywódczy. Harold
najprawdopodobniej został poinformowany o ekskomunice na kilka dni przed
decydującą bitwą pod Hastings. Poemat Carmen de Hastingae Proelio
(1067) biskupa Amiens, Guya, ukazuje Harolda w czasie bitwy w stanie szoku, jako
zobojętniałego obserwatora całego starcia. Zniknął Harald sprzed dwóch tygodni,
który zniszczył wojska wikingów. Bitwę pod Hastings poprzedziła uroczysta msza święta odprawiona w obozie
najeźdźców. Na jej zakończeniu natchnioną przemowę wygłosił Wilhelm, który
następnie założył relikwie otrzymane od papieża i dał sygnał do ataku.
Po zwycięskiej bitwie krzyżowiec papieża Aleksandra rozpoczął ujarzmianie
kraju, które znaczone było pogromami i grabieżami. Na początku spalono miasto
Romney. Ekskomunikowany za niezależność arcybiskup Canterbury Stigand jako
pierwszy możny przeszedł na stronę zwycięzcy, co jednak nie uchroniło go w 1070
r. przed zemstą legatów papieskich i Stigand spędził resztę życia w więzieniu. W drodze do Yorku Wilhelm palił i niszczył wszystko. Miasto York zostało
zamienione w bezludne zgliszcza na wiele następnych lat. W ciągu następnych
kilku lat możnowładcy anglosascy zostali zastąpieni przez przybyszów z kontynentu. Anglosasi zostali uznani za podludzi. Za zabicie Normana groziła
wyższa kara aniżeli za Anglosasa. Ludność bezlitośnie zaczęła być gnębiona
wysokimi podatkami.
Pożoga całej Anglii i zniszczenie Anglosasów otwarły jednak przed papieżem drogę
do upragnionej „rewolucji moralnej" tamtejszego Kościoła. Wszak święty cel
uświęca każdy środek.
Sławomir Leśniewski w Polityce pisze o tym podboju, że było to „Wspaniałe
podsumowanie epoki wikingów". Rzecz to nader względna. Zależy z której strony
się temu przyglądać...
Na szczęście przypadek sprawił, że drugi normański król Anglii był
zdecydowanie bardziej wolnomyślny aniżeli pierwszy. Wilhelm II Rudy (1087-1100),
syn Wilhelma Zdobywcy, był najprawdopodobniej gejem (nie miał żony, nawet
nieślubnych dzieci, a zgorszeni kronikarze narzekali, że jego dworem trzęśli
„cudzołożnicy i sodomici"), który zahamował „rewolucję moralną" angielskiego
Kościoła. Wadził się z Kościołem na różnych polach. Jednym z nich była jego
zgoda na powrót ochrzczonych Żydów na łono judaizmu, czym wywołał atak
arcybiskupa Canterbury Anzelma, któremu odpowiedział, że "nienawidził go
wczoraj, nienawidzi go dzisiaj, i będzie go coraz bardziej nienawidził jutro i w
każdy kolejny dzień". Ku chwale Pana ręka boska dopadła jednak bezbożnego
geja: po jednym z polowań znaleziono go dopiero na drugi dzień ze strzałą w okolicach serca. Ludzie Kościoła niezwłocznie odtrąbili sukces karzącej „ręki
Boga" za grzeszne życie króla.
Zostawmy teraz angielską linię normańską i wróćmy na Półwysep Apeniński.
Całkowite załamanie stosunków papiesko-normańskich miało miejsce w związku z umacnianiem się Normanów na południu Italii
W lipcu 1127 r. umarł bezdzietnie William II, Książę Apulii. Po jego śmierci
jednocześnie dwa ośrodki polityczne wysunęły pretensje do jego dominium: kuzyn
Roger II Sycylijski oraz Święta Matka Kościół w osobie Honoriusza II. Obie
strony utrzymywały, że wolą zmarłego było przekazanie jego dóbr właśnie im.
Rozpoczęła się wojna.
Kiedy papież otrzymał wieść o tym, że Roger wylądował w Italii, był właśnie
po przegranej walce z jednym z lokalnych baronów normańskich pod Arpino.
Niezwłocznie jednak wyruszył w kierunku Benewentu, aby zapobiec połączeniu się
lokalnych wojsk normańskich z Rogerem. Książę sycylijski nie chciał konfrontacji z papieżem i zaproponował układ, wysyłając jednocześnie bogate dary do
Namiestnika Chrystusa: oferował apulijską Troię i Montefusco w Kampanii, w zamian za uznanie go nowym księciem Apulii. Odpowiedzią papieża była groźba
ekskomuniki. W międzyczasie udało się papieżowi przeciągnąć na swoją stronę
wielu lokalnych szlachciców. W listopadzie Roger został uroczyście
ekskomunikowany. W obliczu tego, Sycylijczyk musiał wracać na wyspę po posiłki
przeciwko wzmocnionemu papieżowi. 30 grudnia 1127 r. papież ogłosił kolejną
krucjatę, która miała być skierowana przeciwko nieposłusznemu władcy
chrześcijańskiemu.
Roger powrócił do Italii w maju 1128 r. i kontynuował wojnę podjazdową
przeciwko papieżowi, unikając frontalnej walki, w przekonaniu, że wojska
papieskie zaczną sukcesywnie dezerterować i podupadać na sile. Papież zrozumiał,
że nie uda mu się przyłączyć Apulii do Państwa Kościelnego. Wysłał więc swoich
negocjatorów do Rogera: kardynała Aimeryka i Cencio II Frangipane, aby zawarli
tajne porozumienie. Układ był taki: Roger zostanie przez papieża zatwierdzony
jako książę Apulii w zamian za hołd i przysięgę wiary. Nim jednak do tego
doszło, papież umarł
Kolejnym zwycięskim papieżem został Innocenty II (1130-1143). Roger II
zorganizował swą koronację na pierwszego króla Sycylii przez Anakleta II,
zwanego Judaeo pontifex (gdyż wywodził się z rodziny żydowskich
bankierów). Papież Innocenty niezwłocznie ekskomunikował Rogera, a w 1136
doradca papieski św. Bernard z Clairvaux zmontował wielką koalicję
francusko-angielsko-niemiecką przeciwko królowi Sycylii. Roger II przetrwał
jednak ten najazd.
W 1139 r. Innocenty postanowił wziąć sprawy we własne ręce. Zebrał olbrzymią
armię i ruszył latem 1139 r. na Rogera II. Został pokonany przez syna Rogera i jedynie tysiąc jego rycerzy w wyśmienitej bitwie 22 lipca tegoż roku w starciu
nieopodal Monte Cassino. Trafił wówczas do niewoli. Uwolniono go trzy dni
później, kiedy podpisał Traktat z Mignano, który kończył dziesięcioletnią wojnę
Rogera z koalicją papieską. Papież został zmuszony uznać prawa Rogera do
Sycylii, Apulii i Kalabrii.
Oczywiście nie oznaczało to kapitulacji papiestwa w sprawie sycylijskiej.
Rewizji układu postanowił dokonać papież Lucjusz II. Do spotkania króla
Rogera II z papieżem doszło w Ceprano w czerwcu 1144 r. Papież przypomniał
wówczas królowi, że formalnie jest jego wasalem i jako taki winien użyć swojego
miecza na buntowniczym ludzie Rzymu. Na swoje nieszczęście papież zażądał
jeszcze od króla zwrotu księstwa Kapui. W odpowiedzi na to Roger wysunął
kontrroszczenia wobec dalszych ziem Państwa Kościelnego. Rozstali się w wojowniczych nastrojach. Roger II wezwał swojego syna Rogera III, księcia
Apulii, aby uderzył na papieską Kampanię. Ten zaś posłał angielskiego generała,
Roberta z Selby, który już wcześniej prowadził kampanię karną przeciwko
papieskiemu Benewentowi. Robert podbił Kampanię a papież został zmuszony do
kapitulacji i zawarcia siedmioletniego rozejmu z Normanami (wrzesień 1144).
Tym samym nieudana próba wymuszenia na swoim „wasalu" rozprawy z ludem
rzymskim, jeszcze bardziej ośmieliła republikanów. Kiedy papież skapitulował
przed Sycylijczykiem, Senat Rzymu skorzystał z okazji i ogłosił swą „starożytną
niepodległość", erygując Republikę Rzymu, odrzucającą jakąkolwiek świecką władzę
papieży.
Na tym wypada zakończyć wątek normański w historii papiestwa, gdyż od tego
czasu przez najbliższe pół wieku wrogiem nr 1 papiestwa stała się świecka
Republika Rzymu — najwyższy wzlot obywatelski średniowiecznej Italii. Papież
Lucjusz nie mógł już myśleć o Sycylii, kiedy zwykła ludność pozbawiła go Rzymu i sprawiła mu symboliczny koniec: Lucjusz II zginął od kamienia, kiedy wraz z armią papieską podjął nieudany szturm na odrodzony po wiekach Senat rzymski, na
Kapitolu. O średniowiecznej Republice Rzymskiej napiszę innym razem.
1 2
« Historia powszechna (Publikacja: 13-08-2011 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2127 |