|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Filozofia » Historia filozofii » Filozofia starożytna
Sokrates antyczny i współczesny [1] Autor tekstu: Michał Piotrowski
Gdyby losowej grupie respondentów zadano pytanie: „Jakie imię kojarzy ci się z filozofią?", z pewnością większość odpowiedzi brzmiałaby -
„Sokrates". Rzeczywiście ta sztandarowa wręcz postać historii antycznej
do dziś wpływa na myśl ludzką. I to nie tylko na dywagacje wysuwane przez
akademików, ale także na dyskusje prowadzone przez zwykłych zjadaczy chleba.
Wpływ ten nie jest być może uświadamiany, ale z całą pewnością istnieje,
gdyż jest immanentnym składnikiem nowoczesnych społeczeństw. Sam Sokrates
bez wątpienia obruszyłby się na takie stwierdzenie, ale nam (patrząc z perspektywy przeszło dwóch tysięcy lat historii) przysługuje prawo do głoszenia
tego typu haseł. We współczesnym świecie z pewnością przydałby się niejeden
„Sokrates". Zanim jednak zajmę się tą kwestią, skupię się
na postaci Filozofa, gdyż dokładne jej poznanie stanie się kanwą do
wysnuwania przeze mnie końcowych wniosków.
I. Życie i osobowość
Sokrates
urodził się w Atenach w maju 469 roku p.n.e. Jego ojcem był rzeźbiarz-kamieniarz
Sofroniskos, a matka Fainarete
pełniła ważną społecznie rolę, była mianowicie położną. Znamienny to
fakt, że jeden z największych ludzi tego świata przyszedł na świat jako
potomek zwykłych robotników. I choć w dobie demokracji ateńskiej ród i familia nie odrywały aż tak znacznej roli jak w późniejszych czasach, nie
bez znaczenia pozostaje fakt oryginalnego pochodzenia filozofa. Pomimo niezbyt
dobrych warunków materialnych Sokrates otrzymał typowe dla ateńskich młodzieńców
wykształcenie w dziedzinie muzyki, literatury oraz gimnastyki. W wieku
dwudziestu lat rozpoczął służbę wojskową w szeregach armii ateńskiej jako
hoplita (ciężkozbrojni piechurzy, którzy w walce tworzyli tzw. falangę). W tym okresie (448-446 r. p.n.e.) Ateny osiągnęły szczyt swego rozwoju, stojąc
na czele konfederacji złożonej z ponad 200 państw-miast i nie miały
podstaw do obaw przed napaścią z jakiejkolwiek strony. Miasto znajdowało się u szczytu swej świetności dając filozofowi możliwość rozwijania się w spokojnym otoczeniu.
O samej formacji filozoficznej Sokratesa
nie wiemy nic konkretnego, gdyż on sam nigdy się tym nie pochwalił (według
zachowanych przekazów oczywiście). Jednakże prawdopodobnie znał wszystkie
popularne wówczas teorie i szkoły filozoficzne obecne w świecie antycznym. Myśliciele z Jonii, eleaci, pitagorejczycy i inni mieli wpływ na poglądy młodego myśliciela,
choć on sam twierdził (podczas swego wystąpienia procesowego), że żadnego
określonego nauczyciela nigdy nie posiadał. Bez wątpienia jednak kierował
swe rozumowanie oraz dialogi przeciwko sofistom i ich kazuistycznym sposobom
dowodzenia oraz nauczania. Właśnie sprzeciw wobec metod używanych przez
„nauczycieli tłumów", stał się podstawą do rozpoczęcia przez Sokratesa
swej charakterystycznej działalności.
Jednakże
postawa opozycyjna wobec sofistów nie przeszkadzała mu w utrzymywaniu licznych z nimi znajomości; można uznać za prawdziwy fakt, że znał on
najwybitniejszych sofistów swego czasu — Prodikosa z Keos, Protagorasa z Abdery, Antyfona, Hippiasza z Elidy, Trazymacha i Polosa,
ucznia Gorgiasza. Dialogi platońskie, w których to Sokrates jest główną postacią noszą tytuły pochodzące od
nazwisk wybitnych wówczas sofistów np.: Hippiasz
Większy, Menon, Protagoras, Gorgiasz.
Sokrates
był pod wielkim wpływem „środowisk peryklejskich", dzięki znajomościom z najważniejszymi ludźmi ze swego otoczenia, a zwłaszcza z Alkibiadesem — siostrzeńcem sławnego, ateńskiego przywódcy.
Należąc do ruchu oświeceniowego epoki, nie dawał po sobie poznać żadnych
typowych dla ówczesnych mężów aspiracji: nie interesował się polityką,
rzemiosłem. Całe jego życie było wypełnione dyskusjami z najróżniejszymi
mówcami i ludźmi, którzy podawali się za mądrych. Młodzież, która z czasem zaczęła towarzyszyć mu w tych dysputach, była zachwycona postacią
osobliwego filozofa. Oczywiście nie nastrajało to do niego przyjaźnie mieszkańców
miasta, którzy zastanawiali się, co w końcu wyniknie z całej tej nauki.
Jest to
jednak platoński obraz Sokratesa z ostatnich lat jego siedemdziesięcioletniego życia. Liczne fragmenty dzieł i innych źródeł pisanych poświadczają, że myśliciel był pod znacznym wpływem
sofistów na początku swej drogi, a dopiero później zmienił do nich
stosunek. Nie należy mu się zresztą zbytnio dziwić, gdyż to właśnie on
pokazał i wytyczył zupełnie nową drogę rozwoju filozofii, całkowicie
przeciwną zamierzeniom sofistów. Przed nastaniem „czasu Sokratesa", sofiści
rywalizowali tylko między sobą, najczęściej sprowadzając swe spory do
potyczek retorycznych, w których górę brał lepszy w danym dniu mówca.
Sokrates tworząc w miarę zwarty [ 1 ] system filozoficzny oraz zajmując się
tylko etyką, obrał całkowicie przeciwną wobec sofistów drogę w filozofii.
Za
początek „prawdziwej" działalności filozoficznej Sokratesa możemy przyjąć
odpowiedź wyroczni Apollona w Delfach na pytanie zadane przez Chajrefonta. Według
słów wyroczni filozof okazał się być najmądrzejszym człowiekiem na świecie.
On sam doszedł do wniosku, że nad innymi góruje tylko świadomością tego,
że nic nie wie, a nie posiadaniem jakiejkolwiek prawdy o świecie, na którym
przyszło mu żyć. Jego celem życiowym stało się od tamtej pory uświadamianie
ludziom ich niewiedzy.
Jednakże działalność filozoficzna Sokratesa
została przerwana w roku 432 wyprawą wojenną przeciwko Potidei — niewielkiemu
państewku, które było przeciwne supremacji Aten. Przedstawiony później
obraz Sokratesa jako żołnierza w platońskiej Uczcie rysuje postać odważnego bohatera, który walczył z poświęceniem dla kraju i przyjaciół.
Wybucha wojna ze Spartą, która powoduje dojście
do głosu stronnictw przeciwnych Peryklesowi i opowiadających się za pokojem ze Spartą. Po śmierci stratega w roku 439 władzę
przejmują stronnictwa demokratyczne. Przez cały ten czas Sokrates
miał przebywać w Atenach, gdyż o jego kolejnej wyprawie wojennej słyszymy
dopiero w opisie bitwy pod Delion (przegranej przez Ateńczyków).
Po powrocie
do Aten, Sokratesa otacza
popularność, której pewien wizerunek pozostawił nam Arystofanes w swojej
komedii „Chmury". Sztuka jednakże podobno nie została zbyt ciepło przyjęta,
gdyż przedstawia dość mocno naciągnięty i przesadnie groteskowy obraz myśliciela. W roku 422 p.n.e. zakończył się pokój ze Spartą, a Sokrates
wyruszył w oddziale 1200 hoplitów na bitwę pod Amfipolis. Ateny prowadzą w ciągu najbliższych kilkunastu lat liczne walki ze Spartą. Alkibiades, który
był bliskim znajomym Sokratesa, wielokrotnie dopuścił się zdrady wobec
rodzinnej polis. Zostało to później użyte w oskarżeniu przeciwko
filozofowi.
W ciągu tego burzliwego okresu w latach 421-406
p.n.e. o Sokratesie nie słychać
nic nowego. Prawdopodobnie to w tym okresie ożenił się z Ksantypą, z którą miał trzech synów — Lamproklesa,
Sofroniskosa, Meneksenosa. Jest to okres bardzo stabilnego życia
filozoficzno-towarzyskiego. Nie wiemy, jaki był stosunek Sokratesa
do rządów czterystu, ale kiedy Alkibiades
powrócił do Aten w roku 407, wiara filozofa w polityków została poważnie
nadwerężona. Ten zły rys nasilił się w roku 406, kiedy to po bitwie
morskiej pod Arginuz powrócili do Aten dowódcy tejże wyprawy. Zostali oni
oskarżeni o zaniedbanie pochówku poległych, których nie byli w stanie odnaleźć w wodzie. Sokrates w dniu kiedy miał się odbyć sąd, przewodniczył Kolegium
Pięciuset, dzięki czemu mógł odmówić sądzenia wszystkich razem w ciągu
jednego posiedzenia. Mimo iż następnego dnia zostali oni skazani na śmierć,
sprzeciw myśliciela odbił się szerokim echem w ówczesnym świecie. To
wydarzenie możemy przyjąć za początek prywatnej krucjaty Sokratesa
przeciw demokracji, którą prowadził do samego końca swego życia.
Dalsze wydarzenia historyczne mogły ucieszyć
filozofa, gdyż po bitwie morskiej pod Ajgospotamoi Spartanie podyktowali Ateńczykom
pokój na niesamowicie rygorystycznych warunkach, a tym samym nastały rządy
oligarchiczne. Ateńczycy musieli się zobowiązać do zniesienia Związku
Morskiego, zniszczenia murów obronnych i powrotu do oligarchii. Powstają
niemalże totalitarne rządy trzydziestu. Tu swoją postawą odznaczył się Sokrates
protestując przeciwko niesprawiedliwemu osądzeniu Leona z Salaminy. Brak wyciągnięcia wobec niego jakichkolwiek konsekwencji
pozwala przypuszczać, że filozof miał wpływy i nie był uważany za zbyt
niebezpiecznego. Po walkach demokratów z oligarchami w roku 403 p.n.e. zostaje
podpisany pokój z nowym dowódcą spartańskim Pauzaniaszem, który pozwala na powrót demokratów do Aten.
Amnestia i możliwości odejścia zwolenników poprzednich rządów wywołały
szczery podziw u Platona i Arystotelesa,
którzy później opisywali te akty sprawiedliwości. Jednakże na fali
pozostałych procesów zwrócono uwagę na Sokratesa,
któremu wiele wpływowych osób miało zbyt wiele rzeczy za złe. Rozpoczął
się proces...
II.
Proces i śmierć
Osoba
Sokratesa musiała być bardzo niewygodna dla pewnych kręgów, gdyż mimo kary
grzywny w przypadku odrzucenia oskarżenia, takie oskarżenie zostało
wniesione. Jego autorem był Meletos,
który oskarżył Sokratesa o psucie młodzieży i nieuznawanie bogów. Oskarżenie wniesiono na początku
roku 399, a Diogenes Laertios
przytacza je w całości. Przewidywaną przez prawo karą była kara śmierci,
choć w wielu przypadkach skazany mógł złagodzić swój wyrok. Sam Meletos
prawdopodobnie był tylko marionetką w tej grze, gdyż w Menonie
prawdziwym przeciwnikiem okazuje się Anytos — przywódca demokratyczny. W tle pojawia się też postać nauczyciela retoryki
Lykona.
Obecnie
panuje pogląd, że proces ten miał charakter wybitnie polityczny. Na mocy
amnestii ogłoszonej po powtórnym dojściu przez demokratów do władzy, nie można
było oskarżać o poglądy polityczne, więc, aby pozbyć się niewygodnego
przeciwnika, oskarżono Sokratesa w procesie cywilnym. Sama budowa oskarżenia
była chwiejna — nieuznawanie bogów nie było zbyt ciężkim przestępstwem, w przeszłości wystąpiły w tej sprawie precedensy — Anaksagoras, Diagoras. Dołączono więc też zarzut psucia młodzieży,
chcąc nawiązać do faktu, że uczniami Sokratesa
byli późniejsi zdrajcy — Alkibiades,
Charmides oraz Kritiasz.
Nie wiemy nic pewnego o samym
„technicznym" przebiegu procesu. Prawdopodobnie Sokrates
bronił się sam, choć pojawiały się też głosy, że podczas procesu
zachowywał wyniosłe milczenie. Zarzut o niewiarę w bogów filozof łatwo
odpiera, twierdząc, że daimonion jest potomkiem bogów, a więc kto
wierzy w potomków bogów, w samych bogów też wierzy. Odżegnuje się też od
zarzutu o animizm, twierdząc stanowczo, że są to poglądy Anaksagorasa.
Nie można pozbyć się wrażenia, że oskarżenie to było urobione ad hoc i nie miało żadnego prawa powodzenia. Natomiast z prawdziwą pasją oskarżyciele
głosili drugi zarzut o psucie młodzieży. W swej mowie Sokrates
zarzuca rządzącym, że to właśnie on odpowiednio tą młodzieżą kieruje.
Jest oskarżony tylko przez zawiść i fakt, że jest on w swym rzemiośle
najlepszy.
1 2 3 4 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Które elementy filozofii Platona pochodzą
od Sokratesa wiemy tylko połowicznie « Filozofia starożytna (Publikacja: 03-08-2003 Ostatnia zmiana: 07-02-2005)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2582 |
|