Państwo i polityka » Stosunki międzynarodowe » Wojna w Iraku
Raport z polskiej strefy 2003: Bezpieczeństwo publiczne [3] Autor tekstu: oprac. W. Martynowicz
Podstawowym problemem jest poprawa stanu administrowania sądami, nadzoru sędziowskiego
nad prowadzonymi sprawami oraz właściwego informowania komponentów tego
systemu w terenie (zarówno irackiego: sędziów, policję i adwokaturę, jak i koalicyjnego — doradców prawnych w GST, kontrolujących system sądownictwa w imieniu gubernatorów wojskowych) o kolejnych postanowieniach CPA w kwestiach
regulacji prawnych i kierunków przewidywanych zmian. Analitycy amerykańscy wskazywali m.in. na brak dostępu pracujących w terenie członków GST do Internetu, gdzie publikowane są zarządzenia i postanowienia CPA podpisywane przez P. Bremera, nie wspominając o irackich sędziach. Z tego powodu trwają prace nad uruchamianiem „kawiarenek
internetowych" w gmachach municypalnych, które służyłyby jako źródło
informacji dla nowej administracji irackiej.
Wnioski
* Należy uwzględnić w koncepcji udziału polskich sił policyjnych w operacji stabilizacyjnej wysyłanie do Iraku głównie trenerów, instruktorów i organizatorów. Odpowiada to długofalowym potrzebom irackiej policji.
* Nacisk należy położyć na pomoc szkoleniową w zakresie organizacji oraz
podstaw działania policji (uwzględnić fakt znacznej rotacji poborowych, czyli
konieczność oferowania tych samych bloków kursu podstawowego przez cały czas
trwania misji lub do czasu wyszkolenia irackich instruktorów- metoda piramidy.
* Opracować w porozumieniu z sojusznikami i polskimi zespołami GST w terenie koncepcję wdrożenia całego zestawu szkoleń pomocnych w pierwszej
fazie organizacyjnej.
* Przygotować ofertę szkoleń kryminalistycznych o różnym stopniu
zaawansowania do przeprowadzenia w Iraku i/lub na terenie Polski (np. w przypadku niemożności przemieszczenia urządzeń lub laboratoriów).
* Uzupełnić ofertę polskiej pomocy medycznej o komponent z zakresu
medycyny sądowej i patologii.
* W związku z dynamicznie zmieniającą się sytuacją na miejscu, pozostawić
rezerwę organizacyjno-finansową na zaspokajanie pojawiających się nowych
potrzeb. Od zespołów CIMIC i GST w terenie żądać okresowych uzupełnień
ocen sytuacji w zakresie objętym planowaniem.
* Kierować do struktur CPA żądania uwzględnienia zakupów sprzętu dla
policji u polskich dostawców (nie tylko przez udział w przetargach).
Przygotować zawczasu ofertę handlową na różnego rodzaju sprzęt
specjalistyczny o dużej konkurencyjności cenowej (zwłaszcza wobec sprzętu
amerykańskiego i brytyjskiego).
* W zakresie działań pododdziałów zwartych przygotować grupę
szkoleniowo-pokazową i pobyt jej w Iraku połączyć z ofertą szkolenia w momencie pojawienia się potrzeby w tym zakresie (priorytety!!!).
* Skierować do struktur CPA szczebla centralnego i regionalnego (także do
regionów gdzie nie jesteśmy obecni) dobrze przygotowanych językowo
(angielski) przedstawicieli policji z zadaniem identyfikowania możliwości
zaistnienia na rynku irackim.
6.3. Organizacja straży pożarnej
6.3.1. Uwagi ogólne
W poszczególnych głównych miastach strefy stwierdzono różny stopień
dekompozycji straży pożarnej. W odróżnieniu od policji, strażacy pozostali w rejonach zamieszkania i zgłosili się do pracy po ustaniu działań
wojennych. Remizy w czasie konfliktu z reguły padały ofiarą złodziei i związanej z tym dewastacji. Nie można wykluczyć, że uczestniczyli w tym procederze sami
strażacy i ich rodziny. Wozy bojowe także doznały uszczerbku. Pozostały po
reżimie sprzęt nie jest standaryzowany i różni się znacznie, zależnie od
lokalizacji (od nowoczesnych wozów Renault z 2002 roku przez japońskie wozy
Heno z 1980, aż po zestaw wiader gaśniczych w niewielkich wioskach). Straż
nie ma jednolitych mundurów. W czasach reżimu posiadała także na wyposażeniu
karabinki AK-47. W gestii straży były akcje ratunkowe wynikające z katastrof
naturalnych (żywiołowych) i spowodowanych przez człowieka.
W danych amerykańskich nie ma informacji na temat przemysłowej straży pożarnej
(zwłaszcza zlokalizowanej w rafineriach, składach paliw, obiektach przemysłowych).
Według relacji jednego z inspektorów szwajcarskiej firmy „Cotecna", nadzorującej od
strony celnej dostawy zamówień do Iraku w ramach programu „ropa za żywność", jeszcze jesienią 2002 do
kopalni fosforytów w rejon Akaszat (w pobliżu zbiegu granic z Jordanią i Syrią) docierał przemysłowy sprzęt
gaśniczy od jordańskiego dostawcy (prawdopodobnie pośrednika), który ów
inspektor kontrolował od strony ilościowej i jakościowej, (relacja z rozmowy z autorem niniejszego opracowania).
Amerykanie przyznają, że stanem straży pożarnej zainteresowali się
dopiero niedawno. Temat pozostawał do podjęcia w dalszej kolejności, gdyż
priorytet uzyskała odbudowa sił policyjnych. Z tego powodu nie są znane
wiarygodne dane odnośnie całości aktywów (ludzie, sprzęt, organizacja).
Stwierdzono elementarne braki w wyposażeniu strażnic w sprzęt. Nie ma mebli,
osprzętu elektrycznego i wodnego, klimatyzacji, narzędzi, ubrań roboczych i bojowych, środków
łączności. Według ocen amerykańskich nie pozostał żaden wojskowy sprzęt
gaśniczy, który mógłby być przejęty przez straż cywilną. Wozy bojowe po
niezbędnych remontach mogą brać w akcjach gaśniczych.
6.3.2. Podstawowe elementy organizacji i techniki działania
Typowa strażnica składa się z szefa (komendanta), jego zastępcy oraz około
dwudziestu (20) strażaków. Dobór personelu obarczony był zawsze pewną dozą
nepotyzmu, gdyż sprawy personalne leżały zwykle w gestii komendanta. Funkcje
są wysoce specjalizowane: np. w al-Kut kierowca nie spełnia innej roli poza
prowadzeniem wozu. W załodze jest jeden strażak, do którego obowiązków należy
przyłączenie węży i kierowanie strumieniem wody na ogień. Ma on z reguły
dwóch pomocników do podciągania węży gaśniczych. Iraccy strażacy nie byli
przygotowywani ani wyposażani do agresywnej taktyki gaszenia ognia od wewnątrz
budynków i nie są przygotowani do wymuszonego wejścia do pomieszczeń.
Technika działania straży w przeszłości była pasywna ze względu na
istniejącą infrastrukturę (brak powszechnej niezależnej łączności, znikomą
sieć hydrantów i ciśnienie wody w sieci wodociągowej, brak ubiorów
ognioodpornych i aparatów oddechowych). W rezultacie działania strażaków
ograniczały się do prewencyjnego kontrolowania pożaru i ochrony innych budynków.
Wnioski
* Wiedza o szczegółach zapotrzebowania straży pożarnej powinna zostać
pogłębiona w kierunku zidentyfikowania możliwości stanięcia do przetargu
przy zamówieniu na szczeblu centralnym (CPA) lub dostaw interwencyjnych sprzętu
dla straży.
* Przygotować w koncepcji handlowej naszej ew. obecności inwestycyjnej w sektorze paliwowo- energetycznym Iraku, także komponent przemysłowej straży
pożarnej.
* Rozważyć dostawę wyposażenia dla wybranej (Karbala lub Hilla) placówki
pożarniczej w charakterze daru humanitarnego i objęcie tej placówki
„patronatem" ze strony polskich strażaków.
6.4. Organizacja systemu penitencjarnego
6.4.1. Uwagi ogólne
System penitencjarny pozostawiony przez reżim w żadnej mierze nie odpowiada
zachodnim standardom. Więzienia były elementem represji, zwłaszcza wobec
politycznych oponentów reżimu. Pojęcie prawa osądzonego było iluzoryczne.
Więzienia irackie nie zapewniały np. właściwych warunków sanitarnych, czy
też pożywienia (żywienie więźnia spadało na rodzinę, która dostarczała
jedzenia w czasie widzeń lub pieniądze na jego zakup w sklepikach więziennych),
itp. Po ustaniu walk pilnym zadaniem dla sił koalicji było równoczesne
odtworzenie niezbędnych komponentów systemu przestrzegania prawa (sądy,
policja i więziennictwo).
6.4.2. Sieć więzień w rejonie działania dywizji międzynarodowej
Istniejące więzienia zlokalizowane są z reguły przy regionalnych
komisariatach policji. Areszty przy posterunkach podległych komisariatom w terenie zazwyczaj są opróżniane na noc, a zatrzymani przekazywani do więzień
regionalnych. Ich pojemność jest niewystarczająca. Podlegają obecnie
remontom, umożliwiającym ich funkcjonowanie jako miejsc przetrzymywania
aresztowanych i osadzonych do czasu poprawy sytuacji. W al-Hilli po remoncie więzienie
umożliwi osadzanie więźniów w warunkach „średniego" poziomu
zabezpieczenia (750 osadzonych). W al-Diwaniji więzienie zostanie przystosowane
do osadzania najniebezpieczniejszych przestępców („maximum
security") z pojemnością 250 miejsc.
6.4.3. Stan pomieszczeń
Obiekty są generalnie zaniedbane i nieprzystosowane do zapewnienia bezpieczeństwa
wewnętrznego. Zabezpieczenia wejść i okien są niedostateczne. Instalacje
hydrauliczne i elektryczne prowadzone po ścianach lub stropach umożliwiają
osadzonym pozyskanie niebezpiecznych narzędzi lub broni (do porachunków lub w czasie buntu). W celach, z reguły wieloosobowych, nie ma najczęściej toalet. W obecnym stanie pomieszczeń nie jest możliwe zapewnienie właściwej
separacji więźniów (młodocianych, kobiet, chorych psychicznie i zakaźnie,
sprawców wykroczeń, zbrodniarzy itd.). Prace remontowe wykonywane są przez
kontraktowanie robót u miejscowych wykonawców lub przez pododdziały inżynieryjne
U.S. Navy (Sea Bees).
6.4.4. Straż więzienna
Funkcje straży więziennej spełniają policjanci iraccy przydzieleni do
tego rodzaju zadania. Brakuje kadry z doświadczeniem. Strażnicy przechodzą
instruktaż odnośnie zasad postępowania z więźniami, udzielany im przez
amerykańskich żandarmów (Military Police), nadzorujących więzienia. Nadzór
ten i bezpośrednia obecność MP w więzieniach trwać będzie w ocenach amerykańskich
do czasu, gdy strażnicy iraccy będą nie tylko w stanie kontrolować więźniów,
ale także obronić siebie i osądzonych przed akcją z zewnątrz.
6.4.5. Wyposażenie
Permanentne braki to stan obecny w zakresie wyekwipowania straży więziennej.
Brakuje środków przymusu bezpośredniego i obezwładniania (gaz, kajdanki,
kaftany, blokady, pasy itp). Nie ma wystarczającej liczby mundurów amerykańskiej
straży przybrzeżnej, w które wyposażana jest policja. Analitycy postulują
wyróżnienie strażników więziennych odrębnym od regularnej policji kolorem
mundurów. Amerykanie szukają też rozwiązań w zakresie odróżniania
kategorii więźniów poprzez różne barwy w elementach ich odzieży (obecnie
osadzeni pozostają we własnych ubraniach). Zapowiadane jest wprowadzenie
zunifikowanego systemu identyfikacji więźniów tzw. Biometric Automated
Toolset, z wykorzystaniem kodów kreskowych.
Uwaga: w informacjach dot. systemu więziennego uzyskanych od Amerykanów nie
ma wzmianki na temat odrębnego więzienia dla sprawców przestępstw wobec sił
koalicji. Mówi się jedynie o konieczności ich separowania od reszty więźniów.
1 2 3 4 Dalej..
« Wojna w Iraku (Publikacja: 06-01-2005 Ostatnia zmiana: 09-01-2011)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3865 |