Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.488.037 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 705 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Jeśli chcesz zaczynać rewolucję, to lepiej zacznij ją w swoim własnym domu i sposobie myślenia."
 Państwo i polityka » Stosunki międzynarodowe » Wojna w Iraku

Raport z polskiej strefy 2003: Bezpieczeństwo publiczne [4]
Autor tekstu: oprac. W. Martynowicz

Wnioski

* Rozważyć możliwość zaoferowania naszego sprzętu dla służby więziennej.

* Przeanalizować możliwość szkoleń dla służby więziennej, realizowanych w Polsce i w Iraku.

6.5. Zagrożenia

6.5.1 Zagrożenia związane z sytuacją wewnętrzną w państwach sąsiednich

Zagrożenia takie członkowie misji byli w stanie zidentyfikować jedynie pośrednio. W strefie działania MND występują dwa obszary przygraniczne:

* z Islamską Republiką Iranu (IRI);

* z Królestwem Arabii Saudyjskiej (KAS).

W rozmowie z członkami misji Amerykanie zapytywani o ew. infiltracji ze strony Iranu minimalizowali ew. zagrożenia. Powściągliwość w tej sprawie, wynika zapewne po części z faktu, iż tego typu dane traktowane są przez naszych sojuszników jako niejawne. Nie ulega jednak wątpliwości, że służby wywiadowcze Iranu, posiadające swoje aktywa wywiadowcze w Iraku za czasów Saddama Husajna, obecnie będą się starać je powiększać. Amerykanie twierdzą, że celem polityki Teheranu miałaby być obecnie izolacja własnego społeczeństwa od „sukcesu irackiej demokracji". Teza taka wydaje się wątpliwa. Opiera się na milczącym założeniu, iż Iran będzie obawiał się otwartego angażowania w wewnętrzne rozgrywki szyitów irackich. Zdaniem autora działalność ta będzie się nasilać aż do aktywnych przedsięwzięć, w tym także o charakterze zdecydowanie prowokacyjnym, nastawionych na dyskredytowanie/ promowanie wybranych frakcji lub polityków szyickich. Nie należy ignorować wątku finansowania wybranych grup za pośrednictwem ulokowanych we „wiarygodnych" miejscach różnego rodzaju instytucji.

Ze strony Arabii Saudyjskiej, jako państwa, nie należy się spodziewać bezpośredniego zagrożenia. Natomiast należy się liczyć z podejmowaniem przez saudyjskie służby specjalne prób penetracji Iraku i jego nowo powstałych władz w celu uzyskiwania wiarogodnych informacji o rozwoju sytuacji wewnętrznej i jej kierunku. Amerykanie sygnalizują słabą aktywność irackich wahhabitów (sekta religijna dominująca w Arabii Saudyjskiej). Wahhabici penetrują okolice świętych miast szyitów w poszukiwaniu zwolenników, a także próbują angażować się w handel bronią.

Wnioski

* Uczulić nasze placówki dyplomatyczne na wszelkie sygnały o działalności na ich terenie wszelkich grup i organizacji „popierających słuszną walkę patriotów irackich" w jakiejkolwiek formie. Nie ograniczać się do krajów ościennych.

* Przygotować dla naszych sił zbrojnych obszerny informator na temat tego typu ruchów religijnych i politycznych w celu ułatwienia ich identyfikacji bądź ich wpływów w obszarze działania dywizji międzynarodowej.

6.6. Zagrożenia w zakresie przestępczości zorganizowanej

6.6.1. Zagrożenia zw. z terroryzmem międzynarodowym

Amerykańscy dowódcy nie wypowiadali się w tych kwestiach zbyt szeroko, choć niektórzy rozmówcy (m.in. szef wywiadu w batalionie U.S Marines w jednym z miast regionu) sygnalizowali możliwość prób docierania wysłanników lub całych komórek grup terrorystycznych na teren Iraku. Brak ścisłej kontroli granicznej na wszystkich kierunkach może ułatwiać tego typu penetrację.

6.6.2. Zagrożenia zw. z działalnością organizacji politycznych o charakterze ekstremistycznym

Amerykanie w rozmowach z Misją identyfikowali jedynie ogólnie potencjalne zagrożenie ze strony sił politycznych, dysponujących przeszkolonymi i w miarę zdyscyplinowanymi formacjami o charakterze zbrojnym. Realne niebezpieczeństwo wiąże się z zejściem tych sił niejako do „podziemia", przez co należy rozumieć pozorne odrzucenie siły jako argumentu w polityce. Oficjalnie rozbrojona Brygada Badr'a jest przedmiotem bacznej obserwacji Amerykanów, co sami stwierdzili nie wdając się w szczegóły. Podają jedynie, że na jednym z obszarów grupa ta uległa zmniejszeniu do 1000 osób i trend ten utrzymuje się po utracie możliwości finansowania przez Iran. Członkowie brygady przemianowali się na Organizację ds. Rozwoju i Rekonstrukcji. Koalicyjne służby wywiadowcze będą miały trudne, choć nie niemożliwe zadanie, związane z kontrolą operacyjną tego typu ugrupowania.

Innym zjawiskiem są próby powoływania ad hoc rozmaitego rodzaju „komórek zbrojnych", od masowej typu „armii Mahdiego" rzekomo tworzonej przez zwolenników Muqtady Al-Sadra, po lokalne odmiany Hamasu czy Haezbollahu występujące pod różnymi nazwami. 21 lipca 2003 r. TV al-Dżazira wyemitowała taśmę wideo z antykoalicyjnym oświadczeniem tego typu bojówki (Armia al Dżihadu).

6.6.3. Zagrożenia związane z terroryzmem lokalnym i międzynarodowym

W ocenach gen. A. Tyszkiewicza największe zagrożenie stwarza obecnie sfrustrowany średni szczebel partii BAAS i Gwardii Republikańskiej. Nie widzą oni, bowiem dla siebie przyszłości. Sami nie uczestnicząc raczej w akcjach zbrojnych, wynajmują ubogich wieśniaków, którzy z reguły indywidualnie lub w małych 2-3 osobowych grupach dokonują aktów terroru. Niekiedy posługują się taktyką partyzancką, lecz z uwagi na ich niewielka skalę nie można mówić o zorganizowanej partyzantce. Najczęściej są one autorstwa napływowego elementu, rzadko natomiast mieszkańców strefy. W rozmowach oficerowie marines wielokrotnie z naciskiem podkreślali, że ostatni śmiertelny w skutkach zamach na żołnierza tej formacji miał miejsce w strefie 20 kwietnia 2003 r. Istnieją natomiast przypadki wykonywania wyroków śmierci na Irakijczykach współpracujących z aliantami i z tego względu uznawanymi za kolaborantów, bądź też na współpracownikach starego reżimu. Mają też miejsce osobiste krwawe porachunki.

Wnioski

* Śledzić źródła jawne pod kątem tego typu działalności i przekazywać uzyskane dane do dyspozycji polskiego dowódcy dywizji międzynarodowej.

* Przekazywać wszelkie informacje mogące mieć związek z misją Wojska Polskiego w Iraku do dyspozycji gen. A. Tyszkiewicza.


1 2 3 4 

 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Raport z polskiej strefy 2003: Dostawy i jakość wody, stacje uzdatniania
Raport z polskiej strefy 2003: Administracja

 Dodaj komentarz do strony..   


« Wojna w Iraku   (Publikacja: 06-01-2005 Ostatnia zmiana: 09-01-2011)

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 3865 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365