Państwo i polityka » Stosunki międzynarodowe » Wojna w Iraku
Raport z polskiej strefy 2003: Bezpieczeństwo publiczne [4] Autor tekstu: oprac. W. Martynowicz
Wnioski
* Rozważyć możliwość zaoferowania naszego sprzętu dla służby więziennej.
* Przeanalizować możliwość szkoleń dla służby więziennej,
realizowanych w Polsce i w Iraku.
6.5. Zagrożenia
6.5.1 Zagrożenia związane z sytuacją wewnętrzną w państwach sąsiednichZagrożenia takie członkowie misji byli w stanie zidentyfikować jedynie pośrednio. W strefie działania MND występują dwa obszary przygraniczne:
* z Islamską Republiką Iranu (IRI);
* z Królestwem Arabii Saudyjskiej (KAS).
W rozmowie z członkami misji Amerykanie zapytywani o ew. infiltracji ze
strony Iranu minimalizowali ew. zagrożenia. Powściągliwość w tej sprawie,
wynika zapewne po części z faktu, iż tego typu dane traktowane są przez
naszych sojuszników jako niejawne. Nie ulega jednak wątpliwości, że służby
wywiadowcze Iranu, posiadające swoje aktywa wywiadowcze w Iraku za czasów
Saddama Husajna, obecnie będą się starać je powiększać. Amerykanie twierdzą,
że celem polityki Teheranu miałaby być obecnie izolacja własnego społeczeństwa
od „sukcesu irackiej demokracji". Teza taka wydaje się wątpliwa.
Opiera się na milczącym założeniu, iż Iran będzie obawiał się otwartego
angażowania w wewnętrzne rozgrywki szyitów irackich. Zdaniem autora działalność ta będzie
się nasilać aż do aktywnych przedsięwzięć, w tym także o charakterze
zdecydowanie prowokacyjnym, nastawionych na dyskredytowanie/ promowanie wybranych
frakcji lub polityków szyickich. Nie należy ignorować wątku finansowania
wybranych grup za pośrednictwem ulokowanych we „wiarygodnych"
miejscach różnego rodzaju instytucji.
Ze strony Arabii Saudyjskiej, jako państwa, nie należy się spodziewać
bezpośredniego zagrożenia. Natomiast należy się liczyć z podejmowaniem
przez saudyjskie służby specjalne prób penetracji Iraku i jego nowo powstałych
władz w celu uzyskiwania wiarogodnych informacji o rozwoju sytuacji wewnętrznej i jej kierunku. Amerykanie sygnalizują słabą aktywność irackich wahhabitów
(sekta religijna dominująca w Arabii Saudyjskiej). Wahhabici penetrują okolice
świętych miast szyitów w poszukiwaniu zwolenników, a także próbują angażować się w handel
bronią.
Wnioski
* Uczulić nasze placówki dyplomatyczne na wszelkie sygnały o działalności
na ich terenie wszelkich grup i organizacji „popierających słuszną walkę
patriotów irackich" w jakiejkolwiek formie. Nie ograniczać się do krajów
ościennych.
* Przygotować dla naszych sił zbrojnych obszerny informator na temat tego
typu ruchów religijnych i politycznych w celu ułatwienia ich identyfikacji bądź
ich wpływów w obszarze działania dywizji międzynarodowej.
6.6. Zagrożenia w zakresie przestępczości zorganizowanej
6.6.1. Zagrożenia zw. z terroryzmem międzynarodowym
Amerykańscy dowódcy nie wypowiadali się w tych kwestiach zbyt szeroko, choć
niektórzy rozmówcy (m.in. szef wywiadu w batalionie U.S Marines w jednym z miast regionu) sygnalizowali możliwość prób docierania wysłanników lub całych
komórek grup terrorystycznych na teren Iraku. Brak ścisłej kontroli
granicznej na wszystkich kierunkach może ułatwiać tego typu penetrację.
6.6.2. Zagrożenia zw. z działalnością organizacji politycznych o charakterze ekstremistycznym
Amerykanie w rozmowach z Misją identyfikowali jedynie ogólnie potencjalne
zagrożenie ze strony sił politycznych, dysponujących przeszkolonymi i w miarę
zdyscyplinowanymi formacjami o charakterze zbrojnym. Realne niebezpieczeństwo
wiąże się z zejściem tych sił niejako do „podziemia", przez co
należy rozumieć pozorne odrzucenie siły jako argumentu w polityce. Oficjalnie
rozbrojona Brygada Badr'a jest przedmiotem bacznej obserwacji Amerykanów, co
sami stwierdzili nie wdając się w szczegóły. Podają jedynie, że na jednym z obszarów grupa ta uległa zmniejszeniu do 1000 osób i trend ten utrzymuje się
po utracie możliwości finansowania przez Iran. Członkowie brygady
przemianowali się na Organizację ds. Rozwoju i Rekonstrukcji. Koalicyjne służby
wywiadowcze będą miały trudne, choć nie niemożliwe zadanie, związane z kontrolą operacyjną tego typu ugrupowania.
Innym zjawiskiem są próby powoływania ad hoc rozmaitego rodzaju „komórek
zbrojnych", od masowej typu „armii Mahdiego" rzekomo tworzonej
przez zwolenników Muqtady Al-Sadra, po lokalne odmiany Hamasu czy Haezbollahu
występujące pod różnymi nazwami. 21 lipca 2003 r. TV al-Dżazira wyemitowała
taśmę wideo z antykoalicyjnym oświadczeniem tego typu bojówki (Armia al Dżihadu).
6.6.3. Zagrożenia związane z terroryzmem lokalnym i międzynarodowym
W ocenach gen. A. Tyszkiewicza największe zagrożenie stwarza obecnie
sfrustrowany średni szczebel partii BAAS i Gwardii Republikańskiej. Nie widzą
oni, bowiem dla siebie przyszłości. Sami nie uczestnicząc raczej w akcjach
zbrojnych, wynajmują ubogich wieśniaków, którzy z reguły indywidualnie lub w małych 2-3 osobowych grupach dokonują aktów terroru. Niekiedy posługują
się taktyką partyzancką, lecz z uwagi na ich niewielka skalę nie można mówić o zorganizowanej partyzantce. Najczęściej są one autorstwa napływowego
elementu, rzadko natomiast mieszkańców strefy. W rozmowach oficerowie marines
wielokrotnie z naciskiem podkreślali, że ostatni śmiertelny w skutkach zamach
na żołnierza tej formacji miał miejsce w strefie 20 kwietnia 2003 r. Istnieją
natomiast przypadki wykonywania wyroków śmierci na Irakijczykach współpracujących z aliantami i z tego względu uznawanymi za kolaborantów, bądź też na współpracownikach
starego reżimu. Mają też miejsce osobiste krwawe porachunki.
Wnioski
* Śledzić źródła jawne pod kątem tego typu działalności i przekazywać
uzyskane dane do dyspozycji polskiego dowódcy dywizji międzynarodowej.
* Przekazywać wszelkie informacje mogące mieć związek z misją Wojska
Polskiego w Iraku do dyspozycji gen. A. Tyszkiewicza.
1 2 3 4
« Wojna w Iraku (Publikacja: 06-01-2005 Ostatnia zmiana: 09-01-2011)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3865 |