Państwo i polityka » Stosunki międzynarodowe » Wojna w Iraku
Raport z polskiej strefy 2003: Bezpieczeństwo publiczne [2] Autor tekstu: oprac. W. Martynowicz
Podstawowe przestępstwa to: nielegalny handel bronią, narkotykami, porwania
pojazdów, rabunki i pobicia, kradzieże, także z bronią w ręku. Do
najbardziej dokuczliwych należą kradzieże kabli elektrycznych, nielegalne
nawiercenia ropociągów oraz sabotażowe niszczenie elementów infrastruktury.
Jako zjawisko przestępcze jeden z komponentów l MEF w prowincji al-Qadisija
zidentyfikował prostytucję i powiązał ją z wioską cygańską. Faktycznie, w myśl prawa za czasów
S. Husajna prostytucja traktowana była jako przestępstwo. Dokładnych
statystyk nie uzyskano.
6.2.3. Stan sił policyjnych
I. Organizacja
A. Nowe siły policyjne
System policyjny w „polskiej strefie" jest w ocenie Amerykanów
nieefektywny, głównie ze względu na niewielką liczbę
„przedwojennych" policjantów, których można było dopuścić do służby w nowej policji. System cierpi na niedomogi także ze względu na zasadniczą
restrukturyzację policji, prowadzoną przez siły koalicyjne. Starają się one
stworzyć całkowicie nową strukturę, opartą na zachodnim (głównie amerykańskim i brytyjskim) systemie „proaktywnych" sił porządku publicznego.
Ponadto poważnym problemem jest niedostatek odpowiedniego wyposażenia dla całej
policji — pojazdów patrolowych i do przewozu aresztowanych, a także sprzętu
łączności czy środków przymusu.
B. Kwestie organizacyjne
Służby śledcze saddamowskiej policji, poddane kontroli ze strony partii
BAAS, miały za zadanie przeciwdziałać ew. ruchom dysydenckim wobec reżimu i kontrolować społeczeństwo irackie m.in. poprzez zastraszanie. Komórki śledcze
były faktycznie obsadzane przez służby specjalne, których funkcjonariusze
kierowani byli do pracy w policji, jako śledczy czy detektywi. W dawnej policji
fachowych detektywów było niewielu i wykorzystywani byli jedynie do
prowadzenie drobniejszych spraw. Po rozwiązaniu wszystkich reżimowych służb
przez gen. Tommy Franks'a powstała konieczność stworzenia całkowicie nowej
kadry policyjnej w pionie śledczym.
C. Zakres odpowiedzialności/jurysdykcji
Obecnie w Iraku nie ma narodowego (centralnego) programu lub systemu obejmującego
dowodzenie/kierowanie siłami policyjnymi w skali kraju, czy poszczególnych
prowincji. Koalicja wspomaga obecnie wysiłki poszczególnych miast i miejscowości
zmierzające do odtworzenia lub stworzenia na nowo sił policyjnych, które mogłyby
działać na ich obszarze.
II. Wyposażenie
Przed konfliktem iracka policja wyposażona była w dwa podstawowe rodzaje
uzbrojenia — karabinki AK 47 (szeregowi policjanci i podoficerowie) oraz broń
krótką kal 9 mm (oficerowie). Wraz z rozwojem kampanii wojskowej posterunki były opuszczane przez policjantów i stawały się obiektem rabunku (ew. pozostawiona broń, meble, itp.).
A. Nowoczesny sprzęt kryminalistyczny
Policja nigdy nie posiadała nowoczesnego sprzętu kryminalistycznego.
Daktyloskopia i kartoteki podejrzanych/przestępców były w gestii służb
specjalnych. Policja nie miała też specjalistów w tym zakresie.
Koalicja przygotowuje obecnie wyposażenie jej w nowoczesny system
daktyloskopowania i identyfikacji osób. Inicjowane są międzynarodowe działania na rzecz
wsparcia tej formacji i uzupełnienie nowej policji o specjalistów w zakresie
kryminalistyki i medycyny sądowej.
B. Sprzęt wspomagający kontrolę ruchu drogowego
Sprzęt w zakresie kontroli ruchu drogowego składał się z reguły z blokad i barykad. Policja wykorzystywała samochody i zainstalowane światła do
regulacji ruchu. Nie dysponowała barierami, mobilnymi znakami drogowymi, światłami
ostrzegawczymi, pachołkami, czy nawet latarkami. Radary do kontroli prędkości
nie były od wielu lat używane.
C. Sprzęt do kontroli tłumu i zamieszek.
Policja w przeszłości nie była używana w zwartych pododdziałach
przeciwko tłumom i w przypadku zamieszek. Funkcję tę spełniały komponenty sił zbrojnych
lub grup interwencyjnych z obrębu służb specjalnych, a także Gwardia Republikańska. Stąd też w siłach policyjnych nie było ani sprzętu ani funkcjonariuszy przeszkolonych w zakresie wymienionych zadań.
D. Sprzęt łączności
Na obszarze polskiej strefy podstawowym środkiem łączności policji były
telefony pomiędzy komendą miejską a poszczególnymi posterunkami.
Radiotelefony nie znajdowały się na wyposażeniu lokalnej policji. Policja
drogowa, odpowiedzialna za główne szlaki komunikacyjne, posiadała przenośne
radiostacje do kontaktu z komendami. Z pomocą żandarmerii (MP) nowi rekruci
policyjni zapoznają się z obsługą sprzętu łączności. Podstawowym problemem sił koalicyjnych w tym zakresie jest wysoki koszt wiążący się z wyposażaniem policjantów w nowoczesny sprzęt. Ryzyko utraty takiego sprzętu jest wysokie, ze względu na
olbrzymią płynność kadr (strona amerykańska ocenia, że niektórzy rekruci
zgłaszają się do policji, aby po obowiązkowym przeszkoleniu otrzymać sprzęt,
broń i zniknąć). Nie można wykluczyć, że równolegle do wyposażania
policji w radiostacje osobiste (typu push-to-talk, walkie-talkie), uruchomienie
sieci telefonii komórkowej może być czasowym środkiem zaradczym.
E. Transport
W polskiej strefie policja posiada (stan na 1 lipca br.) 213 pojazdów
samochodowych, przy czym znaczna ich część jest niesprawna. Utrata inwentarzy
nie pozwala ustalić, ile ich było na stanie przed wojną. Planowany jest zakup w Kuwejcie 200-300 samochodów dla policji z zamrożonych funduszy irackich. Ze
względu na wagę sprawy bezpieczeństwa publicznego, siły koalicyjne poszukują
możliwości pozyskania samochodów dla policji od państw i/lub organizacji
pozarządowych. Ocenia się, że potrzeba będzie 2351 pojazdów różnych typów i marek (sedan, półciężarówki, terenowe). Liczba ta odpowiada zakładanej
proporcji 1 samochód na 8 policjantów.
III. Zasoby ludzkie
A. Wielkość sił
Większość miast na terenie polskiej strefy nie osiąga planowanego poziomu
sił policyjnych. Zakłada się, że w zależności od charakteru i nasilenia
działań przestępczych i rozległości terenu jurysdykcji, siły policyjne
powinny odpowiadać proporcji 1 policjant na 300-400 mieszkańców. Ze względu
na ucieczkę ze służby wielu dawnych funkcjonariuszy policji, obawiających się
represji ze strony wkraczających wojsk koalicji lub zemsty ze strony miejscowej
ludności, niewielu doświadczonych policjantów pozostało do wykorzystania
obecnie. Miejscowe władze, tworzące pod kontrolą koalicji nową policję,
starają się zatrudniać w coraz większym stopniu byłych żołnierzy. Za
wcielaniem żołnierzy do policji przemawiają następujące argumenty:
* ich umiejętność posługiwania się bronią w sposób bardziej
profesjonalny niż przeciętny obywatel (mimo powszechnego obycia z bronią w tym kraju);
* większe nawyki w zakresie dyscypliny;
* oderwanie części kadry wojskowej od potencjalnej platformy buntu.
B. Metody selekcji
Nie ma obecnie żadnej procedury, czy metody doboru/selekcji kandydatów do
pracy w policji. Rekrutacja odbywa się pod auspicjami wojskowego gubernatora
okręgu (dowódca batalionu marines) lub osoby przez niego wyznaczonej.
Kandydaci poddawani są formalnej lustracji, opartej na ankietach personalnych.
Trwają prace nad udoskonaleniem tego procesu.
C. Wymogi polityczne/religijne/etniczne
Mimo, iż gubernatorzy wojskowi zasadniczo nie stosują kryteriów
politycznych lub religijnych, niektórzy z nich dopuszczają uwzględnianie
opinii lokalnych przywódców, co do zatrudnienia w policji zgłaszających się
kandydatów. Uznaniowość ta motywowana jest szczególnymi potrzebami unikania
zadrażnień i podgrzewania atmosfery przy istniejących licznych animozjach w gronie liderów i grup plemiennych. Amerykanie oceniają, że dopiero pewien upływ
czasu może wykazać, czy taka taktyka jest skuteczna z punktu widzenia zakładanego
celu — stworzenia nowej i cieszącej się zaufaniem lokalnej społeczności
formacji policyjnej.
D. Odpowiedzialność i solidność
Solidność i odpowiedzialność obecnych rekrutów i już pracujących
funkcjonariuszy jest mieszana. W niektórych rejonach są oni praktycznie
samowystarczalni i poza minimalnym nadzorem i ew. pomocą w trudniejszych przypadkach nie wymagają od sił koalicji zbyt wiele wkładu. W kilku przypadkach gubernator wojskowy zwalniał całą załogę policyjną za
niesolidność, korupcję, nadużywanie uprawnień i ogólne nieróbstwo.
E. Morale i poziom wyszkolenia
Wśród nowych funkcjonariuszy morale wydaje się powoli rosnąć. Zaczynają
rozumieć, że otrzymali szansę na odgrywanie bardziej aktywnej i pozytywnej
roli społecznej w zakresie ochrony prawa, niż to miało miejsce w przeszłości.
Większość nowych rekrutów przechodzi kilkudniowe szkolenie podstawowe w zakresie prawa, uprawnień policji, technik aresztowania oraz traktowania
podejrzanych. Otrzymują nowe uniformy, odznaki i inne atrybuty spełnianej
funkcji.
F. Podstawy awansowania
Zgodnie z koncepcją wzmocnienia roli policji w społeczeństwie irackim,
awanse mają być wynikiem zasług i osiągnięć, a nie afiliacji etnicznej/
religijnej/ politycznej.
6.2.4. Stan systemu sądowniczego
W połowie czerwca 2003 r. P. Bremer powołał Centralny Sąd Kryminalny.
Funkcjonuje on w oparciu o dotychczasowy iracki kodeks karny, po jego niewielkich
modyfikacjach. Pod zarządem CPA dokonywana jest stopniowa rekonstrukcja systemu
sądowniczego. Siły koalicyjne dokonały na terenie polskiej strefy
identyfikacji personelu sądowego, prokuratorskiego i adwokackiego. Stopniowo
doprowadza się do porządku pomieszczenia sądów we wszystkich miastach strefy
tak, aby zapewnić możliwość pracy sędziów. Wojskowi gubernatorzy, przy współpracy
miejscowych adwokatów i swoich zespołów doradczych (GST), dokonują
weryfikacji kadr, zwłaszcza sędziowskich, w celu wyeliminowania najbardziej
dyspozycyjnych wobec partii BAAS oraz skorumpowanych.
Z dostępnych informacji wynika, że CPA nie zmienia jak na razie istniejącej
struktury sądownictwa (rodzajów sądów ich wzajemnych relacji i zakresów
jurysdykcji).
Wprowadzenie Dyrektywy CPA nr 7 z 10 czerwca ustanawia Kodeks Karny w wersji z 19 lipca 1969 r. jako obowiązujące w Iraku prawo karne. Brak danych co do
postanowień odnośnie kodeksu cywilnego.
System sądowniczy wymaga współpracy innych instytucji, które obecnie są
odbudowywane (instytucje penitencjarne, policja). Nie działa więc np. system
powiadomień procesowych, wykonywanych uprzednio przez policję lub urzędników
sądowych. Brak środków transportu, zarówno w sądach jak i w policji, praktycznie paraliżuje te sprawy, gdzie nie ma adwokatów obu
stron, (tam gdzie są, adwokaci powiadamiają klientów o terminach). Ponadto
barierą w wielu sprawach, zwłaszcza cywilnych, są wysokie opłaty sądowe,
czyniące dostęp do wymiaru sprawiedliwości iluzoryczny dla osób mniej majętnych.
Te i inne zidentyfikowane problemy sądownictwa irackiego są kierowane do CPA w Bagdadzie w celu ujednolicenia rozwiązań lub ich przyspieszania.
1 2 3 4 Dalej..
« Wojna w Iraku (Publikacja: 06-01-2005 Ostatnia zmiana: 09-01-2011)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3865 |