|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Filozofia » Historia filozofii » Filozofia starożytna
Żywot i twórczość Platona Autor tekstu: Michał Piotrowski
Imię Platona jest bardzo dobrze znane wśród członków najróżniejszych
instytucji edukacyjnych, a także pośród zwykłych ludzi, którzy szkoły ukończyli
dość dawno. Jednakże przy próbie indagacji o bardziej dokładne informacje o jego filozofię, zazwyczaj natrafia się na ścianę milczenia. Cóż, trudno nie
przyznać racji stwierdzeniu, iż postać Sokratesa — nauczyciela filozofa — do
dziś jest o wiele bardziej „medialna". Platona postrzega się jako nudnego
akademika, natomiast jego mistrza jak protoplastę Che Guevary (zarówno pod
względem charyzmy, jak i smutnego końca).
Taki stan rzeczy zupełnie nie koresponduje ze znaczeniem, jakie wywarli
oni na filozofię. Oczywiście Sokratesowi trudno odmówić należnego miejsca
na piedestale, jednakże to właśnie jego uczeń stworzył całkowicie pewne
(gdyż ugruntowane przez pisma) podstawy filozofii europejskiej. Co ciekawe,
Platon nie jest imieniem filozofa, ale jego przydomkiem. Podobno nasz myśliciel
był doskonałym zapaśnikiem, co właśnie spowodowało nadanie mu takiego, a nie innego przydomku. Otóż w Grece słowo platos
oznacza „szeroki", ale nie tylko w sensie fizycznym, ale także
abstrakcyjnym, tzn. rozległy, obszerny. Oddajmy głos Diogenesowi Laertiosowi: "Ćwiczenia gimnastyczne odbywał pod kierunkiem Aristona z Agros i u niego nadano mu imię Platon, z powodu masywnej
budowy ciała; choć poprzednio nazywał się po dziadku Aristokles, jak to podaje Aleksander
w „Sukcesji filozofów". Inni zaś twierdzą, że imię Platon wywodzi
się z obfitującego w słowa stylu filozofa, albo też, jak mówi Neantes, z szerokości jego czoła."
[ 1 ]
Oczywiście przydomek nie określał jeszcze przyszłości Platona.
Natomiast z pewnością wpływało na nią pochodzenie filozofa, ba!, był on
niemal z góry skazany na karierę polityczną. Tym samym bardzo oddalił się
od poglądów Sokratesa, choć nie należy się temu dziwić — wszak „najmądrzejszy
człowiek" wywodził się z niskiego stanu, gdzie działalność polityczna
nie była wysoko ceniona. Platon stanowił całkowite przeciwieństwo sofistów
(wielu z nich nie szczyciło się szlacheckim pochodzeniem), a tym samym nic
dziwnego, iż w swoich poglądach tak bardzo mocno podkreślał znaczenie
doskonalenia człowieka. Wszak greckie słowo aristoi,
oznacza „najwyższy, najlepszy", co miało dosadnie określać pozycję
wysoko urodzonych w strukturze społecznej. Filozof urodził się i zmarł w Atenach, przeżył w sumie 80 lat, a jego życie zawierało się pomiędzy 427 a 347 rokiem p.n.e. Rodzice Platona pochodzili z rodów
arystokratycznych, chlubili się koneksjami rodzinnymi z dawnym królem
Kodrosem (ze strony ojca Aristona) i pokrewieństwem z Solonem (ze strony matki
Periktiony).
Formacja filozoficzno-naukowa Platona była naprawdę różnorodna, co
sprawiło, iż jego system posiada naprawdę synkretyczny charakter. Arystoteles
pisał: "[...] po tych filozofach, o których
mówiliśmy, pojawił się system Platona, pod wieloma względami zgodny z
doktryną pitagorejską, ale poza tym oryginalny i odmienny od filozofii
italskiej".
[ 2 ] Nie były obce filozofowi również bardziej odległe ideologie — z pewnością
odwiedził Italię, aby zdobywać wiedzę szkoły Pitagorasa, a także (choć
nie ma co do tego pewnych dowodów [ 3 ])
zwiedził Egipt i Cyrenę, w planach miał wyprawę do "wschodnich magów",
ale uniemożliwiły mu to toczące się w Azji wojny. [ 4 ]
Nie wiadomo, kiedy dokładnie Platon zetknął się z Sokratesem. Z pewnością
nie mogło to nastąpić zbyt wcześnie — uczeni są zgodni, iż nastąpiło
to mniej więcej w czasie, kiedy Platon miał lat dwadzieścia. Zakładając, że
był to rok 407 p.n.e., wówczas okres styczności tych dwóch postaci można
oszacować na osiem lat. Nie jest to mało, choć akurat o tym jak wielki był
wpływ Sokratesa możemy tylko domniemywać, wszak nie posiadamy jakichkolwiek
dzieł jego autorstwa. O wiele łatwiej przychodzi nam konfrontacja Platona z Arystotelesem, który pozostawił po sobie komplet dzieł, z których można
bardzo jasno wyczytać różnice pomiędzy uczniem, a nauczycielem.
Nie dane jest jednakże Platonowi zrobić kariery w polityce, wręcz
przeciwnie, był świadkiem powolnej jej degrengolady (rządy tyranów —
Kritiasza i Charmidesa, którzy byli jego krewniakami, zakończone w 403 roku
p.n.e.), która w jego oczach zakończyła się ostatecznie skazaniem Sokratesa
na śmierć. Tym samym postanowił usunąć się w cień i skoncentrować na
zdobywaniu wiedzy i filozofowaniu. Pisał zresztą o tym: "Gdy
patrzyłem na to wszystko i na ludzi odgrywających rolę w polityce, i na
prawa, i na obyczaje, im więcej to rozpatrywałem i posuwałem się w latach,
tym trudniejszą wydawało mi się rzeczą, abym mógł we właściwy sposób
zająć się polityką." [ 5 ]By uniknąć ewentualnych przykrości opuścił Ateny i udał się do
Euklidesa z Megary. Nie zabawił tam długo, a tym samym rozpoczął okres wędrówki,
który zaprowadził go do Italii, gdzie poznał Dionizosa (tyrana Sycylii).
Starania o wprowadzenie w życie ideału króla-filozofa nie powiodły się, a sam Platon omal nie przypłacił tychże prób (kilkakrotnych) śmiercią. [ 6 ]
Pewnym jest, iż około roku 386 p.n.e. filozof pojawił się w swym
rodzinnym mieście, gdzie założył własną szkołę filozoficzną. Nazwa
Akademia wzięła swój początek od imienia herosa Akademosa,
którego to mianem nazwano gaj, w pobliżu którego znajdował się gmach szkoły.
Dialog Menon uważa się za pierwszy
„manifest programowy" Platona. Od tej pory życie filozofa toczyło się bez
większych niespodzianek (z wyjątkiem kolejnych wypraw na Sycylię). Do końca
życia zarządzał swoją szkołą, która miała przetrwać aż do VI w. n.e. i stać się świadectwem potęgi myśli starożytnej.
Jakby chcąc wyrównać niedostatek w piśmiennictwie filozoficznym
(spadek po Sokratesie), Platon tworzył dużo, a także wciąż wprowadzał do
swych rozważań nowe poprawki. Jak pisze Tatarkiewicz: "[...]
przed samą śmiercią poprawiał napisaną przed wielu lat dziesiątkami I księgę
Państwa" [ 7 ].
Ostatecznej typologii i systematyki dokonał gramatyk Trazylos, który żył w Rzymie za czasów cesarza Tyberiusza. Podzielił on spuściznę po filozofie na
dziewięć tetralogii, który to podział został przyjęty i obowiązuje do tej
pory. Oto one (z zaznaczeniem tych dzieł, które są uważane przez
Tatarkiewicza za kluczowe): 1.
Eutyfron, Obrona Sokratesa, Kriton, Fedon 2.
Kratylos, Teajtet, Sofista, Polityk 3.
Parmenides, Fileb, Uczta, Fajdros 4.
Alkibiades I, Alkibiades II, Hipparch, Rywale 5. Teages, Charmides, Laches,
Lizys 6. Eutydem, Protagoras, Gorgiasz, Menon 7.
Hippiasz Większy, Hippiasz Mniejszy, Ion, Meneksenos 8.
Klejtofon, Państwo, Timajos, Kritiasz 9.
Minos, Prawa, Epinomis, Listy Większość z powyższych tytułów ma charakter dialogów, który był najbardziej lubianą
przez myśliciela formą pisarską. Z pewnością jest ona również najbardziej
obrazową metodą przedstawiania myśli filozoficznej, która dominowała w ówczesnych
czasach i stanowiła wyraz platońskiej (może bardziej sokratejskiej)
dialektyki. Nie bez znaczenia jest także poetycki ich wymiar — można
spokojnie czytać dzieła Platona jak doskonałe przejawy sztuki pisarskiej,
tworzące niepowtarzalny nastrój. Idee nie są wyrażone wprost, bogactwo
dygresji i prawdziwych „smaczków" jest przeogromne. Dialogi nie
tworzą jasno wyłożonej teorii stworzonej przez Platona. Pomijając już fakt,
iż niekiedy idee nie są podane na tacy, również układ dzieł i ich tematyka
nie ułatwiają nam zadania. Tatarkiewicz postuluje, aby podzielić prace
filozofa na trzy grupy: 1.
dialogi wczesne — na ich właśnie podstawie buduje się najczęściej
rekonstrukcje poglądów Sokratesa, albowiem taki właśnie mają one charakter.
Nie tworzą one nawet zalążków systemu platońskiego — w swej wymowie są
skierowane na obalenie błędnych założeń, co najczęściej objawia się
dyskredytowaniem sofistów. Do tego typu można zaliczyć Eutyfrona,
Lachesa, Charmidesa, I księgę Państwa, Protagorasa, Gorgiasza, a także
Obronę Sokratesa. 2.
dialogi okresu średniego — pojawia się w nich początek systemu
Platona. Konstruktywistyczne twierdzenia o ideach, najbardziej dojrzała forma
literacka, a także pewne mistyczne zabarwienie są charakterystyczne dla tychże
dzieł. Łącznikiem z poprzednimi są dialogi Menon i Kratylos. Natomiast za całkowicie adekwatne do powyższego opisu można
uznać Fajdrosa, Ucztę, Fedona, Teajteta
i pozostałe części Państwa. 3.
dialogi okresu późnego — zamykają rozwój filozoficzny myśliciela.
Ich cechą wspólną jest pewne „złagodzenie" obranego wcześniej kursu (zwłaszcza w filozofii polityki), następuje przesunięcie postaci Sokratesa (nie wyraża
już poglądów swego ucznia, z wyjątkiem Fileba), a także zmiana w używanym języku. Do tychże dialogów zalicza się Parmenidesa,
Sofistę, Polityka, Fileba, Timajosa, Kritiasza oraz
Prawa.
Należy wspomnieć, o trudnościach,
jakie napotykają badacze i tłumacze Platona. Otóż istnieją dość poważne
podejrzenia, co do autentyczności niektórych wymienionych powyżej tytułów,
tzn. czy ich autorem z całą pewnością jest Platon. Otóż podobno takie tytuły,
jak: „Hipparch", „Taeges", „Epinomis", „Rywale", a także niektóre
listy, miały być dziełami autorstwa uczniów filozofa, pod którymi ten łaskawie
się podpisał. Nie jest to jednakże jednoznaczne, a stosowane metody porównawcze
nie mogą do końca sprostać temu zadaniu. [ 8 ]
Zupełnie nową dziedziną w interpretacji twórczości Platona jest
koncepcja „nauk niepisanych". Nie można jej znaleźć u Tatarkiewicza, również
pozostałe popularne opracowania historii filozofii milczą na ten temat. Wyłamuje
się z tego schematu Giovanni Reale, który w swoim opus
magnum wskazuje na istnienie drugiej warstwy znaczeniowej w myśli platońskiej. W zasadzie już sam życiorys myśliciela powinien dać każdemu do myślenia — nauczyciel rozmawiający z daimonem,
uczeń podróżujący po starożytnym Egipcie wręcz emanującym aurą
mistycyzmu i tajemniczości, znajomość pitagoreizmu (tej „masonerii" ówczesnych
czasów), a efekt? Pięknie i skrupulatnie zebrane dzieła, których nie
powstydziłby się sam Linneusz w swoim systematyzującym szale. Czy to aby
wszystko?
Włoski historyk filozofii podążył właśnie tym tropem. Zaskakująco
wiele miejsca poświęca rozwinięciu tej teorii, której kamień węgielny
upatruje w stwierdzeniu z Listu VII: "Nie ma też żadnej mojej rozprawy omawiającej
te zagadnienia i z pewnością nigdy nie będzie. Nie są to bowiem rzeczy dające
się ująć w słowa, tak jak wiadomości z zakresu innych nauk, ale z długotrwałego
obcowania z przedmiotem, na mocy zżycia się z nim, nagle, jakby pod wpływem
przebiegającej iskry, zapala się w duszy światło i płonie już odtąd samo
siebie podsycając". [ 9 ]
Nie jest to miejsce na szersze opracowanie tegoż zagadnienia, jednakże „idealistyczno-obiektywistyczny" paradygmat interpretacji Platona powinien
zostać choć trochę nadszarpnięty — literalne odczytywanie twórczości
filozofa niekoniecznie musi iść w parze z prawdą. Oczywiście próba wywołania
światowej rewolucji w imię puryzmu interpretacyjnego jest walką z wiatrakami.
Nie uzasadnia to jednakże braku wiedzy ze strony tych, dla których dzieła
Platona zawsze wydawały się „niedopowiedziane do końca". Więcej
informacji w tej dziedzinie muszą jednakże poszukać sami… [ 10 ]
Przypisy: [ 1 ] Diogenes Laertios, „Żywoty i poglądy słynnych filozofów", III, s. 161-167, Biblioteka Klasyków
Filozofii, PWN, Warszawa 1968. [ 2 ] Arystoteles, „Metafizyka
t.1", I, A6; Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1996. [ 3 ] W Timajosie
Platon z wielką dość szczegółowością opisuje Egipt, a także legendę o Atlantydzie. Na ile jest to relacja „z pierwszej ręki", a na ile zwykła
narracja trwają wciąż wśród historyków spory. Por. Fryderick Copleston, „Historia filozofii",
t.1, s. 124, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 2004. [ 4 ] Diogenes Laertios, „Żywoty i poglądy słynnych filozofów", III, s. 161-167, Biblioteka Klasyków
Filozofii, PWN, Warszawa 1968. [ 5 ] Platon, "List VII". [ 6 ] Więcej na ten temat można
znaleźć w dokumencie o filozofii politycznej Platona. [ 7 ] Władysław Tatarkiewicz,
„Historia filozofii t.1", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002, s. 84. [ 8 ] Fryderick Copleston,
"Historia filozofii", t.1, s. 129, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 2004. [ 9 ] Platon, "List VII". [ 10 ] Ogólny zarys koncepcji
„nauk niepisanych" można odnaleźć na stronie Cyberfilozofia
Marcina Sieńko. Z kolei próbę systematycznej implementacji tej
myśli podjął Giovanni Reale: G. Reale, „Myśl starożytna", s.
158-173, Wydawnictwo KUL, Lublin 2003. « Filozofia starożytna (Publikacja: 29-03-2005 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4054 |
|