|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kultura » Sztuka » Teatr
Idee teatru Petera Brooka na przykładzie postaci Tierno Bokara [4] Autor tekstu: Kinga Chabros
Aktor Grotowskiego stawał się
niejako pośrednikiem między widzem a tym co duchowe, wspólne wszystkim -
esencjonalne, było to odkrywane obserwatorom w „akcie całkowitym", akcie
otwarcia. Tak jak wyobraźnia w sufizmie łączy duchowy świat z realnym, tak w tym teatrze aktor jest tym łącznikiem, medium, które „świadomie w obliczu
innych, dokonuje aktu prawdy, ujawniając siebie". [ 46 ] W czasie prób Grotowski koncentrował się na tym, co stanowi barierę dla
aktora: na jego ograniczeniach psychologicznych i fizycznych. To usuwanie blokad u aktora nazwane było przez Grotowskiego techniką negatywną. Podobnie u Brooka równoczesna praca nad umysłem i ciałem aktora miała doprowadzić do
„poruszenia kamienia" przez wydobywający się dźwięk, z czymże dźwięk
miał najpierw zostać zaprojektowany przez umysł, a dopiero potem wyzwalać się z ciała wyzbytego
barier. Widzimy tutaj wpływ teorii Gurdżijewa (do którego odwoływał się
także Grotowski w swojej pracy z aktorem), mówił on o harmonijnej pracy
wszystkich ośrodków: ciała, ducha i umysłu. Tylko poprzez zrozumienie swoich
mechanizmów możemy rozwijać się na drodze ku świadomości. Odkrycie podświadomości
umożliwia grę, która jest aktem świadomym i która rozumiana była przez Grotowskiego jako kontakt z najbardziej
pierwotnymi przeżyciami (kosmos
Artauda, esencja Brooka). „Aktor to medium umożliwiające innym ludziom
kontakt z ukrytymi obszarami psyche". [ 47 ] Jak u Artauda tutaj także metafizyczne ujawnia się w fizycznym.
"Sufizm
ma na celu poprowadzenie nas wstecz do miejsca, w którym zaczęliśmy, tak byśmy mogli odkryć ponownie
pamięć o tym, kim naprawdę jesteśmy i ustanowić na nowo
związek z Bogiem".
Oliver Leaman, Krótkie wprowadzenie do filozofii islamu
4. Ontologia
Mistycyzm najprościej zrozumieć na przykładach wziętych z samej
filozofii islamu, mianowicie przywołując dwa sposoby badania natury
rzeczywistości: falsafa (filozofia) i hakima (mistycyzm
lub „mądrość"). Oliver Leaman twierdzi, że metody, które obejmuje
filozofia, stosowane powinny być „na niższych poziomach w hierarchii bytów" i dalej "jeśli mamy osiągnąć rozumienie wszystkiego, są szersze i bardziej
ambitne metody, stąd potrzeba hakimy". [ 48 ] Hakima może zapewnić bezpośrednie doświadczenie rzeczywistości, falsafa
niestety nie. Mamy tu porównanie analitycznego (logicznego, pojęciowego)
podejścia do rzeczywistości z doświadczalnym (doświadczenie jedności bytu,
swoistego zjednoczenia, bliskości z Bogiem). Jedności bytu — wahad al -
wudżud według Leamana możemy doświadczyć w miarę jak „postępujemy wzwyż w skali świadomości". [ 49 ] Istnieją techniki, które prowadzą nas do „ujrzenia rzeczywistości jako
jednej rzeczy". [ 50 ] Jedność bytu można osiągnąć
dzięki specjalnym ćwiczeniom: na przykład wzorowanym na jodze ćwiczeniu
oddechowym wykonywanym w trakcie zbiorowego recytowania imion Boga. Te
wielogodzinne recytacje prowadziły do ekstazy i zbliżenia się do Boga (Leaman
nazywa to zikr bądź „wspominanie"). [ 51 ] Mistycy wprowadzali się tym samym w stan fana (unii z Bogiem). Podobne
funkcje ma odmawianie litanii do Boga, Matki Bożej i rożnych świętych w chrześcijaństwie. Jest to swoisty rodzaj kontemplacji i tylko poprzez nią możemy
uchwycić „charakter źródła bytu". [ 52 ] Powinno się kontemplować byt, ponieważ byt nie może stać się wiedzą wyrażoną w zdaniach.
Tak właśnie należy rozumieć mistycyzm, jako sztukę rozumienia rzeczywistości. Bardzo ważną
funkcję w odkrywaniu Boga przez falsafa odgrywał język; figury
retoryczne zostały przejęte przez nich z myśli greckiej (przejęcie pewnej
formy neoplatonizmu), było to ważne w prowadzeniu sporów z filozofami, którzy
atakowali islam (muzułmanie bronili się tymi samymi chwytami retorycznymi), a także w pozyskiwaniu nowej rzeszy wiernych. Boga
trudno jest wyrazić za pomocą zwykłego języka, ponieważ język „stworzyła
forma istnienia, której nie można wyjaśnić" [ 53 ],
stąd mistycyzm — aby określić coś niewyrażalnego niewyrażalnym. Stąd też
mistycy nie przywiązywali wagi do zewnętrznych praktyk religijnych.
Poszukujący to ktoś czujący niezadowolenie właśnie z wiedzy
teoretycznej. Ważną rolę w poznawaniu, szukaniu odgrywa dziedzina wyobrażeniowa,
której to częścią jest zarówno intelekt, jak i zmysły. [ 54 ] Jest to barzach
(pomost) pomiędzy tym światem, który Leaman nazywa światem ograniczeń, a światem wyższym. [ 55 ] Duże znaczenie ma też dla mistyków sen — są to wizje, które tkwią w rzeczywistości fizycznej (doświadczenie „wyimaginowane") i mają te szczególne
doświadczenia wpływ na rzeczywistość. Jeden z mistyków, Ibn al — Arabi,
uważa, że to, co się dzieje w snach, bardzo wyraźnie symbolizuje charakter
naszego doświadczenia świata. Kiedy śnimy jesteśmy tymczasowo rozłączeni
ze światem świadomości, sny więc mogą dostarczyć nam wiedzy, jakiej nie możemy
osiągnąć w sposób analityczny, czysto filozoficzny.
Teoria awerroizmu mówi, iż istnieją dwie drogi do tej samej
prawdy (analityczna — falsafa i subiektywna — hakima), te dwie
drogi są równie dobre, tyle że każda wybierana jest przez inną grupę
odbiorców. Mistycy wybrali drogę hakimy, aby szukać Boga, taką drogę
wybrał także Tierno Bokar (1875 — 1939), sufi z Bandiagary (Mali).
4. Tasawwuf — Sufizm
„Stopień duchowości" — jak
pisze E. Wnuk-Lisowska — oznacza „akceptację niematerialnego wymiaru
ludzkiego życia i zdawanie sobie z tego faktu sprawy na co dzień".
[ 56 ] Modlitwa zatrzymuje człowieka w ciągu dnia (pięciokrotna modlitwa w ciągu
doby) i pozwala „wsłuchać się" w rzeczywistość niewidzialną. Jednak
tylko wyobraźnia pomaga nam połączyć realny świat z duchowym — pozwala
nam zrozumieć go. Otwiera dusze na inne możliwości postrzegania i rozumienia,
niedostępne racjonalnemu umysłowi.
"The
mundus imaginalis is the realm where invisible realities become visible
and corporeal things are spiritualized. Though more real and 'subtle'
than the physical world, the World of Imagination is less real and 'danser' than the spiritual world, which remains forever invisible as such".
[ 57 ]
W Koranie i hadisach dziedzina wyobrażeniowa
jest miejscem, w którym spirytualne rzeczywistości są widziane w wizjonerskim
doświadczeniu:
„If
on the Day of Resurrection, as reported by the Prophet, 'death is brought in
the form of a salt-colored ram andslaughtered',
this is because imaginal existence allows abstract meanings to take on concrete
form. And if all the works we performed during our lives are placed in the
Scales, the good deeds in the right pan and the bad deeds in the left, this is
because imagination brings about the subtilization of corporeal activities".
[ 58 ]
Przytoczone powyżej cytaty opisują pokrótce jaka jest
funkcja dziedziny wyobrażeniowej. Wspominam o niej, ponieważ jest ona ważna w sufizmie. Wart zaznaczenia jest także fakt, że w doświadczeniu mistycznym
kluczową rolę odgrywa wiedza, intelekt, który jest związany z duchem.
„Charakterystycznym rysem islamskiego poznania jest jednocześnie jego
rozumowy i gnostyczny kształt". [ 59 ]
Jednym z największych
autorytetów w świecie muzułmańskim jest Ibn al-Arabi (1165-1240). Napisał
około siedmiuset książek, traktatów i zbiorów poezji. Jedna z jego prac The
Meccan Openings opisuje
„otwarcie" (opening) jako drogę do zdobycia bezpośredniej wiedzy o Bogu, bez pomocy nauczyciela czy jakichkolwiek studiów. Jest to typ wiedzy, który
jest dany prorokom. „Otwarcie" ma miejsce podczas medytacji i nie jest ono
celem, który zostanie osiągnięty przez każdego ucznia, gdyż jest to uzależnione
od indywidualnej natury człowieka. Ibn al-Arabi doświadczył „otwarcie"
kiedy był jeszcze młody. Zdobył wówczas całą swoją wiedzę i stopniowo
wyrażał ją w swoich pracach. Podkreślał, że Koran jest kluczem do
osiągnięcia tego stanu. Ibn al-Arabi i liczne inne islamskie teksty przypisują
specjalną rolę sercu (galb). Serce postrzegają raczej jako centrum (locus)
wiedzy niż uczuć i sentymentów, a wiedza z kolei jest jedyną rzeczą, przez
którą można objąć Boga. Dlatego serce jest esencją, istotą zrozumienia
Boga.
Wiedza
(ma'rifa, gnosis), jak już wspomniałam, uzyskiwana jest podczas
mistycznego doświadczenia. Cel tego to wejście w stan unii z Bogiem, stan fana.
Wiedza ta jest dostępna tylko wybranym, prorokom.
Gnoza
(...) To tożsamość, jedność tego, który poznaje z tym, co poznaje, i z
tym za pomocą czego poznaje. Chodzi więc o tożsamość jaźni gnostyka z boską
rzeczywistością. [ 60 ]
Bóg mistyków to przede wszystkim Bóg miłości.
Relacja tutaj podobna jest tu do relacji Kochający — Ukochana
[ 61 ] i na rozpaczliwym poszukiwaniu rozdzielonej pary, aby móc znów się zjednoczyć i wtopić w jedność, „tylko poprzez gorącą miłość można się do niego
[Boga] zbliżyć". [ 62 ] Mistyk „spala się" w ogniu miłości. E. Wnuk-Lisowska opisuje ten związek jako akt
samounicestwienia „ja" i tylko w nim widzi możliwość zjednoczenia z Absolutem, poznanie idzie tym samym z miłością, a to z kolei wiąże się z wiedzą. Ten rodzaj więzi z Bogiem wprowadza Ukochanego (człowieka) w stan ciągłego
poszukiwania, ciągłego dążenia do niego. Mistycyzm jest poznaniem
subiektywnym, a zaczyna się od poznania samego siebie („kto zna siebie zna
swojego pana" [ 63 ])
Chociaż
nieraz za wzór sobie stawiałem sam siebie, W sobie byłem, a nie mogłem zadowolić siebie,
Nie widzący — słyszałem zawsze swoje imię,
Ale gdy wyszedłem z siebie, zobaczyłem siebie... [ 64 ]
1 2 3 4 5 6 Dalej..
Przypisy: [ 46 ] J. Grotowski, Teksty z lat 1965 — 1969,Wrocław 1990, s. 42. [ 48 ] O. Leaman, Krótkie
wprowadzenie do filozofii islamu, tł. Michał Lipszyc, Warszawa 2004, s.
125. [ 51 ] "Pierwszym stadium zikru
jest dążenie do tego, aby odwrócić własny umysł od spraw ziemskich i skierować go ku Bogu i duchowości", ibidem, s. 122. [ 54 ] "Wyobraźnia
jest niezbędna, abyśmy wznieśli się na wyższy poziom, skoro na niższym
poziomie wiedzy musimy wyobrazić sobie, jakby to było znaleźć się na
poziomie wyższym", ibidem, s. 142. [ 55 ] "Wyobraźnia jest jak drabina, po której się
wchodzi, a którą następnie się odrzuca, kiedy przestaje już służyć
celowi", ibidem, s. 146. [ 56 ] E. Wnuk-Lisowska, op. cit., s. 242. [ 57 ] "Mundus imaginalis jest rzeczywistością (krainą), w której
niewidzialne rzeczywistości stają się widzialne i cielesne rzeczy są
spirytualizowane. Pomimo, że bardziej rzeczywisty i „subtelny" niż świat
fizyczny, Świat Wyobraźni jest mniej rzeczywisty i „gęstszy" niż świat
spirytualny, który jako taki zawsze pozostaje niewidzialny" [tł. własne],
William C. Chittick, The Sufi Path of Knowledge, State University of New
York 1989, s. IX. [ 58 ] "Jeśli w Dniu Wskrzeszenia, jak opisane przez Proroka „śmierć jest
przyniesiona w formie barana koloru soli i zaszlachtowana", jest tak ponieważ
wyobrażeniowa egzystencja pozwala abstrakcyjnym znaczeniom przyjąć konkretną
formę. Jeśli wszystkie prace (rzeczy), które wykonaliśmy w życiu zostaną
umieszczone na Wadze, dobre uczynki na prawym talerzu [wagi] a złe na lewym,
dzieje się tak dlatego, że wyobraźnia stwarza subtelny obraz cielesnych
czynności" (tł. wł.), Ibidem, s. IX. [ 59 ] E. Wnuk-Lisowska, op. cit.,s.
244. [ 61 ] Relacjonują tak stosunek do Boga mistycy — sufi, przedstawiają taki
obraz w swoich poezjach i traktatach. « Teatr (Publikacja: 05-03-2006 Ostatnia zmiana: 26-03-2006)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4624 |
|