|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kultura » Sztuka » Teatr
Idee teatru Petera Brooka na przykładzie postaci Tierno Bokara [6] Autor tekstu: Kinga Chabros
Szarif i Tierno
spotykają się co noc o trzeciej nad ranem i przeprowadzają ze sobą długie
rozmowy. Te dyskusje umacniają Tierna w modlitwie jedenastu paciorków. Tierno
wybiera obrządek jedenastu. Potomek Al-Hadż Omara zdradził sprawę dwunastu.
Tierno Bokar powraca do Bandiagary, mieszkańcy tego miasta odwracają się od
niego, uważają go za zdrajcę; mistrz, który swoje życie poświęcił regule
dwunastu, poświęca się regule jedenastu. Można by tu przywołać jedno
powiedzenie sufich: „Prawdomówny przemienia się w ciągu dnia czterdzieści
cztery razy, a obłudnik trwa w swoim jednym stanie przez czterdzieści
lat". W Bamko Tierno
spotyka Amkoullela, swojego ucznia, mówi mu, że w Szarifie Hamallachu odnalazł
samego siebie i że go uznał.
Do Szarifa Hamallaha przychodzą gwardziści. Wszyscy zwolennicy Szarifa
zostają spędzeni na główny plac Nioro. Ludzie ci są bici, kuci w kajdany,
wleczeni do więzienia. Wszystkim tym potwornościom towarzyszą radosne okrzyki
zwolenników reguły dwunastu. Hamalliści zostają aresztowani i oskarżeni o dopuszczenie się zdrady wobec Francji, o przeciwstawienie się porządkowi
publicznemu; wszczęty zostaje mroczny proces. Rodzina Szarifa zostaje skazana
na śmierć, a Szarif trafia do Francji, gdzie zostaje osadzony w obozie karnym w Evaux. Z powodu zimna zapada na zapalenie płuc. Zostaje przewieziony do
szpitala w Montluson, gdzie umiera. Tam też spoczywa na cmentarzu wschodnim.
Tierno Bokar dostaje zakaz wchodzenia do meczetu na modlitwę.
„Wprowadzono zakaz wypowiadania twojego imienia" — mówi Naczelnik
Kantony. Jest on śledzony dzień i noc, nikt nie chce mu niczego sprzedać,
jedynie kilku przyjaciół przerzuca mu przez mur woreczki z prosem i korzeniami. Tierno wciąż modli się „prowadzi rozmowy z Bogiem"
[ 79 ] i pozostaje niezmiernie pogodny.
Tierno Bokar: Proszę Boga, bym w chwili
swej śmierci więcej miał nieprzyjaciół, którym niczego nie wyrządziłem,
niźli przyjaciół (...) Boże! Boże! Weź
mnie żywego, zabij mnie, wyrwij mnie z tego bytu i daj schronienie w śmierci. Wiem, że zwrócisz mi życie, gdy tylko
mi je zabierzesz. [ 80 ]
Kiedy Tierno
umiera, ludzie ciągną do jego grobu, by prosić o przebaczenie, jego nieobecność
jednoczy — tym samym staje się on znów żywy.
Dlaczego Brook wybrał historię Tierna — mędrca z Bandiagary? Sam
odpowiada na to pytanie w rozmowie z widzami. [ 81 ] Bractwa sufi to poszukiwacze prawdy, a to jest prywatne pytanie każdego człowieka.
Ślepo nie możemy naśladować nikogo i każdy musi rozwijać w sobie postawę
poszukiwania.
Tierno Bokar:
„Poszukujcie wiedzy, od kołyski aż po grób, nawet jeśli byłaby ona ukryta w Chinach". [ 82 ]
7. Podsumowanie
Teatr, psychologia i religia, czego dowodzi praca Petera Brooka i spektakl Tierno Bokar, łączą się, przenikają siebie nawzajem.
Wszystkie te trzy dziedziny mają na uwadze jeden cel: poznanie człowieka i dążenie
do prawdy. Badanie świadomości i podświadomości wkracza w kształtowanie
aktora — nie jako postaci, ale jako człowieka. Znane są przykłady, gdzie
teatr stanowi metodę terapeutyczną — leczy pacjentów. Przejawy takiej
funkcji teatru możemy zaobserwować w psychodramie — teatralnej scence zaaranżowanej
przez samych pacjentów. Jest ona grą pozorów, emocji, jednak jak się okazuje,
ta gra budzi prawdziwe cierpienia i realne problemy. Religia, filozofia zaczyna
nabierać coraz większego znaczenia w terapii. Wielu terapeutów jest zdania,
że dzisiejszy człowiek nie przychodzi do psychologa po poradę, rozwiązanie
rzeczywistych problemów, dlatego, że ich tak naprawdę nie ma i nie ma czego
rozwiązywać. Coraz częściej zgłaszają się takie osoby, które w leczeniu nie szukają sposobu pozbycia się cierpienia, ale wartości
duchowych, rozwoju samego siebie. Rozwój ten stymulować ma psychoterapia, ma
ona wypełnić próżnię ich życia i nadać mu sens. Psychologia, teatr i religia — celem ich jest poszukiwanie prawdy: ale nie tej zmiennej -
demokratycznej, tylko obiektywnej — niezmiennej, czy wręcz absolutnej. W tych trzech przypadkach przedmiotem badania jest sam człowiek: to on
jest źródłem, sposobem dotarcia do Boga, podświadomości, postaci
scenicznej; jakkolwiek by tego nie nazwać pod tymi pojęciami kryje się
niezmienna prawda: metafizyka, do której dążymy poprzez subiektywne doznania. W sufizmie drogę tę stymuluje mistrz — pir, w psychologii — psychoterapeuta, w teatrze natomiast tę samą funkcję pełni reżyser (Brook) lub aktor (u
Grotowskiego). Te trzy sposoby badania natury rzeczywistości szukają w psyche
człowieka, teatrze, religii — tego co duchowe, co leży poza realnym światem, a co go tak naprawdę określa. W psychologii docieramy do natury rzeczywistości
poprzez odkrywanie podświadomości, archetypów, w sufizmie poprzez doświadczenie
mistyczne, w teatrze przez kontakt z samym aktorem czy spektaklem. Osterwa powiedział, że teatr jest dla ludzi,
którym nie wystarcza religia. Teatr esencji w założeniach Brooka jest jak
modlitwa: uzmysławia nam istnienie duchowego i nadludzkiego wymiaru życia;
wyczula nas na istnienie metafizyki. Przytaczając ponownie słowa Artauda:
„Teatr służy przekazaniu metafizyki, która wejdzie w umysły tylko przez skórę".
[ 83 ] Teatr to tylko półśrodek do osiągnięcia przez aktora i widza wyższego
poziomu świadomości. Postać Tierno Bokara realizuje założenia, do których
Brook dąży w teatrze.
Tierno
Bokar: Wielka księga przyrody, jest jedyną księgą, której karty nie ulegają
zniszczeniu. Księga ta jest zawsze dla was dostępna — ona czeka, abyście ją
odczytali.
Teatr to sztuka, która prowokuje do rozwoju, to od nas
tylko zależy odczytanie „tej księgi", a ona „zawsze jest dla nas dostępna".
Bibliografia
-
Artaud A., Teatr i jego sobowtór, tł. J. Błoński, Warszawa 1966.
-
Bancroft A., Współcześni mistycy i mędrcy, tł. M. Kuźnia,
Warszawa 2002.
-
Bonarski A., Ziarno,
Warszawa 1979.
-
Brook P., Sekretny wymiar, [w:] Greorgij Iwaniwicz Gurdżijew,
P. Brook, J. C. Carriere, J. Grotowski, Wrocław 2001.
-
Brook P., Pusta przestrzeń, tł. W. Kalinowski, Warszawa 1977.
-
Brook P., Nie ma sekretów. Myśli o aktorstwie i teatrze, tł. I.
Libucha i M. Orski, Łódź 1997.
-
Chittick W. C., The
Sufi Path of Knowledge, State University of New York 1989.
-
Craig E. G., O sztuce teatru,
przeł. Maria Skibniewska, Warszawa 1985.
-
Estienne M. H., tekst Tierno Bokar, skrypt z przedstawienia tłumaczonego
na język polski, Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań
Teatralno-Kulturowych, Archiwum.
-
Estienne M.
H., About
Tierno Bokar, 1.3.2005.
-
Grotowski J., Teksty z lat 1965 — 1969,Wrocław 1990.
-
Kulczyk W. K., Wprowadzenie do nauk Gurdżijewa, Łódź 2003.
-
Kuźnicki A., Dwie drogi samorozwoju — Grotowski i Gurdżijew, "Albo
albo", nr 4/98 — 1-4/99.
-
Leaman O., Krótkie wprowadzenie do filozofii islamu, tł. Michał
Lipszyc, Warszawa 2004.
-
Marshall L., Williams
D., Peter Brook. Przejrzystości niewidzialna sieć,
„Dialog" nr 10, 2002.
-
Nicolescu B., Peter
Brook and traditional thought, tł. na język angielski D. Williams,
1.6.2005.
-
Palmer H., Enneagram, Warszawa 1992
-
Dyskusja z Szajchem al — Tarqa Azad Rasodem — współczesnym sufim,
14.2.2005.
-
Szyszko-Bohusz A., Hinduizm, buddyzm, islam, Kraków 1995.
-
Uspieński P. D., Fragmenty nieznanego nauczania, Warszawa 1991.
-
Wnuk-Lisowska E., Wiara i gnoza w islamie [w:] Między wiarą a gnozą, red. naukowa M. Jakubczak, Kraków 2003.
-
Ziółkowski G., Budowniczy mostów. Greorgij Iwanowicz Gurdżijew, Część
II, "Didaskalia", nr
31/32, 1999.
-
Ziółkowski G., Budowniczy mostów. Georgij Iwanowicz Gurdżijew, Część
III,"Didaskalia",nr 33, 1999.
-
Ziółkowski G., Teatr Bezpośredni Petera Brooka,
1 2 3 4 5 6
Przypisy: [ 81 ] Odbyła się ona 9.3.2005 w Teatrze Polskim we Wrocławiu. [ 82 ] Marie-Hélčne Estienne, „Terno Bokar" — skrypt
przedstawienia, op. cit. [ 83 ] A. Artaud, Teatr i jego sobowtór, op.cit. « Teatr (Publikacja: 05-03-2006 Ostatnia zmiana: 26-03-2006)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4624 |
|