|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kościół i Katolicyzm » Organizacja i władza » Radio Maryja
Komunikacja werbalna w przekazie radiowym Radia Maryja [5] Autor tekstu: Przemysław Szymkowski
„Jakże
często owe środki przekazu uczestniczą w rozpowszechnianiu nieprawdy, w formułowaniu
bezpodstawnych ocen krytycznych, w burzeniu"
[ 36 ].
-
Gładkie ogólniki są to słowa wieloznaczne, które są ważne dla
wielu ludzi, ale często znaczą co innego dla różnych osób. Na przykład wypowiedzi
[ 37 ]: „Jedyną
cywilizacją jest cywilizacja chrześcijańska", „stoimy wobec
konfrontacji kościoła i antykościoła, cywilizacji i antycywilizacji", „kręgi
antyewangelizacyjne".
Uzurpacja — polegająca na zachowaniach uzurpacyjnych. Są to
wypowiedzi generalizujące na przykład: „mówię w imieniu wszystkich Polaków", „naród przemawia przez RM",
"RM słucha nie kilka milionów, ale kilkanaście", „to
nieprawda, że Polska, że RM jest przeciwko Europie, czy przeciwko Unii
Europejskiej" [ 38 ],
„Jako członkowie Zespołu
Wspierania Radia Maryja jesteśmy ostatnio zasypywani pytaniami o to, w jaki
sposób wielomilionowa rzesza słuchaczy naszej rozgłośni (nazywana Rodziną
Radia Maryja) może wspomóc to radio i jego ewangelizacyjną posługę" [ 39 ], albo
"Nic
więc dziwnego, że obserwujemy stałe atakowanie Radia Maryja. Jest ono trwałym
elementem walki z Kościołem katolickim [ 40 ]". Odwoływanie
się do „wszystkich" przez mówienie „wszyscy tak myślą, wszyscy tak
robią" ma wywrzeć wpływ na przekonanie ludzi poprzez pobudzanie postaw
konformistycznych, tj. kierowanie instynktem stadnym. [ 41 ] Jest to rodzaj manipulacji w formie presji grupy. To myślenie większościowe urealnia się przy użyciu
środków, jakimi są telefony zwykłych ludzi. Oni zdobywają zaufanie społeczne,
ponieważ powielają głoszone poglądy i zachowania oraz odcinają się od osób o fałszywej skromności i tajemniczych, zepsutych elit. Obiektywizowanie takich
treści z pewnością nie aktywizuje słuchaczy do samodzielnej oceny
rzeczywistości. Strach — ta metoda opiera się na dwóch filarach: wzbudzeniu
strachu i zaoferowaniu rozwiązania, które uchroni przed niechybną zgubą. Słuchacze
utrzymywani są w permanentnym poczuciu zagrożenia, którego przyczyną jest wróg rzekomo
wszechobecny, wymuszający konieczność ciągłej gotowości do walki. Bronić
się można przez modlitwę i czynną walkę z tym wszechogarniającym złem -
wcieleniem szatana. Myślę, że ta lękotwórcza wizja jest widoczna w przytaczanych powyżej wypowiedziach. Autorytet — chyba najczęstszą metodą wywierania wpływu w audycjach RM jest odwoływanie się do autorytetów. [ 42 ] Egzemplifikacją autorytetu jest oczywiście
Pismo Święte, jednakże tym
personalnym autorytetem ostatecznym, nieomylnym i bliskim sercom większości
Polaków — słuchaczy RM — jest niewątpliwie papież Jan Paweł II.
Praktycznie każda audycja, felieton czy telefoniczny głos gościa radiostacji
odwołuje się do nauk, pism czy wypowiedzi papieża, które przytacza w postaci
interpretacji lub cytatów. Zwolennicy Radia Maryja uważają, że papież Jan
Paweł II jednoznacznie poparł RM w swoich wypowiedziach, retransmitowanych
prawie codziennie na antenie tej stacji. Jednak jak podaje raport KRRiTv „w dniu 27.2.2003r. stwierdzono
wielokrotną obecność w "Wiadomościach" informacji w świadomy sposób sfałszowanej; dotyczyła ona błogosławieństwa dla Radia
Maryja i Telewizji Trwam, którego w trakcie audiencji generalnej miał udzielić
Jan Paweł II. Informację tę zweryfikowała negatywnie Katolicka Agencja
Informacyjna. Zdementował ją także na konferencji prasowej po Konferencji
Episkopatu Polski obecny na tejże audiencji ks. bp Sławoj
Leszek Głódź, Przewodniczący Rady Episkopatu do spraw Mediów".
[ 43 ]
Mimo
wszystko przekonanie radiosłuchaczy przypuszczalnie jest inne, ponieważ częstotliwość
odwoływania się do tego autorytetu musi budzić przekonanie chociażby o kontynuacji myśli papieża. Przykładem może być audycja Wstańmy,
już czas iść w apostolat mediów [ 44 ], w której ojciec Rydzyk mówi o edukacyjnej misji wszelkich
mediów o jaką zabiegał Jan Paweł II. Oczywiście tę misję realizuje
RM, konfrontując ją z propagandą prowadzoną przez inne media. Oprócz tego wykorzystywany
jest status/świadectwo osób, które mogą mieć zaufanie społeczne lub są
popularne, do potwierdzania poglądów prezentowanych w RM.
Gośćmi lub autorami felietonów są osoby z wysokimi tytułami
naukowymi (doktor, profesor), również pod komunikatami lub apelami głoszonymi w RM podpisują się osoby utytułowane. [ 45 ] Muzyka — RM nadaje wyłącznie
muzykę religijną (na przykład: "Santa Maria", "Niesiemy wiarę"),
poważną lub pieśni patriotyczne. Ponadto emitowane są covery grane na
organach elektrycznych na przykład: "Dirty dancing" czy utwory Carlosa
Santany bądź Stinga. Muzyka ta to swoisty sentymentalizm coverowy, ponieważ ma
ona pokrzepić duszę i wzruszyć sentymentalnie. Muzyka jest również tłem (głównie
muzyka wykonywana na organach lub flecie) do wszelkich audycji i ułatwia stosowanie przerw lub pauz. Przypuszczam, że celem prowadzących
audycję jest manipulowanie zaproszonymi gośćmi i poruszanymi tematykami.
Zawoalowane poglądy mają wzmocnić oddziaływanie na słuchaczy. Zakończenie Reasumując,
muszę stwierdzić, że z pewnością przytaczane wypowiedzi pokazują nie tyle
prezentowane poglądy, ile sposób przedstawienia treści i przekonywania do
nich. Jak wspomniałem powyżej, przeobrażenia przekonań i opinii warunkują
kształtowanie pożądanych postaw celem pojawienia się określonych zachowań.
Sądzę, że RM ma również możliwość weryfikowania efektywności swoich
audycji na podstawie rozmów telefonicznych ze słuchaczami, lub na
organizowanych spotkaniach grup sympatyzującym z RM. Manipulacja, z jaką mamy
do czynienia, jest formą zamierzonego wywierania wpływu na grupę w taki sposób,
by realizowała działania zaspokajające potrzeby manipulatora. Próbowałem
zaprezentować zastosowanie komunikacji werbalnej w przekazie radiowym i myślę, że na przykładzie tej radiostacji można dobitnie ukazać, jak treścią i sposobem przekazywania informacji można kształtować opinię publiczną. RM
jest wyjątkowym współczesnym, polskim medium, w którym dominujący format
audycji to duża ilość słowa i modlitw. Radio to, emitujące jednostronne, paranoiczne i ksenofobiczne podejście
do zastanego świata, ma wierną i bardzo liczną wspólnotę finansujących je
słuchaczy, zgromadzonych wokół nieomylnego autorytetu, za jakiego jest uważany
ojciec Tadeusz Rydzyk. Aktualnie stacja ta budzi mnóstwo kontrowersji i staje
się poważnym problemem dla Kościoła Katolickiego, części polskiego społeczeństwa,
sceny politycznej w Polsce, a także dla Unii Europejskiej. Przedstawiony
przeze mnie zarys zastosowania komunikacji werbalnej w przekazie radiowym na
przykładzie RM z całą pewnością nie wyczerpuje problematyki. Moim celem było
jednak przeanalizowanie pewnego medium, które powstało w rezultacie procesu
transformacji kulturowej.
1 2 3 4 5
Przypisy: [ 38 ] cyt. za D. Kępa — Figura, Unia Europejska oczami
radia Maryja (analiza językoznawcza), [w:] Studia medioznawcze, 2003
nr 5 (15), s. 176. [ 41 ] Warto tu wskazać
społeczny dowód słuszności jako metodę wywierania wpływu, którą zajął
się m.in. R. B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka,
Gdańsk 2004, s. 110-150. [ 42 ] Kwestią autorytetu
jako metody wywierania wpływu zajął się szerzej R. B. Cialdini, Wywieranie
wpływu na ludzi... oraz E. Fromm, Ucieczka od wolności, Warszawa 2000. « Radio Maryja (Publikacja: 06-06-2006 )
Przemysław SzymkowskiUkończył pedagogikę, specjalizacja: edukacja filozoficzno–społeczna, oraz studia podyplomowe z psychologii zachowań społecznych na Uniwersytecie Śląskim. W obrębie jego zainteresowań leży filozofia, psychologia, ekologia, estetyka i gastronomia. Uwielbia oglądać filmy i spędzać czas wolny tam, gdzie jest woda i wiatr (m.in. wędkarstwo). Z zawodu jest realizatorem ról społecznych. Obecnie urzędnik. Mieszka w Tychach. | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4818 |
|