|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Światopogląd » Ateizm i Ateologia » Socjologia ateizmu
Jak być ateistą we współczesnej Polsce? [2] Autor tekstu: Łukasz Nysler
Z problemem
dialogu i współpracy z osobami wierzącymi wiąże się kwestia stosunku
ateistów do różnych „frakcji" czy „stronnictw" funkcjonujących we
współczesnym Kościele. Wydawałoby się, że najłatwiejszymi czy najbliższymi
partnerami do rozmów i współpracy będą dla ateistów przedstawiciele
katolicyzmu liberalnego albo postępowego, dążący do rozluźnienia doktryny
oraz do szeroko pojętej modernizacji Kościoła. Sprawa jednak nie jest taka
prosta. Na podstawie własnych doświadczeń stwierdzam, że o wiele większy
szacunek i zaufanie wzbudzają we mnie przedstawiciele skrajnie nawet
tradycjonalistycznych nurtów katolicyzmu, np. członkowie i sympatycy Bractwa
Kapłańskiego Św. Piusa X.
Są oni zwykle o wiele bardziej jednoznaczni i uczciwi w swoich poglądach, a przede wszystkim zdecydowanie lepiej niż katolicy liberalni znają historię i doktrynę Kościoła. Dlatego też dyskusja z nimi jest o wiele bardziej
rzeczowa i konkluzywna, niż dyskusja z różnej maści „reformatorami" czy
„nowinkarzami". Problem tylko w tym, że gdyby owi tradycjonaliści -
otwarcie i zdecydowanie odrzucający zasady wolności sumienia, pluralizmu światopoglądowego i państwa laickiego — zdominowali Kościół i społeczeństwo polskie, wówczas
dla nas, ateistów nastałyby naprawdę ciężkie czasy.
Największym
jednak problemem, z którym muszą się uporać (czy raczej pogodzić) ateiści
(i to nie tylko w Polsce), jest paradoksalność ateizmu jako postawy
egzystencjalnej. Ateizm z istoty
swej jest reaktywnym ruchem myśli czy całego jestestwa człowieka i może
istnieć tylko jako opozycja wobec teistycznej tradycji religijnej i filozoficznej. Warunkiem możliwości czy też „podstawą" istnienia ateizmu
jest to, co sam ateizm podważa, kwestionuje, odrzuca, a więc teistyczna
religia i filozofia. Gdyby nie było teistycznych religii czy filozofii, wówczas
nie byłoby też i ateizmu. Na taki z istoty reaktywny charakter ateizmu
wskazuje zresztą sama etymologia tego słowa: przedrostek "a-" w wyrazach złożonych pochodzenia greckiego oznacza, jak wiadomo, zaprzeczenie
lub brak czegoś, zaś greckie słowo "theos"
znaczy tyle, co „bóg".
Wynika stąd, że
ateiści do swego istnienia potrzebują wierzących teistów. Całkowicie
zlaicyzowana kultura nie znałaby wiary w Boga, ale nie znałaby też ateizmu
jako żywej opcji egzystencjalnej. Można by wręcz zaryzykować twierdzenie, że
ateizm jest swoistą "religijnością ŕ
rebous". Nawiązując do znanych słów psalmisty (Ps 14, 1), Gerardus van
der Leeuw w swojej Fenomenologii
religii pisze: „Dopóki jakaś religia jest żywa, ma wśród
swoich wyznawców głupców, którzy mówią w sercu swoim: 'nie ma Boga'. A pobożność tych głupców będzie wcale nie najgorsza" [ 5 ].
Nawiasem mówiąc, czy pasja, z jaką niektórzy ateiści krytykują Boga i religię nie przypomina czasami religijnego fanatyzmu? Na pocieszenie dodać
tylko można, że i wierzący potrzebują
ateistów, choć potrzeba ta nie jest może aż tak wyraźna. Jak pisze van der
Leeuw, „ateizm, tzn. najgłębsze zwątpienie, wnosi do religii skrajne napięcie i chroni ją przed skostnieniem". [ 6 ]
Podsumowując
powyższe uwagi, mogę się tu przed Państwem zadeklarować jako katolicki
ateista. Nie wierzę w Boga, ale Bóg, w którego nie wierzę, to przede
wszystkim Bóg religii chrześcijańskiej, Bóg katolicyzmu. Co więcej, uznaję
chrześcijaństwo czy katolicyzm za cenną tradycję kulturową, która w dużej
mierze określa moją tożsamość, choć moim zdaniem w tradycji tej nie ma nic
nadprzyrodzonego. Jest ona, jak powiedziałby Nietzsche, „ludzka,
arcyludzka". I dlatego również my, ateiści, możemy czerpać z tej
tradycji, korzystać z niej, rozwijać ją i zmieniać. [ 7 ]
Jest to nieco skrócona wersja wystąpienia wygłoszonego na I Ogólnopolskim
Zjeździe Racjonalistów i Wolnomyślicieli zorganizowanym pod patronatem
Polskiego Stowarzyszenia Racjonalistów w dn. 6-8 października 2006 r. w Radzikowie pod Warszawą.
Spis wykładów:
- Kaz Dziamka: Świecki humanizm w programie szkolnym
- Andrzej Dominiczak: Humanizm wobec świata i wobec siebie samego — kwestie sporne i nieporozumienia
- Bogdan Miś: Wolność prasy, mediów i słowa w aktualnej Polsce
- Lech M. Nijakowski: Wolność nauki i sztuki a kultura świecka
- Andrzej Nowicki: Racjonalizm czyli ruch kulturalny dążący do przemiany współczesnego polskiego Ciemnogrodu w Światłogród
- Maria Szyszkowska: Ucieczka od wolności. Czy ludzie potrzebują wolności?
- Jerzy Drewnowski: Zniewolniczenie. Rozważania nad niesamodzielnością wiary
- Barbara Stanosz: Filozoficzne podstawy ateizmu
(nie wygłoszony)
- Stanisław Obirek: Agnostycyzm religijny
- Tadeusz Cegielski: Czy światła wolnomularstwa są nadal widoczne? Sztuka Królewska dziś
- Łukasz Nysler: Jak być ateistą we współczesnej Polsce?
- Paweł Borecki: Status prawny osoby bezwyznaniowej w Polsce
1 2
Przypisy: [ 5 ] Gerardus van der
Leeuw, Fenomenologia
religii, tłum. J. Prokopiuk, Książka i Wiedza, Warszawa 1997, s. 517. [ 7 ] Bliskie deklarowanej tu przeze mnie postawie wobec katolicyzmu są poglądy
propagowane przez brytyjską organizację The
Sea of Faith. W Polsce ukazała się książka
jednego z liderów tej organizacji: Don Cupitt, Po Bogu, tłum. P. Sitarski, Wydawnictwo CiS — Wydawnictwo
W.A.B.,
Warszawa 1998. Jednak w porównaniu z „miękkim", postmodernistycznym
programem SoF, zajmuję wobec
tradycji katolickiej nieco bardziej zdecydowane, „twardsze",
ateistyczne, racjonalistyczne i naturalistyczne stanowisko. « Socjologia ateizmu (Publikacja: 24-12-2006 )
Łukasz Nysler Doktor filozofii, pracuje w Zakładzie Filozofii Społecznej i Politycznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 1997 roku pracuje też jako nauczyciel etyki w szkole średniej (od 2001 r. w LO nr IX im. J. Słowackiego we Wrocławiu). Organizator Wrocławskiej Wszechnicy Filozoficznej. Członek Towarzystwa Humanistycznego. Zainteresowania: filozofia współczesna, filozofia amerykańska, filozofia społeczna i polityczna, etyka, antropologia filozoficzna, filozofia religii, dydaktyka filozofii Liczba tekstów na portalu: 4 Pokaż inne teksty autora Liczba tłumaczeń: 1 Pokaż tłumaczenia autora Najnowszy tekst autora: O pożytkach państwa wyznaniowego | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5169 |
|