Społeczeństwo » Młodzież, szkoła, studia
Uświadamianie dzieci [1] Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz
W wychowaniu dziecka zawsze pojawia się taki moment, kiedy
zadaje nam ono takie pytania, które wprawiają nas w zakłopotanie i to nie zawsze z powodu tego, że nie znamy na nie odpowiedzi. Są to pytania na ogół dość
trudne, co do których najczęściej nie ma zgody wśród osób dorosłych albo wobec
których dorośli czują pewne zakłopotanie, jak właściwie przekazać je dziecku. Chcielibyśmy umieć radzić sobie z odpowiadaniem na takie
pytanie. Nie chcielibyśmy też powstrzymywać naszego dziecka przed zadawaniem
trudnych pytań. Chcemy jednak być uczciwi wobec naszych dzieci, aby wiedziały,
kiedy opowiadamy im bajki a kiedy mówimy prawdę. Nie należy wobec tego na ich
poważne pytania opowiadać im bajek.
Są wśród tych pytań takie, z którymi muszą sobie radzić
wszystkie rodziny, jak choćby „skąd biorą sie dzieci", a są też takie, przed
którymi stają rodzice niewierzący, którzy na ogół muszą przedstawić dziecku swój
punkt widzenia na wierzenia religijne o których koledzy i koleżanki z rodzin
wierzących uważać będą, że są oczywistą prawdą.
Każdy rodzic powinien znaleźć własny sposób na odpowiadanie
dziecku na takie pytania, ale chcemy pokazać, że są tutaj dobre wzorce do
naśladowania i przykłady interesujących odpowiedzi.
O tym skąd biorą się dzieci i co robią dorośli ludzie ze
sobą nago — opowiada książeczka komiksowa Grethy Fagerstrom i Gunilly Hansson
zatytułowana
Piotruś, Kasia i maleństwo.
O tym dlaczego należy myśleć krytycznie i zadawać pytania
opowiada książeczka Dana Barkera pt.
Może
tak, może nie. Poradnik dla młodych sceptyków.
O tym dlaczego rodzice nie wierzą w Boga i nie chodzą do
kościoła opowiada książeczka Patrika Lindendorfa pt.
Boga przecież nie ma. Książka o niewierze w Boga.
O najpopularniejszych religiach mówi książeczka Monique
Gilbert pt.
Jest wiele wiar. O co pytają
dzieci.
O konieczności równości płci mówi
Mała książka o feminizmie Sassy
Buregren.
O tym dlaczego niektórzy ludzie łączą się w pary tej samej
płci mówi książeczka Petera Parnella i Justina Richardsona pt.
Z Tango jest nas troje.
Jest wreszcie cała masa pytań z serii
dlaczego niebo jest niebieskie a śnieg zimny. Odpowiedzi na takie
pytania udziela nauka opowiedziana dla dzieci. Jednymi z najlepszych książeczek
pomagających znajdować odpowiedzi na tego rodzaju pytania są dwie serie
książeczek wydawnictwa Olesiejuk: „Ciekawe dlaczego" i „Moja najlepsza książka" — razem 80 tytułów.
Jest to pewien kanon lektur uświadamiających, w które warto zaopatrzyć swoje dziecko.
Poniżej dwa fragmenty z podanych wyżej książeczek. Niestety,
bez ilustracji.
Krytyczne myślenie i zadawanie pytań
Fragment książeczki dla dzieci Dana Barkera
Może tak, może nie. Poradnik dla młodych
sceptyków.
W dzisiejszym
zdominowanym przez media świecie, nie ma możliwości strzec dziecko przed
wszelkimi informacjami, twierdzeniami i pokusami, jakie docierają do młodego
człowieka. Najlepszą zatem rzeczą, jaką możemy zrobić to uzbrojenie go w miecz
krytycznego myślenia.
Dzieci muszą być
nauczane rozwijania swych własnych umysłów już od najmłodszych lat, aby
kształtowała się ich przyszła pewność siebie i samodzielność intelektualna.
Pozwolenie im na ciekawość,
nauczanie ich zadawania pytań pozwoli im na radzenie sobie we wszystkich sferach
życia.
*
Sceptycy nie wierzą w
cuda. Cud jest czymś, co łamie prawa
natury. Jako że prawa natury nigdy nie ulegają zmianie, cud jest czymś
niemożliwym. Większość religii opowiada cudowne historie, jak te o zwierzętach
mówiących ludzkim językiem. Albo o patykach zamieniających się w węże. Albo o ludziach, którzy znikają sprzed twoich oczu, by się następnie wyłonić z powietrza. Niektóre religie nauczają, że możesz się modlić do boga, aby otrzymać
to, o co się modlisz.
Niektóre religie nauczają, że istnieje niewidzialny świat z dziwnymi stworzeniami, takimi jak anioły, demony, duchy i umarli ludzie.
Niektóre religie nauczają, że grzmoty są spowodowane przez bogów lub diabłów.
Albo o tym, że bogowie lub diabły wywołują choroby, pożary, trzęsienia
ziemi lub susze. Sceptycy starają się jednak wyjaśnić te rzeczy bez ignorowania
praw natury. Niektórzy ludzie myśleli, że błyskawice zazwyczaj były zsyłane
przez rozzłoszczonego boga. Obecnie jednak wiemy, że błyskawica jest
wyładowaniem elektrycznym.
Nauka jest sposobem na poznawanie świata. Naukowcy są
ludźmi, którzy starają się dowiedzieć, co jest prawdą a co fałszem na temat
rzeczywistości. Nie każdy może być naukowcem. Każdy jednak może posługiwać się
nauką. Aby być dobrym naukowcem musisz bardzo starannie przestrzegać pewnych
reguł.
Pierwszą regułą nauki jest:
Nie wierz
wszystkiemu, co słyszysz lub widzisz.
Jeśli coś jest prawdą, powinieneś móc sam to sprawdzić.
Jeśli ani ty, ani inni ludzie nie są w stanie tego sprawdzić, jak wówczas możesz
wiedzieć, czy jest to prawdą?
Istnieje wiele sposobów, aby sprawdzić różne rzeczy.
Zadawanie pytań jest jednym z dobrych sposobów, aby coś sprawdzić.
Poza zadawaniem pytań naukowcy mają specjalne urządzenia do
sprawdzania rzeczy, takie jak teleskopy, mikroskopy, radary, sonary, termometry
czy szkła powiększające.
Komputery i książki to także dobre sposoby na sprawdzanie
różnych rzeczy.
Nawet jednak jeśli nie posiadasz specjalnych urządzeń, to
masz własne oczy i uszy. Twoje ciało jest urządzeniem naukowym, które może
widzieć, słyszeć, czuć, smakować i odczuwać.
Jest dobrym pomysłem, aby próbować sprawdzać różne rzeczy
na kilka sposobów. Na przykład, jeśli jedna osoba mówi ci, że widziała coś, to
może być prawda. Ale może to też nie być prawdą. Jeśli dwie lub więcej osób mówi
ci, że widziały tę samą rzecz, czy to nie pewniejsze? Ale nawet jeśli milion
ludzi twierdzi, że coś jest prawdą, i tak powinieneś sam próbować to sprawdzić.
Dobry naukowiec jest jak detektyw. (...)
Inną regułą nauki jest:
Powtórz to.
Jeśli sprawdzisz coś raz, powinieneś móc sprawdzić to
ponownie. Jeśli robisz test lub eksperyment, powinieneś móc powtórzyć go. Jeśli
nie możesz powtórzyć testu, to nie ma możliwości, aby być naprawdę pewnym, czy
coś jest prawdą lub fałszem.
Na przykład, jeśli ktoś mówi, że przewidział przyszłość,
poproś go, aby zrobił to ponownie. Może miał po prostu szczęście i dobrze
trafił. Jeśli jednak nie może on powtórzyć tego kilkakrotnie, to nie ma sposobu
na udowodnienie, że mówił prawdę.
Jeśli ktoś twierdzi, że coś uniosło się dzięki jego myślom,
poproś go, aby uczynił to ponownie.
Jeśli ktoś twierdzi, że wyleczył z choroby za pomocą magii
lub modlitw, poproś go, aby uczynił to ponownie.
Jeśli coś jest rzeczywiście prawdziwe, powinno dać się
powtarzać.
Kolejną regułą nauki jest:
Spróbuj wykazać, że
to nieprawda.
Nie próbuj po prostu dowodzić, że coś jest prawdą. Dobry
sceptyk próbuje także wykazać, że coś jest fałszywe.
Pomyśl: Jeśli coś jest prawdziwe, to znaczy, że nie jest
fałszywe. Jeśli postarasz się wykazać fałsz i ci się nie uda, to będzie
znaczyło, że to prawdopodobnie prawda.
Jeśli nie potrafisz wymyślić sposobu, aby dowieść, że coś
może być fałszywe, to nie ma możliwości, aby dowiedzieć się, czy jest to prawdą.
Chodzi bowiem o to, że jest bardzo trudno wykazać, że coś
jest prawdą. Na ogół znacznie łatwiej wykazać fałsz.
Na przykład, jak możesz udowodnić, że wszystkie
niedźwiedzie polarne są białe? Możesz oglądnąć każdego z osobna niedźwiedzia
polarnego na świecie. Jeśli widziałeś tysiąc białych niedźwiedzi polarnych, to
wciąż nie dowodzi, że wszystkie niedźwiedzie polarne są białe. Ale co jeśli
zobaczysz jednego czarnego lub czerwonego niedźwiedzia polarnego? Wtedy
udowodnisz, że nie wszystkie są białe. Jeśli nie możesz znaleźć żadnego
niedźwiedzia polarnego, który nie jest biały, wtedy pomagasz dowieść, że
wszystkie niedźwiedzie polarne są białe.
To może się wydawać dziwne, ale czasami najlepszym
sposobem, aby dowieść, że coś jest prawdziwe, jest spróbować dowieść, że jest
fałszywe.
Inną dobrą regułą nauki jest:
Przyjmij proste
wyjaśnienie.
Czasami są różne sposoby na wyjaśnienie czegoś. Jeśli jeden z nich jest skomplikowany a inny prosty, naukowcy zazwyczaj przyjmują prosty
sposób.
Na przykład, dlaczego przedmioty spadają?
Jednym ze sposobów wyjaśnienia tego jest przyjęcie, że istnieją
niewidzialne ptaki, które pchają je do ziemi, kiedy je wypuścisz. Innym sposobem
na wyjaśnienie tego jest grawitacja. Jeśli odpowiedzialne miałyby być
niewidzialne ptaki, to skąd możesz wiedzieć, że one istnieją? Dlaczego ich nie
słyszymy? Gdzie one mieszkają i co jedzą? Dlaczego pchają przedmioty wyłącznie w dół, a nie także w górę? Jak wiele ich jest i jak się dowiadują, że zamierzasz
coś wypuścić? To wyjaśnienie nie jest zatem zbyt proste. Grawitacja jest
prostszym wyjaśnieniem. Grawitacja oznacza, że wszystko przyciąga się nawzajem.
Jako że ziemia jest większa niż jabłko, jabłko spadnie na ziemię. Ziemia też
porusza się nieznacznie ku jabłku, ale nie możesz tego zauważyć.
Jeśli ktokolwiek chce, abyś uwierzył w coś, co wydaje się
dziwaczne, może jest prostsze wyjaśnienie tego czegoś. Może ten ktoś się myli. A może wyolbrzymia — robi z opowieści coś więcej niż jest w istocie. Może po
prostu kłamie. A może myśli, że mówi prawdę, podczas gdy powtarza po prostu
błędy lub kłamstwa kogoś innego. Może nie starał się dostatecznie odnaleźć
prostszego wyjaśnienia.
A może to w istocie jest prawdą, ale jednak zawsze powinnaś
samodzielnie sprawdzić, czy nie ma prostszej odpowiedzi.
Bardzo ważną regułą nauki jest:
To musi mieć sens.
Jeśli coś jest prawdą, to nie może być mętne. Powinno być
logiczne. To znaczy, że powinnaś zastanowić się starannie, czy wydaje się to
mieć sens.
1 2 Dalej..
« Młodzież, szkoła, studia (Publikacja: 21-05-2010 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 7310 |