|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kościół i Katolicyzm » Kościół i polityka
Teologia wyzwolenia czyli niekończący się spór między Atenami i Jerozolimą [5] Autor tekstu: Daniel Kolibowski
Z tego względu nie powinien dziwić fakt, iż „językiem" jaki został przyjęty
przez wielu teologów wyzwolenia stał się marksizm.
[ 46 ]
Był on najlepszym polem dyskursywnym na jakim można było się wzorować w opisywaniu rzeczywistości alienacji i wyzysku. Zaczerpnięto więc z niego wiele
kategorii w tym najważniejszą dla całego latynoamerykańskiego ruchu
teologicznego jaką była „walka klas". Europejska hierarchia kościelna głównie w osobach Jana Pawła II i Josepha Ratzinger odrzuciła jednak teologię wyzwolenia.
Dlatego teraz przyjrzymy się reakcjom Watykanu i przybliżymy ich postawę wobec
zagadnień wyzwolenia. W pierwszej kolejności zwraca uwagę fakt stanowczego odrzucenia wszelkich
„rewolucyjnych" znamion boskiej działalności. Jan Paweł II radykalnie zanegował
ten sposób myślenia o Bogu, wygłaszając w orędziu do biskupów w Puebla słynne
zdanie o „apolityczności Jezusa". „(...)usiłuje się ukazać Chrystusa jako kogoś
zaangażowanego politycznie, walczącego przeciwko panowaniu rzymskiemu i przeciwko możnym (...). Taka koncepcja Chrystusa jako polityka, rewolucjonisty,
jako buntownika z Nazaretu, nie daje się pogodzić z katechezą Kościoła."
[ 47 ]
Poza odrzuceniem postawy konfrontacyjnej wypowiedzi hierarchów wzmacniają czy
też akcentują pasywną stronę boskości. Instrukcja o niektórych aspektach
„teologii wyzwolenia" wydana przez Kongregację Nauki Wiary, a będąca
autorstwa Ratzingera, zawiera na przykład fragment odnoszący się do biblijnych
postulatów sprawiedliwości: "Doskonałość, jakiej Jezus domaga się od swych
uczniów, polega na obowiązku bycia miłosiernym 'jak wasz Ojciec jest
miłosierny'".
[ 48 ]
Bycie miłosiernym jest zatem priorytetem, nie konfrontacja. W innym miejscu ta
sama Instrukcja wskazuje na przesunięcie semantyczne jakiego można
dokonać rozważając „wyzwolenie". „Termin wyzwolenie bywa czasem w Piśmie Świętym
zastępowany przez bardzo bliskie mu określenie 'odkupienie'."
[ 49 ]
Oznacza to tym samym iż należy myśleć o „wyzwoleniu" bardziej w kategoriach
ofiarowania, poświęcaniem swego życia jako okupu za wielu. W tym samym tonie
wypowiadał się we wspomnianym już orędziu w Puebla Jan Paweł II mówiąc, że misja
Jezusa „polega na pełnym zbawieniu poprzez miłość przeistaczającą, niosącą
pokój, poprzez wybaczenie i pojednanie."
[ 50 ] Z kolei Alberto Bovone autor Instrukcji o wolności chrześcijańskiej i wyzwoleniu z 1986 r. odwołuje się do postawy matki Jezusa. „Maryja — mówi
Bovone — całkowicie oddana Bogu i zupełnie zwrócona ku niemu, u boku swego syna,
jest najdoskonalszą ikoną wolności i wyzwolenia ludzkości i wszechświata. To ku
niej Kościół, którego jest Matką i wzorem, winien zwracać swój wzrok, by
zrozumieć w pełni sens swej misji."
[ 51 ]
Tym bardziej postawą pasywnego wyczekiwania powinni się więc wykazywać wierni,
poza powyższym, istnieje ku temu jeszcze kilka innych powodów. Po pierwsze
dlatego że Bóg i tylko Bóg jest wyzwolicielem i jedynie wobec niego można żywić
nadzieję na zbawienie czy odkupienie.
[ 52 ]
Po drugie ponieważ wszyscy wierni, a szczególnie ubodzy, obdarzeni są miłością
Boga i owa miłość winna im wystarczać i być dla nich radością oraz gwarantem
obcowania z Bogiem. Jak stwierdza Bovone „[ubodzy] poprzez swoją wiarę wiedzą,
że są przedmiotem nieskończonej miłości Boga. Każdy z nich może powiedzieć:
'Obecne życie moje jest życiem wiary w Syna Bożego, który umiłował mnie i samego
siebie wydał za mnie'. Ich godność jest tak wielka, że nikt z możnych nie jest w stanie jej ich pozbawić i tak wielka jest obecna w nich wyzwalająca radość.
Wiedzą, że również do nich odnoszą się słowa Jezusa: 'Już Was nie nazywam
sługami, bo sługa nie wie, co czyni pan jego, ale nazwałem Was przyjaciółmi,
albowiem oznajmiłem Wam wszystko, co usłyszałem od Ojca mego'. To uczestnictwo w poznaniu Boga wynosi ich ponad roszczenia do dominacji, przejawiane przez
dysponentów wiedzy (...)." Po trzecie w końcu, ponieważ wyzwolenie należy
rozpatrywać w zupełnie innych kategoriach niż robiła to teologia wyzwolenia.
"Wyzwolenie — głosił Paweł VI w Evagelii Nuntiandi — nie może się
ograniczać po prostu do dziedziny gospodarczej, politycznej, społecznej czy
doktrynalnej, ale musi mieć na uwadze całego człowieka, w jego wszystkich
wymiarach i aspektach, i w jego otwarciu się na coś 'absolutnego'"
[ 53 ]
Zależność grzechów „ekonomii" czy „struktur społecznych" od grzechu
„indywidualnego", „osobistego" wygłasza wspomniana już Instrukcja
autorstwa Ratzingera. „Wyzwolenie jest przede wszystkim i w pierwszym rzędzie
wyzwoleniem z podstawowego zniewolenia grzechem. Jego celem i kresem jest
wolność dzieci Bożych, będąca darem łaski. Jego następstwem logicznym jest
wezwanie do wyzwolenia z różnorakich zniewoleń w dziedzinie kulturalnej,
ekonomicznej, społecznej i politycznej, które ostatecznie wywodzą się z grzechu, a które równocześnie stanowią przeszkody utrudniające ludziom życie zgodne z ich
godnością. Wyraźne rozróżnienie tego, co ma charakter podstawowy, oraz tego, co
należy do konsekwencji, stanowi warunek niezbędny refleksji teologicznej nad
wyzwoleniem." W przeciwnym razie jak mówi autor mamy do czynienia jedynie z „dewiacją lub ryzykiem dewiacji", ponieważ zakresu grzechu nie można zwężać "do
tego, co określa się jako 'grzech społeczny'"
[ 54 ]
Trzeba więc, jak formułuje to z kolei Bovone, działać na rzecz nawrócenia serc
"(...), gdyż grzech będący początkiem sytuacji niesprawiedliwych, w znaczeniu
właściwym i pierwszym, jest aktem dobrowolnym, mającym swe źródło w wolności
osoby. Tylko w znaczeniu pochodnym i wtórnym, w odniesieniu do struktur, można
mówić o 'grzechu społecznym'"
[ 55 ]
Przedstawiciele Kongregacji Nauki Wiary nie mają również wątpliwości gdzie
należy szukać podstaw zniewolenia i przed jaką niewolą powinniśmy się bronić.
„Chrystus — jak twierdzi Ratzinger — wyswobodził nas z grzechu oraz z niewoli
prawa i ciała, która jest typową cechą sytuacji człowieka grzesznego. (...)
Dlatego wolność w sensie całkowicie chrześcijańskim, którą cechuje życie w Duchu, nie może być mylona ze swobodą ulegania popędom ciała."
[ 56 ]
Dlatego też nie o sprawiedliwe struktury, sprzyjające zdaniem hierarchii
„popędom ciała", należy walczyć, ale jak twierdzą najwyżsi przedstawiciele
Kościoła, o wolność religijną.
[ 57 ]
Jak to wyraźnie określił Paweł VI, „w wyzwoleniu zespolonym z ewangelizacją,
która zdąża do wytworzenia struktur, służących obronie wolności ludzkich, musi
zawierać się zabezpieczenie podstawowych praw człowieka, wśród których pierwsze
miejsce zajmuje wolność religijna."
[ 58 ] W podobnym tonie wypowiedział się w San Jose w czasie przemówienia do biskupów
Ameryki Środkowej w 1983 roku Jan Paweł II, definiując na czym Kościół tego
regionu powinien się skupić: „musimy — stwierdza papież — nieustannie czuwać nad
tym, aby świat naszej wiary nie został wykorzeniony, nie uległ rozbiciu. Mogłoby
to nastąpić, gdyby na miejsce treści wiary zostały wprowadzone kryteria czysto
ludzkie bądź gdyby poddano w wątpliwość wewnętrzną spójność i zwartość symbolu
wiary."
[ 59 ]
Priorytetem jest zatem utrzymanie prymatu ortodoksji nad ortopraksją; nie
budowanie struktur społecznych i instytucji jest najważniejsze, ale „priorytet
ewangelizacji" równoznaczny w tym wypadku z „odnową serc".
1 2 3 4 5 6 7 Dalej..
Przypisy: [ 46 ] Gutiérrez:
„W dużej mierze dzięki wpływowi marksizmu teologiczna myśl, szukając swych
własnych źródeł, zaczęła się interesować tym, jakie znaczenie ma kształtowanie
tego świata i działanie człowieka w historii." Gutiérrez G., Teologia
wyzwolenia., Warszawa 1976. s.19; Inkulturację Marksa, taką jaką w średniowieczu z filozofią Arystotelesa przeprowadził św. Tomasz z Akwinu,
proponuje Camara. „jednym z większych zaleceń, jakie św. Tomasz z Akwinu
zostawił ludzkości, jest brak strachu, jest lekcja odwagi — wyzwanie na
pojedynek rozważnego Arystotelesa, w swoim czasie niebezpiecznego i nieprzyjaznego myśliciela. Św. Tomasz, który zgłębił myśl chrześcijańską,
nauczył się czegoś od tego myśliciela, którego tezy sprzeczne są z istotnymi
podstawami chrześcijaństwa (...). Dla wyjaśnienia znaczenia, jakie ma dla nas
powyższy przykład św. Tomasza i dla jego wykorzystania, ośmieliłbym się podjąć
następującą kwestię: czy w naszych czasach nie brak myślicieli, którzy by
stanowili tego rodzaju wyzwanie co Arystoteles? Wśród wielu będących jakby
znakiem sprzeciwu zwróciłbym uwagę na Karola Marksa." Camara H., Violenza dei
Pacific, s.29 [za:] Mondin B., Teologowie wyzwolenia. Warszawa 1988.
s.149 [ 47 ] Paweł
VI Evagelii Nuntiandii. Adhosrtacja apostolska do Biskupów, Kapłanów i wiernych całego Kościoła Katolickiego o ewangelizacji w świecie współczesnym.
[w:] Guranwoski J., Sorycz M., Teologia wyzwolenia. Wybór tekstów.
Warszawa 1987. s.251 [ 48 ] Instrukcja o niektórych aspektach „teologii
wyzwolenia" [w:] Guranwoski J., Sorycz
M., Teologia wyzwolenia. Wybór tekstów. Warszawa 1987. s.282 [ 50 ] Jan Paweł II Teraźniejszość i przyszłość ewangelizacji w Ameryce
Łacińskiej. [w:] Guranwoski J., Sorycz M., Teologia wyzwolenia. Wybór
tekstów. Warszawa 1987. s.251 [ 51 ] Instrukcja o wolności chrześcijańskiej i wyzwoleniu.
[w:] Guranwoski J., Sorycz M., Teologia wyzwolenia. Wybór tekstów.
Warszawa 1987. s.317 [ 52 ] "Psalmy ukazują nam istotne doświadczenie religijne: to od samego Boga
oczekuje się zbawienia i ratunku. Bóg, a nie człowiek, może odmienić stan nędzy.
Tak więc 'ubodzy pana' żyją w poczuciu całkowitej zależności i ufności w miłującą opatrzność Boga." Instrukcja o niektórych aspektach „teologii
wyzwolenia" [w:] Guranwoski J., Sorycz M., Teologia wyzwolenia. Wybór
tekstów. Warszawa 1987. s.281 [ 53 ] Paweł VI Evagelii Nuntiandii. Adhosrtacja apostolska do Biskupów,
Kapłanów i wiernych całego Kościoła Katolickiego o ewangelizacji w świecie
współczesnym. [w:] Guranwoski J., Sorycz M., Teologia wyzwolenia. Wybór
tekstów. Warszawa 1987. s.245 [ 54 ] Instrukcja o niektórych aspektach „teologii
wyzwolenia" [w:] Guranwoski J., Sorycz
M., Teologia wyzwolenia. Wybór tekstów. Warszawa 1987. s.275-283 [ 55 ] Instrukcja o wolności chrześcijańskiej i wyzwoleniu.
[w:] Guranwoski J., Sorycz M., Teologia wyzwolenia. Wybór tekstów.
Warszawa 1987. s.315 [ 56 ] Instrukcja o niektórych aspektach „teologii
wyzwolenia" [w:] Guranwoski J., Sorycz
M., Teologia wyzwolenia. Wybór tekstów. Warszawa 1987. s.280 [ 57 ] "(...) Nawet najlepsze struktury, najmądrzejsze instytucje szybko staną się
nieludzkie, jeśli nie uleczy się nieludzkich skłonności serca ludzkiego, jeśli
nie dokona się przemiana serca i umysłu u tych, którzy żyją w tych strukturach
lub nimi rządzą" Paweł VI Evagelii Nuntiandii. Adhosrtacja apostolska do
Biskupów, Kapłanów i wiernych całego Kościoła Katolickiego o ewangelizacji w świecie współczesnym. [w:] Guranwoski J., Sorycz M., Teologia wyzwolenia.
Wybór tekstów. Warszawa 1987. s.246 [ 59 ] Jan Paweł II Możemy ująć w ręce ster naszej historii. Przemówienie do
biskupów Ameryki Środkowej w San Jose. [w:] Guranwoski J., Sorycz M.,
Teologia wyzwolenia. Wybór tekstów. Warszawa 1987. s.258 « Kościół i polityka (Publikacja: 25-05-2010 Ostatnia zmiana: 26-05-2010)
Daniel Kolibowski Absolwent socjologii i kulturoznawstwa na UAM w Poznaniu. Obecnie pisze doktorat.
| Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 7317 |
|