Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.447.371 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 701 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Nierozsądny byłby zamiar odebrania ludowi jego szaleństwa! Można jednak wyleczyć z szaleństw tych, co rządzą ludem; nie pozwolą na to przynajmniej, by szaleństwa ludu stały się niebezpieczne. Zabobon wówczas tylko jest groźny, gdy ma za sobą monarchów i żołnierzy, wtedy bowiem staje się okrutny i krwiożerczy."
 Kościół i Katolicyzm » Kościół i polityka

Teologia wyzwolenia czyli niekończący się spór między Atenami i Jerozolimą [5]
Autor tekstu:

Z tego względu nie powinien dziwić fakt, iż „językiem" jaki został przyjęty przez wielu teologów wyzwolenia stał się marksizm. [ 46 ] Był on najlepszym polem dyskursywnym na jakim można było się wzorować w opisywaniu rzeczywistości alienacji i wyzysku. Zaczerpnięto więc z niego wiele kategorii w tym najważniejszą dla całego latynoamerykańskiego ruchu teologicznego jaką była „walka klas". Europejska hierarchia kościelna głównie w osobach Jana Pawła II i Josepha Ratzinger odrzuciła jednak teologię wyzwolenia. Dlatego teraz przyjrzymy się reakcjom Watykanu i przybliżymy ich postawę wobec zagadnień wyzwolenia.

W pierwszej kolejności zwraca uwagę fakt stanowczego odrzucenia wszelkich „rewolucyjnych" znamion boskiej działalności. Jan Paweł II radykalnie zanegował ten sposób myślenia o Bogu, wygłaszając w orędziu do biskupów w Puebla słynne zdanie o „apolityczności Jezusa". „(...)usiłuje się ukazać Chrystusa jako kogoś zaangażowanego politycznie, walczącego przeciwko panowaniu rzymskiemu i przeciwko możnym (...). Taka koncepcja Chrystusa jako polityka, rewolucjonisty, jako buntownika z Nazaretu, nie daje się pogodzić z katechezą Kościoła." [ 47 ] Poza odrzuceniem postawy konfrontacyjnej wypowiedzi hierarchów wzmacniają czy też akcentują pasywną stronę boskości. Instrukcja o niektórych aspektach „teologii wyzwolenia" wydana przez Kongregację Nauki Wiary, a będąca autorstwa Ratzingera, zawiera na przykład fragment odnoszący się do biblijnych postulatów sprawiedliwości: "Doskonałość, jakiej Jezus domaga się od swych uczniów, polega na obowiązku bycia miłosiernym 'jak wasz Ojciec jest miłosierny'". [ 48 ] Bycie miłosiernym jest zatem priorytetem, nie konfrontacja. W innym miejscu ta sama Instrukcja wskazuje na przesunięcie semantyczne jakiego można dokonać rozważając „wyzwolenie". „Termin wyzwolenie bywa czasem w Piśmie Świętym zastępowany przez bardzo bliskie mu określenie 'odkupienie'." [ 49 ] Oznacza to tym samym iż należy myśleć o „wyzwoleniu" bardziej w kategoriach ofiarowania, poświęcaniem swego życia jako okupu za wielu. W tym samym tonie wypowiadał się we wspomnianym już orędziu w Puebla Jan Paweł II mówiąc, że misja Jezusa „polega na pełnym zbawieniu poprzez miłość przeistaczającą, niosącą pokój, poprzez wybaczenie i pojednanie." [ 50 ] Z kolei Alberto Bovone autor Instrukcji o wolności chrześcijańskiej i wyzwoleniu z 1986 r. odwołuje się do postawy matki Jezusa. „Maryja — mówi Bovone — całkowicie oddana Bogu i zupełnie zwrócona ku niemu, u boku swego syna, jest najdoskonalszą ikoną wolności i wyzwolenia ludzkości i wszechświata. To ku niej Kościół, którego jest Matką i wzorem, winien zwracać swój wzrok, by zrozumieć w pełni sens swej misji." [ 51 ]

Tym bardziej postawą pasywnego wyczekiwania powinni się więc wykazywać wierni, poza powyższym, istnieje ku temu jeszcze kilka innych powodów. Po pierwsze dlatego że Bóg i tylko Bóg jest wyzwolicielem i jedynie wobec niego można żywić nadzieję na zbawienie czy odkupienie. [ 52 ] Po drugie ponieważ wszyscy wierni, a szczególnie ubodzy, obdarzeni są miłością Boga i owa miłość winna im wystarczać i być dla nich radością oraz gwarantem obcowania z Bogiem. Jak stwierdza Bovone „[ubodzy] poprzez swoją wiarę wiedzą, że są przedmiotem nieskończonej miłości Boga. Każdy z nich może powiedzieć: 'Obecne życie moje jest życiem wiary w Syna Bożego, który umiłował mnie i samego siebie wydał za mnie'. Ich godność jest tak wielka, że nikt z możnych nie jest w stanie jej ich pozbawić i tak wielka jest obecna w nich wyzwalająca radość. Wiedzą, że również do nich odnoszą się słowa Jezusa: 'Już Was nie nazywam sługami, bo sługa nie wie, co czyni pan jego, ale nazwałem Was przyjaciółmi, albowiem oznajmiłem Wam wszystko, co usłyszałem od Ojca mego'. To uczestnictwo w poznaniu Boga wynosi ich ponad roszczenia do dominacji, przejawiane przez dysponentów wiedzy (...)." Po trzecie w końcu, ponieważ wyzwolenie należy rozpatrywać w zupełnie innych kategoriach niż robiła to teologia wyzwolenia. "Wyzwolenie — głosił Paweł VI w Evagelii Nuntiandi — nie może się ograniczać po prostu do dziedziny gospodarczej, politycznej, społecznej czy doktrynalnej, ale musi mieć na uwadze całego człowieka, w jego wszystkich wymiarach i aspektach, i w jego otwarciu się na coś 'absolutnego'" [ 53 ] Zależność grzechów „ekonomii" czy „struktur społecznych" od grzechu „indywidualnego", „osobistego" wygłasza wspomniana już Instrukcja autorstwa Ratzingera. „Wyzwolenie jest przede wszystkim i w pierwszym rzędzie wyzwoleniem z podstawowego zniewolenia grzechem. Jego celem i kresem jest wolność dzieci Bożych, będąca darem łaski. Jego następstwem logicznym jest wezwanie do wyzwolenia z różnorakich zniewoleń w dziedzinie kulturalnej, ekonomicznej, społecznej i politycznej, które ostatecznie wywodzą się z grzechu, a które równocześnie stanowią przeszkody utrudniające ludziom życie zgodne z ich godnością. Wyraźne rozróżnienie tego, co ma charakter podstawowy, oraz tego, co należy do konsekwencji, stanowi warunek niezbędny refleksji teologicznej nad wyzwoleniem." W przeciwnym razie jak mówi autor mamy do czynienia jedynie z „dewiacją lub ryzykiem dewiacji", ponieważ zakresu grzechu nie można zwężać "do tego, co określa się jako 'grzech społeczny'" [ 54 ] Trzeba więc, jak formułuje to z kolei Bovone, działać na rzecz nawrócenia serc "(...), gdyż grzech będący początkiem sytuacji niesprawiedliwych, w znaczeniu właściwym i pierwszym, jest aktem dobrowolnym, mającym swe źródło w wolności osoby. Tylko w znaczeniu pochodnym i wtórnym, w odniesieniu do struktur, można mówić o 'grzechu społecznym'" [ 55 ]

Przedstawiciele Kongregacji Nauki Wiary nie mają również wątpliwości gdzie należy szukać podstaw zniewolenia i przed jaką niewolą powinniśmy się bronić. „Chrystus — jak twierdzi Ratzinger — wyswobodził nas z grzechu oraz z niewoli prawa i ciała, która jest typową cechą sytuacji człowieka grzesznego. (...) Dlatego wolność w sensie całkowicie chrześcijańskim, którą cechuje życie w Duchu, nie może być mylona ze swobodą ulegania popędom ciała." [ 56 ]

Dlatego też nie o sprawiedliwe struktury, sprzyjające zdaniem hierarchii „popędom ciała", należy walczyć, ale jak twierdzą najwyżsi przedstawiciele Kościoła, o wolność religijną. [ 57 ] Jak to wyraźnie określił Paweł VI, „w wyzwoleniu zespolonym z ewangelizacją, która zdąża do wytworzenia struktur, służących obronie wolności ludzkich, musi zawierać się zabezpieczenie podstawowych praw człowieka, wśród których pierwsze miejsce zajmuje wolność religijna." [ 58 ] W podobnym tonie wypowiedział się w San Jose w czasie przemówienia do biskupów Ameryki Środkowej w 1983 roku Jan Paweł II, definiując na czym Kościół tego regionu powinien się skupić: „musimy — stwierdza papież — nieustannie czuwać nad tym, aby świat naszej wiary nie został wykorzeniony, nie uległ rozbiciu. Mogłoby to nastąpić, gdyby na miejsce treści wiary zostały wprowadzone kryteria czysto ludzkie bądź gdyby poddano w wątpliwość wewnętrzną spójność i zwartość symbolu wiary." [ 59 ] Priorytetem jest zatem utrzymanie prymatu ortodoksji nad ortopraksją; nie budowanie struktur społecznych i instytucji jest najważniejsze, ale „priorytet ewangelizacji" równoznaczny w tym wypadku z „odnową serc".


1 2 3 4 5 6 7 Dalej..

 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Kto się bawi w Pana boga?
Dlaczego intelektualiści nie bronią wolności i wartości demokratycznych?

 Zobacz komentarze (8)..   


 Przypisy:
[ 46 ] Gutiérrez: „W dużej mierze dzięki wpływowi marksizmu teologiczna myśl, szukając swych własnych źródeł, zaczęła się interesować tym, jakie znaczenie ma kształtowanie tego świata i działanie człowieka w historii." Gutiérrez G., Teologia wyzwolenia., Warszawa 1976. s.19; Inkulturację Marksa, taką jaką w średniowieczu z filozofią Arystotelesa przeprowadził św. Tomasz z Akwinu, proponuje Camara. „jednym z większych zaleceń, jakie św. Tomasz z Akwinu zostawił ludzkości, jest brak strachu, jest lekcja odwagi — wyzwanie na pojedynek rozważnego Arystotelesa, w swoim czasie niebezpiecznego i nieprzyjaznego myśliciela. Św. Tomasz, który zgłębił myśl chrześcijańską, nauczył się czegoś od tego myśliciela, którego tezy sprzeczne są z istotnymi podstawami chrześcijaństwa (...). Dla wyjaśnienia znaczenia, jakie ma dla nas powyższy przykład św. Tomasza i dla jego wykorzystania, ośmieliłbym się podjąć następującą kwestię: czy w naszych czasach nie brak myślicieli, którzy by stanowili tego rodzaju wyzwanie co Arystoteles? Wśród wielu będących jakby znakiem sprzeciwu zwróciłbym uwagę na Karola Marksa." Camara H., Violenza dei Pacific, s.29 [za:] Mondin B., Teologowie wyzwolenia. Warszawa 1988. s.149
[ 47 ] Paweł VI Evagelii Nuntiandii. Adhosrtacja apostolska do Biskupów, Kapłanów i wiernych całego Kościoła Katolickiego o ewangelizacji w świecie współczesnym. [w:] Guranwoski J., Sorycz M., Teologia wyzwolenia. Wybór tekstów. Warszawa 1987. s.251
[ 48 ] Instrukcja o niektórych aspektach „teologii wyzwolenia" [w:] Guranwoski J., Sorycz M., Teologia wyzwolenia. Wybór tekstów. Warszawa 1987. s.282
[ 49 ] Tamże s.281
[ 50 ] Jan Paweł II Teraźniejszość i przyszłość ewangelizacji w Ameryce Łacińskiej. [w:] Guranwoski J., Sorycz M., Teologia wyzwolenia. Wybór tekstów. Warszawa 1987. s.251
[ 51 ] Instrukcja o wolności chrześcijańskiej i wyzwoleniu. [w:] Guranwoski J., Sorycz M., Teologia wyzwolenia. Wybór tekstów. Warszawa 1987. s.317
[ 52 ] "Psalmy ukazują nam istotne doświadczenie religijne: to od samego Boga oczekuje się zbawienia i ratunku. Bóg, a nie człowiek, może odmienić stan nędzy. Tak więc 'ubodzy pana' żyją w poczuciu całkowitej zależności i ufności w miłującą opatrzność Boga." Instrukcja o niektórych aspektach „teologii wyzwolenia" [w:] Guranwoski J., Sorycz M., Teologia wyzwolenia. Wybór tekstów. Warszawa 1987. s.281
[ 53 ] Paweł VI Evagelii Nuntiandii. Adhosrtacja apostolska do Biskupów, Kapłanów i wiernych całego Kościoła Katolickiego o ewangelizacji w świecie współczesnym. [w:] Guranwoski J., Sorycz M., Teologia wyzwolenia. Wybór tekstów. Warszawa 1987. s.245
[ 54 ] Instrukcja o niektórych aspektach „teologii wyzwolenia" [w:] Guranwoski J., Sorycz M., Teologia wyzwolenia. Wybór tekstów. Warszawa 1987. s.275-283
[ 55 ] Instrukcja o wolności chrześcijańskiej i wyzwoleniu. [w:] Guranwoski J., Sorycz M., Teologia wyzwolenia. Wybór tekstów. Warszawa 1987. s.315
[ 56 ] Instrukcja o niektórych aspektach „teologii wyzwolenia" [w:] Guranwoski J., Sorycz M., Teologia wyzwolenia. Wybór tekstów. Warszawa 1987. s.280
[ 57 ] "(...) Nawet najlepsze struktury, najmądrzejsze instytucje szybko staną się nieludzkie, jeśli nie uleczy się nieludzkich skłonności serca ludzkiego, jeśli nie dokona się przemiana serca i umysłu u tych, którzy żyją w tych strukturach lub nimi rządzą" Paweł VI Evagelii Nuntiandii. Adhosrtacja apostolska do Biskupów, Kapłanów i wiernych całego Kościoła Katolickiego o ewangelizacji w świecie współczesnym. [w:] Guranwoski J., Sorycz M., Teologia wyzwolenia. Wybór tekstów. Warszawa 1987. s.246
[ 58 ] Tamże s.247
[ 59 ] Jan Paweł II Możemy ująć w ręce ster naszej historii. Przemówienie do biskupów Ameryki Środkowej w San Jose. [w:] Guranwoski J., Sorycz M., Teologia wyzwolenia. Wybór tekstów. Warszawa 1987. s.258

« Kościół i polityka   (Publikacja: 25-05-2010 Ostatnia zmiana: 26-05-2010)

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Daniel Kolibowski
Absolwent socjologii i kulturoznawstwa na UAM w Poznaniu. Obecnie pisze doktorat.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 7317 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365