Krytyka Racjonalisty <- Wróć do innych listów
Jak pewien dominikański biblista wykazał Racjonali (23-05-2008) |
6 stycznia 2003 r.
Cezary Jenta OP:
Rodowody Jezusa (str.205,282) - oczywiście, że się różnią między sobą.
Wasz tekst nie jest żadnym odkryciem. Warto sięgnąć do komentarza biblijnego
i poczytać dlaczego rodowody Jezusa Chrystusa nie są ze sobą zbieżne?
Ewangeliści pisząc swoje Ewangelie wiedzieli, że są rozbieżności między
nimi. Co więcej zakładali je. Razi mnie nieuctwo i ignorancja. Drukowane
naprawdę nie szkodzi! Zachęcam aby sięgnąć do komentarza, leksykonu,
encyklopedii biblijnej a wtedy to co niezrozumiałe może stanie się prostsze.
Pozdrawiam!
Mariusz Agnosiewicz:
Drogi Panie Cezary, ludzie kościoła znani są ze swojej pychy. Jeśli więc
poza pychą znajduje Pan w sobie coś jeszcze to zapewne zechce nam Pan udowodnić
rzekome "nieuctwo i ignorancję". Rzucanie pustych słów na wiatr nie
jest szczególnie inteligentnym dowodzeniem swojej racji. A pycha jest
jednoznacznie naganną cechą dla chrześcijanina, gdyż Jezus gani ją niesłychanie,
każąc być wiernym cichym i pokornego serca. Mamy pewną właściwość, którą
pomagamy wejść chrześcijanom ...»
|
|
Jestem w śmieszej kropce (22-01-2007) |
Od około trzech lat nasiliła się w mojej głowie skłonność do logicznego wytłumaczania zjawisk zachodzących na ziemi, np. cudów. Skłania mnie do refleksji problem sensu ludzkiego życia. Jednym słowem - interesuję się filozofią, lubię mieć logiczną odpowiedź na nurtujące pytania. Zostałem wychowany w domu o korzeniach katolickich, jednak wraz z wiekiem skłaniam się ku agnostycyzmowi. Cieszę się, że nie wywodzę się z domu laickiego, bo nie sztuką jest wyrosnąć na ateistę czy agnostyka z takiego o to powodu, że o religii się w domu nie mówiło. Sztuką jest dojść do określonych wniosków mimo dorastania w środowisku o odmiennych poglądach. Tak działo się w moim przypadku.
Jednocześnie zostałem wychowany w rodzinie o poglądach silnie antykomunistycznych. Te poglądy popieram, ba, coraz bardziej utwierdziam się w przekonaniu o ich słuszności. Zdaję sobie sprawę z tego, że osób o poglądach podobnych do moich, należy szukać raczej w środowisku lewicy niż prawicy. I to właśnie mnie boli. Nie popieram żadnej współpracy wolnomyślicieli racjonalisty.pl z ludźmi lewicy postkomunistycznej, tj. SLD, SdPL, UP, Unia Lewicy itp. Nie popieram również współpracy internetowych racjonalistów z lewicowymi ...»
|
Autor: Maciej |
|
Pesymizm (04-08-2005) |
Szanowny Panie,
nie jestem gorliwym czytelnikiem artykułów "racjonalisty", jednak nie oznacza to, że samo racjonalne stanowisko mnie nie interesuje - przeciwnie. Aby jednak móc dalej konstruować mój tekst, chciałbym uściślić, że nie będzie to atak na Pana (z całym szacunkiem dla poświęcanego czasu, zainteresowań, wiedzy etc.), jak również nie będę obrońcą jakiejkolwiek religii czy wiary jako takiej. Zagadnienie dotyczy tylko samego stanowiska racjonalisty-Pana i na tym chciałbym poprzestać. Ale do rzeczy.
Przeczytałem wyrywkowo kilka artykułów z imponującej Pańskiej kolekcji i dopatrzyłem się pewnej u Pana prawidłowości: hołubi Pan nauce oraz wiedzy - wiedzy empirycznej, należy dodać; co zresztą nie należy uznawać za pejoratywną cechę charakteru. Jednak dopiero pod wpływem Pańskich artykułów, poczułem, że stanowisko, które Pan obrał jest wyjątkowo pesymistyczne. Rozumiem, dlaczego ludzie (choćby w postach do Pana) tak buntują się przeciw rozbiorowi ich samych na pewne określone składowe, poza którymi nie ma już nic. Racjonalizm bowiem w prostej linii prowadzi ich do myśli o redukcji - człowiek w racjonalnej wizji ma poczucie, że ...»
|
Autor: Jacek Kamiński |
|
Niech Bóg was ratuje (03-10-2004) |
A więc. Musze wam jedną rzecz powiedzieć. Bóg istnieje. Pomodle się za Was abyście się nawrócili. Jeżeli chcecie szybko się nawrócić pójdźcie na pielgrzymkę. Tam poczujecie Boga, a jak już go poczujecie, to porzucicie wszystko co macie i w pełni się mu oddacie. Niszczycie ludzi tymi tekstami, oddalacie ich od PRAWDY. Czy świat powstał sam z siebie? NIE Czy Bóg istnieje sam z siebie ? TAK. Dlaczego ? Bo Bóg jest prawdą, a racjonalista KŁAMSTWEM. Pisze do Was nie dlatego żeby skrytykować Wasz serwis i takie tam, ale pisze dlatego żebyście Wy znaleźli Boga. Pamiętajcie że Bóg Was kocha i na Was czeka. On ze względu na waszą wolną wole pragnie od Was przyjaźni, oj jej nie bierze siłą, on na nią czeka, dzień w dzień spogląda na Was, i na was czeka. A co najważniesze w tym wszystkim to to że jak tylko się do niego zwrócicie to on wam pokaże droge i prawde. (np: staniecie się szczęśliwsi, będziecie bardziej kochać ludzi, nie będziecie egoistami, samolubami, wkońcu znajdziecie sobie jakąś dziewczyne, będziecie się uśmiechać patrząc na ludzi. Bedziecie czuć przyrode. To jest wszystko Bóg. On Was kocha, czeka na Was, i zawsze o Was pamięta. Spuszcza na Was cierpienie, abyście się do niego zwrócili. ...»
|
Autor: krzyś |
|
WITAM (29-08-2004) |
Po raz pierwszy trafiłem na stronę racjonalista.pl i co mnie uderzyło najbardziej to tematyka religijna pojawiająca się tutaj - religie i sekty, biblia, kościół i katolicyzm PO CO? To wszystko nie ma nic wspólnego z rozumem i wydaje się zbędne.
Nie wydaje się , sorry jest zbędne. W ogóle strona poswiecona jest bardziej antyklerykalizmowi. Dla mnie jest to wręcz prostackie (tak jak głupi film dogma). Kompletnie rozczarowała mnie strona poświęcona filozofii. Serwis o takiej nazwie poświęcony(dla mnie słowo świętość nie istnieje :)) być powinien przede wszystkim filozofii, czy światopoglądowi racjonalistycznemu i wykazaniu jego zasadności czy też sensu jego wyboru. Oczywiście najprościej nabijać sie z religii. Dużo bardziej wartościowe byłyby teksty traktujące poważnie spory światopoglądowe. A co ma wspólnego Nietzsche z racjonalizmem? - to już jest absurd do potęgi.
Kolejna sprawa - filozofia naukowa. Oczywiście kwestia gustu, dla mnie filozofia nie ma nic wspólnego z nauką, a często stoi z nią w sprzeczności. Prosze spojrzeć na współczesnych fizyków, astrofizyków jakie maja problemy ze znalezieniem sensu w kosmosie. Przedstawiają kolejne teorie ale zawsze coś im nie pasuje. ...»
|
Autor: Mariusz |
|
Poziom skoszonej trawy....? (03-08-2004) |
Droga Redakcjo!
Jestem tylko skromnym użytkownikiem serwisu racjonalista.pl, lecz jest mi całkiem bliski jego los i to jak jest on odbierany.
Po zapoznaniu sie z częscią tekstów w dziale "Felietony i Eseje" doszedłem do wniosku, iż część prac reprezentuje bardzo marny styl. Autorzy prac nadużywają kolokwializmów i sformułowań prymitywnych- wręcz kloacznych. Oczywiście te nadużycia językowe najczęściej pojawiają się w tekstach o wydźwieku antykatolickim bądź też antyklerykalnym.
Uważam, że jeśli serwis chce być traktowany poważnie i wyrobić sobie dobrą opinię to nie powinien publikować tekstów ze sformułowaniami niepotrzebnie pogardliwymi.
Prosze zauważyć, ze nie chcialbym ograniczac praw do posiadania wlasnego zdania u autorów tych tekstów jednakże uważam, że powinni oni powstrzymywac sie od sformułowań wzietych żywcem z "Faktów i Mitów".
Uważam, iż prawdziwym wyzwaniem byloby wypowiadanie własnego zdania na tematy antyklerykalne uzywajac jezyka, który charakteryzuje lepiej wykształcone grupy społeczne.
Jeżeli Autorzy będą zniżać się do poziomu ks. Rydzyka to skarzą się na bycie "agresywnymi ateistami" bądź "zajadłymi antyklerykałami".
Sam uważam się za antyklerykała- ...»
|
Autor: Jakub Matejczyk |
|
Szanowni Racjonaliści, (08-06-2004) |
nie podoba mi się Wasze podejście do religii. (Ja jestem osobą niewierzącą i też uważam, że poglądy Kościoła są fatalne.) Jesteście cyniczni i z lekceważeniem odnosicie się do ludzkiej religijności. Jesteście w swoim prozaicznym racjonalizmie ograniczeni i pewnych ważnych spraw nie rozumiecie. Często odwołujecie się nie tylko do rozumowej argumentacji, ale też do rozumowego wyśmiewania, które wcale nie jest dobre tylko dlatego, że jest rozumowe. Oczywiście czasami z ludzi można się pośmiać, ale róbmy to bez naruszania najbardziej poważnych ludzkich wartości. To, co piszecie, to wszystko prawda, ale o Was źle świadczy, że chcieliście ją tak pokazać. Dla zrozumienia wiary trzeba pewnej dozy dobrej woli - istota religii właśnie na tym polega, że opiera się nie na rozumie, tylko na wierze. W Waszych artykułach znaleźć można pogląd, że religia jest zła sama w sobie jako zawieszenie rozumu, a ja się z tym nie zgadzam, bo religia jest jednym z najważniejszych elementów zwłaszcza dawnych, ale i obecnych kultur, to ona bywa częstym motorem rozwoju sztuki, literatury, filozofii i tak dalej.
Gdyby wszyscy ludzie byli niereligijni, tolerancyjni i racjonalni, świat byłby uboższy. KK jest potrzebny ...»
|
Autor: M.T. |
|
-Brak tytułu- (28-02-2004) |
Możecie sobie pisać, co chcecie na tematy Waszych filozofii, ale wypowiadanie się na tematy biblijne tak, jakby się cokolwiek o nich wiedzialo, jest dowodem na......silne tkwienie w zwiedzeniu umyslu i dodatkowo w przekonaniu mylnym o swojej racji. Już chcialam źle o Was powiedzieć, ale się powstrzymalam, więc nazwę to po imieniu, ale nie bedę Wam ubliżać jakkolwiek. Wasze artukuly są pelne krytyki i nienawiści do Biblii. Ciekawe, dlaczego? Czyżbyście aż tak polegali na swoich umyslach, a nie wiecie, że ludzkie umysly są niedoskonale i skażone grzechem. Myślicie, że jesteście rozumni, ale tak naprawdę blądzicie w swoim myśleniu. Widzicie, w meczetach też mówią klamstwa, ale może chociaż nie krytykują otwarcie Biblii. Dlatego nie mam potrzeby tam wchodzić. Ale to nic, Prawda, która jest z Boga i tak zwycięża świat i z pewnością w dluższym czy krótszym czasie wielu z Was się nawróci ze zlego myślenia | |
Autor: Anna Miązek |
|
Ewangelia_wedlug_Pradziadka_Swietego_2334 (09-12-2003) |
Ewangelia Pradziadka Świętego nie okazała się
być tekstem adresowanym do mnie niestety, przynajmniej - niebezpośrednio. Może
oczekiwałem czegoś innego, bardziej finezyjnego lub ideologicznie wyuzdanego.
Wszak mniemam z wielkim przekonaniem, że Autor uczynił świadomie swoim
starannie namierzonym odbiorcą tego, kto pierwsze kroki w racjonalizm czyni,
ale już zdecydowanie i już na rozdrożu się nie znajduje. I potrzeba mu
bardziej podtrzymania niż wskazania - nazwijmy - łopatologicznego, z
domieszką jakby garnizonowej przenikliwości. I dobrze..., bo inaczej
przenikliwość równie wysokiego lotu osobników w czarnych uniformach trafi doń
jeszcze teraz prędzej, jako coś, w czym nieszczęśnik ów wzrastał i do
czego dotychczas habituował. "Ewangelia..." jest to wariant dla tego, który już nie jest omamiony i sam
od siebie rechocze już jak żaba, słuchając przypadkowo - dajmy na to -
mało profesjonalnej homilii. Niemniej, ten rechot Pradziadka Świętego to w
najlepszym przypadku remis 0:0, w którym nowego zwolennika spośród
"bogobojnych" się nie zyskuje.
Ale przecież nie tylko taki ktoś, kto z
radością oddaje się kpinie z atrybutów tzw. wartości chrześcijańskich,
potrzebuje takiego miejsca; być ...»
|
Autor: Irridius |
|
Antyklerykalizm_czy_antykatolicyzm__2382 (12-09-2003) |
Lista zarzutów, jakie stawia Pan Kościołowi, te przejawy "zła", jak np.
przyjmowanie przez papieży nowego imienia albo chrzest noworodków albo
"kloaczna jakość" wody w kropielnicach, wszystko to dowodzi, że kościół nie
ma monopolu na ciemnotę, zacietrzewienie i nieracjonalność. Patrząc na to
jak się z łepetyny kurzy różnym "racjonalistom", pamiętając o zbydlęceniu do
jakiego prowadziły moralno-światopoglądowe rewolucje od czasów starożytnych
do całkiem niedawnych, życzę Kościołowi dużo pomyślności, choć nie potrafię
wierzyć w jego "objawienia".
Z poważaniem. | |
Autor: Dariusz Michalczyk |
|
[1] [2] [3] [4] [5] [6]
|
|