Ludzie, cytaty » Voltaire
Voltaire
"Że umarł Wolter, muza poetyczna płacze, A że się zrodził — wiary boleją tłomacze" (1782)
"Szczęśliwe pióro nadało wdzięk
wszystkiemu, czego się tylko imał"
biskup warmiński Ignacy Krasicki
"Nigdy żaden nieprzyjaciel Chrześcijańskiej Religii
nie był od niego straszliwszy i jadowitszy,
bo nikt z ludzi nie targnął się na nią
nigdy tak statecznie, tak oczywiście,
tak dowcipnie i tak chytrze..."
cenzor kapitulny, ksiądz Woliński, 1781
"...zakwaszenie umysłu łacno… wygładzisz
przez czytanie zalety mającej od najpierwszych w ojczyźnie osób książki Woltera..."
Weihart, 1768
"...takich bezbożnych ksiąg jak
Słownik Filozoficzny, Pucelle d'Orleans, Emile, Listy
poniechajcie, a natomiast Ewangelii i ksiąg świętych się chwyćcie..."
polskie czasopismo Monitor, 1770
"
Człowiek o laserowym umyśle, któremu
zarzucić naiwność byłoby szczytem naiwności
Valdemar Baldhead (Łysiak), „Perfidia"
"Dzieło to może być czytane jedynie przez osoby oświecone; pospólstwo nie jest uczynione dla
takiej wiedzy i filozofia nigdy nie będzie jego udziałem. Ci, którzy mówią,
że istnieją takie prawdy, które należy przed ludem ukrywać, nie powinni się
niepokoić: lud wszak nie czyta nic; przez sześć dni w tygodniu pracuje, a siódmego
idzie do kabaretu. Jednym słowem: dzieła filozoficzne są tylko dla filozofów, a każdy uczciwy człowiek powinien próbować takowym zostać, nie uważając się
jednakże za jedynego znawcę".
Wolter nie był tolerancyjny, jeśli chodzi o głupotę i fanatyzm, listy do
D'Alemberta pokazują jego pasję, którą ten ten drugi nie
zwalcza, gdyż ją dzieli, milczy jednak, bo jak pisze: "Obawa
żagwi jest otrzeźwiająca". To jest Wolter:
"Zbliżamy się do równostanu. Każdy człowiek rozumny i szczery
odrzuca sektę chrześcijańską, jako absurdum.
Pozostaje nam wysoka godność teizmu. Jedyną autentyczną
ewangelią jest wielka księga Natury, pisana ręką Boga i zaopatrzona w jego pieczęć".
"Filozofia, jedynie filozofia, ta siostra religii, rozbroiła ręce, które zabobon tak długo
okrwawiał, a duch ludzki, budząc się ze swego zapamiętania, zdumiał się
potwornościom, ku którym poniósł go fanatyzm".
4 lutego 1757 r.: "Powstaje
wiele partii fanatycznych przeciw rozumowi, ale on zatriumfuje,
przynajmniej u porządnych ludzi; kanalia nie jest stworzona dla
niego".
6 grudnia 1757 r.: "Nie idzie o przeszkadzanie naszym lokajom
chodzić na mszę lub na kazania; idzie o wyrwanie ojców rodzin spod tyranii oszustów".
4 maja 1762 r.: "Widzę stąd jansenistów, umierających na
przyszły rok swoją piękną śmiercią po przyprawieniu o zgubę, w tym roku, jezuitów śmiercią gwałtowną, ustanowienie
tolerancji, odwołanie protestantów z wygnania, księży pożenionych,
spowiedź zniesioną i fanatyzm zdeptany niepostrzeżenie".
Takie fragmenty można mnożyć w nieskończoność. Wiele listów
Wolter kończy charakterystycznym skrótem: Écr. l’inf.
(Écrasons l’infâme), co znaczy zdeptajmy bezecne. Owo
bezeceństwo oznacza fanatyzm religijny...
Wolter jako patron Racjonalisty łączy w sobie wszystko to,
co chcielibyśmy realizować w zakresie krzewienia rozumności — w pięknym
stylu i z wielką skutecznością. Z jednej strony Wolter doskonale niszczył
dawne przesądy i uprzedzenia, z drugiej zaś torował drogę nowym ideom oraz
triumfowi nauki (był wielce zasłużonym popularyzatorem nauki, zwłaszcza
Newtona!). Wolter miał swoje typowo ludzkie słabostki i grzeszki, lecz blask
jego zasług i królestwa ducha — przyćmiewa wszystko, co złe. Wolter to
symbol epoki Oświecenia — kluczowej dla kształtu i aksjologii współczesnej
Europy. Nie tylko gromił fanatyzm i nietolerancję religijną, ale i prowadził
niestrudzone kampanie w obronie prześladowanych, na gruncie francuskim
propagował myśl angielską. Niesamowicie wiele pisał i tworzył. Jego
powiastki filozoficzne to wcielenie doskonałości stylistycznej i niezrównanej
subtelnej ironii. Jesteśmy przekonani, że wolterianizm i Wolterowskie środki
przeczyszczająco-stymulujące są dziś polskiemu społeczeństwu potrzebne,
jak mało kiedy.
*
Bibliografia:
- "Wolter czyli królewskość Ducha" — Jean Orieux, PIW 1986, s.848.
- "Traktat o tolerancji napisany z powodu śmierci
Jana Calasa" — Wolter; przeł. i opracowali Zdzisław Ryłko i Adolf Sowiński, PIW, Warszawa 1988; s.223.
- "Powiastki filozoficzne" (Zadig, Tak toczy się światek, Kandyd, Prostaczek,
Memnon, Historia podróży Skarmentada, Mikromegas, Historia dobrego
bramina, Białe i czarne, Jeannot i Colin, Człowiek o czterdziestu
talarach, Biały byk, Uszy hrabiego Chesterfield i kapelan Gudman) — Wolter; przeł. i opracował Tadeusz Żeleński (Boy), PIW, Warszawa 1955; s.680.
- "Refleksye" — Voltaire; przeł. i opracował Grzegorz Glass, Nakładem Księgarni Polskiej
B. Połonieckiego, Lwów 1911; s.192
- "Syn marnotrawny — komedia w pięciu aktach" — Wolter; przeł. Stanisław Trembecki;
opr. Jerzy Adamski, Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Wrocław 1951; s.97
- "Księżniczka Babilonu" — Wolter, Opolpress 1993, s.244
- "Pamiętniki" — Wolter, Książka i Wiedza, Warszawa 1994, s.96
- "Aforyzmy — Wolter" — opr. Michał Mroziński, PIW, Warszawa 1976; s.68
- A. Maurois, „Wolter"
- K. Dzierżawin, „Wolter"
- N. Mitford, „Wolter zakochany", Warszawa 1979
- Wolter, „Pogawędki i dialogi"
- T. Adorno, Hokenheimer, „Dialektyka oświecenia"
- P. Chanau, „Cywilizacja wieku oświecenia"
- P. Hazard, „Myśl europejska 18 wieku od Monteskiusza do Lessinga"
- J. Spink, „Libertynizm francuski od Gassendiego do Voltaire’a"
Zob. też: Neufs Soeurs. Loża Woltera Poddziały: « Dział nadrzędny
|
Logowanie..
|