Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
205.013.008 wizyt
Ponad 1064 autorów napisało dla nas 7362 tekstów. Zajęłyby one 29015 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy Rosja użyje taktycznej broni nuklearnej?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 15 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Istota ludzka powinna umieć zmieniać pieluchy, zaplanować inwazję, ubić wieprza, zbudować statek, zaprojektować dom, napisać sonet, poprowadzić księgę rachunkową, zbudować mur, nastawić złamanie, pocieszać umierających, wydawać rozkazy, przyjmować rozkazy, działać w grupie, działać samemu, rozwiazywać równania, analizować nowe problemy, roztrzasać nawóz, zaprogramować komputer, ugotować smaczny..
 Kościół i Katolicyzm » Historia Kościoła » Krucjaty i gnębienie

Walka Kościoła Katolickiego z herezjami w XII-XIII [3]
Autor tekstu:

Walka kościoła katolickiego z ruchami heretyckimi, działalność inkwizycji stanowią jeden z najważniejszych problemów historii społecznej Europy średniowiecznej. Herezje były bowiem nie tylko wyrazem pewnych tendencji w sferze świadomości społecznej, ujawnieniem przekonań i wyobrażeń religijnych odmiennych od reprezentowanych przez oficjalną doktrynę Kościoła. Były one wyrazem protestu społecznego, uzewnętrznionego w formie religijnej (dlatego w formie religijnej, gdyż była to forma dostępna dla najszerszego grona ludzi). Zauważyłam, że wspólną cechą owych ruchów heretyckich był wrogi stosunek zarówno do bogatego kościoła i duchowieństwa jak i istniejącego ustroju społecznego.

Heretykom przypisywało się rozwiązłość, łamanie przyjętych norm etyki i obyczajowości seksualnej. Wyłonił się obraz heretyka jako burzyciela porządku publicznego, dążącego do przestępstw i zbrodni. Nie chodziło o przekonanie słuchaczy, ale skompromitowanie kacerstwa przed ogółem. Ostatni etap przypisywania występków heretykom wnosi brak czci dla świętych obrazów, krzyża, komunii; podkreśla podstępność w działaniu heretyka na szkodę religii, Kościoła, stosowanie gwałtu i przemocy. Takie właśnie nieczyste narzędzia stosował Kościół Katolicki w walce z występującymi przeciw jego doktrynie. Pod hasłem walki z herezją stosowali oni coraz okrutniejsze represje. Z drugiej strony, oskarżenie o herezję było dobrym sposobem zniszczenia przeciwnika lub wymówienia posłuszeństwa feudalnemu suwerenowi. Herezja stała się powszechnie nadużywanym orężem w politycznych rozgrywkach, często pretekstem do zwykłych grabieży. Tradycyjnie wyrokowanie o herezji leżało w kompetencjach biskupów, ale szybko przestało to wystarczać — lokalni dostojnicy Kościoła byli nazbyt często zastraszani lub korumpowani przez feudałów.

Przebaczamy i prosimy o wybaczenie — tymi słowami po raz pierwszy w historii zwierzchnik Kościoła katolickiego przeprosił za zło wyrządzone wyznawcom innych religii. [ 33 ] Nawet jeśli sami nie ponosimy winy za grzechy przeszłości, bierzemy na siebie ciężar win popełnionych przez naszych przodków — dodał Jan Paweł II w czasie mszy odprawionej w Bazylice św. Piotra z okazji Dnia Przebaczenia 12 marca 2000 roku. W modlitwie powszechnej proszono o przebaczenie grzechów popełnionych w „imię prawdy", m.in. wypraw krzyżowych, działalności Inkwizycji oraz pychy, nienawiści, żądzy władzy i postępowania urągającego prawom człowieka. Homilia Jana Pawła II jest przełomowym momentem w historii, świadczącym o pozytywnych zmianach, jakie zaszły w Watykanie. W modlitwie powszechnej proszono o przebaczenie grzechów popełnionych w „imię prawdy", m.in. wypraw krzyżowych, działalności Inkwizycji oraz pychy, nienawiści, żądzy władzy i postępowania urągającego prawom człowieka. 

Słowa „herezja" i „heretyk" stały się dziś niewygodne, nazbyt kojarzą się historycznie z nietolerancyjną postawą kościoła powszechnego, z inkwizycją, stosami, wojnami religijnymi, z tym wszystkim za co dziś się przeprasza, co eufemistycznie określa się „błędami ludzi Kościoła". Nie pasuje też do ekumenicznej fasady współczesnego Kościoła. Dziś dużo wygodniejsze jest używanie pojęć „sekta" i „sekciarz", którym w ostatnich latach nadano wybitnie pejoratywne znaczenia. Już samo użycie tych pojęć wobec swych ideologicznych konkurentów tj. innych kościołów i związków wyznaniowych, stawia ich na starcie w bardzo niekorzystnej pozycji wobec społeczeństwa, któremu wmówiono, że sekty (czyli dawne przecież herezje) są jedynie destruktywne i społecznie niebezpieczne.

Jest to jasnym dowodem na to, że tak naprawdę Kościół katolicki doby średniowiecza poniósł klęskę, a raczej pozorne zwycięstwo w walce z ruchami heretyckimi. Zmusił heretyków do uległości z jednej strony a drugiej zaś okrył się hańbą na następne setki lat i potrzeba było dopiero wieku oświecenia i tolerancji, aby winny kościół przyznał się do grzechów jakie popełnił. (zob. J.Żak-Bucholc, M.Agnosiewicz, "Kościół przeprasza…")

BIBLIOGRAFIA:
Banaszak Marian, Historia kościoła katolickiego, Warszawa 1986.  
Baratte Emmanuel, Sto punktów zapalnych w historii kościoła, Warszawa 1995.  
Barber Malcolm, Templariusze, Warszawa 1999.  
Brumlik Micha, Gnostycy: marzenie o samozbawieniu człowieka, Gdynia 1999  
Bylina Stanisław, Wizje społeczne w herezjach średniowiecznych Humiliaci, Begini, Begardzi, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1974.  
Bylina Stanisław, Ruchy heretyckie w średniowieczu,Wrocław 1991  
Caro Baroja Julio, Pan inkwizytor, Lublin 2000  
Chaunu Pierre, Czas reform Historia religii i cywilizacji (1250 — 1550), Warszawa 1989.  
Clifton Chas, Encyklopedia herezji i heretyków, Poznań 1992.  
Dąbrowski Jan, Dzieje Europy od X do XIV wieku : schyłek średniowiecza, Warszawa 1938.  
Dobkowski Mariusz, Czy consolamentum dawało zbawienie? : szkic z liturgii katarskiej, Gnosis, Nr 11, 1999,s. 28-35  
Figura Michel, Nowe zadania Kościoła jako odpowiedź na gnozę i gnostycyzm, Comunio 1998, nr 4 s. 127-135  
Gadal Antoine, Na scieżkach świetego Graala: misteria dawnych katarów, Kraków 1994.  
Gilbert Paul P. , Wprowadzenie do teologii średniowiecza, Kraków 1997  
Gilson Étienne Henry Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, Warszawa 1987,  
Goglin Jean- Louis, Nędzarze w średniowiecznej Europie, Warszawa 1998.  
Holl Adolf, Heretycy : panorama dziejów myśli kacerskiej i ruchu dysydenckiego w chrześcijaństwie, Gdynia 1994.  
Huizinga Johan, Jesień średniowiecza, Warszawa1992.  
Karas Marcin,Wyznania wiary i główne zasady doktrynalne : katolicyzm, Kraków 2000  
Katolicyzm średniowieczny, pod red. Józefa Kellera, Warszawa 1977  
Keller Józef, Katolicyzm jako religia i ideologia, Warszawa 1979  
Kłoczowski Jerzy, Chrześcijaństwo i Historiawokół nurtów reformy chrześcijańskiej VII — XX w, Kraków 1990  
Kowalski Wierusz Jan, Chrześcijaństwo średniowieczne XI- XIV w, Warszawa 1985.  
Krzyżaniakowa Jadwiga, Koncyliaryści, heretycy i schizmatycy w państwie pierwszych Jagiellonów, w: Dzieje narodu i państwa polskiego Kraków 1989.  
Księga Jana Ewangelisty ; tł. Zbigniew Mikołejko, Społ. Otwarte .-1998 nr 4 dod. s. I-XX  
Kumor Bolesław, Historia Kościoła Cz. 4, Jesień kościelnego średniowiecza, Lublin 1978.  
Kumor Bolesław , Historia KościołaCz 3 : Złoty okres średniowiecza chrześcijańskiego , Lublin 2001.  
Le Roy Ladurie, Montaillou, wioska heretyków 1294-1324, Warszawa 1988  
Małecki Marian, Proces templariuszy we Francji (1307 -1314), Kraków 1999  
Manteuffel Tadeusz, Średniowiecze powszechne do schyłku XV wieku : próba syntezy, Warszawa 1958.  
Manteuffel Tadeusz, Średniowiecze, Warszawa 1965.  
Manteuffel Tadeusz, Narodziny herezji : wyznawcy dobrowolnego ubóstwa w średniowieczu, Warszawa 1963.  
Manteuffel Tadeusz , Kultura Europy średniowiecznej Warszawa 1974.  
Masson Herve, Słownik herezji w Kościele katolickim, Katowice 1993.  
Minois Georges, Kościół i nauka : dzieje pewnego niezrozumienia : od Augustyna do Galileusza, Warszawa 1995.  
Mundy John, Europa średniowieczna 1150-1309, Warszawa 2001.  
Narodziny średniowiecznej Europy , pod red. Samsonowicza Henryka, Warszawa 1999  
Nelli Rene, Katarskie odczytanie Ewangelii według świętego Jana tł Środa Krzysztof,Gnosis, 1999, nr 9 s. 20-26.  
Nelli Rene, Życie codzienne katarów w Langwedocji w XIII w., Warszawa 1979  
Newman John Henry, O rozwoju doktryny chrześcijańskiej, Warszawa 2000  
Niel Fernand, Albigensi i Katarzy, Warszawa 1995  
Nitecki Józef, Zagłada katarów (Grzechy Kościoła ; cz. 2 ) Dziś , 1999 nr 4 s. 88-91  
Oexle Otto Gerhard , Społeczeństwo średniowiecza : mentalność — grupy społeczne — formy życia, Toruń 2000  
Parwew Georgi, Podręcznik Inkwizycji Gili Bernardo, źródło do ruchów heretyckich XIII — XIV wieku, Prace Historyczne, z. 56, 1977, s. 7-17  
Patocka Jan, Eseje heretyckie z filozofii dziejów, Warszawa 1998.  
Potkowski Edward, Heretycy i inkwizytorzy, Warszawa 1971.  
Prokopiuk Jerzy, Labirynty herezji, Warszawa 1999.  
Psalmy manichejskie, tł. z ang. Jerzy Prokopiuk, Gnosis, Nr 8 .-1996 s. 2-5  
Rozkwit średniowiecznej Europy / pod red. nauk. Henryka Samsonowicza, Warszawa 2001
Runciman Steven, Manicheizm średniowieczny, Gdańsk 1996  
Stadler Hubert , Leksykon papieży i soborów : dzieje Kościoła w dziejach świata, osoby, zdarzenia, pojęcia, Warszawa : Oficyna Panda , 1992  
Swieżawski Stefan, Eklezjologia późnośredniowieczna na rozdrożu, T.1.Kraków 1990,  
Vauchez Andre, Duchowość średniowiecza, Warszawa 1996.  
Z zagadnień światopoglądu chrześcijańskiego,pod red. Mariana Ruseckiego, Lublin 1989  
Ziemkiewicz Rafał A.,Stosy kłamstw o Inkwizycji,Gazeta Polska1996 nr 39 s. 10-11.  
Życie Warszawy, nr 36 z 02.04.2000.  
Żywczyński Mieczysław, Papiestwo i papieże w średniowieczu, Kraków 1995


1 2 3 

 Zobacz także te strony:
Waldensi - prekursorzy ruchu ubogich
Kataryzm - religia Dobrych Ludzi
 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Wojna i wiara w tradycji chrześcijańskiej
Waldensi – prekursorzy ruchu ubogich

 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (3)..   


 Przypisy:
[ 33 ] Życie Warszawy, nr 36 z 02.04.2000

« Krucjaty i gnębienie   (Publikacja: 19-12-2002 Ostatnia zmiana: 06-09-2003)

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Aneta Średzińska
Studentka historii.

 Liczba tekstów na portalu: 4  Pokaż inne teksty autora
 Najnowszy tekst autora: Polityka a moralność według Machiavellego
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 2121 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365