|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
| |
Złota myśl Racjonalisty: "Istota ludzka powinna umieć zmieniać pieluchy, zaplanować inwazję, ubić wieprza, zbudować statek, zaprojektować dom, napisać sonet, poprowadzić księgę rachunkową, zbudować mur, nastawić złamanie, pocieszać umierających, wydawać rozkazy, przyjmować rozkazy, działać w grupie, działać samemu, rozwiazywać równania, analizować nowe problemy, roztrzasać nawóz, zaprogramować komputer, ugotować smaczny.. | |
| |
|
|
|
|
Kościół i Katolicyzm » Historia Kościoła » Krucjaty i gnębienie
Walka Kościoła Katolickiego z herezjami w XII-XIII [3] Autor tekstu: Aneta Średzińska
Walka kościoła katolickiego z ruchami
heretyckimi, działalność inkwizycji stanowią jeden z najważniejszych
problemów historii społecznej Europy średniowiecznej. Herezje były bowiem nie tylko wyrazem pewnych tendencji w sferze
świadomości społecznej,
ujawnieniem przekonań i wyobrażeń
religijnych odmiennych od
reprezentowanych przez oficjalną doktrynę Kościoła. Były one wyrazem
protestu społecznego, uzewnętrznionego w formie religijnej (dlatego w formie
religijnej, gdyż była to forma dostępna dla najszerszego grona ludzi). Zauważyłam,
że wspólną cechą owych ruchów
heretyckich był wrogi stosunek zarówno do bogatego kościoła i duchowieństwa
jak i istniejącego ustroju społecznego. Heretykom przypisywało się rozwiązłość,
łamanie przyjętych norm etyki i obyczajowości seksualnej. Wyłonił się
obraz heretyka jako burzyciela porządku
publicznego, dążącego do przestępstw i zbrodni. Nie chodziło o przekonanie
słuchaczy, ale skompromitowanie kacerstwa przed ogółem. Ostatni etap przypisywania
występków heretykom wnosi brak czci dla świętych obrazów, krzyża, komunii;
podkreśla podstępność w działaniu heretyka na szkodę religii, Kościoła,
stosowanie gwałtu i przemocy. Takie właśnie nieczyste narzędzia stosował
Kościół Katolicki w walce z występującymi
przeciw jego doktrynie. Pod hasłem walki z herezją stosowali oni coraz
okrutniejsze represje. Z drugiej strony, oskarżenie o herezję było dobrym
sposobem zniszczenia przeciwnika lub wymówienia posłuszeństwa feudalnemu
suwerenowi. Herezja stała się powszechnie nadużywanym orężem w politycznych
rozgrywkach, często pretekstem do zwykłych grabieży. Tradycyjnie wyrokowanie o herezji leżało w kompetencjach biskupów, ale szybko przestało to wystarczać — lokalni dostojnicy Kościoła byli nazbyt często zastraszani lub korumpowani
przez feudałów.
Przebaczamy i prosimy o wybaczenie — tymi słowami
po raz pierwszy w historii zwierzchnik Kościoła katolickiego przeprosił za zło
wyrządzone wyznawcom innych religii. [ 33 ]
Nawet jeśli sami nie ponosimy winy za grzechy przeszłości, bierzemy na
siebie ciężar win popełnionych przez naszych przodków — dodał Jan Paweł II w czasie mszy odprawionej w Bazylice św. Piotra z okazji Dnia Przebaczenia 12 marca 2000 roku. W modlitwie powszechnej proszono o przebaczenie grzechów
popełnionych w „imię prawdy", m.in. wypraw krzyżowych, działalności
Inkwizycji oraz pychy, nienawiści, żądzy władzy i postępowania urągającego
prawom człowieka. Homilia Jana Pawła II jest przełomowym momentem w historii,
świadczącym o pozytywnych zmianach, jakie zaszły w Watykanie. W modlitwie powszechnej proszono o przebaczenie grzechów popełnionych w „imię prawdy", m.in. wypraw krzyżowych, działalności Inkwizycji
oraz pychy, nienawiści, żądzy władzy i postępowania urągającego prawom człowieka.
Słowa „herezja" i „heretyk"
stały się dziś niewygodne, nazbyt kojarzą się historycznie z nietolerancyjną postawą kościoła powszechnego, z inkwizycją, stosami,
wojnami religijnymi, z tym wszystkim za co dziś się przeprasza, co
eufemistycznie określa się „błędami ludzi Kościoła". Nie pasuje
też do ekumenicznej fasady współczesnego Kościoła. Dziś dużo wygodniejsze
jest używanie pojęć „sekta" i „sekciarz", którym w ostatnich
latach nadano wybitnie pejoratywne znaczenia. Już samo użycie tych pojęć
wobec swych ideologicznych konkurentów tj. innych kościołów i związków
wyznaniowych, stawia ich na starcie w bardzo niekorzystnej pozycji wobec
społeczeństwa, któremu wmówiono, że sekty (czyli dawne przecież herezje)
są jedynie destruktywne i społecznie niebezpieczne.
Jest to jasnym dowodem na to, że tak
naprawdę Kościół katolicki doby średniowiecza poniósł klęskę, a raczej pozorne zwycięstwo w walce z ruchami heretyckimi.
Zmusił heretyków do uległości z jednej strony a drugiej zaś okrył się hańbą na następne setki lat i potrzeba było dopiero wieku oświecenia i tolerancji, aby winny kościół
przyznał się do grzechów jakie popełnił. (zob. J.Żak-Bucholc,
M.Agnosiewicz, "Kościół przeprasza…")
BIBLIOGRAFIA:
Banaszak Marian,
Historia kościoła katolickiego, Warszawa 1986.
Baratte Emmanuel, Sto
punktów zapalnych w historii kościoła, Warszawa 1995.
Barber
Malcolm, Templariusze, Warszawa 1999.
Brumlik
Micha, Gnostycy: marzenie o samozbawieniu człowieka,
Gdynia 1999
Bylina Stanisław,
Wizje społeczne w herezjach średniowiecznych Humiliaci, Begini, Begardzi, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk
1974.
Bylina Stanisław,
Ruchy heretyckie w średniowieczu,Wrocław
1991
Caro Baroja Julio, Pan inkwizytor, Lublin
2000
Chaunu Pierre, Czas
reform Historia religii i cywilizacji (1250 — 1550), Warszawa 1989.
Clifton Chas,
Encyklopedia herezji i heretyków, Poznań 1992.
Dąbrowski Jan, Dzieje
Europy od X do XIV wieku : schyłek średniowiecza, Warszawa 1938.
Dobkowski Mariusz, Czy
consolamentum dawało zbawienie? : szkic z liturgii katarskiej,
Gnosis, Nr 11, 1999,s.
28-35
Figura Michel, Nowe zadania Kościoła jako odpowiedź na gnozę i gnostycyzm,
Comunio 1998, nr 4 s. 127-135
Gadal Antoine, Na scieżkach
świetego Graala: misteria dawnych katarów, Kraków
1994.
Gilbert Paul P. ,
Wprowadzenie do teologii średniowiecza, Kraków 1997
Gilson
Étienne Henry Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, Warszawa 1987,
Goglin Jean- Louis, Nędzarze w średniowiecznej Europie, Warszawa 1998.
Holl Adolf, Heretycy :
panorama dziejów myśli kacerskiej i ruchu dysydenckiego w chrześcijaństwie,
Gdynia 1994.
Huizinga Johan, Jesień
średniowiecza, Warszawa1992.
Karas
Marcin,Wyznania wiary i główne
zasady doktrynalne : katolicyzm, Kraków 2000
Katolicyzm
średniowieczny, pod
red. Józefa Kellera, Warszawa 1977
Keller Józef,
Katolicyzm jako religia i ideologia, Warszawa 1979
Kłoczowski
Jerzy, Chrześcijaństwo i Historiawokół
nurtów reformy chrześcijańskiej VII — XX w, Kraków 1990
Kowalski Wierusz Jan,
Chrześcijaństwo średniowieczne XI- XIV w,
Warszawa 1985.
Krzyżaniakowa Jadwiga,
Koncyliaryści, heretycy i schizmatycy w państwie pierwszych Jagiellonów, w:
Dzieje narodu i państwa polskiego Kraków 1989.
Księga Jana
Ewangelisty ; tł. Zbigniew Mikołejko, Społ. Otwarte .-1998 nr 4 dod. s. I-XX
Kumor Bolesław,
Historia Kościoła Cz. 4, Jesień kościelnego średniowiecza,
Lublin 1978.
Kumor Bolesław ,
Historia KościołaCz 3 : Złoty
okres średniowiecza chrześcijańskiego , Lublin 2001.
Le Roy Ladurie,
Montaillou, wioska heretyków 1294-1324,
Warszawa 1988
Małecki Marian, Proces
templariuszy we Francji (1307 -1314), Kraków 1999
Manteuffel Tadeusz, Średniowiecze
powszechne do schyłku XV wieku : próba syntezy, Warszawa
1958.
Manteuffel Tadeusz, Średniowiecze,
Warszawa
1965.
Manteuffel Tadeusz, Narodziny
herezji : wyznawcy dobrowolnego ubóstwa w średniowieczu, Warszawa 1963.
Manteuffel Tadeusz
, Kultura Europy średniowiecznej Warszawa 1974.
Masson Herve, Słownik
herezji w Kościele katolickim, Katowice 1993.
Minois Georges, Kościół i nauka : dzieje pewnego niezrozumienia : od Augustyna do Galileusza, Warszawa
1995.
Mundy
John, Europa średniowieczna 1150-1309, Warszawa 2001.
Narodziny średniowiecznej
Europy , pod red. Samsonowicza Henryka, Warszawa 1999
Nelli Rene,
Katarskie odczytanie Ewangelii według świętego Jana tł Środa
Krzysztof,Gnosis,
1999, nr 9 s. 20-26.
Nelli Rene,
Życie codzienne katarów w Langwedocji w XIII w.,
Warszawa 1979
Newman John Henry, O rozwoju doktryny chrześcijańskiej, Warszawa 2000
Niel
Fernand, Albigensi i Katarzy, Warszawa 1995
Nitecki Józef, Zagłada
katarów (Grzechy Kościoła ; cz. 2 ) Dziś
, 1999 nr 4 s. 88-91
Oexle Otto Gerhard ,
Społeczeństwo średniowiecza : mentalność — grupy społeczne — formy życia,
Toruń 2000
Parwew Georgi, Podręcznik
Inkwizycji Gili Bernardo, źródło do ruchów heretyckich XIII — XIV wieku,
Prace Historyczne, z. 56, 1977, s. 7-17
Patocka Jan, Eseje
heretyckie z filozofii dziejów, Warszawa 1998.
Potkowski Edward,
Heretycy i inkwizytorzy, Warszawa 1971.
Prokopiuk Jerzy,
Labirynty herezji, Warszawa 1999.
Psalmy manichejskie,
tł. z ang. Jerzy Prokopiuk, Gnosis, Nr 8 .-1996 s. 2-5
Rozkwit średniowiecznej
Europy / pod red. nauk. Henryka Samsonowicza, Warszawa 2001
Runciman
Steven, Manicheizm średniowieczny, Gdańsk 1996
Stadler Hubert ,
Leksykon papieży i soborów : dzieje Kościoła w dziejach świata, osoby,
zdarzenia, pojęcia, Warszawa : Oficyna Panda , 1992
Swieżawski
Stefan, Eklezjologia późnośredniowieczna na
rozdrożu, T.1.Kraków 1990,
Vauchez Andre, Duchowość
średniowiecza, Warszawa 1996.
Z zagadnień światopoglądu
chrześcijańskiego,pod red.
Mariana Ruseckiego,
Lublin 1989
Ziemkiewicz
Rafał A.,Stosy
kłamstw o Inkwizycji,Gazeta
Polska1996 nr 39 s. 10-11.
Życie
Warszawy, nr 36 z 02.04.2000.
Żywczyński
Mieczysław, Papiestwo i papieże w średniowieczu, Kraków 1995
1 2 3
Przypisy: [ 33 ] Życie Warszawy, nr 36 z 02.04.2000 « Krucjaty i gnębienie (Publikacja: 19-12-2002 Ostatnia zmiana: 06-09-2003)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2121 |
|