|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Religie i sekty » Nowe ruchy religijne
Raport Cottrella (nowe ruchy religijne) [2]
·
do przedlozenia Radom kompetentnych ministrów projektów
rezolucji opracowanych przez Komisje w celu zapewnienia obywatelom panstw Wspólnoty
skutecznej ochrony.
4.
Zobowiazuje Rady kompetentnych ministrów do przeanalizowania — na bazie danych i projektów rezolucji — problemów zwiazanych z dzialalnoscia tych ruchów.
Panstwa czlonkowskie w powolaniu na artykul 220 Traktatu Rzymskiego powinny w ten sposób móc zapewnic obrone praw swoich obywateli.
5.
Uwaza za pozadane, aby prowadzic te prace równolegle na forum Rady Europy, i wzywa panstwa czlonkowskie, aby od tej chwili przystapily do opracowywania
konwencji gwarantujacych jednostce skuteczna ochrone przed czlonkami tych ruchów
oraz przed fizycznymi i moralnymi szkodami, jakie powoduja.
6.
Zobowiazuje przewodniczacego do przekazania niniejszej rezolucji Komisji i Radzie Wspólnot europejskich, rzadom i parlamentom panstw czlonkowskich, a takze Radzie Europy.
B. PRZEDSTAWIENIE MOTYWÓW
1.1. W ostatnim dziesiecioleciu nastapil gwaltowny rozwój tzw. nowych ruchów
religijnych. Naukowcy wola mówic o nowych ruchach religijnych niz o „sektach i kultach religijnych". Przyznajemy, ze zarówno jedno, jak i drugie
sformulowanie jest nieadekwatne, ale porównujac w trakcie badan setki
organizacji, których zródla i motywy dzialania sa bardzo róznorodne,
zdecydowalismy sie pozostac przy tym ogólnym, opisowym wyrazeniu. Wiekszosc
ruchów opiera swoje wezwanie do potencjalnych czlonków na filozofii, wedle której
oficjalne czy tradycyjne religie nie spelnily swego zadania, tak wiec
spoleczenstwo potrzebuje zmiany orientacji. Czesto maja one wschodnie czy
egzotyczne zabarwienie, wiekszosc z nich „stanowi import" z Azji albo sa to
warianty — niektórzy mówia o mutacjach — wschodnich filozofii. Zasadniczym
terenem ich dzialania sa Stany Zjednoczone — szczególnie Kalifornia — skad
przywedrowaly do Europy.
1.2.
Natura i dzialalnosc tych organizacji wzbudza niepokój w miare, jak sie
rozprzestrzeniaja. Prawie wszystkie sa w jakis sposób kontrowersyjne. Chodzi o oskarzenia o przestepstwa podatkowe i inne oszustwa czy tez, na plaszczyznie
spolecznej, o rozpacz, w jakiej pograzaja rodziny, i szkody, jakie powoduja w psychice adeptów.
1.3.
Ukazalo sie wiele obszernych prac poswieconych zjawisku nowych ruchów
religijnych; badania prowadzone na przyklad w Anglii, Niemczech czy w Danii w wielkim stopniu przyczynily sie do poznania tych ruchów i do sformulowania
odpowiedzi, jakiej spoleczenstwo powinno sobie udzielic wobec ich rozwoju.
Tymczasem — na wszystkie rzady panstw czlonkowskich Wspólnoty, jak i na rzady
panstw graniczacych ze Wspólnota — wywierany jest coraz silniejszy nacisk, aby
znalazly one jakiejs prawne rozwiazanie tego zagadnienia. Jest to zadanie
niezwykle delikatne, zwazywszy na fundamentalna koniecznosc zapewnienia wspólistnienia
demokracji z wieloscia idealów i najbardziej nawet nieprawdopodobnymi, dziwnymi
czy ekscentrycznymi wierzeniami.
1.4.
Niniejszy dokument nie zmierza oceniac slusznosci podstawy danego wierzenia. Nie
musimy tez precyzowac, ze wierzenia o charakterze religijnym sa sprawa
osobistego wyboru i nie moga byc przedmiotem interwencji wladz publicznych. Ani w niniejszym przedstawieniu motywów, ani w projekcie rezolucji nie
zamierzalismy w zadnym razie domagac sie kontroli wierzen. Przedmiotem naszego
zainteresowania sa, mówiac najogólniej, konsekwencje, jakie dla spoleczenstwa
pociaga za soba przynaleznosc jednego z jego czlonków do nowych ruchów
religijnych.
1.5.
Nasz niepokój budzi w tym momencie masowe samobójstwo popelnione w Jonestown w Gujanie przez adeptów proroka, który sam sie za takiego oglosil. Widok trupów
mezczyzn, kobiet, dzieci, a nawet zwierzat domowych wywolal wzburzenie na calym
swiecie. Czlonek Kongresu amerykanskiego,który udal sie na miejsce, aby zbadac
sprawe zlego traktowania i wiezienia adeptów, zostal takze zamordowany. Ruch
przeniósl sie ze Stanów Zjednoczonych do Ameryki Poludniowej pod pretekstem
przesladowan. Pretekst ten jest czesto wykorzystywany przez rózne organizacje,
kiedy zaczyna sie badac motywy ich dzialania lub uczciwosc.
1.6.
Niniejszy raport zostal opracowany na podstawie krytycznych relacji na temat
dzialalnosci Kosciola Zjednoczenia, czyli tzw. ruchu moonies (munistów), od
imienia zalozyciela Kosciola, Koreanczyka Sun Myung Moona, które otrzymala
Komisja Mlodziezy, Kultury, Wychowania, Informacji i Sportu. Techniki
pozyskiwania adeptów, znane jako love bombing, doslownie „bombardowanie przez
milosc", byly szeroko krytykowane i ostro zwalczane przez rodziców. Znamy
przyklady rodziców, którzy aby wyrwac swoje dzieci z Kosciola Zjednoczenia,
uciekali sie do pomocy zawodowych porywaczy i korzystali z uslug specjalistów
stosujacych techniki zdeprogramowania. Takie praktyki nie moglyby byc
tolerowane. Tak czy owak fakt, ze dotycza one w wiekszosci Kosciola
Zjednoczenia, nawet jesli interwencje „porywaczy" i „deprogramatorów"
nie ograniczaja sie tylko do adeptów tego Kosciola, jest bardzo symptomatyczny.
Ukazalo sie wiele, przede wszystkim krytycznych, prac na
temat Kosciola Zjednoczenia. Raport Trasera, który relacjonuje badania Kongresu
Stanów Zjednoczonych dotyczace stosunków miedzy tym krajem a Korea, trzecia
czesc swoich obszernych wywodów poswieca rozwojowi — tak ja nazywa -
„organizacji Moona", przeprowadzajac na przyklad doglebna analize
powiazan tego ruchu z tajnymi sluzbami koreanskimi oraz handlem bronia. W USA
Moon zostal oskarzony o powazne przestepstwa podatkowe (toczy sie proces). W Anglii brytyjskie odgalezienie Kosciola Zjednoczenia wytoczylo dlugi i kosztowny
proces gazecie o zasiegu krajowym „Daily Mail", która oskarzyla je o rozbijanie rodzin. Wygrala gazeta. W Basancon „porwanie" przez rodziców
mlodej dziewczyny nalezacej do ruchu moonies, odbilo sie echem w calej Francji.
Byli oni zreszta zmuszeni skorzystac z porad specjalistów od zdeprogramowania.
Córka próbowala wniesc przeciwko nim oskarzenie. Wracajac znowu do Anglii,
Attorney-General nakazal odebrac status organizacji dobroczynnej dwom ruchom
zwiazanym z Kosciolem Zjednoczenia, jednak komisarze, którym podlega
dzialalnosc dobroczynna, uznali, ze decyzja ta przekracza ich kompetencje. Przed
ostatnimi wyborami do Parlamentu Attorney-General wniósl sprawe do Sadu
Najwyzszego. Byli czlonkowie Kosciola Zjednoczenia w swoich ksiazkach mówia o tym, ze stali sie prawie automatami, przez wiele godzin walesajacymi sie po
ulicach w poszukiwaniu funduszy dla ruchu. Eillen Baker z London Shool of
Economics, która przeprowadzila doglebne studia nad Kosciolem Zjednoczenia,
twierdzi, iz ruch ten pada najczesciej ofiara sensacyjnych reportazy w popularnej prasie, które nie opisuja szerzej jego filozofii. Podobne
zastrzezenia wysuneli tez inni badacze. Jak juz jednak powiedzielismy,
przedmiotem zainteresowania Parlamentu Europejskiego nie jest prawdziwosc czy
slusznosc wierzen.
1.7.
Trudno byloby wyliczyc wszystkie ruchy, których dzialalnosc oceniania jest
przez spoleczenstwo negatywnie. Pozostaje jednak faktem, ze kierowane pod ich
adresem krytyki sa podobne w tonie. Niektórzy rodzice skarza sie, ze od wielu
lat nie maja kontaktu ze swymi dziecmi: niektórzy mlodzi przepadaja
bezpowrotnie. W innych przypadkach w trakcie rzadkich wizyt wydaja sie jacys
dziwni, obcy, nie wykazujacy bynajmniej checi do powrotu. Niektóre ruchy
poddaja swoich adeptów technice „prania mózgu", majacej ich przeobrazic w istoty calkowicie zalezne od nowej wiary — polega to m.in. na kontrolowaniu
ich diety zywieniowej, odsuwaniu ich od rodziny i przyjaciól, naklanianiu do
zerwania wszelkich kontaktów ze swiatem zewnetrznym, zaklócaniu ich snu
(adepci budzeni sa o róznych porach, po to by mogli sie oddawac spiewom i modlitwom). Wedlug niektórych oskarzycieli mielibysmy tu do czynienia ze
zwyklym procesem indoktrynacji, który przez wpojenie adeptom woli posluszenstwa
prowadzi do calkowitego podporzadkowania ich ruchowi i jego kierownictwu. I tak,
adepci zapraszani sa „na posilek w miedzynarodowym osrodku przyjazni",
lub tez slysza pytanie: „Jestes sam? Moze chcialbys spedzic popoludnie w gronie rówiesników?" Tylko rzadko na tym etapie pojawia sie aluzja do
rzeczywistych gospodarzy takiego spotkania, których osobowosc odslania sie
stopniowo, w trakcie delikatnego procesu prezentacji. Potwierdza to otrzymany
przez nas list… „Nie wiedzielismy o niczym… Wydawali sie tacy mili i chcieli tylko jednego, aby nam pomóc". Dwaj Amerykanie opowiadali, iz
poproszono ich, aby udali sie na pewien czas na ranczo, by tam pracowac wsród
biednych i potrzebujacych. Skoro wiernosc wobec ruchu z zalozenia ma byc
calkowita, adepci zdaja sobie sprawe, iz musza krazyc po ulicach w poszukiwaniu
pieniedzy i nowych zwolenników (dla wielu tych ruchów jest to cel
najwazniejszy). Porzucaja oni czesto uniwersyteckie studia, zarzucaja projekty
na przyszlosc, a niekiedy — w przypadku ludzi nieco starszych — opuszczaja takze
swoich wspólmalzonków i rodziny. Stawia to rodziny wobec zupelnie
niezrozumialych dla nich sytuacji i stwarza szczególny problem w przypadku
malych dzieci, które nie rozumieja, co sie dzieje z rodzicami, i nie potrafia
na to zareagowac.
2.1.
Wiekszosc ruchów, powodowanych nieufnoscia, pragnie oderwac adeptów od rodzin,
przyjaciól i kazdej osoby, która moglaby naklonic ich do wystapienia z ruchu.
Wyrazem takiej nieufnosci jest ich stosunek do tradycyjnych metod leczenia: guru i prorocy, stojacy na czele róznych ruchów, najczesciej uwazaja chorobe za
kare dotykajaca adepta za blad w postepowaniu, a nawet za zdrade. Inna metoda
pozyskiwania adeptów, stosowana na szczescie — jak sie zdaje — tylko przez
jeden szczególnie niebezpieczny ruch, znany pod nazwa Dzieci Boze, jest
prostytuowanie sie mlodych dziewczat. Zostala ona opisana jako flirty fishing
(„lowienie za pomoca flirtu") w zadziwiajacym podreczniku,gdzie podaje
sie sposoby zachowania, szczególnie przy nawiazywaniu znajomosci z dziecmi, co
jest sprzeczne z obowiazujacymi normami prawnymi we wszystkich panstwach
czlonkowskich Wspólnoty i we wszystkich cywilizowanych spoleczenstwach.
2.2.
Tego typu dzialalnosc moze naturalnie prowadzic do degradacji osoby ludzkiej.
Pouczajacy pod tym wzgledem jest kolejny cytat, który zaczerpnelismy z listu
mlodej Angielki, bylej czlonkini organizacji Dzieci Boze. Dziewczyna ta spotkala
chlopaka, zbierajacego pieniadze w jednym z duzych szkockich miast, i poszla z nim do kawiarni.… „Powiedzial mi, ze Bóg pragnie, aby jego uczniowie
porzucili zycie w spoleczenstwie i przestali pracowac dla pieniedzy… wynikalo z tego, ze bede musiala zrezygnowac ze studiów na uniwersytecie… Za kazdym
razem, kiedy przejawialam jakas watpliwosc, on mial juz gotowa, ustalona
odpowiedz albo powolujac sie na Biblie, albo na pisma proroka Dzieci Bozych,
Mosesa Davida… Opuscilam rodziców i rodzine, i odtad uwazalam ich jedynie za
osoby zwiazane ze mna wiezami krwi, które próbuja naklonic mnie do powrotu do
dawnego stylu zycia… Zywilismy sie tym, co nam dano w supermarketach, a co sie
juz nie nadawalo do sprzedazy, i zebralismy po ulicach…" Ta dziewczyna
wystapila z ruchu po bardzo gorzkim doswiadczeniu i z powrotem podjela studia.
1 2 3 Dalej..
« Nowe ruchy religijne (Publikacja: 15-05-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2438 |
|