|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Nauka » Filozofia i metodologia nauki
Poszukiwanie naturalnych źródeł i zasad moralności [1] Autor tekstu: Kazimierz i Domenika B. Turkiewicz
Każda ludzka aktywność jest wynikiem uczuć motywacji, które są
organicznie związane z uczuciami oceny zdarzeń, zjawisk, procesów i systemów
dostrzeganych i doświadczanych przez ludzi zarówno w sposób bezpośredni, jak i pośredni. W związku z tym procesy oceny i/lub mierzenia
są wyjątkowo ważnymi elementami w funkcjonowaniu ludzi i społeczeństw.
Najczęściej używaną oceną jest względna ocena pozytywno-negatywna, która
wyróżnia dwie przeciwstawne oceny: dobrze i źle albo tak i nie. Tradycyjnie
ocena 'dobrze-źle' jest znana jako idea oceny moralności.
Na przestrzeni
wielu stuleci funkcjonowania społeczeństw łatwo zauważamy, że systemy
moralności, etyk i powinności ciągle się zmieniają, i zmiany te odpowiednio
odzwierciedlają zmiany zachodzące w społeczeństwach i ich otoczeniach. W wyniku tego wytworzyła się popularna opinia, że zasady moralne są względne.
Lecz również istnieje silna przeciwstawna opinia, że zasady moralności są
absolutne, ponieważ są one objawione przez Boga.
W tej pracy, chcemy zaprezentować krótką
analizę ogólnego zagadnienia moralności w oparciu o właściwości struktury zdania warunkowego, którą
traktujemy
jako syntetyczny i holistyczny model wszystkich zjawisk. Struktura ta spełnia
szczególną rolę we wszystkich rodzajach modelowania, a szczególnie w modelowaniu procesów społecznych, ponieważ ukształtowała się ona w sposób
naturalny na bazie funkcjonowania społeczeństw oraz jest syntezą doświadczeń
całej ludzkości. Dzięki tym doświadczeniom i odpowiednim do nich zmianom osiągnęła
współczesną optymalną formę.
Poprzez logiczną analizę struktury zdania warunkowego chcemy pokazać
najważniejsze źródła i zasady moralności, które są również integralnymi
elementami religii, filozofii i wielu różnych społecznych procesów. Jednak
nie są one w pełni wyeksponowane, i często nie przestrzeganie ich prowadzi do
gwałtownych społecznych procesów.
Wprowadzenie
Moralność może być zdefiniowana według wielu sposobów, jak na przykład
dopasowanie się do zasad dobrego postępowania,
moralna jakość, albo charakter, albo moralna, etyczna doktryna, system
lub powinności (Spong and Haines, 2000). Te różne koncepcje definicji moralności
pokazują, że moralność jest ściśle związana z procesami ocen i miar
zachowania się człowieka, organizacji i społeczeństwa. Zgodnie z psychologią i teorią sterowania, wszystkie społeczne procesy ocen i mierzenia mogą być
nazywane uczuciami albo funkcjami uczuć oceny. Te rodzaje uczuć albo funkcje są
podstawowymi i niezbędnymi elementami każdego człowieka, tak jak uczucia
potrzeb, motywacji i rejestracji. Każde uczucie oceny ma dwie następujące
cechy. Pierwszą cechą jest cecha jakościowa, która rozróżnia uczucia .
Natomiast drugą cechą jest ilościowa właściwość rozróżniająca wielkość
siły uczucia, albo wielkość jego natężenia. Ponieważ każdy proces oceny używa
odpowiednią skalę, dlatego każda ocena i miara jest zawsze względna i używa
odpowiednie modele. Dlatego, modele i skale są zawsze wzajemnie współzależne.
Właściwość ta jest tym bardziej ewidentna, im bardziej są złożone procesy i ich modelowanie. Właśnie złożoność
społecznych procesów i potrzeba ich oceny są między innymi
głównymi przyczynami rozwoju ich modelowania.
Te podstawowe cechy oceny pokazują, że zagadnienie moralności powinno
być analizowane w sposób systemowy, który powinien uwzględniać elementy
modelowania, psychologii oraz funkcjonowanie organizmów, organizacji, społeczeństw i innych naturalnych procesów. Ponieważ pełna analiza musi dotyczyć tak
wielu różnych aspektów, dlatego ograniczamy naszą dyskusję tylko do
najbardziej ważnych i decydujących elementów wpływających na kształtowanie
się zasad moralnych.
Ponieważ termin „naturalny"
ma swoje pochodzenie od słowa „natura" (przyroda),
dlatego w pracy tej odnosimy go tylko do ograniczonej klasy elementów
natury, które nie były ukształtowane w wyniku ludzkiej antycypacyjnej aktywności.
Ponieważ antycypacyjne metody sterowania są ściśle związane z rozwojem
naukowego modelowania, dlatego my zakładamy, że naturalne elementy w przyrodzie, to elementy, które nie zostały stworzone w odpowiednim powiązaniu z naukową aktywnością. W tym aspekcie,
przyjmujemy, że podstawowym naturalnym elementem każdej nauki jest struktura
zdania warunkowego ukształtowana w sposób spontaniczny wiele tysięcy lat
temu. Na bazie naszych badań, przyjmujemy, że struktura zdania warunkowego
jest najbardziej ogólnym, uniwersalnym i naturalnym modelem każdego zjawiska
zarówno obserwowanego, jak i doświadczonego przez człowieka.. Dlatego używamy
tej struktury i jej dotychczasowe naukowe rozwinięcia jako system analizy zasad
oceny dowolnej aktywności człowieka, organizacji i społeczeństwa.
1.
Istotne charakterystyki zdania warunkowego w jego roli
jako
uniwersalnego modelu
Wszystkie zachodnio-indoeuropejskie języki rozwinęły następujące główne
rodzaje zdań:
-
pytające,
-
oznajmujące,
-
rozkazujące,
-
warunkowo-przyczynowe.
Wszystkie
zdania wyrażają różne uczucia i różny poziom emocji. Trzy pierwsze rodzaje
zdań mogą być zdaniami prostymi lub
złożonymi, lecz ostatnie 'warunkowo-przyczynowe', istnieje tylko w formie
złożonej z kombinacji pozostałych rodzajów zdań. Ponadto, proste zdania (niezłożone) są często zredukowanymi zdaniami złożonymi pomijającymi te
elementy, które mogą istnieć w umysłach, zachowaniu i w otoczeniu komunikujących
się osób. Złożoność struktury zdania warunkowego jest podstawą
traktowania jej jako syntetycznego modelu zjawiska i systemu doświadczonego lub
stworzonego przez człowieka. Dlatego, model ten powinien być używany we
wszystkich naukach w sposób świadomy i systematyczny. W ten sposób jest on używany
tylko w ograniczonym zakresie w naukach ścisłych, ponieważ jego ważna rola
jest ciągle w pełni nie poznana i wykorzystana.
Strukturę zdania warunkowego transformujemy do następującej generalnej
użytecznej (roboczej) w naszej pracy formy:
-
Ja/ktoś wierzy/wątpi, lub jest pewien/niepewien, lub ma
inne uczucia (ludzkie uczucia albo ludzkie otoczenie prezentowane przez
strukturę zdania oznajmującego),
-
że podmiot zmienia przedmiot (zdanie
oznajmujące głównego zjawiska),
-
jeżeli/kiedy/ponieważ … (łącznik),
-
pewne warunki są spełnione ( zdanie oznajmujące
przedstawiające przyczyny, warunki
lub otoczenia głównego zjawiska).
Struktura
ta zawiera sformułowane uczucia, zdanie oznajmujące opisujące główne
zjawisko, łącznik i zdanie oznajmujące przyczyny, warunki i dodatkowe
otoczenia. To ostatnie zdanie również może prezentować warunki w formie
struktury zdania oznajmującego, które determinują logiczny sposób używania
słów i form gramatycznych w zdaniu. Każde słowo języka jest specyficznym
ludzkim modelem elementów otaczającej nas rzeczywistości i abstrakcyjności.
Ponieważ język zawiera ogromną, lecz skończoną liczbę rzeczowników,
czasowników i innych słów, dlatego może być utworzony praktycznie
nieograniczony zbiór zdań posiadających strukturę zdania warunkowego. Lecz
ten zbiór zawiera ograniczony podzbiór zdań warunkowych, które spełniają
pewne warunki, i przez to stają się one zrozumiałymi i użytecznymi. Na
bardzo znane pytanie w filozofii i logice „Kiedy zdanie oznajmujące jest
prawdziwe?", struktura zdania warunkowego odpowiada, że tylko wtedy, jeżeli
odpowiednie psychologiczne, fizjologiczne i funkcjonalne warunki związane z tym
zdaniem są spełnione.
Istotną charakterystyką wynikającą z ogólnej struktury zdania
warunkowego jest złożoność zdeterminowana przez to, że każde zjawisko,
system i każdy ich element posiada otoczenie tworzące z nimi interakcje i determinujące ich funkcje w różne sposoby. To znaczy, że w przyrodzie
wszystko jest złożone i zależne od innych oraz nie istnieje żaden element,
który jest absolutnie prosty i niezależny. Prosty i niezależny element może
być tylko element abstrakcyjny. Jednak, istniejące izolacje, opory oraz przeciwstawne
zmiany odpowiednio ograniczają jak i tworzą złożoność, współzależność i interakcje pomiędzy zjawiskami albo systemami i ich elementami oraz
otoczeniami. Przyczyną tego jest to, że izolacje, opory oraz przeciwstawne zmiany są fundamentalnymi atrybutami każdego istnienia. W strukturze zdania
warunkowego, izolacje i opory są odzwierciedleniem istnienia oddzielnych zdań i słów.
Najbardziej wyróżniającą cechą struktury jako
modelu jest to, że ona uwzględnia ludzkie uczucia, które mogą być
formalnymi wyrażonymi słownie lub nieformalnymi wyrażonymi poprzez intonację
lub „język ciała". Inne modele nie tylko, że nie podkreślają tej cechy,
ale wprost przeciwnie ignorują lub ukrywają, pomimo, że każdy model jest
wytworem ludzkiego umysłu, którego podstawowymi elementami są uczucia.
Uczucia wiary i wątpliwości lub pewności i niepewności mogą być uważane
za bardzo ważne, ponieważ są one związane z nieustającymi zmianami w świecie. W naukach, te uczucia są modelowane przez teorię prawdopodobieństwa, którą
można traktować jako specyficzne ilościowe rozwinięcie lub modelowanie uczuć
wiary, wątpliwości, niepewności i pewności. U człowieka, uczucia te są
organicznie wzajemnie związane tworząc wysokiej jakości naturalny mechanizm
sterowania ludzkiego zachowania i funkcjonowania w niepewnym otoczeniu. Silne
uczucie wiary tworzy motywacje do pewnych akcji, a silne uczucia wątpliwości
tworzą motywacje do nie podejmowania pewnych akcji. Silne uczucia wiary ze słabymi
uczuciami wątpliwości albo silne uczucia wątpliwości ze słabymi uczuciami
wiary determinują sztywne zachowanie ludzi, i kiedy są one przesadnie silne,
to formują zjawisko fundamentalizmu, jak na przykład w nauce, religii,
polityce i innych dziedzinach życia społecznego. W naszym niepewnym świecie,
przesadnie silna wiara często prowadzi do bardzo ryzykownych akcji, natomiast
przesadnie silna wątpliwość prowadzi do nie realizacji pewnych akcji, które
mogą być łatwo zrealizowane. Jeżeli te dwa przeciwstawne rodzaje uczuć są
odpowiednio zbalansowane, to tworzą one motywacje do analizowania podejmowania
akcji lub różnych sytuacji i warunków. Ten psychologiczny mechanizm jest między
innymi silną przyczyną analizowania zachowania się ludzi i organizacji.
2. Psychologiczny aspekt
zagadnienia moralności
Ponieważ zagadnienie moralności jest ściśle związane z uczuciami, a szczególnie z uczuciami ocen, dlatego cechy systemu moralności są
determinowane przez funkcje i charakterystyki tych uczuć. Najbardziej
podstawowym i ważnym uczuciem oceny i wszystkich innych uczuć jest uczucie świadomości,
które w połączeniu z energetycznym wzbudzeniem organizmu tworzy następujące
stany człowieka:
1 2 3 4 5 Dalej..
« Filozofia i metodologia nauki (Publikacja: 14-08-2004 Ostatnia zmiana: 15-09-2004)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3560 |
|