|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Nauka » Filozofia i metodologia nauki
Poszukiwanie naturalnych źródeł i zasad moralności [3] Autor tekstu: Kazimierz i Domenika B. Turkiewicz
2.
cykliczność
procesów w przyrodzie i związane z nimi górne i dolne ograniczenia
monotonicznych wzrostów zarówno pozytywnych, jak i negatywnych;
3.
uczucia
motywacyjne indywidualnych ludzi, jak i dominujących motywacji w organizacjach i społeczeństwach;
4.
sztywność
jako bardzo istotna generalna cech intensywności wszystkich procesów, i w tym
motywacji.
Bardzo ważnymi
uczuciami mającymi duży wpływ na sztywność uczuć motywacyjnych mają
uczucia wiary, wątpliwości, pewności i niepewności. Natomiast z drugiej
strony silny wpływ na sztywność systemów i procesów mają wielkości sił i zmian. Pomijamy zagadnienie energii, jako również ważną charakterystykę
relacji podmiot-przedmiot, gdyż to wymaga zaprezentowania dodatkowych
obszernych analiz, niemieszczących się objętościowo w tym artykule.
Jednym z najbardziej znanych i powszechnie akceptowanych naturalnych
zasad moralnych choć różnie interpretowany i respektowany jest nakaz 'Nie
zbijaj' . Wielu chrześcijańskich teologów, i nie tylko, uważa, że został
on objawiony bezpośrednio przez Boga (Spong and Haines, 2000). Jednak niezależnie
czy zgadzamy się, czy nie zgadzamy się z tą opinią, każda zasada musi
posiadać ludzki element lub aspekt, jeżeli ma funkcjonować odpowiednio
efektywnie. W innych słowach: poszukiwanie naturalnych źródeł i zasad w funkcjonowaniu ludzi prowadzi do ludzkiego umysłu jako naturalnego źródła
zasad moralnych, co jednak nie wyklucza posiadania uczucia wiary w Boga. Zgodnie z analizą struktury zdania warunkowego pojęcie moralność jest pojęciem
abstrakcyjnym ukształtowanym przez ludzki umysł będący pod stałym wpływem
naturalnego otoczenia, którego abstrakcyjnym elementem może być również Bóg.
Ponadto wszystkie zasady moralne są lingwistycznymi modelami.
Idea 'Nie zabijaj' pochodzi od psychologicznego mechanizmu tworzonego
przez uczucia potrzeb i od istnienia nieustających zmian w przyrodzie, które
zmieniają i/lub niszczą tożsamość oraz istnienie systemów, procesów i obiektów. Mechanizm uczuć potrzeb funkcjonuje w następujący sposób: Im
trudniej zaspokoić pewną ludzką potrzebę, tym bardziej są silne efekty,
albo czynniki warunkujące to zaspokojenie. Jednak relacja ta posiada
ograniczenia, ponieważ przesadne trudności prowadzą do poszukiwania innych
czynników zaspokających uczucia, albo do rozwoju innych uczuć. Natomiast z drugiej strony, zbyt łatwe zaspokajanie jakiegoś uczucia prowadzi do
odpowiedniego osłabienia odczuwania tego uczucia.
Wyraźna trudność w zachowaniu oraz łatwość w niszczeniu tożsamości i istnienia każdego elementu przyrody jest jednym z bardzo ważnych elementów
sformułowania idei ograniczenia, a nawet wyeliminowania zabójstw, a przecież w rzeczywistości nie jest możliwe wyeliminowanie zabójstw, ponieważ zmiany są
nieustające, w których również jest miejsce na gwałtowne procesy, jakimi są
zabójstwa. Pracujący psychologiczny mechanizm w sformułowaniu nakazu „Nie
zabijaj" jest również podstawowym czynnikiem w tworzeniu dysproporcji społecznych i siły pieniędzy. Ponadto akceptacja idei "Nie zbijaj' dodatkowo wiąże
się z uczuciem potrzeb bezpieczeństwa, które tworzy motywację do
ograniczenia i zapobiegania gwałtownym procesom włącznie z zabójstwami. Należy
zaznaczyć, że zabójstwo jest gwałtownym aktem zniszczenia życia organizmu w odróżnieniu do funkcjonujących stopniowych zmian (ewolucyjnych) jakimi są wzrost i starzenie.
Dlatego
akceptujemy nakaz „Nie zabijaj"
jako naturalną generalną zasadę funkcjonowania ludzi i społeczeństw niezależnie
od wiary i religii. Logiczne rozwinięcie tej moralnej zasady prowadzi do nakreślenia
naturalnego systemu moralności nie tylko w kontekście
społecznym, ale również i w aspekcie otoczenia naturalnego. Najważniejszym
elementem w tym rozwinięciu jest odpowiedź na następujące pytanie. Jakie
czynniki determinują pełną realizację tego nakazu? Zgodnie z naszym
lingwistycznym modelem funkcjonowania ludzi i społeczeństw uważamy, że najważniejszym
czynnikiem jest intensywność zmian (poziom agresji) w społeczeństwie, która
zależy od motywacji i zachowania się ludzi i organizacji w społeczeństwie.
Natomiast motywacje i zachowanie zależą od funkcjonowania społecznych i naturalnych systemów, które funkcjonują na bazie psychologicznego mechanizmu
uczuć potrzeb. Szczególnie lingwistyczne pojęcie 'pole sił' prowadzi do
wniosku, że intensywność społecznych procesów silnie zależy od różnych
społecznych dysproporcji i izolacji pomiędzy różnymi warstwami społecznymi,
które właśnie determinują społeczne pola sił (Turkiewicz and Turkiewicz,
2001). Im większe są dysproporcje i słabsze izolacje między społecznymi
warstwami, tym w mniejszym stopniu nakaz 'Nie zbijaj' jest realizowany, oraz
odwrotnie. Szczególnie ewidentnymi przykładami tego są wojny, rewolucje i naturalne katastrofy.
Dlatego
optymalne wypełnianie nakazu 'Nie zabijaj' wymaga, aby intensywność społecznych
procesów była odpowiednio ograniczona zarówno od góry, jak i od dołu unikając
przesadnie dużą i małą intensywność,
które prowadzą do zniszczenia społeczeństwa. Przykładowo, rozwinięcie
przesadnie szybkich procesów ekonomicznych prowadzi do wzrostu oszustw, kradzieży,
zabójstw, wojen i zniszczeń przyrody, ponieważ to są najbardziej efektywne
metody rozwoju monotonicznego wzrostu. Z drugiej strony społeczeństwa, które
nie rozwijają ekonomiczne procesy z odpowiednią intensywnością są skazane
na degradację prowadzącą do ewentualnego ich zniszczenia. Odpowiednie
ograniczenie intensywności jest możliwe i korzystne tylko poprzez kształtowanie
cyklicznych procesów w zgodzie z naturalnymi rytmami otoczenia naturalnego.
Takie rozumienie realizacji nakazu 'Nie zabijaj' jest koniecznym warunkiem
dla harmonicznego funkcjonowania ludzi, społeczeństw i przyrody. Dlatego tak
zwane naturalne albo demokratyczne prawa powinny być formułowane i stosowane
zgodnie z zaprezentowanym schematem. Jeżeli prawo jest niezgodne z tym
schematem, to jest niemoralnym prawem.
Generalnie ewidentnym jest, że tylko odpowiednio silni ludzie i silne
organizacje mogą realizować gwałtowne procesy. Dlatego w celu ograniczenia w jak największym stopniu niemoralnych gwałtownych społecznych procesów, społeczeństwo
musi ograniczyć ich rozwój i/lub aktywność niezależnie czy to są siły
polityczne, ekonomiczne, religijne, militarne lub inne. To jest konieczny
warunek, aby społeczne procesy przebiegały w sposób cykliczny i ewolucyjny.
W kontekście społecznych procesów, szczególnie ważną rolę pełnią
motywacje. Bardzo znaczące są te motywacje, które silnie determinują aktywność
ludzi, organizacji i społeczeństw. W szczególności, negatywne i niemoralne
motywacje są przesadnie silne i sztywne motywacje monotonicznego wzrostu. Takie motywacje prowadzą do
najbardziej gwałtownych zniszczeń. Historia ludzkości zawiera straszne przykłady
rozwoju i realizacji motywacji tworzenia najsilniejszego państwa, ekonomii,
religii i innych organizacji, które zawsze prowadziły do wielkich zniszczeń i ludzkich tragedii. W przeciwieństwie do tego motywacje wzrostu powinny być
rozwijane w ewolucyjny sposób w powiązaniu z odpowiednimi cyklicznymi procesami
zarówno społecznymi, jak i przyrodniczymi.
Zagadnienie tworzenia racjonalnych
albo moralnych motywacji jest ściśle związane z psychologicznym
mechanizmem funkcjonowania uczuć wiary i wątpliwości lub pewności i niepewności.
Podstawowym i koniecznym, choć niewystarczającym warunkiem istnienia społecznego
systemu sprzyjającemu kształtowaniu racjonalnych, elastycznych i moralnych
motywacji jest wolność wyrażania opinii. Aby taki system był efektywny, musi
istnieć otwarta krytyka, która powinna prowadzić do właściwego rozwiązywania
analizowanych problemów w krytyce. Nieszczęśliwie się składa dla naszych
współczesnych społeczeństw, że politycy i „biznesmeni" ignorują szeroką
usprawiedliwioną krytykę źle funkcjonującego ekonomicznego i politycznego
systemu. Ta sytuacja powoduje, że konstytucyjne prawo wolności wyrażania
opinii ma bardzo mały wpływ na funkcjonowanie współczesnego systemu społecznego
charakteryzującego się bardzo silną i sztywną motywacją monotonicznego
wzrostu. Połączenie tego z monotonicznym wzrostem populacji ludzi na świecie
jest najważniejszym czynnikiem zaostrzającym problemy socjalno-ekonomiczne,
terroryzmu i zniszczenia otoczenia naturalnego.
Każde
ludzkie zachowanie lub aktywność włączając w to moralne może być
spontaniczne lub wymuszone. Wszystkie społeczne systemy i organizacje tworzą
odpowiednie mechanizmy wymuszania i stymulacji pewnych aktywności i zachowań
ludzi należących do nich. Im większe siły są użyte do wymuszania i stymulacji oraz im na większą liczbę ludzi mają one wpływ, to większa jest
intensywność (agresja) społecznych procesów i w mniejszym stopniu jest
realizowany nakaz 'Nie zabijaj'. Ponieważ największe siły społeczne mają
największy wpływ na kształtowanie się funkcjonowania społecznych systemów i organizacji, to dlatego są one najbardziej odpowiedzialne za poziom agresji w społeczeństwie. Dlatego moralna ocena musi być ukierunkowana do
najsilniejszych, najbogatszych, najbardziej wykształconych ludzi, organizacji i państw. W przeciwieństwie do tego jest nielogiczne mówienie o niemoralności
niewolników, biednych i słabych ludzi organizacji i państw, ponieważ ich
zachowania są bardzo silnie wymuszone przez ich otoczenie.
W krajach, w których funkcjonuje polityczna demokracja, ocena moralności
zwykle jest analizowana jako zachowanie się ludzi zgodnie z obowiązującymi w nich prawami. Dlatego w naukach prawniczych istnieje dylemat: czy niemoralne
prawo powinno być respektowane? Uważamy, że odpowiednio silne wymuszenie
respektowania niemoralnego prawa, jak na przykład ekstremalny przypadek zagrożenia
życiu, nie może być oceniany jako niemoralny akt. Lecz dobrowolne
respektowanie niemoralnego prawa jest niemoralnym czynem. Ponieważ najbardziej
silni ludzie w społeczeństwach mają największy wpływ na tworzenie i przestrzeganie prawa, dlatego oni są najbardziej odpowiedzialni za prawo z moralnym obliczem.
Zaprezentowane związki pomiędzy moralnością i funkcjonowaniem społeczeństwa
mogą być zredukowane do następującej prostej idei korespondującej z naszymi
poprzednimi analizami. Kiedy indywidualni ludzie, organizacje i społeczeństwa
są przesadnie agresywni w stosunku do swego otoczenia, to agresywność ta
manifestuje się w niszczeniu/zabijaniu elementów ich otoczenia. Z drugiej
strony, jeżeli poziom agresywności jest przesadnie niski, to one mogą być
zniszczone lub zabite przez otoczenie. Dlatego najbardziej właściwym sposobem
wypełniania nakazu 'Nie zabijaj' jest utrzymywanie poziomu agresji na
optymalnym poziomie, który również zależy od otoczenia. Ponieważ te
poziomy, bez których człowiek, organizacja, społeczeństwo i inny system nie
może istnieć, zależą od społecznych systemów, jak prawny, polityczny,
ekonomiczny i religijny, dlatego te systemy i ludzie, którzy je tworzą i utrzymują są najbardziej odpowiedzialni za wypełnianie nakazu 'Nie
zabijaj'.
1 2 3 4 5 Dalej..
« Filozofia i metodologia nauki (Publikacja: 14-08-2004 Ostatnia zmiana: 15-09-2004)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3560 |
|