|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Światopogląd » Świeckie religie » Kościół prawdosławny
Kościół prawdosławny w praktyce [3] Autor tekstu: Edward Piszczałka
-
leczenie doznawanych destrukcji zdrowotnych (chorób, ran, zachwiań równowagi
funkcji poszczególnych organów ciała);
-
niestosowanie, unikanie i zapobieganie czynnikom nonkondycyjnym (np.
nikotynizmowi, alkoholizmowi, narkomanii, zatruciom przyrody — i w ogóle
wszelkiego rodzaju postępowaniu kłopotackiemu).
Spełnianie
wymienionych tu wskazań kondycyjnych jest nie tyle celem samym w sobie, ile służy
nam do sprawnego spełniania wszystkich pozostałych sfer i form spełniania
naszego istnienia. Właściwa dbałość o jakość naszej kondycji sprzyja
dobremu zdrowiu, sile, sprawności, żywotności i pięknu w spełnianiu całości
naszego życia.
·
Zawód. Wybierając
jakiej podejmować się pracy (w formie zawodu — czyli wybierając rodzaj i zakres pracy dla innych), decyduje się na ten jej rodzaj, którego efekty są
innym pożądane i istnieje bieżący i przyszłościowy popyt na taką pracę
efekty te tworzącą — i jednocześnie efekty tej pracy dawać mu będą
odpowiednie z nich zadowolenie (łączące w sobie wartość wynagrodzenia za
nie i satysfakcję twórczą z ich dokonywania). Podejmuje się wykonywania
tylko jednego zawodu lub wielu ich typów — jednak wielość tę ustala
(ogranicza) według swych zdolności ich wykonywania wystarczająco
efektywnego, skutecznego, z wymaganą jakością i ilością ich efektów.
Jeżeli możliwym jest wystąpienie
braku popytu na efekty (wytwory) jego pracy, zabezpiecza się na tę
ewentualność przygotowaniem do zmiany swej pracy zawodowej na taką, która
spełni pożądane mu jej atrybuty (czyli: popyt na jej efekty, zadowolenie z wynagrodzenia za nie i satysfakcję twórczą z tego).
Do swego zawodu przygotowuje się i wykonuje go dbale, według wskazań mądrości i przedmiotowej treści i praktyki danego zawodu. Dba o wytwarzanie efektów swej pracy o dobrej, założonej
jakości — tak, aby dobrze służyły tym, dla których są wykonywane.
·
Małżeństwo i rodzina. Podjęcie spełniania
się w tych postaciach swego istnienia, rozpoczyna dobraniem sobie odpowiedniego partnera do życia
małżeńskiego. Aby uczynić to w sposób trafny, możliwie najlepszy, albo
po prostu wystarczająco zadowalający go, kieruje się tu oceną, czy z daną
osobą może wzajemnie spełniać treści życia małżeńskiego. Czyli to, czy
on i jego partner zdolni są razem spełniać w sposób ich zadowalający,
satysfakcjonujący przydane małżeństwu i rodzinie cechy. A więc, czy są
oboje dostatecznie dojrzali do pełnego spełniania życia małżeńskiego, oraz
czy sobie wzajemnie odpowiadają, podobają się sobie i w poszczególnych
sferach tego spełniania i ogólnie, całościowo; czy odpowiadają im chciane
przez nich formy-style spełniania małżeństwa oraz czy potrafią stworzyć
pożądany im wspólny styl ich małżeństwa — co jest równoznaczne z jego
spełnianiem pełnym, harmonijnym, pięknym, a więc i zadowalającym.
Zawarcie związku małżeńskiego spełnia
wzajemnym porozumieniem, co do sposobu i stylu spełniania jego treści. Jest
to bardzo ważne dla jego dobra i trwałości, a więc nie zastępuje tego miłosnym
oczarowaniem, religijną czy administracyjną formalnością i ceremonią, błędnymi,
niekompletnymi, subiektywnymi radami innych, posiadaniem materialnym, czy
innymi szczególnymi wyróżnikami (które choć same w sobie mogą być dobre — nie są jednak wystarczającymi do pełnego dobra małżeńskiego). Nie
powinno i nie musi to być jakąś jednorazową mechaniczną formalnością -
jeżeli bowiem naprawdę jesteśmy dojrzali do małżeństwa, potrafimy
porozumieć się w tym względzie poznając się z subtelnym romantyzmem,
intymnością, szczerością i lojalnością, czyli z promałżeńskim
pragmatyzmem. Tylko takie postępowanie jest istotnie ważne dla trwałości i dobra małżeństwa; jest jego rzeczowym zawarciem. Oficjalne śluby małżeńskie
mają natomiast charakter i znaczenie formalno-prawne i obyczajowo-kultowo-informacyjne — są społecznym i ceremonialnym oznajmieniem o zaistnieniu naszego małżeństwa, z reguły łącząc się ze wspólną zabawą,
weselem, urządzanymi niejako dla podzielenia się naszym zadowoleniem (szczęśliwością) z posiąścia ważnego dla nas partnera życiowego z innymi, szczególnie nam
bliskimi.
O tym, jak zawrzeć swój związek małżeński
decyduje we wzajemnym partnerskim porozumieniu, tak, jak im to wzajemnie
odpowiada, jak będzie to im dobrze, mądrze.
Partnerskie
porozumiewanie się co do spełniania treści swego małżeństwa czyni zarówno
przed jego trwałym zawarciem, jak i w dalszym, całym okresie jego trwania.
Rodzicielstwo.
Aby właściwie spełniać tę sferę swego istnienia i do tego pożądane
jest odpowiednie przygotowanie duchowe, umiejętnościowe i materialne.
Rodzicielstwo swe spełnia w dobrej więzi, uczuciach i odpowiedzialności
partnerskiej oraz wspólnym pragnieniu posiadania potomstwa z danym, konkretnym
partnerem-małżonkiem. Dba o posiadanie wiedzy i umiejętności pożądanych do
właściwego realizowania swego rodzicielstwa i nierozłącznej z tym opieki i wychowania swych dzieci — oraz o należyte spełnianie ich potrzeb
uczuciowych, materialnych i intelektualnych, tak, aby ukształtować je na mądrych,
moralnych, zdrowych ludzi, cieszących się swoim życiem, swoimi rodzicami i rodziną, potrafiącymi zachowywać dobre więzi i wspieranie się rodzinne, a także dobre współistnienie z wszystkimi ludźmi.
Wybierając
liczbę dzieci, które chce mieć, czyni to biorąc pod uwagę swą zdolność do
zapewnienia im prawidłowego i pełnego rozwoju. (Obecnie wybór ten może łatwo i w pełni zachować, będąc płodnym, a stosując zasady świadomego
rodzicielstwa i antykoncepcji.)
Swe
rodzicielstwo, opiekę i wychowanie dzieci spełnia jednocześnie według wskazań
mądrości oraz według teorii i praktyki spełniania poszczególnych sfer
naszego życia, obejmujących okres od urodzenia do nabycia zdolności
samodzielnego spełniania poszczególnych treści swego istnienia. Jest ono wówczas
takie, jakie być powinno: mądre, dobre, pełne, tworzące ludzi (dzieci)
zdolnych do pełnego, zadowalającego spełniania swego istnienia. Spełnianie
tych treści jest mu bardzo ważne. Spełnia je dbale, a wówczas może liczyć i na odpowiednią dbałość o niego przez jego dzieci; nie liczy na to tylko ze
względu na sam fakt swego rodzicielstwa, a niedbałą, niepełną, niewłaściwą-niemądrą
opiekę i ich wychowywanie.
·
Obywatelstwo. Tak
jak i każdą inną sferę swego życia, tak i swe obywatelstwo — dla dobra
swojego i powszechnego — stara się spełniać mądrze, według praktycznego
występowania spraw, których rodzaj wymaga realizowania wspólnotowego, oraz
według własnych możliwości, zdolności i woli zajmowania się nimi pośród
swych innych zajęć życiowych. W tym celu dba o orientowanie się w zakresie
wspólnotowych potrzeb, występujących w społeczności której jest członkiem, o ocenę swych możliwości przyczyniania się do ich spełniania poprzez współudział w sprawiedliwym projektowaniu (ustanawianiu) i realizowaniu pożądanej,
dobrej jakości bytu tychże społeczności, a poprzez to także bytu własnego.
Robi to indywidualnie, lub we wzajemnym — pożądanym do danych celów -
porozumieniu i współdziałaniu z innymi obywatelami: koleżeńskim,
politycznym (tj. poprzez taką działalność ideową, której przewodnim
celem jest zachowanie już istniejących lub wniesienie jakichś nowych cech
bytowania danego społeczeństwa: gospodarczych, socjalnych, prawnych,
administracyjnych, kulturowych, obronnych itp.), samorządowym (tj. poprzez współuczestnictwo w stanowieniu projektów, cech bytowania społecznego-miejscowego oraz w jego
nadzorowaniu), praktycznym (tj. poprzez bezpośredni własny udział w realizowaniu
potrzeb społecznych) — zależnie od pożądanej sprawności i skuteczności
tego działania w danych jego obszarach i rodzajach. Czyni to rzetelnie, trwale,
systematycznie, a nie tylko epizodycznie — wówczas skutkuje to utrzymywaniem
bytowania wspólnotowego w lepszej, bardziej zadowalającej jakości.
Obywatelstwo
swe realizuje w tych jego dziedzinach i obszarach, w których pożądanym i możliwym
jest jego dobroczynne tam działanie — poprzez dbałość o:
-
nawiązywanie i utrzymywanie pożytecznych więzi i dobrych stosunków społecznych
(koleżeńskich, przyjacielskich, gminnych, partyjnych, klubowych,
stowarzyszeniowych, narodowo-państwowo-patriotycznych, międzynarodowo- międzypaństwowo-
internacjonalistycznych — poprzez takie postępowanie, które stosunki te tworzy i zachowuje). Z uwagi
na to, iż różnice w poglądach ideowych (czyli w poglądach na sposoby
naszego postępowania-życia), bywają przyczyną różnego zła w stosunkach międzyludzkich — to, aby zło mogące stąd wynikać unikać, wykluczać, stosuje następujące
zasady „zachowania ideowego":
1)
przedstawia innym zasady własnego wyznania jako uzasadnienie sposobów swego
postępowania-życia — po to, aby rozumieli go oni;
2)
poznaje zasady innych wyznań — zwłaszcza tych, które dotyczą ludzi, z którymi
utrzymuje różne stosunki bytowe — po to, aby rozumieć odmienność postępowania
tych ludzi;
3) w sytuacjach niezgodności, co do sposobów wspólnej realizacji danych potrzeb
przez wyznawców różnych idei postępuje:
a)
sposobem wybranym przez większość, bądź
b)
odstępuje od wspólnego realizowania danych potrzeb, bądź
c)
prowadzi sprawiedliwe zabiegi nakłaniające do swoich sposobów tejże
realizacji — i ostatecznie postępuje drogą wspólnej ugody, uzgodnień
kompromisowych;
4) w sytuacjach kiedy z wyznawcami innych idei (z ludźmi żyjącymi według
odmiennych niż jego zasad, zwyczajów, upodobań) nie utrzymuje bliższych
stosunków bytowych, to gdy jego praktyczne postępowanie wobec nich, z odnoszeniem tego postępowania do własnej idei życia, byłoby bardziej
szkodliwe aniżeli pożyteczne, wówczas nie podejmuje je czy z niego rezygnuje;
ale np. w przypadkach dostrzegania możliwości rozwiązania ich problemów
bytowych zastosowaniem wskazań idei mądrości, dobrze jest gdy proponuje im
skorzystanie z nich w tym celu;
5)
szanuje czyjeś odmienne zachowania ideowe i kultowe (tzn. nie ingeruje w nie,
zwłaszcza w sposób konfliktowy), według tego na ile nie są one narzucane
innym, a ich nieuniknione oddziaływanie na innych wynika w sposób naturalny i zarazem sprawiedliwy;
— kultywowanie własnoplemiennych (miejscowych,
regionalnych, narodowych) i ogólnoludzko dobrych zwyczajów (obyczajów,
tradycji, świętowania, ceremonii, zabaw, sportów);
-
spełnianie naturalnie przydanych nam obywatelskich (wspólnotowych) powinności, o rozumienie nieuniknioności, niezbędności i pożyteczności spełniania
swego istnienia także w sposób obywatelski — poprzez szanowanie innych, pracę
zawodową, pomoc i pracę społeczną darmową i wzajemną, służbę społeczną
(wojskową, obronną, porządkową, ochronną, ratowniczą itp.);
1 2 3 4 5 6 Dalej..
« Kościół prawdosławny (Publikacja: 02-09-2004 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3592 |
|