|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
« Ludzie, cytaty Szukalski: pogański gigant samorodny Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz
"There was only one Szukalski
and we will never see his likes again.
He was a monumentalist in an age of the miniature, a realist in an era of the abstract"
Ray Zone
"W epoce, gdy geniusze sztuk pięknych na stale zajmowali
poczesne miejsca w encyklopediach i wyrastali na idoli
kultury masowej, on przemknął jak meteor mimo swego
bardzo długiego żywota i dopiero teraz zwolna i z
zaświatów odbiera należną sobie cześć i uznanie"
Wojciech Piotrowski Stanisław Szukalski, inaczej: Stach z Warty (1893-1987) — „rzeźbiarz, heretyk, Patriota" [ 1 ], poganin-ateista, jeden z najgenialniejszych
polskich rzeźbiarzy przez niektórych uważany za artystę porównywalnego z Michałem Aniołem i Leonardo da Vinci; propagował ideę sztuki narodowej wypływającej z indywidualności narodu.
Życie
Urodził się w rodzinie kowala, która w roku 1907 wyemigrowała zarobkowo do USA. Większość
dorosłego życia spędził w Chicago. Już w wieku 14 lat zaczął uczęszczać do Institute of Art w Chicago, gdzie szybko zwrócono uwagę na jego nadzwyczajny talent. W roku 1910 został
przyjęty na Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie na prawach studenta nadzwyczajnego (z uwagi
na młody wiek i przyjęcie bez egzaminów, tylko za szkic „kolano
modelki"). W trakcie studiów otrzymuje pierwsze nagrody i odznaczenia oraz wystawia swoje prace. Studia przerywa w związku ze swą bezkompromisową
postawą. Wraca do Chicago w roku 1913 i rozpoczyna — trwający do 1939 r. — najważniejszy
okres swej pracy twórczej. Jego osobowość, twórczość oraz skrajnie antyinstytucjonalne i indywidualistyczne poglądy wywarły znaczny wpływ na życie artystyczne Chicago. W związku z wrogością wobec krytyków sztuki oraz niechęcią do sprzedawania prac, nie
zaistniał na chicagowskim rynku sztuki oraz przez długi okres mocował się z ubóstwem.
W roku 1923 bogato się żeni i w atmosferze skandalu decyduje się opuścić Chicago wyjeżdżając
do Europy. W roku 1925 bierze udział w Międzynarodowej Wystawie Nowoczesnej Sztuki
Dekoracyjnej w Paryżu, gdzie otrzymał Grand Prix, Dyplom Honorowy oraz Złoty Medal). Wygrywa
też wileński konkurs na projekt pomnika Mickiewicza. Protest opinii publicznej
spowodował, że pomnik został wykonany w oparciu o inny projekt. W 1929 roku organizuje w Krakowie „Szczep Szukalczyków Herbu Rogate
Serce" oraz czasopismo „Krak". W tym samym roku wraca do Stanów — jedynego
miejsca, gdzie według niego rozwija się żywa kultura i sztuka. Tym razem osiedla się w Hollywood. Tutaj m.in. tworzy projekty scenograficzne do filmów Cecile de Milla.
W Polsce przebywa jeszcze w latach 1936-1939, przybywając
do Polski na stałe na zaproszenie i za pokryciem kosztów przez Ministra Sztuki i Kultury, Ignacego Matuszewskiego. Wojewoda śląski, Michał Grażyński,
zostaje jego mecenasem. W Warszawie od rządu polskiego otrzymuje wielką
pracownię. Zainicjowany zostaje projekt budowy Narodowego Muzeum Szukalskiego.
Zniweczyła to wojna. Wiele prac Szukalskiego, uznanych przez hitlerowców za „sztukę zdegenerowaną", zostało
zniszczone w czasie ataku na Polskę w roku 1939, większość rozkradli
rodacy.
W 1939 r., bez dorobku życia, Szukalski na stałe wraca do USA, gdzie przez
długi czas boryka się z biedą. Wówczas też zaczyna tworzyć pseudonaukę
pod nazwą Zermatyzm — o powstaniu i rozwoju cywilizacji, w której m.in. stara
się dowieść, że język zbliżony do polskiego był prajęzykiem. Można
zauważyć, że jest to dowód na to, że nie we wszystkich dziedzinach brak
uniwersyteckiego wykształcenia można nadrobić pracą i talentem własnym. W latach 70. jego sponsorem zostaje Glenn Bray, któremu w testamencie Artysta
pozostawił cały swój dorobek znajdujący się w USA. Bray utworzył Archives
Szukalski, które zajmuje się gromadzeniem, reprodukowaniem i promocją twórczości
Szukalskiego.
Po śmierci jego prochy zostały rozsypane nad wulkanem Rano Raraku na Wyspie Wielkanocnej.
Poglądy
Reprezentował bardzo specyficzny rodzaj patriotyzmu czy nawet nacjonalizmu:
antytradycjonalistyczny, nawiązujący do symboliki i wartości słowiańskich (godłem Polski miał
być Toporzeł; ważny elementem tego programu był przedstawiony w 1936 r. projekt „Duchtyni" -
miejsca kultu Słowiańszczyzny, znajdującego się na dnie Smoczej Jamy na Wawelu). Pisał: „Nie
miałem czasu dla Boga, gdyż to miejsce było zajęte przez samo słowo 'Polska', której oddałem
każdą minutę myśli oraz całą twórczą energię". Oczywiście nie uznawał
Biblii, którą uważał za wytwór prymitywnych koczowniczych nomadów
pustynnych stojących na niższym poziomie kulturalnym niż nasi prasłowiańscy protoplaści.
„Świętą Ewangelią" były dla niego podania i baśnie słowiańskie.
Pomimo swego „anarchizującego ducha oporu" wobec zastanego systemu i sprzeciwu wobec tradycji w każdej dziedzinie ludzkiej
aktywności, od jego chicagowskich przyjaciół z artystycznej bohemy różni go jawna niechęć do idei
socjalistycznych (lecz do śmierci pozostała mu fascynacja Piłsudskim). Głosi kult
skrajnego indywidualizmu, odrzucając jednak ideę nadczłowieka: „Nie wierzę w Nietzscheańskiego nadczłowieka — więc nie oskarżajcie mnie, że za takiego się uważam.
Pozostawiam wszystkich zrównoważonych ludzi tam gdzie biologicznie przynależą i nazywam ich
normalnymi. Jeśli chodzi o innych, którzy nie potrafią posłużyć się umysłem w normalny
sposób, to klasyfikuję ich jako niezupełnie normalnych i pośledniejszych".
W jego wizji integracji europejskiej — Neuropy, nie obejmującej jednak
Anglii, Francji, Niemiec i Włoch — Polsce przypadała rola czołowa. Za warunek
tego uznał jednak odkrycie „dawnego ducha narodu" zduszonego chrześcijaństwem.
Sztuka
Jego sztuka cechuje się eklektyzmem formy (przeplata się w niej prymitywizm ze stylistyką
awangardową) oraz bardzo bogatą treścią, zawierającą filozoficzne przesłania, wymagającą na
ogół komentarzy i interpretacji autorskich. Porzuca naturalizm na rzecz głębi wyrazu, którą
osiąga zwłaszcza poprzez deformacyjne uwypuklanie pewnych cech czy motywów swych dzieł. Jego
program artystyczny objął ponadto kształcenie na zasadzie mistrz-uczeń w ramach Twórcowni.
Wywoływał liczne skandale. W czasie ekspozycji jego rzeźb w chicagowskim Instytucie sztuki w roku 1916 zniszczył publicznie przyznane mu wyróżnienie twierdząc, że jurorzy nie są
uprawnieni do oceny jego prac. W roku następnym demoluje swą wystawę w związku z cenzurą
jednej z prac. W okresie współpracy ilustratorskiej z Literary Times publikuje prace
szokujące mieszczańskie gusta oraz kontestujące obowiązujące normy. Jego życie utkane było
coraz to nowymi skandalami.
Wielki zapomniany
Jako ciekawostkę można podać, że Leonardo Di Caprio spędził w domu Szukalskiego sporą
część dzieciństwa. „Postać zbuntowanego młodego artysty z filmu Titanic jest jego hołdem dla
zmarłego w Los Angeles 1987 Stacha z Warty Szukalskiego" (Wikipedia). W roku 2000 przy
wsparciu artysty komiksowego George’a Di Caprio oraz jego syna — Leonardo, w Laguna Art
Museum w Los Angeles odbyła się wystawa prac Szukalskiego pt. „Struggle: The Art of
Szukalski" (Walka: Twórczość Szukalskiego). George i Leonardo Di Caprio byli też autorami
wstępu wydanego wówczas monograficznego albumu o Szukalskim.
Niepoprawność ideologiczna oraz radykalna niechęć do krytyków sztuki oraz systemu
galeryjnego stały się przyczyną dla którego większość współczesnych krytyków uważa jego
dzieła za bezwartościowe. W wyniku tego twórczość jednego z najwybitniejszych polskich
twórców pozostaje w kraju niemal nieznana.
Kretyni rządzą społeczeństwami posługując się chorymi ideologiami. Na
wisiorku w nogach małpy symbole m.in. faszyzmu, komunizmu, chrześcijaństwa,
judaizmu, kapitalizmu.
*
Źródła:
- Szukalski, The Work of Szukalski, Covici-McGee, 1923
- Szukalski Projects in Design, University of Chicago Press, 1929
- Szukalski, A Troughful of Pearls, Bray/Zwalve, 1980
- Szukalski, Inner Portraits, Bray/Zwalve, 1982
- Szukalski, Behold!!! The Protong, Archives Szukalski, Sylmar 1989
-
Stanislav Szukalski, The Lost Tune. Early works (1913-1930) as
photographed by the artist, Archives Szukalski, Polish Museum od
America, Sylmar Chicago 1990
- Szukalski.com — official online
source, strona Archives Szukalski
- Szukalski.pl
- Rogate Serce
- Wewnętrzny portret
rogatej duszy. Stanisław Szukalski: Skrajny indywidualista?
- Lechosław Lameński, Stanisław Szukalski — życie i twórczość, „Biuletyn Historii Sztuki", R. XXXVIII: 1976, nr 4
- Lechosław Lameński, Stanisław Szukalski (1893-1987), rzeźbiarz znany i
nieznany, „Rzeźba Polska". Rocznik 1987, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.
- Dorota Chudzicka, Stanisław
Szukalski: Europejczyk, Polak, nonkonformista, „Glaukopis"
nr 1/2003.
- Wojciech Piotrowski, Stanisław Szukalski i jego przygoda z Ameryką,
„Gazeta Biskupińska" nr 8/2003.
- Szukalski
w culture.pl
Przypisy: [ 1 ] Tak
podpisał się w liście do Jana Pawła II. « Ludzie, cytaty (Publikacja: 01-07-2005 Ostatnia zmiana: 25-12-2007)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4210 |
|