|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Nauka » Filozofia i metodologia nauki
Filozoficzne założenie „naturalizmu”? [2] Autor tekstu: Mark Isaak
Tłumaczenie: Sławomir Piechaczek
Życie wewnętrzne człowieka, jego duchowość przejawia się
na wiele sposobów. Niektórzy ludzie uważają, iż teoria ewolucji przeczy
istnieniu ich Boga. Dla innych Bóg jest nieodłączny od teorii ewolucji, kryje
się za mechanizmem natury; uważają oni, że potrzeba ewidentnie
nadnaturalnych dowodów na rzecz istnienia Boga skutecznie przeczy jego
istnieniu.
U jeszcze innych możemy dostrzec
wielką różnorodność zupełnie odmiennych spojrzeń. Ta rozpiętość jest
charakterystyczna tak dla naukowców, jak i dla całej populacji. Można nie
zrozumieć wszystkich tych spojrzeń, jednak udawanie, iż one nie istnieją,
jest szczytem braku wrażliwości. Jedno stanowisko na pewno nie będzie nigdy
odpowiadało wszystkim, a próba narzucenia go innym, nikomu — prócz
handlarzy bronią — na pewno nie przyniesie korzyści.
W myśl podobnego twierdzenia odrzucenie a priori
zasad naturalizmu umożliwia wykrycie projektu. [ 9 ] To twierdzenie również, jak łatwo dostrzec, jest ewidentnie fałszywe i nie
tylko dlatego, że naukowcy wcale nie muszą trzymać się zasad naturalizmu.
Atoli, nawet jeśli je przyjmiemy, wykrycie projektu jest jak najbardziej możliwe.
Jeden przykład znajdziemy u Carla Sagana, który wskazał na to, iż projekt może
być wywnioskowany z ciągu bitów wyliczających kilka początkowych
liczb pierwszych. Rzeczywiście,
jest to ulubiony przykład jednego z głównych zwolenników inteligentnego
projektu. [ 10 ] Carl Sagan na pewno nie zakładał wyjątków od naturalizmu, kiedy proponował
tę drogę dla wykrycia projektu. (Warto zauważyć, że naukowcy skupieni wokół
programu badawczego SETI szukają świadectw całkowicie innego rodzaju. Nie
szukają żadnych innych wzorców sygnałów poza wąskopasmowymi, które uznają
za prawdopodobny wskaźnik, oparty o to, co robią ludzie [ 11 ].
Można nawet odkryć świadectwa wskazujące na projekt biologicznych organizmów;
na przykład, zapisy jakiejś starożytnej cywilizacji pozaziemskiej, opisujące
ich bioinżynierię na Ziemi. Wykrywanie projektu jest już stałą częścią
nauki; nie trzeba zmieniać istniejących praktyk naukowych, by to umożliwić.
3.
Na czym bazuje nauka
Wielu ludzi, wliczając w to pewnych naukowców, źle
rozumiejąc podstawy nauki wierzy, że przyjmuje ona naturalizm w pewnej określonej
formie. Jak wspomnieliśmy wyżej, chociaż fundamentem nauki jest natura, to
nauka nie bazuje na naturalizmie. By wyjaśnić to zagadnienie wyczerpująco,
musimy powiedzieć coś o tym, czym nauka jest i co jest jej podstawą. Wśród
filozofów panuje niezgoda co do precyzyjnej definicji nauki, jednak dla naszych
celów, nie potrzebujemy wcale rzucać się na takie głębokości. Wystarczy,
że zajmiemy się jedynie podstawowymi założeniami filozoficznymi czynionymi
przez naukę oraz właściwościami nauki, które im zasadniczo odpowiadają.
Pewne podstawowe filozoficzne założenia okazują się czymś
niezbędnym, gdyż nie możemy formułować wniosków, póki nie mamy gruntu, na
którym moglibyśmy je osadzić. Czy zdajemy sobie z tego sprawę, czy nie, w zasadzie każdy z nas dokonuje kilku podstawowych filozoficznych założeń; większość
ludzi nazwie je zdrowym rozsądkiem. Po pierwsze, zakładamy, że nasze
wspomnienia nie są zupełnie błędne; innymi słowy, że przeszłość jest
(lub była) czymś rzeczywistym. Po drugie, dokonujemy założenia na temat
przyszłości; mianowicie, że wzorce i zasady, które do tej pory były źródłem
prawdy i skutecznego działania, pozostaną nim dalej. Te dwa założenia skłaniają
do refleksji nad innym, mianowicie założeniem ciągłości zjawisk. Większość
ludzi zakłada również, że istnieje niezależna od nich rzeczywistość i że
nasze zmysły dają, przynajmniej częściowo, trafne
tego oznaki.
Założenie ciągłości zjawisk jest użyteczne dla
wszystkich. Na przykład, weźmy pod uwagę jedzenie. By znaleźć pożywienie
musimy dokonać założeń dotyczących przeszłości oraz jej stosowalności w przyszłości, i to nawet w przypadku gdy znalezienie jedzenia nie oznacza nic
więcej prócz przypomnienia sobie, co znajduje się w kuchennym kredensie.
Potrzebujemy znów założeń, by określić — dajmy na to — czy środek do
czyszczenia rur kanalizacyjnych nie stał się dziś niespodziewanie jadalny. Również
potrzebujemy założeń, by zdecydować, czy rzecz, która wygląda i smakuje
jak jabłko jest w rzeczy samej jabłkiem, a nie starym butem. Krótko mówiąc,
założenia są czymś niezbędnym — potrzebujemy ich do przeżycia.
Te podstawowe założenia — przeszłość, którą jesteśmy w stanie zapamiętać, przewidywalna przyszłość i dająca się zaobserwować,
zewnętrzna rzeczywistość — są jedynymi założeniami czynionymi przez naukę
(nawiasem mówiąc, niektórzy filozoficzni idealiści odrzucają nawet założenie
dotyczące zewnętrznej rzeczywistości). Nauka w gruncie rzeczy nie dokonuje żadnych
innych założeń. Dysponując postrzeganiem i pamięcią, łatwo odnotujemy, iż w świecie występują pewne prawidłowości, natomiast dzięki indukcji możemy
sprawić, by stały się one dla nas czymś użytecznym. Inaczej mówiąc, możemy
się uczyć. Nauka przyjmuje jedynie, że istnieje przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, o których możemy cośkolwiek wiedzieć. Zatem, na początek
mamy to; rzeczywisty świat zapewnia resztę.
Warto powtórzyć, iż te założenia nie ograniczają się
wyłącznie do nauki. Dokonują ich wszyscy. Potwierdza to praktyka życia
codziennego, nawet jeśli przeczą temu słowa. Większość ludzi prócz
podstawowych założeń czyni także dodatkowe; jednak nie ulega wątpliwości,
iż te pierwsze są fundamentem, po którym stąpamy wszyscy bez wyjątku.
Niektórzy ludzie sądzą, że nauka przyjmuje dodatkowe założenia,
jednak w rzeczywistości tak nie jest. Możemy na przykład powiedzieć, że
nauka przyjmuje, iż prawa natury zawsze były stałe [ 12 ].
Jednakże nie jest to założenie, tylko konkluzja. Niezmienność naturalnych
praw jest czymś, co naukowcy aktywnie badają. Dotychczas udało się stwierdzić,
że w ciągu ostatnich sześciu miliardów lat nie zaszła żadna zmiana,
istnieją jednak pewne świadectwa (wciąż stosunkowo słabe) na to, że stała
subtelna struktury zmieniła się nieznacznie przed tym czasem. [ 13 ]
Założenie, iż u podstaw nauki leży naturalizm, jest
jednym z wielu założeń, które nauce się niesłusznie przypisuje. Nauka nie
dokonuje takich założeń; nie przyjmuje, że niebiosa są niezbędne, podobnie
jak nie przyjmuje, że są one nieobecne; nie przyjmuje, że cuda się zdarzają,
jak i nie przyjmuje — a priori — że nigdy nie miały miejsca. (Więcej
na temat cudów i nauki poniżej). Nauka jest działalnością polegającą na
sprawdzaniu założeń, a nie na dodawaniu nowych. Poszczególni naukowcy mogą
mieć takie lub inne przekonania, jednak niedopuszczalne jest to, by uznać je
za podstawę nauki.
To, że cała nauka opiera się na obserwacjach przyrody,
prowadzi niektórych badaczy do stwierdzenia, iż musi ona zakładać naturalizm
metodologiczny [ 14 ]. Jednak chwila
zastanowienia wystarczy, by uznać, że jest to roszczenie idące zbyt daleko.
Obserwacje, na których bazuje nauka odnoszą się, jak już powiedzieliśmy, do
przyrody, natomiast zjawiska, które zwiemy nadnaturalnymi nie są obserwowalne,
przynajmniej nie bezpośrednio. Mimo to naukowcy nie odrzucają możliwości, że
nadnaturalne siły mogą — w teorii — spowodować efekty, które będziemy w stanie zaobserwować. Rzeczywiście, przeprowadzono kilka badań nad zjawiskami,
które większość ludzi uznałaby za nadnaturalne, wliczając w to moc
modlitwy [ 15 ], przepowiadanie przyszłości [ 16 ],
proroctwa [ 17 ], życie po śmierci
[ 18 ],
percepcję pozazmysłową [ 19 ] i inne. Również pewne organizacje czynnie wspierają badania nad zjawiskami
nadnaturalnymi. [ 20 ] Z trudem jednak
przychodzi nazwanie nauki naturalistyczną, kiedy aktywnie wnika ona w to, co
nadnaturalne.
1 2 3 4 Dalej..
Przypisy: [ 10 ] Dembski, William A., 1998a. "Science and Design", First
Things 86 (Oct.): 21-27. [ 15 ] Benor, Daniel, 1990. Survey of spiritual healing research.
Complementary Medical Research 4(1):9-33; Byrd, R.C. 1988. Positive
therapeutic effects of intercessory prayer in a coronary care unit population.
Southern Medical Journal 81: 826-829; Harris, W.S., Gowda, M., Kolb, J.W.,
Strychacz, C.P., Vacek, J.L., Jones, P.G., Forker, A., O'Keefe, J.H., and
McCallister, B.D. 1999. A randomized, controlled trial of the effects of remote,
intercessory prayer on outcomes in patients admitted to the coronary care unit. Arch.
Intern. Med. 159:2273-2278; Cha, K.Y., D. P. Wirth, and R. A. Lobo. 2001. Does
prayer influence the success of in vitro fertilization-embryo transfer? Report
of a masked, randomized trial. Journal of Reproductive Medicine 46:
781-787. [ 17 ] Witztum, Doron, Eliahu Rips, and Yoav Rosenberg, 1994. Equidistant
letter sequences in the book of Genesis, Statistical Science 9(3): 429-438;
McKay, Brendan, Dror Bar-Natan, Maya Bar-Hillel, and Gil Kalai, 1999. Solving
the Bible Code puzzle, Statistical Science, (21.7.2002); Perakh, Mark,
2000. The rise and
fall of the Bible Code, (21.7.2002); Kontinent Journal 103. [ 18 ] Schwartz, G.E.R. et al., 2001. Accuracy and replicability of anomalous
after-death communication across highly skilled mediums. Journal of the
Society for Psychical Research 65(862): 1-25. [ 19 ] Wiseman, Richard, John Beloff, Robert T. Morris,
1996. Testing the ESP claims of SORRAT, Skeptical Inquirer 20(5): 45-46,
61. « Filozofia i metodologia nauki (Publikacja: 24-06-2006 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4869 |
|