|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
« Ludzie, cytaty Aleksander Głowacki: 'filozofia jeziora zmian, inspiracji i naśladownictwa' [7] Autor tekstu: Adam Pawłowski
[46] Tamże, s. 68
[47] Patrz przypisy 37,38, 39.
[48] Mam na myśli Powstanie
Styczniowe i rany odniesione przez Prusa w bitwie pod Białką.
[49]
"W ogromnej większości wypadków
silne wrażenia zewnętrzne wywołują tylko grę uczuć [...] z których grupa
silniejsza pcha człowieka do czynu dobrego lub złego. Rozum podczas tego
zwykle milczy i zwykle budzi
się poniewczasie, aby osądzić [...] czyn spełniony." Oświata i moralność
, Nowiny, 1882, nr 317
Twórczość Bolesława Prusa, op. cit., s. 68
[51]
"Wedle mojego zdania każdy system
edukacyjny dążyć powinien do tego, ażeby jego wychowańcy poznali
najniezbędniejsze tajemnice życia: fizycznego, ekonomicznego,
społecznego i duchowego."
Kalendarz życia i twórczości,
op. cit., s. 212; Kroniki,
Kurier Warszawski, nr 122
[52]
Lalka, tom I, Bolesław Prus,
Greg, Kraków 2011
[53]
"[...] gusta estetyczne stanowią
tylko malutką część potrzeb ludzkich i społecznych i [...] nie wolno
delektować się nimi tym, którym chleba brakuje." Twórczość Bolesława
Prusa, op. cit., s. 105;
Kroniki II, s. 292
[54] Tamże, s. 292
„[...] skute
ubóstwienia artyzmu a pogardy dla robotników[...] jest ten, że co roku
marnujemy włóki ziemi, zyskując w zamian — sztukę chorobliwą." Kroniki,
t. XVI, s. 103-112; op. cit., s. 539
Można w tym przypadku posłużyć się również
wyodrębnionym poniżej fragmentem „Wieży Paryskiej", znakomicie
ilustrującym wyobrażenie Prusa na temat polskiego braku
przedsiębiorczości i zaradności
w dziedzinie oświaty: "Na drugi
dzień jeden z dyrektorów francuskich, wracając z maskarady, wpadł na
myśl zbudowania maszyny, która zastępowała pracę 100 ludzi. Współcześnie
pięciu dyrektorów niemieckich, przestudiowawszy Euklidesa i Archimedesa,
wysmażyli plan machiny, która zastępowała pracę 90 ludzi.
Ale dyrektorowie Polacy, zmęczeni tańcem, spali coś do południa i
dopiero ku wieczorowi jeden z nich wynalazł nową figurę mazura, a drugi
bardzo misterne łóżko składane, z którego można było zrobić karabin i
fortepian, bez możności jednak grania na fortepianie, strzelania z
karabinu i sypiania na łóżku." Kronika tygodniowa, Kurier Warszawski,
Bolesław Prus, 1887
[56] Podobna sytuacja zaistniała wraz
ze sprawą postawienia pomnika Mickiewiczowi, zarówno w Krakowie(Kronika,
Kurier Warszawski, nr 96, jak i w Warszawie(Kronika
tygodniowa, Kurier Codzienny, nr 215); w tym drugim przypadku wyraża
swoje zdanie w następujący sposób:
"[...] narody stawiają poniki
sobie, nie zaś zasłużonym mężom, których pomnik ani ziębi, ani grzeje.
[...] Czy nie byłoby lepiej,
zamiast niefortunnego posągu [...] w przysionku postawić
bezpretensjonalny wizerunek wieszcza za dziesiątą część tego, co
kosztuje dzisiejszy?" Kalendarz życia i twórczości, op. cit.,
Kroniki, t XVI, s. 200-202
[57]
Twórczość Bolesława Prusa, op.
cit., s. 110
[59]
Wybór pism, Maria Konopnicka,
oprac. Stanisław R. Dobrowolski,
1954
[60]
"Sztuka spełnia misję
cywilizacyjną, rozszerza ducha i potęguje zdolności ludzkie [...].";
„[...] sztuka jak uczy Taine [...] polega na uwidocznieniu nowych cech
realnego życia."; „[...] wznosi się coraz wyżej ponad świat zwierzęcy."
Kroniki VIII, s. 18-19, Kroniki VI, s, 238-239 Twórczość Bolesława
Prusa, op. cit., s. 109
[61]Spór
o wyobraźnię artystyczną Prusa, Stanisław Bystroń , Warszawa 1982,
s. 430-436
[62]
Twórczość Bolesława Prusa,
op. cit., s. 114
[63]
Twórczość Bolesława Prusa,
op. cit., s. 115
[64]
"Poetą jest każdy kto melodią
wyrazów potrafi poruszyć nerwy i serca ale wielkim poetą jest tyko ten,
kto wygrywa melodie drzemiące we współczesnym ogól, kto za temat swoich
utworów bierze najważniejsze zagadnienia epoki." Tamże, s. 114;
Kronik VIII, s. 138
[65]
Bolesław Prus, Słodkowski
Władysław, Warszawa 1962
[66] Pomimo konfliktu ze
Świętochowskim i degradacją jego prac z tego zakresu, ostatecznie
szeroką krytyką Dumania pesymisty,
jako zbyt jaskrawych i wyraźnych odwołań do nihilizmu czerpanego
wprost z Nietzschego.
[67]
Twórczość Bolesława Prusa, op.
cit., s. 434; Kroniki, t.
VIII, s. 257
[68] Tamże;
Kroniki, t. XI, s. 8
[69] Tamże;
Zeszyt, s. 13-14
[70]
Ziemia Lubelska, dodatek
literacki pod redakcją Feliksa Araszkiewicza, Lublin 1927
[71]
Twórczość Bolesława Prusa, op.
cit., s. 216
[72]
Wiek XVI — XVIII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami
metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. Melania
Sobańska- Bondaruk, Stanisław Bogusław Lenard, Warszawa 1997
Poza tym, krótkiej charakterystyki religii
pojmowanej przez pryzmat myślowy Prusa, można się doszukiwać chociażby w
Faraonie, gdzie przewrotność
kapłanów znakomicie ilustruje przekształcanie prawd religijnych w jak
najdogodniejszy dla ich zamierzeń sposób. Jest to kolejny argument
przemawiający za krytyką jakichkolwiek metod rytualizacji wiary. Będzie
to prowadziło Prusa do Deizmu(patrz poniżej- przyp. autora), wyrażonego
ponownie przez osobę Dębickiego w Emancypantkach.
[74]
"[...] nie może się zgodzić
[Prus] na to, aby duchowe procesy człowieka były wyłącznie rezultatem
zjawisk fizjologicznych, [...] spotykamy się z takimi pojęciami o duszy
człowieka, które zupełnie nie harmonizują z podstawowymi pojęciami
materializmu."Twórczość
Bolesława Prusa, op. cit., Warszawa 1972, s. 217
1 2 3 4 5 6 7 8 Dalej..« Ludzie, cytaty (Publikacja: 15-07-2014 ) Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 9698 |
|