|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Religie i sekty » New Age
New Age w Polsce [3] Autor tekstu: Joanna Żak-Bucholc
Alternatywne grupy religijne i parareligijne — lata 70.
Ponieważ jednak nas najbardziej interesuje ten aspekt ruchu
kontrkulturowego, który oddziałał na kształtowanie się Ruchu Nowej Ery z jego
specyficzną „panreligijnościa", najważniejszym dla nas sektorem
badań będą ruchy religijne i parareligijne. To bowiem co w pierwszym rzędzie
odróżnia ruch hipisowski od ruchu Nowej Ery, to zatracenia ostrza społecznego
przez ten drugi. Około r. 70 w mieszkaniu malarza Andrzeja Urbanowicza w Katowicach zaczynają spotykać się ludzie, którzy stworzą pierwsze, w miarę zwarte
środowisko zainteresowane buddyzmem zen. Nazwali się „Zendo Pierwszego
Kroku". Od r. 1980 zamieniono nazwę na Związek Buddyzmu Zen „Sangha".
To właśnie dzięki staraniom tego środowiska przyjechał do Polski rosi (mistrz)
F. Kapleau, autor słynnych Trzech filarów zen. Miało to miejsce w r.
1975. Zaś 26 sierpnia tegoż roku w Katowicach, na tzw. sessin, odbyła się ceremonia
dziukaj, którą można uznać za otwarcie dziejów buddyzmu w Polsce (pierwszymi
uczniami mistrza zostali Leopold Lisiecki i E. Prejzner). Nie trzeba chyba dodawać,
że wielu uczestników buddyjskiej wspólnoty wywodziło się z ruchu hipisowskiego...
[ 4 ]
W czasie, gdy pojawiła się pierwsza sangha buddyjska w Polsce, zauważyć można aktywność innych grup religijnych, znanych już w USA i Europie Zachodniej. Najbardziej może znana jest (do dziś) ISCOM, popularnie
zwany ruchem Hare Kryszna. Połowa lat 70. to okres, kiedy pojawiają się pierwsi
polscy krisznuici. Ich najwyższym „guru" w Polsce został Andrzej
Konopka. Wtedy też założony został istniejący do dziś dnia ośrodek w Czarnowie
koło Kamiennej Góry. Z kolei w roku 1979 zarejestrowane zostało stowarzyszenie
Ananda Marga, które skupiało osoby podzielające idee swego założyciela -
Anandamurtiego.
Te pionierskie grupy sięgały do buddyzmu i hinduizmu. Ale
nadmienić należy, że recepcja odbywała się via: Zachód Europy i USA,
nie zaś „ze źródeł". Zatem inaczej, jak choćby w USA, gdzie po zajęciu
Tybetu przez Chiny zamieszkało wielu mnichów buddyjskich, czy w Anglii, której
związki z Indiami sięgają czasów kolonialnych.
Zaznaczyć trzeba też, że poszukiwania nowych inspiracji
duchowych prowadziło nie tylko ku Orientowi. Na przykład w USA rozpoczął się
ruch wzmożonego zainteresowania wierzeniami i praktykami wywodzącymi się od
pierwotnych mieszkańców tego kraju — Indian. Co interesujące, w Polsce
już od połowy lat 70. rozpoczęły działalność środowiska podzielające te zainteresowania,
skupione w organizacji o nazwie Polski Ruch Przyjaciół Indian (pierwszy zlot odbył się w 1977 r. w Chodzieży). Od 1986 r. wydawane jest pismo — kwartalnik „Tawacin".
Do dziś organizacja działa i organizuje zloty i obozy „Indian polskich".
Nie od rzeczy będzie przypomnienie, że o żywej fascynacji indiańskimi
kultami i stylem życia wspomina też, opisując początki ruchu hipisowskiego w Polsce,
znany nam już W. Michalewski.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Dalej..
Przypisy: [ 4 ] L. Lisiecki, „Droga zen" (periodyk buddyjski) nr 3/90, s. 12 « New Age (Publikacja: 25-07-2002 Ostatnia zmiana: 16-09-2003)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 1451 |
|