|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Religie i sekty » New Age
New Age w Polsce [12] Autor tekstu: Joanna Żak-Bucholc
Na styku
idei NE i innych działań alternatywnych (ruch ekologiczny, neopogaństwo)
1.
Postulaty samorozwoju znajdują również oddźwięk w praktyce życia wspólnotowego. W Polsce na fali idei hipisowskich komun zrodziła się moda na wyjazdy w Bieszczady, o czym napomknęliśmy wyżej. Z nowszych czasów podajmy tylko
przykład osady „Rainbow Village" w Kopańcu w woj. jeleniogórskim [ 17 ],
której mieszkańcy współpracowali z Fundacją Kultury Ekologicznej w Jeleniej
Górze, albo „Wojtówki" na Dolnym Śląsku, związanej z nurtem
antropozoficznym.
Skoro
już padło słowo „ekologia" dodajmy, że i na polskim gruncie
pojawiły się grupy o takim profilu, choć nie wydaje się, by ruch ekologiczny w naszym kraju miał siłę porównywalną z analogicznymi ruchami na Zachodzie.
Może najbardziej znana jest Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot, która jest również
wydawcą pisma pt. „Dzikie Życie" i prowadzi warsztaty ekologiczne
np. w dolinie Wapiennicy koło Bielska Białej. Dość znanym pismem
ekologicznym są „Zielone Brygady" (Federacja Zielonych, Kraków). W drugiej połowie lat 80. powstają ruchy „Wolę Być".
Przy
czym powiadać o ruchach ekologicznych w kontekście Nowej Ery można tylko, gdy
przyjmie się szeroką perspektywę, jako że są to jednak jakości odmienne.
Tzw. głęboka ekologia nie darzy NE estymą, jako ruchu nastawionego na
jednostkę ludzką, stymulującego uprawianie swoistego „masażu własnego
<ja>", unikającego prawdziwego problemu, jakim jest ginący świat
przyrody (por. rozmowa Korbela, szefa Pracowni z L. Winnicką na łamach
„Dzikiego Życia", teksty w "i" nr 3/90, a także książkę
Ekologia głęboka, B. Deval, G. Session, Warszawa 1994).
Sporo
prac napisała na temat ekologii, wegetarianizmu i jogi Maria Grodecka (Zaufać
ziemi).
W
roku 1992 powstaje w Warszawie Towarzystwo Przyjaciół Filozofii Ekologicznej,
którego przewodniczącym został K. Waloszczyk. [ 18 ]
Pierwsza
na świecie katedra filozofii ekologicznej powstaje… w Polsce, na Politechnice
w Łodzi. Podczas jej inauguracji wykład wygłosił najbardziej może znany
filozof tego nurtu prof. Henryk Skolimowski. Koniecznie trzeba dodać w tym
miejscu, że prace profesora Skolimowskiego to właściwie jedyne na naszym
gruncie prace w sposób całościowy wykładające nową filozofię życia, nową
antropologię, nową świadomość (mówimy o „naszym gruncie", choć
przecież profesor jest od lat związany z amerykańskimi uniwersytetami). W książce
Filozofia Żyjąca. Eko-filozofia jako Drzewo Życia znajdziemy
krytykę dotychczasowych nurtów filozoficznych, jak i pozytywną propozycję
ich zastąpienia nowymi wizjami świata, który winien być na nowo „usakralniony".
Sposób widzenia świata i miejsca w nim człowieka przez autora sprawia, że możemy
uznać go za filozofa „nowej epoki", a jego przemyślenia za bliskie
choćby T. de Chardin czy F. Capry.
Podkreślmy
raz jeszcze — jak się wydaje książka Skolimowskiego to jedna z bardzo
niewielu prac, które wyszły z pod pióra autora polskiego, jeden z niewielu pełnych i całościowych opisów „nowego paradygmatu" dokonanych przez
polskiego filozofa, a przy tym to propozycja
„z wysokiej półki" — intelektualna. Należy tylko żałować, że
nie jest znana szerokiemu kręgowi odbiorców, nie wzbudziła też specjalnych
sporów czy polemik. [ 19 ]
Jeśli
zaś jednym z wyróżników new age’owego poglądu na świat są próby
intelektualnego zasypania przepaści między nauką a mistyką, to należy
powiedzieć, iż dyskusje na te tematy miały u nas charakter raczej marginalny
(prócz prac prof. Skolimowskiego p. rozmowa na łamach pisma Colloquia
Communia nr 1: 96, s. 20 „Mistyka a nauka współczesna" z dr.
hab. Z. Królickim z Politechniki Wrocławskiej, czy też rozmowa między Ł.
Trzcińskim a I. Kanią o koncepcji pól morfogenetycznych Sheldrake’a
(Odra nr 12: 1995).
Zob.
25-cio lecie eko-filozofii. Spotkanie w Sejmie — Henryk Skolimowski
polemika katolika: Eko-filozofia
czy ekologia chrześcijańska — Adrian Nikiel
2.
Jak wiadomo
niektórzy badacze określają idee Nowego Wieku jako neopogaństwo (albo też
wymieniają to ostatnie jako jeden z nurtów w jego obrębie). Wicca, druidyzm
to tylko pierwsze z brzegu przykłady sięgania do przed- lub pozachrześcijańskich
pokładów tradycji. Ale tak naprawdę sięgania do czego? O ile wspomniane
fenomeny są interesujące dla badacza kultury jako swoiste współcześnie
dziejące się „zdarzenia" kulturowe, o tyle nie należy ich w jakikolwiek sposóbw p r o s tłączyć z autentycznymi tradycjami z przeszłości, na które zaangażowani w nie ludzie
się powołują. Mamy raczej do czynienia ze specyficznymi reinterpretacjami, a nie z kontynuacjami w znaczeniu historycznym.
W
Polsce pojawiają się niewielkie środowiska zainteresowane kultywowaniem
tradycji słowiańskich. Ale do jakich to tradycji nawiązują, i co z naukowego
punktu widzenia wiadomo na temat wierzeń czy obyczajów „pogańskich"?
Dziś jest wszak jasne, że już choćby rekonstrukcja mitologii słowiańskiej
dokonana np. przez A. Brűcknera pozostawia wiele do życzenia… Tylko że,
rzecz jasna, nie idzie tu o uzyskanie obrazu „prawdziwego". Mamy w istocie do czynienia z podobnym nieco zjawiskiem, jakie miało miejsce w dobie
romantyzmu, kiedy niejako mistyfikowano przeszłość słowiańską dla określonych
potrzeb duchowych. Jest np. takie dzieło z epoki romantyzmu Zoriana Dołęgi
Chodakowskiego O Słowiańszczyźnie przed
chrześcijaństwem, w którym autor powołuje się na słowiańskie korzenie i dowodzi, że tak naprawdę nie chrześcijaństwo jest rodzimą wiarą Polaków...
Podobne
tezy formułowano w dobie modernizmu polskiego. [ 20 ] Z kolei w okresie dwudziestolecia międzywojennego działała grupa
Jantar oraz Zadruga (wznowieniamiksiążek
np. Jana Stachniuka zajmuje się oficyna Toporzeł z Wrocławia).
Dzisiejszym
kontynuatorem podobnych idei, usiłujących „ożywić" starą wiarę
zdaje się być, także zresztą w aspekcie, by tak rzec — praktycznym, Jan
Emfazy Stefański i powołany przez niego Kościół Polski. Funkcjonuje również
zawiązane w latach 90. Zrzeszenie Wiary Rodzimej.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Dalej..
Przypisy: [ 17 ] "i" (miesięcznik trochę inny), nr 6 [ 18 ] Na temat ekologii zob. doskonałą pracę A. Kalinowskiej, Ekologia — wybór przyszłości, na końcu której autorka zamieszcza nie tylko obszerną bibliografię, ale i wykaz polskich organizacji ekologicznych i czasopism [ 19 ] H. Skolimowski, Filozofia żyjąca, Warszawa 1993 [ 20 ] Na ten temat por. prace Franciszka Ziejka Motywy prasłowiańskie, czy A. Witkowskiej Ja, głupi Słowianin « New Age (Publikacja: 25-07-2002 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 1460 |
|