|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
« Felietony i eseje Małżeństwo: od świeckiego do konkordatowego [4] Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz
Można wreszcie dostrzec, iż koncepcja interpretatorów kościelnych
ma wyraźny podtekst zespalania małżeństwa katolickiego z kościelną
koncepcją o nierozerwalności małżeństwa (owo „podniesienie w świadomości
społeczeństwa katolickiego rangi małżeństwa sakramentalnego"). 4. Małżeństwo „konkordatowe" obligatoryjne.
Na zebraniu plenarnym Episkopatu 4 czerwca 1998 r. podjęto uchwałę zmieniającą
partykularne prawo kanoniczne, ustalając, iż zawierający małżeństwo
kanoniczne są zobligowani do uzyskania dla niego skutków cywilnych (czy to
uprzednio, czy równolegle). Zawarcie małżeństwa „niekonkordatowego",
czyli wyłącznie kanonicznego wymaga uprzedniej zgody ordynariusza, który może
na nie zezwolić „tylko w wyjątkowych
przypadkach z ważnych powodów pastoralnych". [ 14 ]
Istnieje więc ten sam wymóg co za czasów PRL, tyle że nie opiera się on już
na prawie państwowym, lecz kanonicznym. Z drugiej strony Deklaracja
interpretacyjna Rządu podkreślała: „Konkordat szanuje całkowitą wolność
nupturientów co do tego, jakie zawrą małżeństwo i na jakim forum ma ono
wywierać skutki."
5. Dualizm
orzecznictwa. Małżeństwo
„konkordatowe" objęte jest dwoma zupełnie odrębnymi porządkami prawnymi w odniesieniu do dwóch aspektów takiego małżeństwa. Jurysdykcja w tych
sprawach jest względem siebie wzajemnie niezależna i orzekanie kościelne nie
ma jakiejkolwiek mocy wiążącej dla orzecznictwa państwowego, jak i vice
versa.
a)
Władza kościelna
orzeka w kwestiach regulowanych przez prawo kanoniczne: 1) stwierdzenie nieważności
(zob. "Rozwód po katolicku", str. 407); 2) separacja; 3) proces o stwierdzenie domniemanej
śmierci współmałżonka; 4) proces o dyspensę papieską od małżeństwa
zawartego ważnie, lecz „nieskonsumowanego". W tym ostatnim przypadku
istnieją dwie przesłanki,
które muszą być spełnione łącznie: a) małżeństwo jest niedopełnione;
b) istnieje po temu „słuszna przyczyna" (kan. 1142). Pojęcie „władza kościelna
orzeka" oznacza, iż orzekanie to nie ogranicza się do drogi sądowej, lecz również
administracyjnej (np. dyspensy papieskie).
b) Sądy państwowe orzekają co do skutków cywilnych,
czyli m.in. 1) uznania małżeństwa za nieistniejące (matrimonium non
existens); 2) unieważnienie małżeństwa; 3) rozwód (zupełny i trwały
rozkład pożycia); 4) separacja (zupełny rozkład pożycia).
1 2 3 4
Przypisy: [ 14 ] Zob. „Instrukcja dla
księży dotycząca małżeństw konkordatowych", promulgacja: Biuletyn
Prasowy Katolickiej Agencji Informacyjnej,nr 90, 13 listopada
1998 r. Weszła w życie 15 listopada 1998 r. « Felietony i eseje (Publikacja: 29-07-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2572 |
|