|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo europejskie
Obecność symbolu religijnego w szkole publicznej [1]
Wyrok Wielkiej Izby Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawie
Lautsi v. Włochy
Źródło tłumaczenia: dr Paweł Borecki, Katedra Prawa Wyznaniowego Wydział
Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.
WIELKA
IZBA
SPRAWA LAUTSI I INNI p. WŁOCHOM (Skarga
nr 30814/06)
WYROK
STRASBURG
18
marca 2011 r.
Ten
wyrok jest prawomocny, ale może zostać poddany zmianom redakcyjnym.
W sprawie
Lautsi i Inni p. Włochom,
Europejski
Trybunał Praw Człowieka zasiadający w składzie Wielkiej Izby złożonej z następujących sędziów:
Jean-Paul
Costa, Przewodniczący,
Christos Rozakis,
Nicolas Bratza,
Peer Lorenzen,
Josep Casadevall,
Giovanni Bonello,
Nina
Vajić,
Rait Maruste,
Anatoly Kovler,
Sverre Erik Jebens,
Päivi Hirvelä,
Giorgio Malinverni,
George Nicolaou,
Ann Power,
Zdravka Kalaydjieva,
Mihai
Poalelungi,
Guido Raimondi,
sędziowie,
orazErik Fribergh,
Kanclerz,
po
rozpoznaniu sprawy na posiedzeniu niejawnym w dniach 30 czerwca 2010 r. i 16
lutego 2011 r.,
wydaje
następujący wyrok, który został przyjęty w ostatnim dniu z wyżej
wymienionych:
POSTĘPOWANIE
1.Sprawa
wywodzi się ze skargi (nr 30814/06) przeciwko Republice Włoskiej wniesionej do
Trybunału na podstawie artykułu 34 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (zwanej dalej „Konwencją") przez obywatelkę Włoch,
P. Soile Lautsi (zwaną dalej „skarżącą") w dniu 27
lipca 2006 r. W swojej skardze skarżąca stwierdziła, że działa w imieniu własnym
oraz swoich małoletnich (wówczas) dzieci, Dataico i Samiego Albertin. Dzieci
skarżącej, które w międzyczasie uzyskały pełnoletniość, potwierdziły chęć
pozostania skarżącymi w sprawie (i zwane są dalej „drugim i trzecim skarżącym").
2.Skarżący
reprezentowani byli przez P. N. Paolettiego, prawnika praktykującego w Rzymie.
Rząd Włoski (zwany dalej „Rządem") był reprezentowany przez swojego pełnomocnika,
P. E. Spataforę i zastępców-współpełnomocników P. N. Lettieriego i P. P.
Accardo.
3.Skarga
została przydzielona do Drugiej Sekcji Trybunału (zgodnie z regułą 52
§ 1 Regulaminu Trybunału). 1 lipca 2008 r. Izba tej Sekcji złożona z następujących sędziów: Françoise Tulkens, Antonella Mularoni, Vladimiro
Zagrebelsky, Danutė Jočienė, Dragoljub Popović, András Sajó i Işıl
Karakaş, zadecydowała o poinformowaniu Rządu o fakcie wniesienia
przedmiotowej skargi; stosując postanowienia Artykułu 29 § 3 Konwencji Izba
zadecydowała też o jednoczesnym zbadaniu dopuszczalności i przedmiotu skargi.
4.3
listopada 2009 r. Izba tej samej Sekcji złożona z następujących sędziów:
Françoise Tulkens, Ireneu Cabral Barreto, Vladimiro Zagrebelsky, Danutė Jočienė,
Dragoljub Popović, András Sajó i Işıl Karakaş, uznała skargę za
dopuszczalną i jednogłośnie stwierdziła, że nastąpiło naruszenie Artykułu
2 Protokołu nr 1 wraz z Artykułem 9 Konwencji oraz, że nie zaszła potrzeba
rozważenia zażalenia zgodnie z Artykułem 14 Konwencji.
5.28
stycznia 2010 r. Rząd złożył wniosek o przekazanie sprawy do Wielkiej Izby
zgodnie z Artykułem 43 Konwencji oraz regułą 73 Regulaminu Trybunału. 1
marca 2010 r. zespół Wielkiej Izby przyjął wniosek.
6.Skład
Wielkiej Izby został określony zgodnie z postanowieniami Artykułu 26 § 4 i 5
Konwencji oraz regułą 24 Regulaminu Trybunału.
7.Zarówno
skarżący, jak i Rząd złożyli pisemne obserwacje dotyczące przedmiotu
sprawy.
8.Zezwolenie
na interwencję w procedurze pisemnej (zgodnie z Artykułem 36 § 2 Konwencji
oraz regułą 44 § 2 Regulaminu) udzielone zostało trzydziestu trzem członkom
Parlamentu Europejskiego działającym łącznie, organizacji pozarządowej
Greek Helsinki Monitor, która wcześniej interweniowała przed Izbą,
organizacji pozarządowej Associazione
nazionale del libero Pensiero, organizacji pozarządowej European
Centre for Law and Justice, organizacji pozarządowej Eurojuris, organizacjom
pozarządowym International Committee of Jurists, Interights i Human Rights
Watch, działającym łącznie, organizacjom pozarządowym Zentralkomitee
der deutschen Katholiken, Semaines
sociales de France i Associazioni
cristiane lavoratori italiani, działającym łącznie, a także Rządom
Armenii, Bułgarii, Cypru, Federacji Rosyjskiej, Grecji, Litwy, Malty, Monako,
Rumunii i Republiki San Marino.
Rządy
Armenii, Bułgarii, Cypru, Federacji Rosyjskiej, Grecji, Litwy, Malty i Republiki San Marino otrzymały zezwolenie na wspólną interwencję w procedurze ustnej.
9.Otwarta
dla publiczności rozprawa odbyła się w Pałacu Praw Człowieka w Strasburgu
30 czerwca 2010 r. (zgodnie z regułą 59 § 3 Regulaminu).
Przed
Trybunałem stawili się:
(a) w imieniu
pozwanego Rządu
P. Nicola Lettieri, współpełnomocnik,
P. Giuseppe Albenzio, doradca,
(b) w imieniu skarżących
P. Nicolò Paoletti, pełnomocnik,
P. Natalia Paoletti,
P. Claudia Sartori, doradcy;
(c) w imieniu rządów Armenii, Bułgarii, Cypru, Federacji Rosyjskiej,
Grecji, Litwy, Malty i Republiki San Marino, interwenientów będących stronami
trzecimi:
P. Joseph Weiler,
Profesor nauk prawnych, New York University, pełnomocnik,
P. Stepan Kartaszjan, Zastępca Stałego Przedstawiciela Armenii przy Radzie
Europy,
P. Andrej Tehow, Ambasador, Stały Przedstawiciel Bułgarii przy Radzie Europy,
P. Yannis Michilides, Zastępca Stałego Przedstawiciela Cypru przy Radzie
Europy,
P. Vasileia Pelekou, Zastępca Stałego Przedstawiciela Grecji przy Radzie
Europy,
P. Darius Šimaitis, Zastępca Stałego Przedstawiciela Litwy przy Radzie
Europy,
P. Joseph Licari, Ambasador, Stały Przedstawiciel Malty przy Radzie Europy,
P. Georgi Matjuszkin, Przedstawiciel Rządu Federacji Rosyjskiej,
P. Guido Bellatti Ceccioli, współpełnomocnik Rządu Republiki San Marino, doradcy.
Trybunał
wysłuchał wypowiedzi P. Nicolò Paolettiego, P.Natalia Paoletti, P.
Lettieri, P. Albenzio and P. Weilera.
STAN FAKTYCZNY
I. OKOLICZNOŚCI SPRAWY
10.Skarżąca i jej dwaj synowie, Dataico i Sami Albertin, także skarżący, urodzili się,
odpowiednio, w 1957, 1988, 1990 r. Zamieszkują we Włoszech. W roku szkolnym
2001-2002 Dataico i Sami uczęszczali do Istituto comprensivo statale Vittorino
da Feltre, państwowej szkoły w miejscowości Abano Terme. Krucyfiksy wisiały
na ścianach we wszystkich salach lekcyjnych w tej szkole.
11.22
kwietnia 2002 r., podczas zebrania dyrekcji szkoły mąż skarżącej poruszył
kwestię obecności symboli religijnych, a w szczególności wspomnianych
krucyfiksów, w salach lekcyjnych oraz zapytał o możliwość ich usunięcia.
27 maja 2002 r. stosunkiem dziesięciu głosów za do dwóch przeciw i jednego
wstrzymującego się, dyrekcja szkoły zadecydowała o pozostawieniu symboli
religijnych w szkole.
12.23
lipca 2002 r. skarżąca zaskarżyła tę decyzję do Sądu Administracyjnego w Veneto, podnosząc naruszenie zasady świeckości [państwa] wynikające, jej
zdaniem, z artykułów 3 (zasada równości) i 19 (wolność wyznania)
Konstytucji Republiki Włoskiej oraz Artykułu 9 Konwencji a także zasady
bezstronności administracji publicznej (artykuł 97 Konstytucji).
13.3
października 2002 r. Minister Edukacji, Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyjął
Dyrektywę nr 2666, polecając właściwym służbom Ministerstwa podjęcie działań
niezbędnych do sprawdzenia czy dyrekcje szkół zapewniły obecność krucyfiksów w salach lekcyjnych (zob. § 24 poniżej).
30 października
2003 r. Minister przystąpił do postępowania wszczętego przez skarżącą.
Minister podnosił, że jej skarga jest bezpodstawna z uwagi na treść artykułu
118 dekretu królewskiego nr 965 z 30 kwietnia 1924 r. (regulamin wewnętrzny
szkół gimnazjalnych) oraz artykułu 119 dekretu królewskiego nr 119 z 26
kwietnia 1928 r. (zatwierdzającego ogólny regulamin szkolnictwa podstawowego;
zob. niżej § 19), które to przepisy stanowią podstawę umieszczania
krucyfiksów w salach lekcyjnych szkół publicznych.
14.Orzeczeniem z dnia 14 stycznia 2004 r. Sąd Administracyjny zwrócił się do [włoskiego] Sądu
Konstytucyjnego o zbadanie zgodności z konstytucją (zasadą świeckości Państwa
oraz artykułami 2, 3, 7, 8, 19 i 20 Konstytucji) artykułów 159 i 190 dekretu z mocą ustawy nr. 297 z 16 kwietnia 1994 r. (zatwierdzającego tekst jednolity
zbioru obowiązujących przepisów dotyczących edukacji i szkolnictwa) w zbiegu z artykułami 118 i 119 wyżej wymienionych dekretów królewskich, oraz artykułu
676 tegoż dekretu z mocą ustawy,
Artykuły
159 i 190 zobowiązują organy samorządu terytorialnego do zakupywania i dostarczania elementów wyposażenia szkół podstawowych i średnich. Artykuł
119 dekretu z 1928 r. stanowi, że we wszystkich salach lekcyjnych musi znajdować
się krucyfiks a artykuł 118 dekretu z 1924 r. stanowi, że w każdej sali
lekcyjnej musi być umieszczony portret króla i krucyfiks. Zgodnie z artykułem
676 dekretu z mocą ustawy nr 297 przepisy niewłączone do tekstu jednolitego
pozostają w mocy, „z wyłączeniem przepisów sprzecznych bądź niedających
się pogodzić z tekstem jednolitym, które tracą moc".
Orzeczeniem z 15 grudnia 2004 r. Sąd Konstytucyjny uznał, że pytanie konstytucyjne jest
wyraźnie niedopuszczalne z uwagi na to, że w rzeczywistości dotyczyło ono
tekstów, które — nie mając charakteru ustawy, a jedynie aktu wykonawczego (wyżej
wspomniane artykuły 118 i 119 ) — nie mogą stanowić przedmiotu kontroli
konstytucyjnej.
15.17
marca 2005 r. Sąd Administracyjny oddalił skargę. Uznawszy, że artykuł 118
dekretu królewskiego z 30 kwietnia 1924 r. i artykuł 119 dekretu królewskiego z 26 kwietnia 1928 r. nadal stanowią obowiązujące prawo i podkreśliwszy, iż
„zasada świeckości Państwa stanowi obecnie część dziedzictwa prawnego
Europy i demokracji zachodnich", Sąd Administracyjny orzekł, że uwzględniając
przekaz, jaki obecność krucyfiksów w salach lekcyjnych szkół państwowych
powinna wyrażać, fakt ten nie stanowi naruszenia wspomnianej zasady. Sąd
stwierdził, w szczególności, że chociaż krucyfiks jest bez wątpienia
symbolem religijnym, stanowi on w większym stopniu symbol chrześcijaństwa w ogóle niż tylko katolicyzmu, będąc tym samym punktem odniesienia dla innych
wyznań. Ponadto, zdaniem Sądu, krucyfiks jako symbol historyczny i kulturowy
jest częścią tożsamości narodu włoskiego, co przejawia się w tym, że
„reprezentuje on w pewien sposób charakter rozwoju historycznego i kulturowego [Włoch] i ogólnie całej Europy, stanowiąc dobry wyraz syntezy
tego rozwoju". Sąd Administracyjny stwierdził ponadto, że krucyfiks
powinien być też uznawany za symbol systemu wartości, na którym opiera się
włoska Konstytucja. W uzasadnieniu swojego orzeczenia Sąd stwierdził:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Dalej..
« Prawo europejskie (Publikacja: 21-04-2011 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 1193 |
|