Prawo » Prawo europejskie
Obecność symbolu religijnego w szkole publicznej [4]
W
innej sprawie, dotyczącej ścigania za odmowę wykonywania obowiązków męża
zaufania w lokalu wyborczym z uwagi na eksponowanie tam krucyfiksu, Sąd
Kasacyjny przyjął stanowisko odmienne od przedstawionego przez Radę Stanu. W wyroku z 1 marca 2000 r. (nr 439) Sąd ten orzekł, że obecność
krucyfiksu narusza zasadę sekularyzmu i bezstronności państwa a — w przypadku
osób niepodzielających poczucia przywiązania do tego symbolu — także zasadę
wolności sumienia. Sąd Kasacyjny wprost odrzucił argument, że umieszczanie
krucyfiksów uzasadnione jest tym, iż stanowią one symbol „cywilizacji jako
takiej lub zbiorowego sumienia etycznego" oraz — w tym miejscu Sąd zacytował
treść opinii Rady Stanu z 27 kwietnia 1988 r. (nr 63) — symbol „uniwersalnej
wartości niezwiązanej z żadnym konkretnym wyznaniem". 24.3
października 2002 r. Minister Edukacji, Nauki i Szkolnictwa Wyższego wydał
następującą instrukcję (nr 2666):
" (...) Minister
(...) uznając, że obecność krucyfiksów w salach
lekcyjnych wynika z przepisów obowiązującego prawa, oraz biorąc pod uwagę
fakt, że nie narusza ona zasady pluralizmu religijnego ani celów edukacji
multikulturowej szkolnictwa włoskiego a także nie może być uznana za przejaw
ograniczenia gwarantowanej konstytucyjnie wolności sumienia z uwagi na to, iż
nie odnosi się do konkretnego wyznania, a stanowi jedynie wyraz chrześcijańskiej
cywilizacji i kultury, a co za tym idzie, uniwersalnego dziedzictwa ludzkości;
dokonawszy oceny z punktu widzenia różnych światopoglądów,
przekonań i opinii stosowności nałożenia na wszystkie szkoły wymogu, w granicach ich autonomii i swobody decyzyjnej swoich właściwych organów
kolegialnych, wydzielenia części pomieszczeń szkolnych w celu wykorzystywania
ich, bez jakiegokolwiek zobowiązania i ustalonych godzin, jako miejsca
kontemplacji i medytacji zainteresowanych członków wspólnoty szkolnej;
wydaje poniższą instrukcję:
Właściwe służby ministerialne (...) podejmą niezbędne
działania w celu zapewnienia:
1) zagwarantowania przez dyrekcje szkół obecności
krucyfiksów w salach lekcyjnych;
2) wydzielenia przez wszystkie szkoły, w granicach ich
autonomii i swobody decyzyjnej swoich właściwych organów kolegialnych, części
pomieszczeń szkolnych w celu wykorzystywania ich, bez jakiegokolwiek zobowiązania i ustalonych godzin, jako miejsca kontemplacji i medytacji zainteresowanych członków
wspólnoty szkolnej (...)."
25.Artykuły
19, 33 i 34 Konstytucji stanowią, co następuje:
Artykuł 19
„Każdy ma prawo do swobodnego wyznawania wszelkich
postaci wierzeń religijnych, indywidualnie bądź wspólnie z innymi, oraz do
promowania ich i publicznego i prywatnego uprawiania kultu, o ile praktyki te
nie stanowią obrazy moralności publicznej."
Artykuł 33
"Republika gwarantuje wolność sztuki i nauki, które
mogą być swobodnie nauczane.
Republika ustanawia ogólne normy edukacji i ustanawia
szkoły państwowe wszystkich rodzajów i stopni. (...)"
Artykuł 34
"Szkoły są dostępne dla wszystkich.
Edukacja na poziomie elementarnym, trwająca co najmniej
przez osiem lat, jest obowiązkowa i bezpłatna. (...)"
III. PRZEGLĄD PRAWA I PRAKTYKI
PAŃSTW CZŁONKOWSKICH RADY EUROPY DOTYCZĄCYCH OBECNOŚCI SYMBOLI RELIGIJNYCH W SZKOŁACH PAŃSTWOWYCH
26.W
znakomitej większości Państw członkowskich Rady Europy kwestia obecności
symboli religijnych w szkołach państwowych nie podlega żadnym regulacjom
szczególnym.
27.Tylko w nielicznych Państwach członkowskich umieszczanie symboli religijnych w szkołach
państwowych jest wyraźnie zakazane (w byłej Jugosłowiańskiej Republice
Macedonii, Gruzji oraz we Francji, za wyjątkiem Alzacji i departamentu Mozeli).
Poza Włochami,
eksponowanie takich symboli jest wprost nakazane w niewielu Państwach członkowskich, a mianowicie: w Austrii, niektórych landach Niemiec i gminach Szwajcarii oraz w Polsce. Bez względu na powyższe, symbole religijne znaleźć można w szkołach
państwowych w niektórych Państwach członkowskich, gdzie kwestia ich
ekspozycji nie jest wyraźnie regulowana, na przykład w Hiszpanii, Grecji,
Irlandii, na Malcie, w San Marino i Rumunii.
28.Zagadnienie
to było przedmiotem rozważań sądów najwyższych wielu Państw członkowskich.
W
Szwajcarii Sąd Federalny orzekł, że akt prawa miejscowego nakazujący
umieszczenie krucyfiksów w salach lekcyjnych szkół podstawowych jest
niezgodny z wymogami neutralności wyznaniowej zagwarantowanych na mocy
Konstytucji Federalnej, natomiast nie stwierdził niezgodności eksponowania
takich symboli w innych pomieszczeniach szkolnych (orzeczenie z 26 września
1990 r., ATF 116 1a 252).
W
Niemczech, Federalny Sąd Konstytucyjny uznał, że podobne przepisy obowiązujące w Bawarii są sprzeczne z zasadą neutralności Państwa, stwierdzając, że
trudno je pogodzić z [poszanowaniem] wolności religijnej dzieci nie będących
katolikami (orzeczenie z 16 maja 1995 r.; BVerfGE 93,1). Parlament bawarski
uchwalił nowe prawo, które utrzymuje w mocy poprzednie rozwiązanie ale
jednocześnie umożliwia rodzicom powołanie się na osobiste przekonania
religijne lub świeckie podczas zaskarżania obecności krucyfiksów w salach
lekcyjnych, w których uczą się ich dzieci. Ponadto, nowe prawo wprowadziło
mechanizm, który w razie konieczności służy znalezieniu kompromisu lub
spersonalizowanego rozwiązania problemu.
W
Polsce Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie konstytucyjności rozporządzenia Ministra Edukacji z 14 kwietnia
1992 r., które umożliwiało, między innymi, eksponowanie krucyfiksów w salach lekcyjnych szkół państwowych. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że
przepisy te nie naruszają wolności sumienia i wyznania oraz zasady rozdziału
państwa i kościoła zagwarantowanej w artykule 82 [ówcześnie obowiązującej]
Konstytucji, ponieważ nie ustanawiają one nakazu umieszczania tych symboli
(orzeczenie z 20 kwietnia 1993 r., sygn. U 12/32 [prawidłowa sygn. to 12/92 -
przyp. tłum.]).
W
Rumunii, Sąd Najwyższy uchylił decyzję Krajowej Rady ds. Zapobiegania
Dyskryminacji z 21 listopada 2006 r. zalecającą Ministerstwu Edukacji
uregulowanie kwestii obecności symboli religijnych w publicznych placówkach
edukacyjnych a w szczególności wyrażanie zgody na umieszczanie takich symboli
wyłącznie podczas lekcji religii lub w pomieszczeniach wykorzystywanych do
nauczania religii. Sąd Najwyższy stwierdził między innymi, że decyzja o eksponowaniu omawianych symboli w placówkach edukacyjnych powinna należeć do
społeczności złożonej z nauczycieli, uczniów i rodziców uczniów
(orzeczenie z 11 czerwca 2008 r., nr 2393).
W
Hiszpanii Wysoki Trybunał Sprawiedliwości Kastylii i Leon, orzekając w sprawie z powództwa stowarzyszenia działającego na rzecz świeckiego
szkolnictwa, które bezskutecznie domagało się usunięcia symboli religijnych
ze szkół, uznał, że dana szkoła powinna usunąć takie symbole w przypadku
otrzymania wyraźnego żądania rodziców jej ucznia (orzeczenie z 14 grudnia
2009 r., nr 3250).
PRAWO
I. ZARZUCANE NARUSZENIE ARTYKUŁU 2 PROTOKOŁU
NR 1 ORAZ ARTYKUŁU 9 KONWENCJI
29.W
swojej skardze skarżący podnosili, że krucyfiksy umieszczone były na ścianach
sal lekcyjnych państwowej szkoły, do której uczęszczali drugi i trzeci skarżący.
Ich zdaniem, stanowiło to naruszenie ich prawa do nauki gwarantowanego na mocy
Artykułu 2 Protokołu nr 1, który stanowi:
„Nikt nie może być pozbawiony prawa do nauki. Wykonując
swoje funkcje w dziedzinie wychowania i nauczania, Państwo uznaje prawo rodziców
do zapewnienia tego wychowania i nauczania zgodnie z ich własnymi przekonaniami
religijnymi i filozoficznymi."
Skarżący
zarzucali też, że wyżej opisane okoliczności skutkują naruszeniem przysługującego
im prawa do wolności myśli, sumienia i wyznania zagwarantowanego w Artykule 9
Konwencji, który stanowi:
"1.Każdy ma prawo do wolności myśli,
sumienia i wyznania; prawo to obejmuje wolność zmiany wyznania lub przekonań
oraz wolność uzewnętrzniania indywidualnie lub wspólnie z innymi, publicznie
lub prywatnie, swego wyznania lub przekonań przez uprawianie kultu, nauczanie,
praktykowanie i czynności rytualne.
2.Wolność uzewnętrzniania wyznania lub
przekonań może podlegać jedynie takim ograniczeniom, które są przewidziane
przez ustawę i konieczne w społeczeństwie demokratycznym z uwagi na interesy
bezpieczeństwa publicznego, ochronę porządku publicznego, zdrowia i moralności
lub ochronę praw i wolności innych osób."
A. Wyrok Izby
30.W
wyroku z 3 listopada 2009 r. Izba stwierdziła naruszenie Artykułu 2 Protokołu
nr 1 rozpatrywanego w związku z Artykułem 9 Konwencji.
31.Przede
wszystkim Izba wywiodła z zasad dotyczących wykładni Artykułu 2 Protokołu
nr 1 ustanowionych w orzecznictwie Trybunału Praw Człowieka obowiązek państwa
polegający na powstrzymywaniu się od choćby pośredniego narzucania wierzeń
religijnych w miejscach, w których przebywają osoby zależne od państwa albo
szczególnie podatne na jego wpływy, podkreślając, że w tym kontekście
edukacja szkolna jest szczególnie wrażliwym obszarem.
Trybunał
stwierdził ponadto, że pośród wielu znaczeń, jakie mogą być przypisywane
krucyfiksowi, naczelne miejsce zajmuje aspekt religijny tego znaku. W konsekwencji Trybunał uznał, że obowiązkowa i bardzo wyraźna obecność
krucyfiksów w salach lekcyjnych może nie tylko stać w sprzeczności ze świeckimi
przekonaniami skarżącej, której dzieci uczęszczały do szkoły państwowej,
jak i wywoływać emocjonalny niepokój u uczniów wyznających religie niechrześcijańskie
lub niewyznających żadnej religii. Wypowiadając się w tej ostatniej kwestii,
Izba podkreśliła, że zakres „negatywnej" wolności religii nie ogranicza
się do braku nabożeństw religijnych lub nauki religii, ale dotyczy też
praktyk i symboli wyrażających, w sposób szczególny i ogólny, określone
przekonania, określoną religię bądź ateizm. Trybunał zauważył też, że
to „prawo negatywne" zasługuje na szczególną ochronę w przypadku, gdy Państwo
opowiada się za konkretnymi przekonaniami a dana osoba znajduje się w sytuacji, z której nie może się uwolnić [spod wpływu tych przekonań], lub
też może uwolnić się od nich za cenę nieproporcjonalnie dużego wysiłku i poświęcenia.
Zdaniem
Izby, państwo zobowiązane jest do utrzymywania neutralności wyznaniowej
systemu edukacji publicznej w sytuacji istnienia obowiązku szkolnego rozciągającego
się na wszystkich uczniów, niezależnie od wyznawanej przez nich religii, który
ma na celu zaszczepić u uczniów nawyk krytycznego myślenia. Izba stwierdziła
ponadto, że nie dostrzega, w jaki sposób eksponowanie w salach lekcyjnych szkół
państwowych symbolu, który z pewnością można kojarzyć z dominującą we Włoszech
religią, może służyć pluralizmowi edukacyjnemu — niezbędnemu do zachowania
„społeczeństwa demokratycznego" w rozumieniu Konwencji.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Dalej..
« Prawo europejskie (Publikacja: 21-04-2011 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 1193 |