|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Religie i sekty » Chrześcijaństwo » Protestantyzm » Arianie (socynianie)
Bracia Polscy wobec problemów wyznaniowych w Rzeczpospolitej w latach 1573-1638 [1] Autor tekstu: Jerzy Kolarzowski
Okres historyczny zakreślony datami 1573-1638
to czas największego rozkwitu zboru Braci Polskich na terenie Rzeczypospolitej [ 1 ]. W okresie tym uchwalono w czasie bezkrólewia akt Konfederacji Warszawskiej i walka o urzeczywistnienie oraz przestrzeganie tego dokumentu była dla grup różnowierczych
kwestią priorytetową. Innym znamiennym problemem tego okresu to spór pomiędzy
panującą dynastią Wazów a stronnictwem szlacheckim pod przewodnictwem Jana
Zamoyskiego. Spór, którego apogeum przypada na lata Rokoszu Zebrzydowskiego, a którego konsekwencje dotyczą całego okresu panowania dynastii Wazów. Oba
wydarzenia zadecydowały o kształcie stosunków w I Rzeczpospolitej.
a) Konfederacja Warszawska — pokojowy model stosunków międzywyznaniowychWydzielony spośród zboru ewangelików reformowanych zbór
mniejszy od początku sprzeciwiał się zasadzie cuius regio eius religio.
Przyczyn tego nastawienia było wiele, ale przede wszystkim należy wskazać dwa
powody. Po pierwsze nie udało się zaproponowane przez Jana Łaskiego przedsięwzięcie
stworzenia polskiego kościoła narodowego. Przedsięwzięcie to nie doszło do
skutku głównie z powodu zbyt dużych różnic między luteranami, kalwinami i Braćmi Czeskimi, których znaczący ośrodek istniał w Wielkopolsce od czasów
wojen husyckich. Po drugie niezwykle poważnym czynnikiem wpływającym na
oblicze Rzeczpospolitej była słabość ostatniego z Jagiellonów. Rozgrywające
się konflikty międzystanowe, jak walka szlachty z możnowładztwem i duchowieństwem,
pragnienie szlachty by jak najwięcej przejawów życia państwowego poddać
kontroli sejmu oraz nieufność większości społeczeństwa do zagranicznych
wzorców ustrojowych prowadziły do sytuacji, w której rządy ostatniego z Jagiellonów były chwiejne i niezdecydowane. Te cechy charakteru osoby panującej
widzimy na przykład w korespondencji, kiedy zwrócił się do ówczesnego papieża,
indagując go w sprawie utworzenia w Polsce kościoła narodowego.
Zasadniczym powodem pojawienia się kolejnej grupy
wyznaniowej były represje, jakie stosował Jan Kalwin wobec tych
przedstawicieli konfesji, którzy posiadali odmienne niż on poglądy. Chodzi
przede wszystkim o wybitnego teologa i myśliciela M. Serveta — straconego w Genewie w roku 1563 i G.V. Gentilego — straconego w Bernie w 1566. Z tych też
powodów spośród polskich ewangelików reformowanych liczebnie znaczących na
Litwie i w Małopolsce wydzielił się Zbór Mniejszy Braci Polskich. Powstanie
grupy o radykalnej antytrynitarnej teologii było źle przyjęte w całym obozie
reformacyjnym. Protestanci i katolicy pragnąc zapobiec konfliktom
religijnym, jakie miały miejsce w Niemczech i we Francji zobowiązywały się
do wzajemnego wyrzeczenia się siły w relacjach międzywyznaniowych. Stronę
protestancką po ugodzie sandomierskiej z 1570 r. reprezentowały trzy wyznania:
luteranie, ewangelicy reformowani — kalwini i bracia czescy. Strona katolicka
natomiast podeszła do tego wydarzenia niejednoznacznie. Przeważał dystans a nawet cynizm, gdyż w wydzieleniu się kolejnej grupy wyznaniowej Braci Polskich
widziano symptom słabości obozu reformowanego. W tej złożonej sytuacji
wypracowanie innego modelu pokoju wyznaniowego dla Rzeczpospolitej niż model
augsburski, stało się prawdziwym wyzwaniem. Utorowało to drogę dla
publiczno-prawnej zasady tolerancji między wyznaniami, która szybko przybrała
postać aktu Konfederacji Warszawskiej. Obydwie strony nazywając się "dissidentes
in religione" zobowiązały się w sprawach dotyczących różnicy wyznań
nie stosować przeciwko sobie siły ani nie popierać nikogo, kto by to chciał
czynić. Akt ten, zwany Konfederacją Warszawską a podpisany przez
przedstawicieli obydwu stron dnia 28.1.1573 roku został włączony do
warunków, które król elekt miał potwierdzić przysięgą przed koronacją. W swej literalnej treści ustawa nie wymieniała poszczególnych wyznań,
gwarantowała szeroko pojętą ochronę wolności sumienia, dostęp do urzędów,
zaszczytów czy nadań majątkowych. Dokument ten jednak a priori posiadał pewne
mankamenty. O jednym z nich pisze J. Tazbir:
„Konfederacja brała pod uwagę możliwość
naruszenia pokoju wyznaniowego jedynie ze strony zwierzchników, i to środkami
pozostającymi do dyspozycji władz państwowych. Nie widząc początkowo
niebezpieczeństwa mogącego grozić ze strony osób prywatnych, nie
przewidziano kar za ich zamachy na mienie i życie protestantów oraz zbory
kalwińskie, luterańskie czy ariańskie" [ 2 ].
Problematyka rozdziału kościoła od państwa przykuwała
uwagę szlachty już kilkadziesiąt lat wcześniej zanim uchwalono Konfederację
Warszawską. Wśród haseł obozu egzekucyjnego odnoszących się do relacji państwo — kościół pojawiły się postulaty większej lub pełnej niezależności od
Rzymu (w tym zakaz wysyłania świętopietrza), odebranie duchowieństwu
szkolnictwa i całkowity zakaz stosowania jurysdykcji kościelnej wobec osób świeckich.
Skupiono się szczególnie na tym ostatnim postulacie, gdyż wiązał się on z wolnością szlachecką. Niemożność uzyskania przejrzystego
modus vivendi przez
przedstawicieli ruchu egzekucyjnego niewątpliwie przyczyniło się do nadania
kształtu zapisom, których uchwalenie stało się możliwe w czasie pierwszej
elekcji. Zatem kwestia rozdzielenia sądów na duchowne i świeckie utorowała
drogę aktowi tolerancji jakim była Konfederacja Warszawska.
Koncepcja wolnej elekcji po bezpotomnej śmierci Zygmunta
Augusta stała się dobrą okazją do nadania kształtu dokumentowi zapewniającemu
tolerancję religijną. Jan Zborowski (?-1603, brat Samuela), w roku 1573 wysłany z poselstwem do
Francji w celu zaproszenia Henryka Walezjusza do objęcia tronu polskiego,
przekonał elekta do zaprzysiężenia artykułów Konfederacji Warszawskiej.
Konfederacja Warszawska została zawarta jako zgodny kompromis między stroną
katolicką a różnowierczą. Jak pisze badacz tego zagadnienia J. T. Maciuszek
rangę tego aktu podkreśliło dołączenie go do tzw. artykułów henrykowskich,
czyli zbioru podstawowych praw obowiązujących w Rzeczpospolitej zaprzysiężonych
przez Stefana Batorego. „Zaprzysiężenie Konfederacji przez uznanie
artykułów henrykowskich nie tylko w Siedmiogrodzie, ale i w czasie koronacji,
generalnie zmieniło położenie prawne aktu Konfederacji. Przysięga w Medgyes
była ratyfikacją dokumentu, którą w sposób prawny doprowadzono do
sfinalizowania w czasie sejmu toruńskiego w 1576 r., wprowadzając tekst
Konfederacji Warszawskiej do urzędowej wersji konstytucji sejmowych. W ten sposób
Konfederacja stała się aktem prawnym, obowiązującym w Rzeczypospolitej
Obojga Narodów. Dla dokumentu i jego postanowień początek panowania Batorego
oznaczał początek nowej epoki. Ewangelicy stali się prawnie równouprawnioną
grupą wyznaniową w państwie" [ 3 ].
Wkrótce miało się okazać, że kolejnym, dość znaczącym
mankamentem tego dokumentu było niewydanie przepisów wykonawczych.
Podejmowane przez obóz różnowierczy próby jej doprecyzowania napotykały
jednak na poważne trudności [ 4 ].
Był to dokument o randze konstytucyjnej, stąd zmienić można go było
dysponując większością w sejmie i senacie. Próby doprecyzowania aktu
konfederacji w czasie kolejnych elekcji spełzły na niczym. Zgodnie z tradycją i zasadami ustrojowymi Rzeczpospolitej prymas kościoła rzymsko-katolickiego pełnił
funkcję interreksa i mając silną pozycję mógł skutecznie blokować
wprowadzenie przepisów egzekucyjnych do tego aktu [ 5 ]. Z dokumentem tym od
chwili jego wydania walczył Kościół katolicki. W roku 1577 duchowieństwo
na synodzie piotrkowskim obłożyło klątwą akt konfederacji oraz tych
wszystkich, którzy by go popierali. Był krytykowany i potępiany przez
licznych duchownych i zakonników m.in. przez księdza Powodowskiego i Piotra
Skargę.
„(...) Spór o prawomocność i skutki
konfederacji warszawskiej stanowił zarazem w Polsce (podobnie jak w Niemczech -
debaty nad pokojem augsburskim czy we Francji — kontrowersje wokół edyktu
nantejskiego) wielką polemikę dotyczącą znaczenia i potrzeby swobód
wyznaniowych. Na zachodzie Europy nikt jednak nie kwestionował prawomocności
tych aktów, skoro na jednym figurował podpis cesarza, a na drugim króla
Francji, fakt natomiast, iż konfederację uchwalono podczas bezkrólewia, był
dla Skargi jednym z koronnych argumentów, przemawiających przeciwko tej
ustawie. Pisał więc, że nieprawnie w jej nagłówku napisano: "My rady
koronne, duchowne i świeckie, i rycerstwo wszytko", gdy tymczasem spośród
kleru „jeden tylko, zwiedziony i ustraszony, podpisał" (biskup Franciszek
Krasiński), wielu zaś panów świeckich zgłosiło w tej sprawie stanowczy
protest" [ 6 ].
Charakterystycznym zjawiskiem jest, że tumulty na tle
wyznaniowym nasilają się w Polsce dopiero po uchwaleniu Konfederacji
Warszawskiej. Działo się zapewne tak ponieważ apele o pokój i tolerancje były
odbierane przez znaczną część obozu kontrreformacyjnego jako przejaw słabości.
Obóz reformacyjny z kolei włączał się w ruch opozycji anty-królewskiej,
pragnąc w ten sposób zrealizować dwa równocześnie cele, zabezpieczyć pokój
wyznaniowy, jak i stanąć na czele sił moderujących zmiany polityczne w Rzeczpospolitej. Na tym tle pojawienie się polskich arian z ich doktryną
serwetiańską [ 7 ] i wieloma sporami dotyczącymi
kwestii społecznych stało się niewątpliwą komplikacją. Grupa Braci
Polskich, a zwłaszcza jej pojedynczy przedstawiciele wywodzący się z rodów
szlacheckich jak Niemojowscy i Siemieńscy, w całej rozciągłości popierali
akt Konfederacji Warszawskiej. Zastrzeżenia luteranów i kalwinów wrogo odnoszących
się do zboru Braci Polskich postawiło ich w trudnej sytuacji. Można zatem
spotkać wystąpienia różnowierców, którzy twierdzili, że akt Konfederacji
Warszawskiej nie dotyczy Socynian i anabaptystów, gdyż nie zostali w przyjętym
dokumencie wymienieni jako odrębne konfesje.
1 2 3 4 5 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Wprawdzie
niektórzy badacze rozszerzają działalność arianizmu na okres stulecia: od
pierwszego synodu z roku 1562 do ostatniego odbytego nielegalnie na terenie
Rzeczpospolitej w roku 1662, to okresy początkowy i końcowy wymagają szczegółowej i odrębnej charakterystyki. [ 2 ] J.
Tazbir, Piotr Skarga, Szermierz kontrreformacji, Warszawa 1978, s. 164. [ 3 ] J.T. Maciuszko, Konfederacja Warszawska 1573
roku, Warszawa 1984 s. s. 190-191. [ 4 ] "Protestantom
nie udało się bowiem uzyskać „obwarowania konfederacji", jedynym wynikiem
ich starań było tylko parokrotne uchwalenie „konstytucji o tumultach", ważnej
za każdym razem na okres paru miesięcy (1593, 1595, 1598), J. Tazbir, dz. cyt.
s. 166. [ 5 ] S.
Salmonowicz, O sytuacji prawnej protestantów w Polsce (XVI -XVIII wiek),
1974, t. XXVI, z. 1. [ 6 ] J. Tazbir, dz. cyt. s. 173-174. [ 7 ] L. Szczucki, Michał Servet, Warszawa, 1967. Badania nad życiem i twórczością M. Serveta w Europie
zach. i St. Zjednoczonych ukazały znaczący wpływ tego myśliciela na rozwój
różnych nauk na przełomie XVI i XVII wieku. W teologii, a zwłaszcza w biblistyce, przyczyniły się do egzegezy Pisma Świętego w oparciu o źródła
hebrajskie, por. Hillar M., The Case of Michael
Servetus: The Turning Point in the Struggle for Freedom of Conscience,
Houston 1997. « Arianie (socynianie) (Publikacja: 26-11-2006 )
Jerzy KolarzowskiDoktor habilitowany, adiunkt w Instytucie Historyczno-Prawnym Uniwersytetu Warszawskiego (Wydział Prawa i Administracji). Współzałożyciel i rzecznik prasowy PPS (1987 - luty 1988), zwolniony z pracy w IPiP PAN (styczeń 1987), współredagował Biuletyn Informacyjny Ruchu Wolność i Pokój (1986–1987), sygnatariusz platformy Wolność i Pokój (1985), przekazywał i organizował przesyłanie m.in. do Poznania, Krakowa, Gdańska, Lublina i Puław wielu wydawnictw podziemnych. Posiada certyfikat „pokrzywdzonego” wystawiony przez IPN w 2003 r. Master of Art of NLP. Pisze rozprawę habilitacyjną "U podstaw europejskiej filozofii praw człowieka. Narodziny jednostki w sferze publicznej i prywatnej w pismach Braci Polskich". Zainteresowania: historia instytucji życia publicznego i prywatnego, myśl etyczna i religijna Europy (zwłaszcza okresu reformacji). Bada nieoficjalne nurty i idee inspirujące kulturę europejską. Hobby: muzyka poważna, fotografia krajobrazowa. Autor książki Filozofowie i mistycy Liczba tekstów na portalu: 51 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Polski i brytyjski samorząd terytorialny - zasadnicze różnice | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5129 |
|