|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kultura » Sztuka » Komiks
Komiks a film [10] Autor tekstu: Michał Turowicz
Początkowe adaptacje, jak pokazałem to w swej pracy, były niezbyt udanymi, tanimi wersjami komiksowych opowieści. Pod koniec ubiegłego stulecia,
dostrzeżono jednak, że na takich produkcjach, można sporo zarobić.
Komiksowi superbohaterowie, egzystując na rynku kultury masowej, od dziesiątków lat, stali się produktem równie rozpoznawalnym i lubianym, co znana na
całym świecie coca-cola.
Papierowe historie stały się doskonałym podłożem pod tworzenie kolejnych dóbr kultury popularnej, a ich ekstensywność objęła rozmaite formy rozrywki, które
implikowały później kolejne twory masowe. Na ten przykład, po sukcesie filmu, rynek zalewały, różnego rodzaju gadgety, oryginalne ścieżki dźwiękowe,
oficjalne gry komputerowe etc.
„Ostatnio jednak dostrzega się twórcze możliwości, mogące wyniknąć z porównania obu sztuk; komiks inspiruje kino już nie tylko atrakcyjna fabułą, ale i
możliwościami artystycznymi. Nie tak dawno uznany za sztukę, bezspornie zaś zasługujący na miano języka artystycznego, ujawnia teraz swe możliwości w
kontakcie z inną, jakże podobną, a zarazem zupełnie odrębną sztuką. Właśnie ta odrębność pozwala ożywić tworzywa obu sztuk, stawiając przed nimi zadania
zmuszające je do pokonywania własnych ograniczeń, co jest niezbędnym elementem rozwoju każdego języka artystycznego. A myślę, że zarówno film, jak i komiks
mają w tej dziedzinie jeszcze wiele do powiedzenia." [3]
To właśnie udowodnili Frank Miller i Robert Rodriguez, tworząc filmowy obraz „Sin City". Dzięki transgresyjności działania i otwartości umysłu, stworzyli
„nową jakość", sytuację jakiej jeszcze w kinie nie było — film, który udaje komiks.
[1] Op. Cit., Od fantastyki do komiksu, s.150.
[2] Op. Cit., Od fantastyki do komiksu , s.168.
[3] Op. Cit., Od fantastyki do komiksu, s.171.
BIBLIOGRAFIA:
Film na świecie nr 263, praca zbiorowa pod red. Rafała Marszałka, Miesięcznik Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych, Warszawa 1980.
Od fantastyki do komiksu — w kręgu gatunków filmowych, praca zbiorowa pod red. Kazimierza Sobotki, Łódzki Dom Kultury, Łódź 1993.
Szyłak J, Komiks: świat przerysowany, Słowo/obraz, Gdańsk 1998.
Przylipiak M., Kino stylu zerowego, GWP, Gdańsk 1994.
Szyłak J., Poetyka komiksu — Warstwa ikoniczna i językowa, Słowo/obraz, Gdańsk 2000.
Toeplitz K.T., Sztuka komiksu, Czytelnik, Warszawa 1985.
Płażewski J., Mała historia filmu w ilustracjach, Filmowa Agencja wydawnicza, Warszawa 1957.
Kurc B., Opowiadanie obrazem, Piątek Trzynastego Wydawnictwo, Łódź 2003.
Campbell J., Bohater o tysiącu twarzy, Wydawnictwo Zysk i Spółka, Poznań 1997.
Szyłak J., Komiks i okolice kina, Wydawnictwo Uniwersytety Gdańskiego, Gdańsk 2000.
Dixon C., Romita J. Jr, The Punisher War Zone, Tm Semic, Warszawa 1993.
Praca licencjacka „Komiks, a film — problematyka adaptacji" napisana w 2007 pod kierunkiem prof. dr hab. Andrzej Pitrusa
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
« Komiks (Publikacja: 07-05-2016 )
Michał Turowicz Kulturoznawca ze specjalizacją z filmoznawstwa (Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Wydział Artystyczny). | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 9998 |
|