|
|
Przegląd wyników wyszukiwania
Etyka świeckaReligia i moralność Eric MacDonald (19-07-2012) | Ile
razy musimy powtarzać, żeby to wreszcie dotarło? Nie
potrzebujesz religii, żeby być moralnym człowiekiem. W rzeczywistości
sama religia ma bardzo niewiele wspólnego z moralnością. Niektórym ludziom
trudno to zrozumieć, ponieważ już dokonali całej pracy niezbędnej do
wybrania spośród wszystkich możliwych nakazów i zakazów religijnych tych, które
uznają za złe lub dobre. Jednak prawda jest taka, że niemal każdy
samodzielnie dokonuje takiego sortowania. Do tekstu.. | |
Jeszcze o ewolucji i ludzkiej moralności Andrzej Koraszewski (11-04-2012) | Pytanie o pochodzenie dobra nie wydaje się specjalnie
skomplikowane. Spór toczy się od starożytności, a główna linia podziału
dotyczy tego, czy źródłem dobra jest jakiś bóg lub bogowie i w związku z
tym jedynymi prawowitymi interpretatorami norm moralnych są kapłani, czy jest
jakieś inne źródło dobra, a jeśli tak to jakie? Do tekstu.. | |
Czy ewolucja mogła wyprodukować dobro? Andrzej Koraszewski (31-03-2012) | Świecka moralność, ani ta, której szukamy u filozofów, ani ta, którą próbujemy
odkryć studiując biologię i nasz mózg, nie ma jednoznacznego i uniwersalnego
kodeksu. Biblijny dekalog rozpoczyna się od słów, które mnie odrzucają -
Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną. Na tym etapie mówię dziękuję,
gdyż pierwsze przykazanie ogranicza wartość wszystkich pozostałych. Do tekstu.. | |
Czy możemy być dobrzy bez wiary w Boga? Leo Igwe (29-03-2011) | Czy
ludzie mogą być dobrzy bez odwoływania się do boga i dogmatów? Czy możemy być moralni bez
religii? Odpowiedź
na to pytanie nie pozostawia wątpliwości - oczywiście, że możemy. Istoty
ludzkie naprawdę nie muszą wierzyć w bogów ani należeć do jakiejkolwiek
religii, aby mogły być dobre czy żeby mogły
czynić dobro. Sama idea dobra i czynienia dobra jest starsza od idei boga i
religii. W rzeczywistości twór nazywany bogiem jest czymś zewnętrznym wobec
równania ludzka dobroć i moralność. Do tekstu.. | |
Frans de Waal o pochodzeniu moralności – i ateizmie Jerry Coyne (21-10-2010) | Frans de Waal, mimo własnego ateizmu, z pewnością
znalazł sposób na bycie moralnym człowiekiem bez pseudoreligii, niemniej mówi
wszystkim innym, że potrzebna im ustanowiona religia, żeby zapewnić im etykę.
Czy nie możemy założyć, doktorze de Waal, że inni ludzie mogą być równie łebscy
i myślący jak pan i że znajdą drogę do etycznego życia bez boga? Do tekstu.. | |
Dziesięcioro przykazań Christopher Hitchens (22-05-2010) | Wersja przykazań wyryta w kamieniu stanowczo wymaga
przeróbki. Kto chwyci za dłuto rewizjonisty? Istnieje już biblijny precedens, ponieważ przekazanie bożego prawa przez
Mojżesza pojawia się w Piśmie Świętym w trzech lub czterech zupełnie różnych
wersjach. (Kiedy słyszysz ludzi, żądających ekspozycji Dziesięciorga Przykazań w
sądach i klasach szkolnych, zawsze pytaj, o który zestaw im chodzi. Działa za
każdym razem.) Jesteśmy więc w pełni uprawnieni do traktowania owych przykazań
jako pracy w toku. Czy nie może być tam jakichś starych przykazań, które da się
wysłać na emeryturę, a także przyjąć jakieś nowe? Weźmy pod lupę najsłynniejsze
Top 10 po kolei. Do tekstu.. | |
Sam Harris kontra Sean Carroll PZ Myers (05-05-2010) | Odpowiada
mi stawianie pożądanych celów społecznych - sprawiedliwość, współczucie i
równość, tak na początek - i oznajmianie, że to będą cechy charakterystyczne naszego
idealnego społeczeństwa, a potem używanie rozumu i nauki, by pracować ku tym
celom. Nie widzę tylko naukowego powodu dla tych przesłanek, choć są tak
wspaniałe i tak mocno do mnie przemawiają. Nie czuję także potrzeby
etykietowania pragnienia jako "naukowego". Do tekstu.. | |
Przegląd archiwum streszczeń
|
|