Noc zapada nad cywilizacją Daniel Greenfield (28-03-2013) |
Cywilizacja i kodeksy moralne istnieją w świetle świadomości, ale ciemność
jest miejscem dla bezmyślnego bestialstwa. Wezwanie do powrotu do ciemności
jest głęboko symbolicznym aktem. Cywilizacja, która celebruje powrót do
ciemności choćby na jedną godzinę, tęskni do powrotu do głębszego stanu
ciemności. Ciemności duszy. Do tekstu.. |
|
Cybernetyczne dobro i zło Jerzy Neuhoff (27-03-2013) |
Jeśli
komputery i cała ówczesna oraz współczesna technika rzeczywiście dewaluują
ludzki mózg, to, moim zdaniem, tylko w takim samym sensie, w jakim każde narzędzie
i każdy silnik dewaluuje ludzką rękę. Ten proces trwa od zarania ludzkości,
wszak to praca stworzyła człowieka; każde nowe narzędzie wzmacniało ludzką
rękę, a dzięki sprzężeniu zwrotnemu także ludzki mózg. Do tekstu.. |
|
Becker kontra Cassirer - spór o nowoczesność oświecenia Piotr Napierła (21-11-2012) |
Dwaj
liberalni myśliciele XX wieku, Amerykanin rodem z miasta Waterloo w stanie
Iowa, Carl Lotus Becker (1873-1945) i Niemiec z Bresslau/Wrocławia Ernst
Cassirer (1874-1945), którzy, co zaskakujące obaj zmarli w ostatnim roku II
wojny światowej, i należeli do właściwie tego samego pokolenia, mieli zupełnie
przeciwne zdanie na temat oświecenia, a przede wszystkim jego "duchowej"
przynależności do nowoczesności. Do tekstu.. |
|
Nędza intelektualna konserwatyzmu Piotr Napierała (14-11-2012) |
Konserwatyści podpierając się autorytetem przestraszonych rewolucją liberałów
twierdzą, iż to ich idea jest rozsądna, a podążanie za pomysłami pochodzącymi
z głowy - niebezpieczne, a więc za utopie uważają oni liberalizm i
socjalizm, jednak to właśnie liberalizm z jego utylitarnym zacięcia i
reformistycznym nastawieniem oraz uniwersalnym indywidualizmem, odnotował największe
sukcesy jako idea polityczna, a przy okazji także ekonomiczna. Do tekstu.. |
|
Co może nam powiedzieć Orwell o polityce ustępstw liberałów wobec islamu Daniel Greenfield (04-10-2012) |
Kiedy George Orwell starał
się znaleźć wydawcę dla Folwarku zwierzęcego,
wielokrotnie spotykał się z odmową z powodu tego, że książka obraziłaby
Związek Radziecki. Jeden z wydawców napisał Orwellowi, że ważny pracownik
Ministerstwa Informacji (które potem, w powieści Rok
1984, występowało jako Ministerstwo Prawdy) odradził mu publikację tej
książki, ponieważ byłoby to w tym czasie nierozważne. Nawiasem mówiąc ten
pracownik okazał się być radzieckim szpiegiem. Do tekstu.. |
|
Racjonalność alternatywna czyli racjonalizm fundamentalizmu Mirosław Woroniecki (06-08-2011) |
Coraz częściej spotykam się z próbami nadawania sensu i racjonalnego
tłumaczenia nieracjonalnych poglądów, postaw i ocen pochodzących ze środowisk
tradycjonalistycznych o konserwatywnej, narodowo-religijnej proweniencji. W
najbardziej niedorzecznych wypowiedziach i fantazjach snutych przez
przedstawicieli ugrupowań politycznych, społecznych i związków wyznaniowych
próbuje się poszukiwać jakiejś wartości, słuszności bądź racji, która
nie musi mieć żadnego związku z obiektywną rzeczywistością. Do tekstu.. |
|
Wolny najmita Andrzej Koraszewski (23-07-2011) |
Chyba
jestem lewicowcem. Chyba, bo kim mogę być, jeśli cieszy mnie społeczeństwo
bezklasowe, ruchliwość społeczna, masowa oświata i szansa każdego dziecka
na pełne wykorzystanie swojego potencjału? Kim jestem, jeśli ze szczerego
serca nienawidzę niewolnictwa i feudalnego poddaństwa, jeśli pełne równouprawnienie
kobiet wydaje mi się czymś o co warto, a wręcz trzeba ustawicznie walczyć,
jeśli obchodzą mnie głodni w Afryce? Do tekstu.. |
|
W perspektywie refleksji Ala Gore'a Radosław S. Czarnecki (23-07-2011) |
Kolejna książka A.Gore'a byłego vice-prezydenta USA i laureata
Pokojowej Nagrody Nobla p.t. Zamach na
rozum jest niezwykle interesującą intelektualnie i inspirującą do
refleksji lekturą. To przede wszystkim pochylenie się nad istotą
i duchem współczesnych czasów, nad ewolucją i procesami społeczno-ekonomiczno-cywilizacyjnymi
drążącymi początkowe dekady XXI wieku. Do tekstu.. |
|
Różnica władzy i zamożności nie oznacza różnicy moralności Daniel Greenfield (15-07-2011) |
Moralność nie rośnie wraz z średnią dochodów. Jesteśmy
jednak bardziej skłonni
przestrzegać przepisów, kiedy mamy więcej władzy i więcej bogactwa, niż
w sytuacji, kiedy mamy tych dóbr mniej.
Więcej władzy oznacza więcej możliwości, ale mniej wolności.
Sprawowanie władzy wymaga świadomości tego, co robisz. Do tekstu.. |
|
Liberalizm a demokratyzm – między wolnością w wolą większości Piotr Napierała (31-05-2011) |
Liberalna
demokracja i demo-liberałowie to jedne z tych słów jakie najczęściej padają
w rozmowach. Sugerują one istnienie nierozerwalnego związku między
demokratyzmem a liberalizmem, tymczasem taki związek jest dość przypadkowy,
bowiem między światopoglądem liberała i światopoglądem demokraty jest więcej
różnic niż podobieństw. Do tekstu.. |
|
Znaczenie sfery publicznej w cyfrowej gospodarce Monika Sadlok (14-08-2010) |
Zanik sfery
publicznej, która stanowiła niezwykle ważny element każdego demokratycznego
państwa, prowadzi do wzmacniania sfery indywidualizmu, w której nie ma już
miejsca na dobro wspólne. Swobodny dostęp do edukacji i informacji nie powoduje
wzrostu świadomości społeczeństwa, a jedynie stwarza złudne poczucie mądrości,
ocenianej obecnie jedynie poprzez biegłość w obsłudze otaczających nas urządzeń. Do tekstu.. |
|
Wojna radykałów przeciwko liberalnej historii Barry Rubin (10-08-2010) |
Historia cywilizacji zachodniej, demokracji i kapitalizmu jest historią sukcesu,
największego osiągnięcia cywilizacyjnego w historii świata. Należy w pełni
dyskutować o wszystkich jej problemach, wadach i niesprawiedliwościach, ale
pierwszeństwo powinno mieć wyjaśnianie, jak ten system był w stanie
je przezwyciężać, podczas gdy inne systemy poradziły sobie znacznie gorzej lub
zapadły się w katastrofie. Do tekstu.. |
|
Instytucje religijne jako zyskowne korporacje Radosław S. Czarnecki (09-08-2010) |
Wsparcie, solidarność z "Innym" (bardzo często "ubogim" bo wykluczonym), pomoc
będą zawsze ludzką potrzebą i jednocześnie ludzkim odruchem. Właśnie dlatego
racjonalnym, iż racjonalizm musi iść w parze z humanizmem i dlatego że jest
"dzieckiem" Oświecenia. Do tekstu.. |
|
Kto ma przechlapane? Andrzej Koraszewski (09-08-2010) |
"Gazeta Wyborcza" z 24-25 lipca br. opublikowała rozmowę
Krystyny Naszkowskiej z profesorem Jerzym Wilkinem zatytułowaną "Wieś musi się
zmienić i basta" Zdaniem profesora "każdy kto ogłosi, że chce reformować wieś ma
od razu przechlapane". Oczywiście propozycje reformowania polskiej wsi w tym
artykule nie odbiegały niczym od dziesiątków propozycji proponowanych przez
innych autorów tej gazety. Do tekstu.. |
|
Imperatyw tolerancji w filozofii politycznej Spinozy Jerzy Kolarzowski (01-07-2010) |
według Spinozy nie wolność wyznania stanowiła o istocie tolerancji. Wolność poszczególnych kościołów jest zdecydowanie kwestią drugorzędną. Dla niego bowiem tolerancja wiąże się przede wszystkim z rozszerzeniem sfery wolności jednostki, a nie z rozrostem kościołów. Prawdę, zdaniem Spinozy, można pojąć jedynie poprzez rozum naturalny. Instrumentem tego poznania jest filozofia. Z tego właśnie powodu, to właśnie wolność myśli i słowa, a nie wolność sumienia i wyznania, stanowi sedno tolerancji. Spinoza był szermierzem demokracji, która była w jego ujęciu idealnym ustrojem urzeczywistniania się rozumu, nie zaś systemem władzy sprawowanej przez większość. Do tekstu.. |
|