Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.444.933 wizyty
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 700 głosów.
Nowości w sklepie:
Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
Tadeusz Dołęga-Mostowicz - Kiwony
Wanda Krzemińska i Piotr Nowak (red) - Przestrzenie informacji
Katarzyna Sztop-Rutkowska - Próba dialogu. Polacy i Żydzi w międzywojennym Białymstoku
Ludwik Bazylow - Obalenie caratu
Kerstin Steinbach - Były kiedyś lepsze czasy... (1965-1975) Znienawidzone obrazy i ich wyparty przekaz
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Sądzę, że religia, ogólnie mówiąc, była przekleństwem ludzkości".
Przegląd wyników wyszukiwania

Etyka

Rabin Sacks jest niedouczonym głupcem
Jerry Coyne (16-06-2013)
Ten wymysł o "religijnej moralności" irytuje mnie bezgranicznie. Jest sprzeczny z wszystkimi faktami: ateiści są nie mniej moralni niż wierni, kraje ateistyczne nie są pełne barbarzyństwa, znacznie więcej więźniów w USA jest religijnych niż w ogólnej populacji i tak dalej. Świat zaś, stając się mniej religijny, staje się bardziej moralny. Nikt z odrobiną rozsądku nie uważa, że świat bez wiary byłby światem bez moralności. Do tekstu..
Epistemologia zła
Eric MacDonald (10-06-2013)
Siły konserwatywne będą zawsze obecne w religii, ponieważ w ostatecznym rachunku one są siłą napędową religii. Jako instytucje społeczne, zależne w swoim poczuciu realności społecznej od liczby i witalności wyznawców, emocjonalna siła napędowa, która stoi za wiarą religijną, jest realną potęgą religii. Do tekstu..
Levinas o "Życiu i doli" Grossmana
Janusz Litewka (19-03-2013)
Osiemset stron powieści Grossmana przedstawia całkowity spektakl spustoszenia i dehumanizacji. [...] A jednak w owej dekompozycji relacji ludzkich, w owej socjologii niedoli, dobroć trwa. W relacji jednego człowieka do drugiego możliwa jest dobroć. Każda próba zorganizowania człowieczeństwa zawodzi. Jedyna rzeczą, która pozostaje nieśmiertelną jest dobroć codzienna, trwające życie. Do tekstu..
Etyka i moralność czyli fakt i złudzenie w filozofii Niccolo Machiavellego
Anna Macha - Aslanidou (17-03-2013)
Nauczyliśmy się postrzegać moralność i etykę wyłącznie w jej chrześcijańskiej odsłonie. Machiavelli uważa, że jest konieczność przywrócenia i kierowania się w rządach moralnością pogańską. Według niego to, co uchodzi powszechnie za kardynalne cnoty chrześcijańskie, stanowi główną przeszkodę na drodze do budowania społeczeństwa takim, jakim chciałby je widzieć. Do tekstu..
Dobro i zło z optymalistycznej perspektywy
Norbert Paprocki (16-03-2013)
Dobro i zło nie zostały stworzone. Dobro i zło to mierniki szczęścia i cierpienia oraz ich subiektywne stopniowanie. Nasze dążenie do dobra, a więc optymalizacji wszystkiego ze wszystkim w celu zminimalizowania kraks na życiowej drodze pełnej skrzyżowań, to droga do ćwiczenia intelektu zamiast hartowania ducha. Rozum jednak, rozumiany jako konglomerat logiki, wyobraźni i empatii, jest narzędziem o wiele lepszym, ponieważ to on zmienia czy też rzeźbi warunki, zaś duch dostosowuje się jedynie. Do tekstu..
Co jest prawdziwym zagrożeniem: indywidualizm czy kolektywizm?
Eric MacDonald (22-01-2013)
Wielu ludzi wydaje się uważać, że konflikty, które wstrząsały światem w XX wieku, są teraz bezpiecznie za nami, ale rzeczywiste kwestie, o które chodziło w wielu walkach w XX wieku, są nadal tymi, które dzielą społeczeństwa dzisiaj i nadal towarzyszy im przemoc. Kolektywizm nadal jest zagrożeniem dla naszych swobód i ważne jest zrozumienie, że jest to jedna z głównych linii uskokowych we współczesnej debacie między wiarą a niewiarą. Do tekstu..
Młody Einstein nie mógł tego wymyślić!
Norbert Paprocki (22-12-2012)
Bóg nie stworzył zła, gdyż zło nie jest jakimś bytem, przeciwnie- jest to tylko brak dobra. Ta linia rozumowania na pierwszy rzut oka miażdży ateistów, którzy wchodząc w mitologię próbują "obwinić" Boga za istnienie zła. Istnienie to nieco niefortunne słowo, ponieważ brak czegoś nie istnieje- można rzec, że występuje. W takim razie, zło istnieje nie jako byt, lecz jako problem. Do tekstu..
Prawdziwe Dziesięcioro Przykazań
Richard Carrier (08-11-2012)
Ciągle słucham różnych wersji tej samej śpiewki: "Dziesięcioro Przykazań jest fundamentem zachodniej moralności i Amerykańskiej Konstytucji oraz rządu". Mówiąc takie rzeczy ludzie zasadniczo przypisują Mojżeszowi wynalezienie etyki, demokracji i praw obywatelskich, co jest poglądem w oczywisty sposób absurdalnym. Lecz jego absurdalność jest przyćmiona jego niesprawiedliwością, gdyż istnieje inny prawodawca, daleko bardziej dla nas ważny, którego idee i działania w dużo większym stopniu przynależą do fundamentów, na których opiera się amerykański system władzy. Do tekstu..
Etyka może być tylko świecka. Wstęp do etyki liberalnej
Piotr Napierała (22-10-2012)
Etyka może być tylko uniwersalna, a więc świecka, co rozumie każdy człowiek obdarzony rozumem, bo tylko wtedy owa etyka opiera się na tym co jest dostępne dla wszystkich i nie buduje dodatkowych murów między ludźmi, a więc dobra etyka to etyka obywatelska. Wymaga ona otwartego umysłu i pewnego minimum zdrowego rozsądku. Do tekstu..
Czy redukcjonizm jest błędny: swoje zdanie dorzuca filozof
Jerry Coyne (02-09-2012)
To prawda, żaden istniejący obecnie komputer nie potrafi myśleć jak człowiek, odczuwać bólu, współczucia, ale jest to tylko kwestia czasu. A jeśli nasze mózgi nie są skomplikowanymi maszynami do przetwarzania informacji, to czym są? Oczywiście myślimy w znacznie bardziej skomplikowany sposób niż inne zwierzęta i przypisujemy znaczenie w sposób, w jaki one tego nie robią, ale co może to znaczyć poza tym, że wyewoluowaliśmy bardziej złożony mózg. Do tekstu..
Peter van Inwagen wyjaśnia czemu Bóg jest ukryty
Jerry Coyne (22-08-2012)
Teologia jest w istocie sztuką pokazywania tego, co nieprzekonujące, jako przekonujące. Jest to racjonalizacja post facto. Ostatecznie argument van Iwagena w kwestii skrytości Boga sprowadza się do argumentu, że moralność musi pochodzić od naszego rozumu, nie zaś od Boga. Chętnie się pod tym podpiszę, ale mogę się tylko śmiać z jego absurdalnego uzasadniania, że Bóg istnieje, ale trzyma się w ukryciu. Do tekstu..
Skąd pochodzi moralność? Pokaz małp
Jerry Coyne (12-08-2012)
Żaden znany teolog, ani zresztą żaden racjonalnie myślący wierny, nie trzyma się ściśle moralności biblijnej. Jak wszyscy wiedzą, wierzący starannie wybierają swoją moralność z szwedzkiego stołu bożych nakazów, dobrych i złych, z pisma świętego. Robiąc to pokazują, że mają poczucie dobra i zła, które nie pochodzi z Biblii ani od Boga. Ergo, pochodzi z ewolucji i kultury. Do tekstu..
Wolność i tożsamość
Eric MacDonald (02-08-2012)
Jest zwyczajnie niestosownym, aby dorośli wymuszali decyzję o tożsamości religijnej u nieletniego bez względu na to, czy to ich własne czy obce dzieci. Innymi słowy, nikt nie powinien móc składać obietnic dotyczących późniejszych wierzeń dziecka, tak samo jak nie powinien móc okaleczać genitaliów dziecka jako wyrazu religijnej tożsamości. Do tekstu..
Dlaczego mamy czerpać moralność z przesądu?
Matt Ridley (22-02-2012)
Jak na ludzi, którzy utrzymują, że są mili i tolerancyjni, obrońcy chrześcijaństwa potrafią być niezwykle niemili i nietolerancyjni. Mimo całego jego szczerego i czasami szorstkiego zachowania, nie ma niczego, co Richard Dawkins kiedykolwiek powiedział, co byłoby choćby w przybliżeniu tak osobiście obrażające, jak zniewagi, które wylały się na jego głowę w ostatnich kilku dniach. Do tekstu..
Odkrywcą terapii na raka mogłoby być czyjeś czwarte dziecko... (21-02-2012)
"Odkrywcą terapii na raka mogłoby być czyjeś czwarte dziecko... którego rodzice postanowili nie mieć" - te słowa są przykładem rozumowania, które prezentują ludzie religijni, nie mający żadnego pojęcia, gdzie pasują do świata, w którym - somnambulicznie - pogubili się. Jest to trochę jak przejście na drugą stronę lustra i widzenie wszystkiego odwrotnie, ale to najwyraźniej robią inteligentni ludzie w obliczu niedawnej decyzji rządu amerykańskiego, że pracownicy publicznych szpitali w USA, niezależnie od przynależności religijnej, zasługują na otrzymywanie środków antykoncepcyjnych w ramach swojego ubezpieczenia zdrowotnego.  Do tekstu..
Ateiści dla Jezusa
Richard Dawkins (27-09-2011)
Myślę, że powinniśmy oddać Jezusowi sprawiedliwość poprzez oddzielenie jego oryginalnych i radykalnych postulatów etycznych od nadprzyrodzonych bredni, które popierał podobnie jak wszyscy jemu współcześni. Być może oksymoroniczna siła hasła "Ateiści dla Jezusa" będzie właśnie tym, czego trzeba, aby uruchomić reakcję łańcuchową memu super-uprzejmości w post-chrześcijańskim społeczeństwie. Do tekstu..
Czy religia jest zła?
Eric MacDonald (08-08-2011)
Religia nieustannie ciągnie nas wstecz do rozwiązań z przeszłości, tak abyśmy pomimo tego co uznajemy za prawdziwe, ciągle spłacali długi wobec dawno zmarłych przodków, którzy wedle naszych wyobrażeń byli w pewien sposób bliżej esencji świata. W przeciwnym razie, dlaczego mielibyśmy przykładać wagę do tego co napisano kiedyś i próbowali kształtować nasze życie zgodnie z wartościami i uprzedzeniami tychże przodków? Do tekstu..
Dlaczego wolałbym nie mówić o torturach
Sam Harris (05-07-2011)
Część ludzi uważa, że, pomimo iż straty wśród ludności cywilnej mogą być gorsze niż tortury, to są to niezależne od siebie zła i jeden problem nie wpływa na odbiór drugiego. Jednak w istocie nie są one niezależne od siebie. Łatwo zobaczyć, że informacje zdobyte dzięki torturom mogą zmniejszyć ryzyko strat wśród ludności cywilnej. Do tekstu..
Nieskalane sumienia
Wojciech Szczęsny (03-07-2011)
Chodzę w białym fartuchu, który jest (powinien być) jak toga sędziego, którego poglądy społeczne, polityczne czy religijne nie mogą wpływać na wyrok. Pamiętajmy, że polscy sędziowie już nie wydają wyroków śmierci. My nadal możemy. I tę konstatację polecam szczególnej uwadze zwolennikom poszerzonej klauzuli sumienia. Do tekstu..
Ale czy mogą cierpieć?
Richard Dawkins (02-07-2011)
Jeremy Bentham powiedział znane słowa: 'Należy pytać nie o to, czy zwierzęta mogą rozumować, ani czy mogą mówić, lecz czy mogą cierpieć'. Większość ludzi rozumie to, ale traktuje ból człowieka jako szczególnie niepokojący, ponieważ mają niewyraźne przekonanie, że jest w pewnym sensie oczywiste, iż zdolność gatunku do cierpienia musi być skorelowana pozytywnie z jego możliwościami intelektualnymi. Do tekstu..
Racjonalistyczne (acz drobne) rozważania o szczęściu
Radosław S. Czarnecki (14-06-2011)
Czas pojmowany jako czwarty (może nawet najważniejszy) wymiar naszej doczesnej egzystencji, winien być uznanym jako jedyne, racjonalne i empirycznie uzasadnione, źródło naszego ziemskiego bytu. Gdy Seneka postuluje eliminację uczuć, emocji czy afektów (gdyż tylko cnota daje szczęście, a ona musi być wolna od tych codziennych ludzkich przypadłości) staje się tym samym podglebiem i źródłem dla żyjącego ponad 300 lat po nim Augustyna Aureliusza (354-430), jednego z Ojców i Doktorów, Kościoła rzymskiego. Do tekstu..
Z drugiej strony lustra
Eric MacDonald (30-05-2011)
Nie ma niczego, co można powiedzieć w obliczu brutalnej arbitralności i niedbałej brutalności życia, co wydawałoby się rozsądne lub sprawiedliwe - poza, oczywiście, powiedzeniem, że życie po prostu takie jest i przez powiedzenie tego pokazanie wspólnoty człowieczeństwa, by dać choć tę pociechę. Nie pomogłoby mówienie o Bogu, ponieważ mówienie o Bogu jest w rzeczywistości sposobem ukrywania przed sobą ostatecznego bezsensu życia i udawaniem, że takie słowa mają sens. Do tekstu..
Godność i prawo do śmierci, Część II
Eric MacDonald (23-02-2011)
Chrześcijanie - a przynajmniej władze w Kościołach chrześcijańskich - niemal powszechnie potępiają wybór śmierci i wierzą, że jest to sprzeczne nie tylko z wolą Boga, ale także z wrodzoną wartością życia ludzkiego. Wypływa to potępienie z pragnienia posiadania władzy nad innymi i kontrolowania w kluczowych momentach tego, co wolno innym zrobić. Jak długo religie mogą kontrolować początek i koniec życia, w pewnym sensie zachowują kontrolę nad całością życia. Do tekstu..
Godność i prawo do śmierci, Część I
Eric MacDonald (17-02-2011)
Jeśli mamy choćby zacząć myśleć rozsądnie o sprawach życia i godności, musimy odłożyć religię, bowiem religia uprzywilejowuje coś, co nigdy nie może respektować indywidualnej godności osoby ludzkiej. W encyklice Jana Pawła II możemy zobaczyć, jak się to robi, ponieważ bierze ona coś całkowicie bezosobowego i nazywa to godnością. Do tekstu..
Twarzą w twarz - według Emmanuela Levinasa
Janusz Litewka (11-01-2011)
Levinas podkreślając iż ja 'od zawsze' odpowiada na Innego, mówiąc czy czyniąc coś w ogóle (ignorowanie czy omijanie Innego, jest również rodzajem odpowiedzi) twierdzi, iż nieuniknione doświadczenie Innego jest uznaniem 'sobości', zatem 'Ja' nigdy nie jestem niczym więcej jak odpowiedzią na Innego. Czymkolwiek moje 'ja' mogłoby być, zawsze jest zobowiązaniem dla Innego, ale nie vice versa. Do tekstu..
Cnota bohaterstwa a moralność
Per Bauhn (02-11-2010)
Heroizm wydaje się być moralnie niejednoznaczną cechą życia ludzkiego. Z jednej strony imponują nam ludzie, którzy nie zważając na własne bezpieczeństwo wbiegają do płonącego domu, żeby uratować uwięzione tam dziecko. Z drugiej strony, czujemy litość wobec młodych ludzi, którzy maszerowali na front w pierwszej wojnie światowej, upojeni wyobrażeniami o heroizmie, podczas gdy my uważamy ich za ofiary samooszustwa lub oszukańczej propagandy politycznej. Do tekstu..
Egipski refusenik: Jestem proizraelski
Roee Nahmias (28-10-2010)
Maikel Nabil Sanad jest chyba najbardziej niezwykłym Egipcjaninem, o jakim ostatnio słyszeliście. Ma 25 lat, jest weterynarzem, absolwentem uniwersytetu w Asjut, a obecnie, już oficjalnie, poborowym z powodów moralnych odmawiającym służby wojskowej w armii egipskiej. Do tekstu..
Czy naprawdę potrzebujemy złych powodów, by być dobrymi?
Sam Harris (03-08-2010)
Kiedy tylko zagadnienie "moralnych wartości" pojawi się w naszych narodowych dyskusjach w ciągu nadchodzącego tygodnia, zapytaj siebie, o którym podejściu do moralności mówimy. Czy rozmawiamy o tym, jak najlepiej zmniejszyć ludzkie cierpienie? Czy rozmawiamy o kaprysach niewidzialnego Boga? Do tekstu..
Konfrontacja kultur - płaszczyzny konfliktu
Radosław S. Czarnecki (13-04-2010)
Zachód budujący swą pozycję, swoją kulturę z jednej strony na wartościach takich jak wolność jednostki we wszystkich możliwych aspektach jej bytu, demokracja, swobodna przedsiębiorczość, autonomiczność państwa i wyznań religijnych (wszelkich), solidarność międzypokoleniowa i międzyludzka, pluralizm myśli i idei, braterstwo, równość szans dla wszystkich obywateli, społeczeństwo obywatelskie etc., a z drugiej na przekonaniu o swojej wyjątkowości, światłości i cywilizacyjnej wyższości (popierając często w historii owe przekonania siłą militarną) musi więc en bloc odrzucić dotychczasowy kulturowy imperializm. Do tekstu..
Czy trwałe wyłączenie „myślącej maszyny” byłoby zbrodnią?
Paweł Bielawski (31-03-2010)
"Zwierzę stadne, takie jak człowiek, mogło dzięki empatii podwyższyć swój współczynnik przeżycia. (...) Najwidoczniej humanoidalny robot był samotnym drapieżnikiem. Rick lubił myśleć o nich właśnie w ten sposób. Dzięki temu jego praca stawała się dużo łatwiejsza do zniesienia. Usuwając - to znaczy zabijając - andka, nie naruszał (...) zasad życia." Słowa używane wydają się być niezwykle istotne. Pozbawienie życia androida, w oryginale, określa się jako "retirement" (w polskiej wersji "usuwanie"). Łowcy androidów, między sobą, określają humanoidalnego robota w sposób uwłaczający jako "skin job". Takie dehumanizowanie zdecydowanie ułatwia im "usuwanie". Robili to beznamiętnie, mechanicznie, bez empatii. I tu pojawia się paradoks. Według powyższej koncepcji, człowieka od maszyny wyróżniała empatia. A jednak Łowcy wydają się być jej pozbawieni. Do tekstu..

Przegląd archiwum streszczeń

 Kryteria wyszukiwania:
 z działu:  
 z miesiąca:  roku aktualnego 
 z roku:    
 dowolnych  najnowszych  

[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365