|
|
Przegląd wyników wyszukiwania
Doktryny polityczne i prawnePatriotyzm etniczny i ideowy Piotr Napierała (02-07-2013) | Patriotyzm od początku był czymś
z gruntu republikańskim. Montesquieu miłość ojczyzny zaliczał do cnót
obywatelskich, które w Republice pełnią tą samą rolę, jak honor i posłuszeństwo
w monarchii. Dlatego nic dziwnego, że patriotyzm pojawia się jako hasło
polityczne podczas rewolucji amerykańskiej, niderlandzkiej i francuskiej, i
jest skierowane przeciw książętom. Do tekstu.. | |
Książę Machiavellego – władca bezwzględny w działaniu Anna Macha - Aslanidou (11-04-2013) | Borgia, pomimo popełnionych przez niego zbrodni, budzi szacunek Machiavellego, był jego
zdaniem
bardzo dobrym politykiem, znawcą charakterów ludzkich, którą to umiejętność
wykorzystywał w swych rządach. W opinii większości
historyków, zarówno Borgia jak i Machiavelli, byli ludźmi zepsutymi
i pozbawionymi moralności. Nawet jeśli w istocie tak było, w przypadku Cezara
Borgii, to zdaniem filozofa florenckiego etyka i moralność w
rozumieniu chrześcijańskim niewiele mają wspólnego z prowadzeniem rządów. Do tekstu.. | |
Republika – Machiavellego system najlepszy w rządach państwowych Anna Macha - Aslanidou (20-03-2013) | Stan bycia nieszczęśliwym wprawia człowieka w stan euforii
- lubimy czuć się nieszczęśliwi, niespełnieni, podkreślać martyrologię
naszego istnienia. Taki destrukcyjny charakter naszej natury jest w stanie
zaprzepaścić wszelkie działania zmierzające do odnalezienia idealnego
systemu. Do tekstu.. | |
Demokracja z rabatem dla ignorancji Andrzej Koraszewski (25-03-2012) | Państwo wolnych obywateli uważane było za utopię od chwili
jego poczęcia, a skłonność do degenerowania się demokracji zauważono
natychmiast. Słowo demagogia jest równie stare jak słowo demokracja. Młodszy
o czterdzieści lat od Peryklesa Arystofanes, obserwował zwyrodnienia ateńskiej
demokracji po jego śmierci. Komediopisarz pokazuje w "Rycerzach" jak wódz
ateński kaptuje do polityki sprzedawcę kiełbas. Tłumaczy mu, że ma wszelkie
kwalifikacje na urząd państwowy, pochodzi z gminu, nie ma wykształcenia, ma
tupet i umie zachwalać swój towar. Kiedy sprzedawca przyznaje się, że umie
czytać, wódz markotnieje i mówi, że to osłabia jego szanse. Do tekstu.. | |
Liberalizm - istota ideologii Piotr Napierała (12-01-2012) | Zauważyłem, że w Polsce ludzie mają często problem z definiowaniem liberalizmu i z rozpoznaniem
liberalnej ideologii i programu. Liberalizm często miesza się z
innymi ideami i ideologiami, co powoduje trudność w rozpoznaniu, co w danym
programie politycznym czy społecznym jest liberalne, a co np. demokratyczne,
libertariańskie, nacjonalistyczne itd. Do tekstu.. | |
W kręgu myśli Rose Wilder Lane, Isabel Paterson i Ayn Rand Patrycja Walter (20-06-2011) | Wspólnym mianownikiem twórczości
Rose Wilder Lane, Isabel Paterson i Ayn Rand była obrona idei laissez faire,
indywidualizmu, państwa minimalnego oraz przeciwstawienie się szeroko
rozumianym doktrynom kolektywistycznym. Pisarki krytykowały państwa komunistyczne, nazistowskie, jak i to, w którym
przyszło im żyć, mianowicie Stany Zjednoczone wedle projektu prezydenta
Franklina D. Roosevelta. Do tekstu.. | |
Krótko o liberalnej doktrynie i partii rządzącej Mirosław Woroniecki (24-05-2011) | Nieprzypadkowo zarówno faszyzm włoski jak i narodowi socjaliści Hitlera nawiązywali do
nauki Hegla w walce z liberalną koncepcją państwa. Celem liberalizmu jest
rozwój jednostki, zapewnienie jej
przede wszystkim możliwości nieograniczonego bogacenia się; państwo w ujęciu
tej doktryny nie ma własnych, odrębnych
celów - ma ono służyć jednostce i zabezpieczać możliwość
samorealizacji. Do tekstu.. | |
Prawica i lewica Oświecenia Piotr Napierała (11-05-2011) | W Polsce wśród
autorów prawicowych występuje tendencja do wrzucania do oświeceniowego worka
wszystkiego co im się nie podoba i uznawania tego en gros za lewicowe. Oświecenie
jest, w ich opinii, przodkiem marksizmu. Tak też czasem uważają marksiści,
zapewne dlatego, że dla Marksa, znalezienie się w jednym panteonie z Voltaire'm
czy Diderotem to zaszczyt. Do tekstu.. | |
Wokół filozofii politycznej Johna Stuarta Milla Patrycja Walter (04-04-2011) | Działając jako
parlamentarzysta w Izbie Gmin bronił praw kobiet, robotników, mieszkańców
kolonii. Występował jako orędownik prawa do wolności zgromadzeń i wolności
słowa.
Isaiah Berlin w esejach o wolności
pisze, iż za swoją powinność uznawał Mill obronę najważniejszych wartości
jednostki, tj. wolności, pluralizmu i sprawiedliwości.
Przez całe życie próbował połączyć dwa przeciwstawne żywioły:
racjonalizm - wpojony przez ojca oraz romantyzm - odkryty w poezji. Do tekstu.. | |
W poszukiwaniu ustroju idealnego Monika Sadlok (02-04-2011) | Początek XXI
wieku wydawał się, jak określił to Eric Hobsbawm, "dążeniem do zmiany
porządku światowego drogą tak zwanego szerzenia demokracji" . Jak pokazują
jednak doświadczenia niedalekiej przeszłości, nie można z powodzeniem
stosować tego ustroju w każdym miejscu globu. Jest to wysoce niebezpieczne złudzenie.
Fakt, iż stacje benzynowe, ipody, gry komputerowe zdołały osiągnąć ten
stan doskonałej standaryzacji, nie oznacza, że można ją w analogiczny sposób
z świata techniki przenieść w świat polityki. Do tekstu.. | |
Konserwatyzm antyidealistyczny Piotr Napierała (31-03-2011) | W krajach anglosaskich konserwatyzm uważany jest za
ideologię trzeźwego spojrzenia na rzeczywistość, nie zaś za zbiór
idealistycznych marzeń, w jakie popadają czasem konserwatyści kontynentalni.
Zwłaszcza brytyjscy konserwatyści wykazują szczególnie dużą dozę
akceptacji wobec ludzkich słabości, połączoną z podejrzliwością wobec
"wielkich słów"' takich jak "patriotyzm" lub
"odwaga", jeśli nie wiedzą jakie konkretne pomysły stoją za nimi. Do tekstu.. | |
Deformacje demokracji w myśli Friedricha Augusta von Hayeka Patrycja Walter (29-12-2010) | Przewaga demokracji nad innymi ustrojami bierze się z
silnych niezależnych instytucji państwowych kształtowanych od czasów Johna
Locke'a i Charlesa de Montesquieu. Jednocześnie mechanizmy
demokratyczne charakteryzuje dynamika, która z jednej strony sprzyja rozwojowi
instytucji demokratycznych, z drugiej może prowadzić do nadużyć i zachwiania
proporcji pomiędzy poszczególnymi władzami, słowem: do deformacji demokracji.
Niebezpieczeństwa czyhające na demokrację tkwią zatem w niej samej. Do tekstu.. | |
Ideały społeczne księcia Piotra Kropotkina. Anarchokomunizm. Tomasz Radochoński (11-05-2010) | Książę
Kropotkin dostrzegał trudności, jakie napotka przeniesienie jego koncepcji do
praktyki życia społecznego; wiedział, że próba połączenia zasady absolutnej
wolności jednostki oraz komunizmu ekonomicznego jest zadaniem bardzo ambitnym, i
trudnym. Dostrzegał, iż w praktyce postulat ludzkiej solidarności w dążeniu do
zagwarantowania wszystkim możliwego dobrobytu może kolidować z rozszerzaniem
granic wolności indywidualnej. Sam sobie stawiał (zważywszy na skomplikowanie i
właściwie nierozwiązywalność problemu raz na zawsze) retoryczne jak sądzę,
pytania: jak zorganizować kolektywnie pracę, nie krepując przy tym
czyjejkolwiek inicjatywy. Do tekstu.. | |
Przegląd archiwum streszczeń
|
|