Nieudane autodafe Lucja Ferus (01-12-2013) |
Dlaczego myślicielom spalonym niegdyś na stosach - takim jak Arnaldo z Brescii, Giordano Bruno, Cesare Vanini, czy prześladowanym i więzionym, jak Campanella i Galileusz - stawia się teraz pomniki?. Skoro Kościół rzymski wg Dictatus papae z 1075 r. pkt. 22: "..nigdy nie pobłądzi i po wszystkie czasy, wedle świadectwa Pisma św., w żaden błąd nie popadnie". Zatem dlaczego? Czy nie dlatego, że to oni mieli rację mimo wszystko, a nie ów "nieomylny" Kościół kierowany jakoby Duchem Świętym i mający za podstawę rzekomą "prawdę objawioną"? Do tekstu.. |
|
Ślepi przewodnicy Lucjan Ferus (24-11-2013) |
Tytuł tekstu nawiązuje do słów Jezusa: "Przewodnicy ślepi, którzy przecedzacie komara, a połykacie wielbłąda!" (Mt 23,24), jednakże sam tekst został zainspirowany pewnym pytaniem, które znalazło się w komentarzach zamieszczonych do jednego z moich artykułów dotyczących ateizmu. Brzmiało ono bodajże tak: "Po co ateista zajmuje się religią, skoro to dla niego bajki?". Nie tyle będzie to dosłowna odpowiedź, co garść refleksji, która przy tej okazji przyszła mi na myśl. Do tekstu.. |
|
"Nie można dowieść nieistnienia" Jerry Coyne (22-10-2013) |
Kiedy
dyskusja toczy się o sprawach religijnych, rozmowa często urywa się wraz z
twierdzeniem wierzącego: "Nie możesz dowieść nieistnienia". Oczywiście,
rozumie przez to, co następuje: "Niezależnie od tego, jakie przytoczysz
argumenty przeciwko Bogu, nie będziesz w stanie mnie przekonać - ani zresztą
nikogo - że On nie istnieje. Jest tak ponieważ nie można dowieść
nieistnienia czegokolwiek". Do tekstu.. |
|
Racjonalny ateizm Lucjan Ferus (22-09-2013) |
Jeżeli pole dysput
religijnych ograniczymy do rzeczywistości
religijnej, której "najlepsze" świadectwo (w tym sensie, że
obiektywne, a nie wysokiej jakości moralnej) wystawia sama historia
religii, to prowadzona dyskusja będzie dotyczyła faktów historycznych, których wymowa jest tak druzgocząco
jednoznaczna, iż nie sposób ich zanegować ani czymkolwiek usprawiedliwić. Do tekstu.. |
|
W co wierzą ateiści Marcin Punpur (13-09-2013) |
Wracając
samochodem, przypadkowo natknąłem się na audycję w Programie 3 Polskiego
Radia, pod nieco sensacyjnym tytułem: w co wierzą ateiści? Jak można się
domyślić jej przedmiotem była kwestia niewiary oraz sytuacji niewierzącego w
świecie bez boga. Oprócz głosów samych ateistów, co ciągle jest rzadkością,
wystąpił również naczelny agnostyk Polskiej Akademii Nauk, prof. Zbigniew Mikołejko. Do tekstu.. |
|
Karykatura ateizmu Richard Dawkins (05-09-2013) |
Oczywiście
nigdy nie próbowałem "odmówić komukolwiek wierzącemu
jakiegokolwiek dostępu do przestrzeni publicznej". Wolność słowa jest
cenna i oczywiście bronię prawa każdego do występowania w przestrzeni
publicznej.
Jestem natomiast przeciwny dawaniu ludziom religijnym uprzywilejowanego dostępu do przestrzeni publicznej tylko dlatego,
że są religijni. Do tekstu.. |
|
Nowa forma ateizmu Lucjan Ferus (21-08-2013) |
Przestańmy używać słowa "wiedza",
a zastąpmy je słowem "wiara", natomiast
słowo "wiem" zastąpmy słowem "wierzę"
i dzięki temu prostemu zabiegowi wyjdzie nam przepiękny "system wierzeń",
który zapewne usatysfakcjonuje każdego wierzącego, uważającego ateistów za
w nic nie wierzących nihilistów. Do tekstu.. |
|
O krytykowaniu islamu i innych religii Eric MacDonald (13-08-2013) |
W
ostrym artykule w "Independent" Owen Jones oskarża Richarda Dawkinsa o
strojenie bigoterii w piórka niewiary i mówi nam, że pora, by niewierzący
przestali uważać Dawkinsa za swojego reprezentanta. No cóż, na początek:
choć cenię wiele z tego, czego dokonał Dawkins, nie uważam go za mojego
reprezentanta ani za reprezentanta
ateizmu jako takiego. Choć Jones może zdziwić się na tę informację, nie
istnieje nic takiego, jak papież ateistyczny i kiedy Dawkins coś mówi, nikt
rozsądny nie może zakładać, że mówi w imieniu wszystkich niewierzących. Do tekstu.. |
|
O Bogach możliwych, niemożliwych i zbędnych Ziemowit Ciuraj (30-06-2013) |
Chciałbym
przedstawić w tym kontekście problem niedostrzegany przez
wierzących i chyba zaskakujący również dla wielu sceptyków, agnostyków i
niewierzących, a mianowicie problem wielości możliwych jedynych Bogów
(pisanych wielką literą) i trudności rozeznania się w tym poniekąd kłopotliwym
bogactwie Wszechmocnych Stwórców. Do tekstu.. |
|
Wykład, którego nie było Andrzej Koraszewski (04-06-2013) |
Nowy Ateizm
kojarzony jest przede wszystkim z postacią Richarda Dawkinsa, który od kilku
dziesięcioleci jest rewelacyjnym
propagatorem teorii ewolucji, bardzo, ale to bardzo nielubianym przez wielu
publicystów chrześcijańskich, ale również przez wielu ludzi przyznających
się do ateizmu, ale niechętnie patrzących na wyraźną prezentację konfliktu
między nauką i religią. Do tekstu.. |
|
W poszukiwaniu filozofów ateistów starożytnej Grecji Michał Wagner (21-03-2013) |
Ateizm
nie jest poglądem powstałym w kontrze do chrześcijaństwa, czy jakiejkolwiek
inne nowożytnej religii, jak mogliśmy się przekonać problem istnienia bóstw
był obecny w życiu umysłowym ludzi na długo przed narodzinami Jezusa
Chrystusa (Bion żył np. w III w. p.n.e.), a tacy myśliciele jak Diagoras czy
Teodor już wtedy gotowi byli zakwestionować prawdziwość wyznawanego dogmatu. Do tekstu.. |
|
Bogowie pożerają nasze człowieczeństwo Eric MacDonald (30-01-2013) |
Rzadko kiedy moralność jest najlepiej
rozumiana wtedy, kiedy jest w zastygłej i fundamentalistycznej formie. Papież
zbywa tych, którzy kwestionują nieustępliwe prawa moralne kościoła
rzymsko-katolickiego, jako relatywistów, nie zauważając, że boisko nie jest
podzielane tak, jak mu się wydaje, na rzeczy absolutne i relatywistyczne, ale
na zasady i ich możliwość zastosowania do pełnych niuansów i złożoności
sytuacji,
w których absoluty nie mają żadnej roli do odegrania. Do tekstu.. |
|
Jeszcze o ateistycznej kampanii billboardowej Dorota Wójcik (08-01-2013) |
Kampanię rozpoczęliśmy 1 października 2012 i zakończymy w styczniu 2013.
Dotychczas billboardy pojawiły się na okres jednego miesiąca w
Lublinie, Częstochowie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Świebodzinie,
Zielonej Górze, Łodzi, Gdańsku, Toruniu, Elblągu, Szczecinie,
Ostrołęce, Płocku, Warszawie, Katowicach, Dąbrowie Górniczej,
Rzeszowie i Tarnowie. W styczniu zobaczycie je w Starogardzie Gdańskim,
Bielsku-Białej (od 16.01), Bydgoszczy, Opolu, Białymstoku, Kielcach,
Olsztynie oraz w Świdniku (k. Lublina). Do tekstu.. |
|
Rocznica śmierci Hitchensa Kamil Kłosiński (17-12-2012) |
Wydaje mi się, że wystarczy
odrobina uczciwości intelektualnej, krytycyzmu
i zdrowego rozsądku, by poprzez terapię złożoną z filmików o Hitchensie na
Youtube wyrwać się z niewoli wiary w jakąkolwiek mitologię. Do tekstu.. |
|
Warto być wojowniczym: kreacjonista zostaje biologiem Jerry Coyne (29-11-2012) |
Jestem 25-letnim facetem z głębokiej prowincji z Appalachów o bardzo mizernym wykształceniu. Zostałem wychowany jako południowy baptysta, dawałem czas i pieniądze na Discovery Institute i uczestniczyłem w anty-ewolucyjnych debatach i seminariach. Byłem jednym z Prawdziwych Wiernych i potrafiłem mówić komuś prosto w twarz, że pójdzie do piekła, jeśli natychmiast nie uklęknie i nie przyjmie Pana Jezusa do serca. Do tekstu.. |
|
Uczucia religijne a uczucia ogólnoludzkie Piotr Napierała (15-11-2012) |
Mam
wrażenie, że uczucia powiedzmy ogólnoludzkie są gorące i odnoszą się głównie
do nienawiści i miłości, jak i do sympatii i antypatii, a religijne, czyli
partykularne, sekciarskie - zimne i zasadzają się na antynomiach:
pogarda-podziw, pokora-arogancja, strach-pewność siebie, dlatego tak łatwo je
urazić i tak łatwo w ich obronie zapomnieć o tych ogólnoludzkich. Te ogólnoludzkie
dają się też przełożyć na dobro społeczne, podczas gdy te religijne są
jedynie destrukcyjne. Do tekstu.. |
|
Wprowadzenie do ateizmu mathew (01-11-2012) |
Zamiarem tego artykułu jest przedstawienie Czytelnikom ogólnego wprowadzenia do ateizmu. Chociaż w przedstawianiu poruszonych zagadnień starałem się być na ile to możliwe obiektywny, Czytelnik powinien zawsze pamiętać, że ta publikacja prezentuje tylko jeden punkt widzenia. (Tekst po raz pierwszy opublikowany był w 1997 roku). Do tekstu.. |
|
Nowy ateizm przeraża chrześcijanina, bo jest zbyt optymistyczny Jerry Coyne (31-10-2012) |
Nauka nie jest filozofią; jest metodologią
odkrywania tego, co jest prawdą o wszechświecie. I z pewnością przyznajemy,
że istnieją pytania o moralność i sens, na które nauka nie może
odpowiedzieć. Który naukowiec uważa, że mamy uprawnienia do
rozstrzygania, co jest słuszne i jak ludzie mają zachowywać się w życiu?
Twierdzimy tylko, że nie ma obiektywnych odpowiedzi na te pytania, a tylko
osobiste, i że nie można ich znaleźć ani nie powinno się opierać ich o
nieistniejący byt. Do tekstu.. |
|
List do Rodziców Robert Gburek (28-10-2012) |
Jednym z powodów dla których
ludzie nie decydują się na odstąpienie od Kościoła i towarzyszących mu
obrzędów takich jak śluby, komunie, bierzmowania i kościelne pochówki jest
niechęć czynienia przykrości najbliższym - rodzicom. Przecież ich kochamy. Wielu z nas w
takich przypadkach decyduje się na konformizm. Mimo, że do kościoła nikt z
nas od dawna już nie chodzi udajemy, że wszystko jest po staremu. Do tekstu.. |
|
Wywiad z jednym z najhojniejszych fundatorów ateistycznej kampanii billboardowej Jacek Tabisz (26-10-2012) |
Bilbordowa akcja promocji ateizmu w Polsce stała się możliwa dzięki hojności
ofiarodawców. Waldemar Zboralski okazał się rekordzistą, w wywiadzie wyjaśnia
dlaczego daje pieniądze sam i dlaczego namawia do tego innych. Do tekstu.. |
|
Religia kontra ateizm w Nigerii Leo Igwe (19-09-2012) |
W
Nigerii ateizm jest tabu. Otwarte oświadczenie, że bóg nie istnieje, jest
traktowane jako obrzydliwe. Dla człowieka nie jest rzeczą bezpieczną i
normalną przyznanie, że jest się ateistą. Wśród reakcji są sardoniczne
niedowierzanie, szok, gniew i nienawiść. Ateizm pociąga za sobą olbrzymie
koszty - konsekwencje społeczne i polityczne - na które wielu ludzi nie
stać. Do tekstu.. |
|
Atran i Wilson przeciw nam wszystkim Jerry Coyne (30-08-2012) |
Uważam
religię za formę myślenia opartego na urojeniu, które nie może być całościowo
dobre, z prostej przyczyny, że jest 1) fałszywe 2) stwarzające podziały. Ale
owszem, niektóre efekty wiary są pozytywne, a niektóre religie łagodniejsze
niż inne. Nawet homeopatia daje efekt placebo, a czytanie
horoskopu może poprawić nastrój. Jednak, jak większość
Nowych Ateistów, myślę, że z zasady powinniśmy akceptować raczej prawdę
niż kłamstwo. Albowiem prawda daje nam możliwość najbardziej
racjonalnego oceniania sytuacji, nawet jeśli jest czasem przygnębiająca. Do tekstu.. |
|
Kto boi się nowego ateizmu? Leo Igwe (15-08-2012) |
Wielu ludzi obwinia nowych ateistów za to, co robią teiści. Który wśród nowych ateistów - Richard Dawkins, Daniel Dennett, Sam
Harris czy może nieżyjący Christopher Hitchens propagował i popierał handel ludźmi,
zubażanie zasobów ziemi, nierówność itd.? Kto w rzeczywistości zajmuje się
niszczeniem czegokolwiek na tym świecie, żeby odziedziczyć coś na tamtym? Czy są
to teiści, czy ateiści? Do tekstu.. |
|
Czas powiedzieć tej całej religijnej zgrai, żeby się wypchała! Eric MacDonald (11-06-2012) |
Wybryki ludzi religijnych na całym świecie
nigdy nie przestaną mnie zadziwiać ani zniechęcać. Nie ma dnia bez skandalu
popełnionego gdzieś na
świecie przez jakąś religię albo grupę religijnych ludzi. To właśnie irytuje mnie za każdym razem, kiedy ktoś narzeka na
nowy ateizm, tak jakby nowy ateizm był formą ekstremizmu. Jak przeciwstawić się
temu rodzajowi idiotyzmu reprezentowanemu przez religie bez wściekania się?
Tymczasem nowy ateizm ogranicza się do podawania argumentów oraz wytykania szaleństw
i niespójności religii. Do tekstu.. |
|
Znów o teologicznej krytyce ateizmu: nie rozpaczamy wystarczająco Jerry Coyne (08-05-2012) |
Krytyka polega na tym, że Nowi Ateiści
nie pociągają swoich przekonań do logicznego końca - rozpaczy i nihilizmu,
które rzekomo wyłaniają się, kiedy zdajemy sobie sprawę z tego, że nie ma
Boga, nie ma życia po śmierci ani też żadnego nadnaturalnego fundamentu
moralności. Kiedy widzimy to, tracimy wszelką nadzieję - albo powinniśmy
stracić wszelką nadzieję. Do tekstu.. |
|
Racjonalna wiara Lucjan Ferus (27-03-2012) |
Przez wiele wieków starała się
wiara jak mogła, "wyzwalać"
ten nieszczęsny rozum od błędów w jakże różny sposób: a to na płonącym
stosie (czasem w zastępstwie autora płonęły jedynie manuskrypty), a to przez
wymyślne tortury, a to przez klątwy i ekskomuniki, a to przez psychiczny
terror i nietolerancję dla inaczej myślących itp. Do tekstu.. |
|
Zachowajmy wojowniczość Nowego Ateizmu Eric MacDonald (05-02-2012) |
Nie pora teraz na pełne respektu ukłony wobec jakichkolwiek
rzekomych bogów, dowolnego kształtu, rozmiaru, mocy lub skłonności. Bowiem
życie, niezależnie od tego, jak radosne i cudowne mogą być niektóre jego części,
razem wzięte jest pełne cierpienia, nędzne, zwierzęce i krótkie. Oczywiście,
wykorzystajmy najlepiej jak potrafimy to, co życie może nam dać, ale nie
udawajmy, że nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło. To byłby najokrutniejszy ze wszystkich żartów. Do tekstu.. |
|
Choroba uczyniła Hitchensa symbolem uczciwości i godności ateizmu Richard Dawkins (17-12-2011) |
W sposobie, w jaki patrzył prosto w oczy
swojej chorobie, ucieleśniał jedną część oskarżenia przeciwko religii.
Niechaj religijni miauczą i jęczą u stóp wyimaginowanego bóstwa
ze strachu przed śmiercią; niechaj oni spędzają życie na zaprzeczaniu jej
realności. Hitch patrzył jej prosto w oczy: nie zaprzeczał, nie poddawał
się, ale stał przed nią zdecydowanie i uczciwie, i z odwagą, która
inspiruje nas wszystkich. Do tekstu.. |
|
Autobiografia świeckiego humanisty V.N.K. Kumar (15-12-2011) |
Życie nie ma sensu w tym
znaczeniu,
że pewnego dnia przestanę istnieć. Słońce
się w końcu wypali i zniknie całe życie na Ziemi. Ale kto myśli tak daleko
w przyszłość? Nie-teiści mają ten sam rodzaj sensu w życiu jak ludzie religijni. My,
z jakiegoś powodu, nie mamy potrzeby większego sensu niż ten, który jest
oczywisty. Nie widzę żadnego dowodu na powód lub cel istnienia. Wiem tylko,
że w odróżnieniu od boga istnieję i muszę wyciągnąć z tego najwięcej,
jak potrafię. Do tekstu.. |
|
Ateizm ma problem z seksizmem PZ Myers (29-09-2011) |
To nie wewnętrzna wrogość
do kobiet, ale niedowidzenie. Dobrą nowiną jest to, że jest to
problem, który łatwo naprawić: nie brak nam utalentowanych kobiet w ateizmie,
większość ateistów, z którymi rozmawiałem, przy nieznacznej namowie z
ochotą przyznaje istnienie ateistek, a każdy organizator konferencji jest
otwarty na ideę większego udziału kobiet. Do tekstu.. |
|
Zarzuty wobec nowego ateizmu oparte na bałamutnych podstawach literackich Jerry Coyne (10-09-2011) |
Tradycyjnym
lamentem Wooda jest to, że Nowi Ateiści dostarczają tylko karykaturalnego opisu wiary,
widząc ją jako postać albo chrześcijańskiego, albo islamskiego
fundamentalizmu, i ignorując niuanse innych wiar. ("Niuanse" to kolejne słowo,
na widok którego należy uciekać, bo oznacza zbliżających się wierzących w
wiarę lub apologetów). Do tekstu.. |
|
Banda ateistów wyjaśnia dlaczego obywają się bez wiary Jerry Coyne (02-08-2011) |
Andrew Zak Williams opublikował artykuł o ateistach i powodach ich bezbożności.
Tekst zawiera krótkie wyjaśnienia,
napisane przez znanych ateistów, zatytułowane: Faith no more. Są tam wszyscy tradycyjnie podejrzani: Richard
Dawkins, A. C. Grayling (którego wypowiedź jest wzorem zwięzłości), P. Z.
Myers, Sam Harris, Philip Pullman, Stephen Hawking, Steven Weinberg, Ben
Goldacre, Dan Dennett, Maryam Namazie i ja. Do tekstu.. |
|
Czemu nie wierzę w Boga? Wojciech Szczęsny (08-07-2011) |
W Polsce lepiej
przyznać się do przebytej choroby wenerycznej niż do ateizmu. Jest regułą,
że ateiści zrównywani są z komunistami, a jeśli już nawet trudno zarzucić
danemu ateiście związki z filozofią Marksa, w dyskusji jest on poniżany jako
przeciwnik wartości, na których opiera się świat, a już na pewno Europa.
Ileż to razy patrzono na mnie z pobłażliwością, twierdząc,
że i tak nawrócę się najpóźniej w godzinę śmierci. Odpowiem krótko:
"Niedoczekanie wasze". Do tekstu.. |
|
Złe argumenty demaskatora mitów o ateistach PZ Myers (24-06-2011) |
Tam,
gdzie ludzie odrzucają dogmat i siły nadnaturalne, tam są racjonalni, a w
tych częściach swojego życia, w których kłaniają się bogom, przekonaniom
lub ideologii, są zwyczajnie szaleni w nieformalnym znaczeniu tego słowa. Możesz
być tolerancyjnym, liberalnym chrześcijaninem o dobrym sercu, który odrzuca
fundamentalizm, ale nie daje to twoim co durniejszym przekonaniom ochrony przed
krytyką. Do tekstu.. |
|
Pytania i odpowiedzi o Dobrej Książce. Świeckiej Biblii Anthony C Grayling (25-04-2011) |
Niemal wszystkie słowa w Dobrej
Książce pochodzą od wielkich umysłów z przeszłości, od ludzi, którzy
wiele przeżyli i mieli głębokie przemyślenia, i w niemal wszystkich
wypadkach byli ludźmi o wielkim intelekcie - kiedy więc ludzie atakują Dobrą Książkę, atakują Arystotelesa, Pliniusza, Cycerona,
Konfucjusza, Mo Di... Aż do Spinozy, Hume'a, Chesterfielda, Milla i Patera. Do tekstu.. |
|
Drodzy koledzy niewierzący Christopher Hitchens (23-04-2011) |
Naszą bronią jest umysł ironiczny przeciwko dosłownemu; umysł otwarty przeciwko
łatwowiernemu; odważne poszukiwanie prawdy przeciwko zastrachanym i służalczym
siłom, które ustanowiłyby ograniczenia dla badań (i które głupio twierdzą,
że już mamy wszelką potrzebną nam prawdę). Być może ponad wszystko
zatwierdzamy życie przeciwko kultom śmierci i ludzkich ofiar, i obawiamy się
nie nieuniknionej śmierci, ale raczej takiego życia ludzkiego, które jest ścieśnione
i wypaczone przez żałosną potrzebę oferowania bezmyślnych pochlebstw lub
mroczną wiarę, że prawa natury reagują na zawodzenia i zaklęcia. Do tekstu.. |
|
Nowy ateizm, jaki nowy ateizm? Andrzej Koraszewski (17-04-2011) |
Zapytała mnie pewna dama, czy jestem
nowym ateistą? Nie będę nikogo oszukiwał, wiem, że na nowego to ja już nie wyglądam.
Odpowiedziałem, że jestem starym ateistą. Okazało się jednak, że sprawa była
natury zasadniczej. Czytelniczka chciała mnie włożyć do odpowiedniej
szufladki, a że jak się okazało jest osobą pedantyczną, chciała również
szufladkę opisać. Do tekstu.. |
|
Jean Meslier – prekursor oświecenia Daniel Krzewiński (09-04-2011) |
Po śmierci Mesliera znaleziono w jego papierach trzy obszerne manuskrypty, adresowane do parafian, zatytułowane ,,Memories des pensees et des sentiments de J. Meslier". W krótkim czasie zaczęły krążyć wśród społeczeństwa odpisy tych manuskryptów, sprzedawane po wysokich cenach. Na okładce rękopisu znajdował się napis: ,,Na własne oczy widziałem i poznałem błędy, nadużycia, próżność, szaleństwa i złe postępki ludzi; oburzyły mnie i znienawidziłem je, nie śmiałem wyznać tego za życia, lecz wyznam to przynajmniej umierając i po mojej śmierci". Do tekstu.. |
|
Katastrofa boga Eric MacDonald (21-03-2011) |
Bogowie są katastrofami ludzi. Tworzymy ich i pozwalamy sobie na wiarę, że
każdy z nas ma w jakiś sposób wieczne znaczenie, a robiąc to pozbawiamy człowieczeństwo
jego prawdziwego znaczenia. Odpowiedź, jak zawsze, leży gdzie indziej. Wśród
wielu innych rzeczy tym, co robi nauka, jest zakotwiczenie wiedzy w człowieku. Dzieje się to także z innymi aspektami ludzkiego życia
i kultury i jest to dla niektórych niesłychanie dezorientujące. Do tekstu.. |
|
Konstytucyjni ateiści Andrzej Koraszewski (11-03-2011) |
Nasza tradycja wywodzi się od zmarłego z górą pół tysiąclecia temu Jana Ostroroga, który mówił: "Tylko postrzyżonym czubkiem różni się duchowny od świeckiego [...] Wrzeszczy, ba ryczy na kazalnicy, bo nikt mu się nie sprzeciwi. Uczeni mężowie, panowie zamożni, nawet niższego stanu ludzie, nie lada jak oświeceni, z boleścią serca przysłuchują się bredniom tych, co naukę wiary udzielać mają...(Uwagi o naprawie Rzeczpospolitej) Do tekstu.. |
|
Podstępnie zagmatwany unik Alistera McGratha PZ Myers (02-03-2011) |
McGrath powraca próbując za wszelką cenę obalić
ateizm. Tym razem próbuje zadać kłam twierdzeniu, że wiara jest ślepa. Otóż
według niego nie jest! Zaczyna od mieszania pojęć wiary, przekonania, moralności
oraz nauki tak długo, aż otrzymuje piękny gulasz niespójności, aby w końcu
posłużyć się kilkoma luźnymi kawałkami z tej skądinąd zapętlonej
gmatwaniny i nazywa to potwierdzeniem swych przesądów. Do tekstu.. |
|
Kordecki na wały, czyli o wstrętnych, agresywnych, otwartych ateistach Andrzej Koraszewski (27-02-2011) |
Zarówno po jednej
(ateistycznej), jak i po drugiej (chrześcijańsko-demokratycznej) stronie głosów
porządkujących debatę o poszanowaniu Konstytucji i skuteczniejszym niż dotąd
rozdziale Kościoła i państwa jest zdecydowanie zbyt mało. Czy z tych
rozrzuconych głosów mogłaby powstać ciekawa antologia prezentująca polską
debatę wokół jednego z centralnych konstytucyjnych problemów?
Nie
jestem pewien. Nikt nie próbował. Do tekstu.. |
|
Naturalny podział wśród ateistów Norbert Paprocki (21-02-2011) |
Jest nas o
wiele mniej, niż irracjonalistów - i choć nie stanowimy monolitu, wyraźnie
widoczny jest zarys "naszej" hierarchii wartości. Jak natomiast inaczej
wypracować konsensus, niż poprzez udzielanie się przy każdej możliwej okazji,
również w sferze wirtualnej? Ateista, który jednocześnie jest humanistą i
racjonalistą, w samym rdzeniu religii widzi potencjalne zagrożenie- nie dlatego, że
czai się tutaj wyimaginowana siła nieczysta, ale irracjonalne przesłanie, które
może mieć siłę programowania umysłów. Do tekstu.. |
|
A wtedy pojawił się Darwin Eric MacDonald (12-02-2011) |
A wtedy pojawił się Darwin... I Darwin zmienił wszystko. Nie jest prawdą, jak
sugeruje Mohler, że przed Darwinem nie było spójnego stanowiska ateistycznego.
Prawdą jest, że David Hume nie potrafił znaleźć odpowiedzi w kwestii pozornego
projektu w świecie ożywionym. Był jednak gotów powiedzieć - z pełnymi przejawami
rozumowania - że projekt wydaje się bardzo wadliwy. Do tekstu.. |
|
Ophelia Benson - ateistka Shannon Rupp (11-02-2011) |
Ophelia Benson podkreśla, że jest rzeczą ważną, aby zwolennicy laickiego społeczeństwa byli częścią publicznego dialogu, zarówno aby powstrzymywać najgorsze ekscesy religii oraz, żeby inni ateiści wiedzieli, że nie są samotni. Mówi, że zarówno ona, jak i inni racjonaliści często otrzymują listy od ludzi niszczonych przez dewotów, próbujących zmusić ich do milczenia. Do tekstu.. |
|
Prawda ważniejsza niż słodkie kłamstwo PZ Myers (07-02-2011) |
"Rzecznicy ateizmu muszą być bardziej wyczuleni i posiadać globalne zrozumienie
religii". Nie, nie musimy. Pokażcie nam najpierw, że twierdzenia religijne są
prawdziwe, a następnie możemy pogadać o szczegółach,
o ich zastosowaniu i konsekwencjach. Mówienie nam, że ludzie czują
się z religią lepiej, nie znajduje się nawet w pobliżu naszych podstawowych obiekcji. Do tekstu.. |
|
Jeżeli Boga nie ma, to czy wszystko jest dozwolone? Eric MacDonald (23-01-2011) |
Potrafimy sami wyznaczać granice znacznie lepiej niż moralność religijna, niemal za każdym
razem, a to z prostej przyczyny: bez Boga rzeczywiście musimy myśleć, co
będzie najlepsze. Nie możemy po prostu uwierzyć komuś na słowo. Nie możemy tylko
zaakceptować zaleceń władzy religijnej, bowiem ostatecznie są one tylko ludzkimi
słowami. Nikt nie potrafi pokazać nam, że są to naprawdę słowa boskie. Nakazy
religijne zawsze i wszędzie są tylko ludzkie. Do tekstu.. |
|
Agnostyk czy ateista? Andrzej Koraszewski (08-12-2010) |
Kim pan jest - zapytała mnie młoda
dama - agnostykiem czy ateistą? Odpowiedziałem bez wahania, że ateistą, a
potem, pisząc uzasadnienie tego wyroku musiałem się jednak zastanowić. Dlaczego
jestem bardziej ateistą niż agnostykiem? Pierwszy argument jest natury
społecznej. Osławione "nie wiem" agnostyka wydaje się być ucieczką przed
dyskusją. "Nie wiem, dajcie mi spokój." Agnostycyzm bywa azylem człowieka
zmęczonego, ale również schronieniem oportunisty. Do tekstu.. |
|
Wiara jest opcjonalna Miranda Celeste Hale (08-12-2010) |
Ponieważ przez tak długą część mojego życia nie rozumiałam, że wiara jest
opcjonalna, uświadamiam to teraz każdemu z pasją. Wiara religijna nie jest cechą
dziedziczną. Nie musisz wierzyć w to, w co wierzą twoi rodzice, ani w to, czego
uczono cię w szkole. Tradycja i autorytet nie są do podtrzymywania bezkrytycznie
traktowanych wierzeń. Do tekstu.. |
|
Czy religia dobrze służy światu Andrzej Koraszewski (28-11-2010) |
Jak donosi prasa BBC World News
oraz News Channel zamierzają nadać pierwszego stycznia debatę miedzy
Christopherem Hitchensem a Tony Blairem. Sama debata odbyła się 26 listopada (w
ubiegły piątek), a na salę w Toronto udało się wejść 2600 osobom. Jak głosi
wieść gminna, koniki sprzedawały bilety po 500 kanadyjskich dolarów. Do tekstu.. |
|