Oglądanie Incepcji Marcin Łętowski (06-09-2013) |
Chciałbym przedstawić garść swych refleksji na temat filmu Incepcja
z 2010r. w reżyserii Christophera Nolana. Punktem wyjścia będzie dla mnie końcowe
ujęcie tej produkcji. Nie będzie mnie tu interesować interpretacja, szukanie
znaczeń wykreowanego przez Nolana świata, ale skupię się bardziej na jego
odbiorze przez widzów. Nie zajmę się filmem jako takim, jego treścią i formą,
ale jego doświadczeniem. Do tekstu.. |
|
Czy uwierzysz w Boga po obejrzeniu "Życia Pi"? Julian Jeliński (08-03-2013) |
Wszystkim, którzy zechcą
dowodzić, iż spłyciłem sens
filmu i symboliczny wymiar każdego obrazu natury polecam obejrzeć całą
kolekcję filmów Davida Attenborough. Tam odnajdziecie prawdziwe piękno natury
bez efektów specjalnych i cyfrowo stworzonych zwierząt oraz zbędnego gadania
o tym, jak ktoś obserwuje nas i reaguje w odpowiednich momentach. Do tekstu.. |
|
Co wyróżnia potwora Marcin Łętowski (06-03-2013) |
Czasem widz zdaje się jakby zapomnieć, że ogląda wymyśloną przez kogoś
fikcję, ale przecież wrażenie rzeczywistości generowane przez kino nigdy nie
jest aż tak silne by można się było bez reszty zatopić w oglądanej opowieści.
Musimy też pamiętać, że coś, co budziło przerażenie powiedzmy w latach pięćdziesiątych
ubiegłego stulecia, dziś może co najwyżej budzić uśmiech. Metody straszenia
zmieniały się. Do tekstu.. |
|
Mała, wielka miłość Marcin Punpur (27-11-2012) |
Haneke to reżyser,
którego podstawową idee fixe jest
wszystko to co staramy się wyprzeć i zapomnieć. Śmierć jest tu kolejną
wariacją na ten temat. Śmierć stała się
w naszym społeczeństwie tematem tabu nie przystającym do współczesnego świata
z jego kultem młodości i sprawności. Do tekstu.. |
|
Kino czasu i pamięci Marcin Łętowski (08-09-2012) |
Lektura Kina Gillesa
Deleuze'a nie należy do najłatwiejszych.
Warto jednak zapoznać się z dziełem francuskiego filozofa, choćby we
fragmentach lub z opracowań. Można przykładowo potraktować rozważania
Deleuze'a jako oryginalną przeciwwagę dla psychoanalitycznej krytyki
filmowej. Do tekstu.. |
|
Black Power i amerykańskie kino. Narodziny i znaczenie blaxploitation Julian Jeliński (06-04-2012) |
Czy podoba nam się ten
termin, czy nie - narodziny blaxploitation
zmieniły nie tylko amerykańskie kino, ale miały również wielki wpływ na
afroamerykańską kulturę. Te filmy wyważyły drzwi, które hollywoodzcy twórcy
zamknęli
wcześniej przed nimi. Propagowały nowe style estetyczne i muzyczne. Do tekstu.. |
|
Ponowocześni rozbitkowie Marcin Łętowski (03-11-2011) |
Emitowany
premierowo w latach 2004-2010 telewizyjny serial Lost
czyli Zagubieni opowiadał o
przygodach pasażerów lecącego z Sydney do Los Angeles samolotu, który rozbił
się na tajemniczej, nieznanej Wyspie. Zagubieni
bez wątpienia stali się jednym z fenomenów pierwszej dekady trwającego
obecnie stulecia. Do tekstu.. |
|
Życie w Sali samobójców Marcin Łętowski (12-07-2011) |
Niedawno miałem okazję obejrzeć szeroko wychwalany film Sala
samobójców - polską produkcję w reżyserii Jana Komasy. Bardzo przygnębiający
obraz, nie powinien pozostawić nikogo obojętnym. Jest znakomitym punktem wyjścia dla przemyśleń i "swobodnych skojarzeń" związanych
z życiem wirtualnym przejawiającym się obecnie chociażby przez niezwykle
popularne portale społecznościowe czy aplikacje w rodzaju Second Life. Do tekstu.. |
|
Habemus papam – nie tylko papież potrzebuje psychoterapeuty Agnieszka Zakrzewicz (21-04-2011) |
Trzeba
przyznać, że watykanista Salvatore Izzo nie mógł zrobić większego prezentu
Nanniemu Morettiemu swoim listem opublikowanym na łamach dziennika "Avvenire",
w którym apeluje do katolików, by nie szli do kin na film "Habemus papam",
bo ten film obraża uczucia religijne.
Lepszej
reklamy przed beatyfikacją włoski reżyser nie mógł się spodziewać! Do tekstu.. |
|
Trzy drogi współczesnego kina Marcin Łętowski (18-01-2011) |
Przemysł filmowy szuka nowych rozwiązań i pomysłów. Pastiszowe odwoływanie
się kina do siebie - zafascynowanie samym sobą, technika trójwymiarowa albo
"dokumentalne fikcje" - fascynacja rzeczywistością - czas pokaże, co przetrwa.
Każda próba odzwierciedla to, co dzieje się w "realnym" świecie, ale też sama
jest z nim nierozerwalnie związana. Do tekstu.. |
|
Pelagianizm króla Artura i ateizm Lancelota Mariusz Agnosiewicz (27-03-2010) |
Ostatnia ekranizacja legendy arturiańskiej to bardzo udany flirt legendy z historią. Dla wolnomyśliciela interesująca będzie oczywiście dechrystianizacja legendy. Artur wprawdzie pozostaje rycerzem chrześcijańskim, ale jest przecież pelagianinem, czyli "złym chrześcijaninem" (dla papieża to gorsze niż pogaństwo). Rycerze Okrągłego Stołu, jako Sarmaci, są poganami, choć bez jakichkolwiek objawów religijnych, za wyjątkiem drugiego po Arturze - Lancelota, który jest wojującym ateistą. Jednym z najważniejszych wątków filmu jest pelagianizm - jeden z najdonioślejszych ruchów heretyckich w dziejach chrześcijaństwa, a którego wielkie znaczenie dla Europy, w jakiej dziś żyjemy, jest jeszcze do dobrego opisania. Herezji tej należy się eksponowane miejsce w budowaniu "Legendy Europy" i w refleksji o "chrześcijańskich korzeniach Europy". Do tekstu.. |
|
Agora - opowieść o Hypatii (10-03-2010) |
- Hypatia miała jeden z największych romansów w historii: z nauką - komentuje odtwórczyni jej roli Rachel Weisz. - Źródła wspominają o jej wielkiej urodzie, ale milczą o życiu osobistym. Wygląda na to, że jej największą miłością były gwiazdy. Naszym celem było oddanie emocji związanych z badaniem kosmosu. W końcu zdecydowaliśmy się opowiedzieć historię Hypatii. Tłem dla opowiadanej historii jest powolny zmierzch grecko-rzymskiej cywilizacji pod naporem chrześcijaństwa. Szczególną uwagę zwracano na wygląd parabolanów, którzy przekształcili się z bractwa niosącego ulgę i pocieszenie chorym i cierpiącym w rodzaj groźnej, morderczej, zbrojnej milicji biskupa. Reżyser dostrzegał w ich charakterystyce, a także wyglądzie, analogie do współczesnych talibów. Do tekstu.. |
|