Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.412.138 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 697 głosów.
Nowości w sklepie:
Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
Tadeusz Dołęga-Mostowicz - Kiwony
Wanda Krzemińska i Piotr Nowak (red) - Przestrzenie informacji
Katarzyna Sztop-Rutkowska - Próba dialogu. Polacy i Żydzi w międzywojennym Białymstoku
Ludwik Bazylow - Obalenie caratu
Kerstin Steinbach - Były kiedyś lepsze czasy... (1965-1975) Znienawidzone obrazy i ich wyparty przekaz
Sklepik "Racjonalisty"
Lucas L. Grabeel - Homo Sanctus. Opowieść homokapłana
Friedrich Nietzsche - Antychryst

Złota myśl Racjonalisty:
"Wiedza bez logiki nie jest nic warta."
Przegląd wyników wyszukiwania

Filmy i filmoznawstwo

Oglądanie Incepcji
Marcin Łętowski (06-09-2013)
Chciałbym przedstawić garść swych refleksji na temat filmu Incepcja z 2010r. w reżyserii Christophera Nolana. Punktem wyjścia będzie dla mnie końcowe ujęcie tej produkcji. Nie będzie mnie tu interesować interpretacja, szukanie znaczeń wykreowanego przez Nolana świata, ale skupię się bardziej na jego odbiorze przez widzów. Nie zajmę się filmem jako takim, jego treścią i formą, ale jego doświadczeniem. Do tekstu..
Czy uwierzysz w Boga po obejrzeniu "Życia Pi"?
Julian Jeliński (08-03-2013)
Wszystkim, którzy zechcą dowodzić, iż spłyciłem sens filmu i symboliczny wymiar każdego obrazu natury polecam obejrzeć całą kolekcję filmów Davida Attenborough. Tam odnajdziecie prawdziwe piękno natury bez efektów specjalnych i cyfrowo stworzonych zwierząt oraz zbędnego gadania o tym, jak ktoś obserwuje nas i reaguje w odpowiednich momentach. Do tekstu..
Co wyróżnia potwora
Marcin Łętowski (06-03-2013)
Czasem widz zdaje się jakby zapomnieć, że ogląda wymyśloną przez kogoś fikcję, ale przecież wrażenie rzeczywistości generowane przez kino nigdy nie jest aż tak silne by można się było bez reszty zatopić w oglądanej opowieści. Musimy też pamiętać, że coś, co budziło przerażenie powiedzmy w latach pięćdziesiątych ubiegłego stulecia, dziś może co najwyżej budzić uśmiech. Metody straszenia zmieniały się. Do tekstu..
Mała, wielka miłość
Marcin Punpur (27-11-2012)
Haneke to reżyser, którego podstawową idee fixe jest wszystko to co staramy się wyprzeć i zapomnieć. Śmierć jest tu kolejną wariacją na ten temat. Śmierć stała się w naszym społeczeństwie tematem tabu nie przystającym do współczesnego świata z jego kultem młodości i sprawności. Do tekstu..
Kino czasu i pamięci
Marcin Łętowski (08-09-2012)
Lektura Kina Gillesa Deleuze'a nie należy do najłatwiejszych. Warto jednak zapoznać się z dziełem francuskiego filozofa, choćby we fragmentach lub z opracowań. Można przykładowo potraktować rozważania Deleuze'a jako oryginalną przeciwwagę dla psychoanalitycznej krytyki filmowej. Do tekstu..
Black Power i amerykańskie kino. Narodziny i znaczenie blaxploitation
Julian Jeliński (06-04-2012)
Czy podoba nam się ten termin, czy nie - narodziny blaxploitation zmieniły nie tylko amerykańskie kino, ale miały również wielki wpływ na afroamerykańską kulturę. Te filmy wyważyły drzwi, które hollywoodzcy twórcy zamknęli wcześniej przed nimi. Propagowały nowe style estetyczne i muzyczne. Do tekstu..
Ponowocześni rozbitkowie
Marcin Łętowski (03-11-2011)
Emitowany premierowo w latach 2004-2010 telewizyjny serial Lost czyli Zagubieni opowiadał o przygodach pasażerów lecącego z Sydney do Los Angeles samolotu, który rozbił się na tajemniczej, nieznanej Wyspie. Zagubieni bez wątpienia stali się jednym z fenomenów pierwszej dekady trwającego obecnie stulecia. Do tekstu..
Życie w Sali samobójców
Marcin Łętowski (12-07-2011)
Niedawno miałem okazję obejrzeć szeroko wychwalany film Sala samobójców - polską produkcję w reżyserii Jana Komasy. Bardzo przygnębiający obraz, nie powinien pozostawić nikogo obojętnym.  Jest znakomitym punktem wyjścia dla przemyśleń i "swobodnych skojarzeń" związanych z życiem wirtualnym przejawiającym się obecnie chociażby przez niezwykle popularne portale społecznościowe czy aplikacje w rodzaju Second Life. Do tekstu..
Habemus papam – nie tylko papież potrzebuje psychoterapeuty
Agnieszka Zakrzewicz (21-04-2011)
Trzeba przyznać, że watykanista Salvatore Izzo nie mógł zrobić większego prezentu Nanniemu Morettiemu swoim listem opublikowanym na łamach dziennika "Avvenire", w którym apeluje do katolików, by nie szli do kin na film "Habemus papam", bo ten film obraża uczucia religijne. Lepszej reklamy przed beatyfikacją włoski reżyser nie mógł się spodziewać! Do tekstu..
Trzy drogi współczesnego kina
Marcin Łętowski (18-01-2011)
Przemysł filmowy szuka nowych rozwiązań i pomysłów. Pastiszowe odwoływanie się kina do siebie - zafascynowanie samym sobą, technika trójwymiarowa albo "dokumentalne fikcje" - fascynacja rzeczywistością - czas pokaże, co przetrwa. Każda próba odzwierciedla to, co dzieje się w "realnym" świecie, ale też sama jest z nim nierozerwalnie związana. Do tekstu..
Pelagianizm króla Artura i ateizm Lancelota
Mariusz Agnosiewicz (27-03-2010)
Ostatnia ekranizacja legendy arturiańskiej to bardzo udany flirt legendy z historią. Dla wolnomyśliciela interesująca będzie oczywiście dechrystianizacja legendy. Artur wprawdzie pozostaje rycerzem chrześcijańskim, ale jest przecież pelagianinem, czyli "złym chrześcijaninem" (dla papieża to gorsze niż pogaństwo). Rycerze Okrągłego Stołu, jako Sarmaci, są poganami, choć bez jakichkolwiek objawów religijnych, za wyjątkiem drugiego po Arturze - Lancelota, który jest wojującym ateistą. Jednym z najważniejszych wątków filmu jest pelagianizm - jeden z najdonioślejszych ruchów heretyckich w dziejach chrześcijaństwa, a którego wielkie znaczenie dla Europy, w jakiej dziś żyjemy, jest jeszcze do dobrego opisania. Herezji tej należy się eksponowane miejsce w budowaniu "Legendy Europy" i w refleksji o "chrześcijańskich korzeniach Europy". Do tekstu..
Agora - opowieść o Hypatii (10-03-2010)
- Hypatia miała jeden z największych romansów w historii: z nauką - komentuje odtwórczyni jej roli Rachel Weisz. - Źródła wspominają o jej wielkiej urodzie, ale milczą o życiu osobistym. Wygląda na to, że jej największą miłością były gwiazdy. Naszym celem było oddanie emocji związanych z badaniem kosmosu. W końcu zdecydowaliśmy się opowiedzieć historię Hypatii. Tłem dla opowiadanej historii jest powolny zmierzch grecko-rzymskiej cywilizacji pod naporem chrześcijaństwa. Szczególną uwagę zwracano na wygląd parabolanów, którzy przekształcili się z bractwa niosącego ulgę i pocieszenie chorym i cierpiącym w rodzaj groźnej, morderczej, zbrojnej milicji biskupa. Reżyser dostrzegał w ich charakterystyce, a także wyglądzie, analogie do współczesnych talibów. Do tekstu..

Przegląd archiwum streszczeń

 Kryteria wyszukiwania:
 z działu:  
 z miesiąca:  roku aktualnego 
 z roku:    
 dowolnych  najnowszych  

[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365