Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
202.162.181 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 502 głosów.
Nowości w sklepie:
Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
Tadeusz Dołęga-Mostowicz - Kiwony
Wanda Krzemińska i Piotr Nowak (red) - Przestrzenie informacji
Katarzyna Sztop-Rutkowska - Próba dialogu. Polacy i Żydzi w międzywojennym Białymstoku
Ludwik Bazylow - Obalenie caratu
Kerstin Steinbach - Były kiedyś lepsze czasy... (1965-1975) Znienawidzone obrazy i ich wyparty przekaz
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Tolerancja jest to gotowość przyznania przedstawicielowi innego światopoglądu tej samej dozy inteligencji i dobrej woli, co sobie."
Archiwum streszczeń artykułów

Paszkwil na kulturę
Jacek Nowicki  (18-10-2005)
Szacunek i poważanie dla wszystkich, bardzo licznych KULTUR świata. W tym jednym wszyscy zdają się być zgodni. W tym ma się wyrażać pluralizm i poprawność polityczna. Ta zgodność tak powszechnie deklarowana, wbrew istniejącym konfliktom prowokuje do prób sprawdzenia - jak to jest naprawdę... To co dziś chętnie się aprobuje jako "mozaikę kultur" wzajemnie się wzbogacających bardzo często prowadzi do konfliktów, niekiedy niezwykle ostrych. Póki kultury te są żywe - prowokują konflikty, które w historii najczęściej kończyły się eksterminacją jednego z partnerów konfliktu. Po latach jednak elementy dorobku zniszczonej kultury zostają odkryte na nowo i potraktowane jako ciekawostka, ozdoba, dekoracja. A jeszcze później - jako część własnego dorobku. Z tym jednak warunkiem, że najpierw kultura taka musi być unieszkodliwiona, pozbawiona życia czyli zabita. Do tekstu..
O wolności
Maria Szyszkowska  (18-10-2005)
Interesujące, że wolność należy do ideałów powszechnie cenionych, niepodważalnych i bezdyskusyjnych, ale jednocześnie jedynie małe kręgi społeczeństwa zdają sobie sprawę z jej wartości. Szukając zaspokojenia potrzeby bezpieczeństwa, rezygnujemy często z wolności. Wolność bowiem zmusza do podejmowania decyzji i uniemożliwia bezpieczne trwanie w kokonie spokoju. Do tekstu..
O szkodliwości logiki
Marek Zieliński  (18-10-2005)
Środowisko filozoficzne od wielu lat prosi, nawołuje i apeluje, aby władze oświatowe wprowadziły z powrotem do szkół propedeutykę filozofii, której istotnym składnikiem byłaby logika. Każdy uczciwy człowiek musi przyznać, że jeśli tylko spojrzymy na logikę z odpowiedniego punktu widzenia, powinniśmy ją potraktować jako przedmiot wyjątkowo szkodliwy. Człowiekowi do niczego nie jest potrzebna tak zwana kultura logiczna ani krytyczna postawa wobec Świata. Człowiekowi przede wszystkim potrzebna jest wiara. Wiara w to, co do wierzenia podaje mu zwierzchność. Do tekstu..
Przeciw żydowskiej ortodoksji religijnej
Michał Horoszewicz  (19-10-2005)
Dla narastająco krwawego fundamentalizmu muzułmańskiego materiałem wybuchowym świętej wojny islamskiej okazuje się żydowski ekstremizm ortodoksyjny - utrzymuje Uri Jerzy Huppert, wykładowca uniwersytecki i komentator radiowy, pełniący odpowiedzialne funkcje w izraelskiej administracji państwowej, wieloletni prezes Ligi do Walki z Przymusem Religijnym, w książce "Izrael na rozdrożu" Autor wyznaje, że od lat przestrzega przed niebezpieczeństwem fundamentalizmu religijnego, a jego praca "przedstawia fundamentalistyczne aspekty judaizmu na tle izraelskiej rzeczywistości". Jest ujęta w poczuciu koniecznej obrony sekularyzmu syjonistycznego i humanizmu społecznego przed naporem ekstremizmu ortodoksyjnoreligijnego: nietolerancyjnego, zaborczego, ponadto jednoczącego się i wciąż mocniej przeświadczonego o swej sile. Do tekstu..
Krajobraz po transformacji
Leszek Nowak, Zdzisław Słowik  (19-10-2005)
Nie trzeba w liberalizm wierzyć, ale nie wolno go nagle zacząć ignorować, bo staje się powoli niemodny. Wbrew materializmowi historycznemu system kapitalistyczny ewoluował. Najpierw niewątpliwie na korzyść klas niższych osiągając w swym wcieleniu nordyckim z pewnością najlepsze wcielenie ustrojowe spośród tych, jakie ludzkość do tej pory praktykowała. Być może nadzieja neoliberalna się spełni i na płaszczyźnie globalnej - wbrew nie-Marksowskiemu wariantowi materializmu historycznego, i tak bliskiej mi socjalistycznej moralistyce - kapitalistyczna globalizacja odniesie sukces po czym nastąpią socjalizujące reformy kapitalizmu i "model nordycki" a nie anglo-amerykański zapanuje w świecie? Nic na ten temat jednak wiarygodnie powiedzieć nie potrafimy. Nie potrafią tego uczeni na Zachodzie, bo opisywactwo faktów nie jest żadną teorią. Nie potrafią też tego uczeni na Wschodzie, bo z prowincjonalnym entuzjazmem uwierzyli w harvardzkie mądrości. Jakkolwiek było czy jest, kapitalistyczna transformacja jest stale możliwa. Tyle, że widać coraz wyraźniej, iż zbyt trudna jak na polskie siły. Ale należy jej sobie życzyć, bo nie widać żadnej innej alternatywy poza gorszymi - Z prof. Leszkiem Nowakiem rozmawia Zdzisław Słowik Do tekstu..
Poezja narodowa dzisiaj...
Kuba Wojewódzki  (19-10-2005)
Zastanawialiście się kiedyś, co uczyniliby prześwietni poeci, gdyby przyszło im żyć i tworzyć w czasach narodowego dylematu, czy wybrać małego, czy sepleniącego? Mistrz z Czarnolasu sypnąłby jak z rękawa:
Wielkie mi uczyniłeś pustki w domu moim,
Mój drogi narodzie, tym wahaniem swoim.
Czy nie boisz się, że braci zgrana paka
Podzieli czwartą Rzeczpospolitą
Po pół na bliźniaka?
Do tekstu..
Świadkowie Jehowy i schroniskowy pies
Karolina Piotrowska  (19-10-2005)
Nie lubię włażenia w butach w moje prywatne życie. Nie chodzi nawet o wyznawane przeze mnie poglądy, hierarchię moich wartości czy ocenę świata. Bardziej idzie mi o prywatność. O poglądach można zawsze porozmawiać, o ile obie strony wyrażą na to chęć. Ja chęci nie wyrażam. A przynajmniej nie zawsze. Nie wyrażam na pewno wtedy, kiedy wstaje o ślicznym jesiennym poranku i wychodzę z moim kulawym kundlem na krótki spacer. Do tekstu..
Zapiski londyńskie 1988/1989 cz. 7
Andrzej Koraszewski  (19-10-2005)
W 1986 roku zacząłem pracę w Polskiej Sekcji BBC w Londynie. Jeden z punktów kontraktu zakazywał publikowania w jakichkolwiek środkach masowego przekazu poza korporacją. Pracowałem w miejscu stanowiącym znakomity punkt obserwacyjny, ale nie miałem możliwości wypowiadania się jako publicysta. Kiedy w 1988 roku upadek komunizmu stawał się coraz bardziej oczywisty, zacząłem prowadzić rodzaj dziennika. Mam wrażenie, że po szesnastu latach te zapiski mogą być małym przyczynkiem pozwalającym zrozumieć sytuacje w chwili obecnej. Obejmują one okres od maja 1988 do września 1989. Do tekstu..
Bóg nie istnieje cz. 5
Vincent Icke i Paul Jan de Wint  (20-10-2005)
Na początku czerwca tego roku holenderska stacja telewizyjna VPRO w ramach programów edukacyjnych RVU nadała program "Bóg nie istnieje" autorstwa Paula van de Winta i Roba Muntza. Program ten składał się z sześciu odcinków, w których Paul Jan van de Wint rozmawiał z sześcioma znanymi holenderskimi naukowcami o niebezpieczeństwie, funkcji i absurdzie wiary. W piątym odcinku przyszedł czas na kosmologię. Paul Jan de Wint rozmawia z Vincentem Icke, profesorem astrofizyki na Uniwersytecie w Lejdzie i profesorem kosmologii na Uniwersytecie Amsterdamu. Icke studiował w fizykę teoretyczną i astronomię na uniwersytecie utrechskim, a doktorat zrobił w 1972 roku w Lejdzie. Badania prowadził w Sussex, Cambridge i w kalifornijskim Instytucie Technologicznym. "Czy kosmici są religijni i czy wierzą w naszego Boga? Czy w tego samego to nie wiem, ale mogę sobie wyobrazić, że inteligentne życie lub przynajmniej rozwijające się inteligentne życie przechodzi czasowo fazę wierzenia w Boga"... Do tekstu..
Druga kontrreformacja
Andrzej Koraszewski  (23-10-2005)
Doniesienie z 20 października br.: "Polska unijny lider bezrobocia". To werdykt Komisji Europejskiej. Inne międzynarodowe instytucje orzekły wcześniej, że jesteśmy unijnym (i nie tylko unijnym) liderem jeśli idzie o najgorszą ściągalność długów, jesteśmy również unijnym liderem, jeśli idzie o najmniejszą liczbę kilometrów oddanych do użytku autostrad. W końcu września prasa donosiła o raporcie World Economic Forum, z którego wynikało, że jesteśmy najgorsi w Unii Europejskiej jeśli idzie o konkurencyjność. Zawarte w jednym z raportów stwierdzenie, że mamy najbardziej niesprawną administrację rządową i samorządową, zdecydowanie nie oddaje pełnego uroku kontaktów z polskimi urzędami.

Na drugim biegunie mamy zatykające w piersiach osiągnięcia jeśli idzie o powołania kapłańskie, o liczbę spotkań polityków z kościelnymi hierarchami, o ilość zbudowanych kościołów, kościelnych świąt, ilość miejsca poświęconego w prasie i mediach elektronicznych sprawom ducha i osobom duchownym. Dzierżymy również palmę pierwszeństwa pod względem liczby poświęconych samochodów policyjnych i wozów strażackich, poświęconych mostów, pól i fabryk, a jeśli idzie o pielgrzymowanie, to Częstochowa zaczyna skutecznie konkurować z Mekką. Na kolejnym zakręcie historycznym zwycięski obóz obiecuje nam nową konstytucję, której głównym walorem będzie świątobliwa preambuła, gwarantująca nam opiekę niebios nad narodowymi zasobami nieuczciwości i nieudolności.

Druga kontrreformacja, podobnie jak pierwsza, jest pełzającą kontrreformacją, stopniowym zastępowaniem polityki religijnymi rytuałami, gestami, kazaniami, ciągłą licytacją na wierność Polakowi-papieżowi. Do tekstu..
Nadchodzi kaczyzm...
Joanna Senyszyn  (23-10-2005)
Prawica chce drugiego zamachu majowego, zamachu na polską demokrację. Chce czym prędzej, póki obywatele są omamieni górnolotnymi deklaracjami, zdobyć władzę i stworzyć niedemokratyczną, faszyzującą IV Rzeczpospolitą, chce coś wziąć ze wszystkich totalitaryzmów. Czyżby na darmo poseł PiS, teraz europoseł Kamiński, pielgrzymował do zbrodniarza Pinocheta z ryngrafem Matki Boskiej? Nadchodzi kaczyzm. Do tekstu..
Rzecz o stereotypach
Katarzyna Piotrowska  (25-10-2005)
Stereotypy są wszędzie. Nie da się ich uniknąć, nie można ich ominąć czy wykreślić z naszego życia. Kiedyś uważano je za ograniczenie, postrzeganie rzeczywistości w formie czarno-białej, dzisiaj psychologia skłania się ku innemu podejściu do stereotypów. Mówi się wiele o ich prototypowej funkcji w poznawaniu świata, traktuje się jako naturalny proces radzenia sobie z nadmiarem informacji. Do tekstu..
Apel do publicystów i dziennikarzy internetowych
Mariusz Agnosiewicz  (25-10-2005)
Szanowni Państwo, jesteście Państwo dziennikarzami, publicystami, redaktorami współpracującymi z mediami internetowymi. Media te wciąż w Polsce traktowane są niezbyt poważnie, środowisko mediów internetowych jako takie nie istnieje. Uważamy, że czas to zmienić.22 września w siedzibie Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich odbyła się konferencja "Prasa w Internecie" zorganizowana przez Centrum Monitoringu Wolności Prasy. Konsekwencją tego pierwszego spotkania przedstawicieli niektórych mediów internetowych było kolejne spotkanie mające na celu powołanie stowarzyszenia dziennikarzy i mediów internetowych, które miałoby skupić możliwie szerokie kręgi internetowej prasy, publicystów i dziennikarzy. Do tekstu..
Księdza Łuskiny walka z wolną myślą
Waldemar Marciniak  (26-10-2005)
W niniejszym szkicu zaprezentowana zostanie postać ks. Łuskiny, jednego z bardziej znaczących wydawców prasy w XVIII-wiecznej Rzeczpospolitej. Udało mu się uzyskać dożywotni przywilej królewski na wyłączność wydawania (cum iure exlusivo) prasy informacyjnej na obszarze Korony we wszystkich językach, z wyjątkiem francuskiego (w tym przypadku przywilej posiadali już pijarzy). W ten oto sposób Łuskina stał się monopolistą na rynku prasy informacyjnej w niezwykle ważnym okresie schyłku I Rzeczpospolitej. Jego "Gazeta Warszawsk" stała się symbolem wstecznictwa i religijnego obskurantyzmu wypartym dopiero przez międzywojenny "Mały Dziennik" o. Kolbe i, współcześnie, przez Radio Maryja. O oświeceniowym poprzedniku o. Rydzyka Do tekstu..
Ptasia Grupa
RAM  (27-10-2005)
W końcu, choć raczej z zaskoczenia dotarła i do nas. Mówiło się, że jest to możliwe, ale nikt nie spodziewał się tak dramatycznego obrotu spraw. Okazuje się, że niemało, bo aż ćwiartka kraju pochorowała się. Rzecz oczywiście o Ptasiej Grupie. Objawy, o dziwo, nie są tak oczywiste. Dały o sobie znać zaledwie dwa razy, za to z jaką to siłą i rozmachem na nas spadły... Ogniska choroby (ponoć są nawet dwa bliźniacze) nie udało się jeszcze zlokalizować, chociaż tu i tam szepce się o Warszawie. Pytaniem jednak pozostaje jak nasz wirus tutaj dotarł i jakie mogą być skutki jego ofensywy, gdyż jak wiadomo szczepionki są gotowe dopiero w sferze czysto teoretycznej. Do tekstu..
Wyzwania europejskie
Maria Szyszkowska  (28-10-2005)
Cechą nierozerwalną demokracji jest relatywizm wartości z jego światopoglądowym pluralizmem. Zakłada on oddziaływanie poglądów czasami całkiem ze sobą sprzecznych. A żyjemy w państwie, w którym są tylko struktury demokratyczne, zaś wartości świeckie zostały zdominowane przez religię. W takiej sytuacji nawet trudno mówić o pełnej wolności. Sprawdzianem, czy żyje się w państwie demokratycznym jest tzw. demokracja telewizyjna. Ona ma zapewnić równy dostęp różnych grup światopoglądowych do telewizji publicznej. Dzięki niej można by zetknąć się z poglądami na świat - innymi, niż te, które obowiązują w domu, szkole, pracy itd. Od 1989 roku pozostajemy pod medialnym ciśnieniem myślenia uznawanego za jedynie słuszne. To już było. Tylko wartości były inne. Do tekstu..
U źródeł pochodzenia człowieka
Zofia Kielan-Jaworowska, Zdzisław Słowik  (28-10-2005)
Droga ewolucyjna, która doprowadziła do powstania człowieka była bardzo długa i skomplikowana, zależna od różnych czynników zewnętrznych, przypadkowych z punktu widzenia ewolucji. Obiektywny pogląd na, ewolucję człowieka, jaki dostarczają nam badania paleontologiczne, pozwala lepiej zrozumieć nasze miejsce w przyrodzie. Mówią one o naszym pochodzeniu, włączają nas w cały łańcuch rozwoju życia i czynią pełnoprawnym członkiem biosfery. Uczą nas skromności i tego, że nie jesteśmy czymś wyjątkowym, stworzonym przez jakąś scentralizowaną transcendencję, na jej własny obraz i podobieństwo. Podobni jesteśmy raczej do setek tysięcy innych istot, które żyły przed nami i żyją teraz obok nas. Badania te wskazują jednak również, że stosunkowo niedawno stało się coś niezwykłego w rozwoju świata. Rozwój mózgu spowodował, że intelekt, a nie jak dotąd tylko przypadek i samoorganizacja, staje się stopniowo czynnikiem sterującym w skali globu i systemu solarnego, zwiększając szansę trwania biosfery przez dalsze eony czasu. - rozmowa z najwybitniejszym polskim paleontologiem Do tekstu..
Wobec religii
Radosław S. Czarnecki  (28-10-2005)
Religia - w kontekście problematyki filozofii religii - nie absorbuje Rorty'ego w stopniu, jakiego oczekiwać można w przypadku jej krytyka. Mimo że R. Rorty uważa ideały i społeczno-polityczne instytucje osiemnastowiecznej Europy za swoje najcenniejsze dziedzictwo kulturowe, a tym samym identyfikuje się z dorobkiem Oświecenia nie można w jego myśli znaleźć krytyki religii formułowanej w duchu oświeceniowym. Religia nie jest dlań zabobonem, zagadnieniem nie wartym zainteresowania z płaszczyzny idealistycznie rozpatrywanego i pojmowanego postępu itd. Uważa ją raczej za kres konwersacji międzyludzkiej w dzisiejszym spluralizowanym, spragmatyzowanym, rozproszonym i zindywidualizowanym świecie Do tekstu..
Współczesne alienacje
Władysław Walec  (28-10-2005)
Alienacja jest procesem społecznym lub osobowym, w trakcie którego wytwory ludzkiego działania: rzeczy, instytucje, prawa, idee, wyobrażenia, uniezależniają się od swego twórcy, zaczynają funkcjonować niezależnie od niego i wbrew niemu, żeby ostatecznie zniewolić swego twórcę i nawet go unicestwić. Rodzi się ona wtedy, kiedy człowiek przestaje panować nad światem "wytworów" i biernie poddaje się jakiejś żądzy, która niszczy jego godność, wartość i wolność. Uprawniony wydaje się pogląd, że każda myśl człowieka, każda idea, wynalazek czy wyobrażenie może powodować alienację, jeśli podporządkuje człowieka do tego stopnia, że stanie się on niewolnikiem tego tworu. Do tekstu..
Refleksje o cierpieniu
Zdzisław Cackowski  (28-10-2005)
Dwa typy duchowości - rozumność i antyrozumność (religijność) - są generowane przez przeciwstawne sobie rodzaje cywilizacji: cywilizacje dające człowiekowi możliwości (zawsze ograniczone) rzeczowego przeciwdziałania cierpieniom oraz cywilizacje, które takich możliwości człowiekowi nie dają. Pierwsze są cywilizacjami cierpienia z przyczyny oraz cywilizacjami duchowości intelektualnej, drugie cywilizacjami cierpienia z winy i duchowości religijnej, cudownościowej. Do tekstu..
Świeckie chrześcijaństwo
Jan Dębowski  (28-10-2005)
Podejmowane przez Kościoły chrześcijańskie starania, które zmierzają w kierunku wypracowania zasad ekumenii, jak też poszukiwania modelu Kościoła i religijności na miarę sytuacji i potrzeb chrześcijanina we współczesnym świecie, czynią sensowną prezentację osoby i frapującej poznawczo oraz nośnej społecznie, teologicznej myśli niemieckiego pastora luterańskiego Dietricha Bonhoeffera (1916-1945). Na uwagę zasługują zwłaszcza sformułowane przezeń modele Kościoła, z których jeden - "Chrześcijaństwo bezreligijne:" lub inaczej "świeckie chrześcijaństwo" - stanowi przedmiot poniższych uwag, ze względu na swą ogólnohumanistyczną wymowę. Do tekstu..
Opowieść niepokornego kapłana
Michał Horoszewicz  (28-10-2005)
Niektórzy księża warszawscy ekscytują się istnieniem w Kościele polskim, "jaczejki masońskiej", do której zaliczani są arcybiskupi Życiński i Muszyński, biskup Pieronek, nuncjusz Kowalczyk i oczywiście ks. Czajkowski. Redaktor pisma "Najjaśniejsza Rzeczpospolita" - będącego w istocie "arcypobożnym i arcypatriotycznym brukowcem" - wystąpił wieloadresowo: do władz UKSW, do sądu arcybiskupiego itd. o "pozbawienie Żyda Czajkowskiego funkcji księdza" i o usunięcie go z wszystkich stanowisk. Dwukrotnie ks. Czajkowski wyszedł obronną ręką z podejrzeń nader wysokiego szczebla co do ortodoksyjności artykułów na tematy biblijne. Jednakże pozostał jak gdyby z kościelnym znakiem zapytania: choć biblista i ekumenista, choć "świadek soborowy" - przecież pozbawiony jest wpływu na kształtowanie kleryków w swej macierzystej diecezji; 9 września 2004 r. decyzją wielkiego kanclerza UKSW nie przedłużono mu misji kanonicznej u progu profesorskiego wieku emerytalnego. Do tekstu..
Neofaszyzm za rogiem
Lech M. Nijakowski  (28-10-2005)
Neofaszyści rozpleniają się szybciej niż chwasty i nie uszanują żadnej grządki. Dlatego traktowanie ich jako młodych chuliganów, którzy w przerwach między meczami czy ćwiczeniami na siłowni czasem "nieszkodliwie" kogoś pobiją, jest niebezpiecznym nieporozumieniem. Tropiąc przejawy faszyzmu w działalności różnej maści polityków czy w stylu debaty publicznej nie można zapominać o jego "twardym rdzeniu". Osoby propagujące neofaszyzm to u nas nieraz "święte krowy", bezwstydnie wykorzystujące gwarancje wolności słowa do szerzenia mowy nienawiści. Czas najwyższy, aby obudzić się z tej przyjemnej drzemki i wydać bezkompromisową wojnę neofaszyzmowi we wszystkich jego przejawach, nawet tych z pozoru najbardziej niewinnych. Aby usunąć faszyzm nie wystarczy rozbić grupy neofaszystów, rekrutujące się z marginesu społecznego, ale także należy głęboko i boleśnie rozorać tkankę społeczną, usuwając z niej wszelkie rozsadniki faszyzmu, czy to w postaci opisanej przez Adorno osobowości autorytarnej, czy to mieszczańskiego uwielbienia dla porządku i bezpieczeństwa. Do tekstu..
Normy postaw obywatelskich
Andrzej Koraszewski  (29-10-2005)
Jak polski wyborca wyobraża sobie swój obowiązek obywatelski? Być może pewną wskazówką jest tu frekwencja wyborcza - najniższa w wyborach samorządowych, nieco wyższa w wyborach parlamentarnych i najwyższa w wyborach prezydenckich. Polski wyborca zdaje się mówić: nie wierzę w samorząd, nie wierzę w rząd, wodzu prowadź... Szukając społeczeństwa obywatelskiego używamy z reguły zbyt wielkich słów i mówimy o zbyt wielkich celach. Do tekstu..
Myśli na rzecz młodości
Przem Koberda  (29-10-2005)
To, jaki człowiek jest, zależy w równej mierze od trzech czynników: 1) genetycznych, 2) wpływu otoczenia i 3) własnego myślenia. Jeśli dzięki rozwiniętemu myśleniu i odpowiedniemu postępowaniu potrafimy zmieniać swoje otoczenie na bardziej przyjazne, okaże się, że w więcej niż połowie jesteśmy kształtowani przez samych siebie. Młodość i starość są określeniami subiektywnymi.Jeśli chcemy się widzieć starymi, to pewnie takimi szybko zostaniemy.Jeśli uważamy się za ciągle młodych, to mamy do tego pełne prawo.Stan naszego mózgu jest tego potwierdzeniem! Do tekstu..
Fenomenologiczne ujęcie Konstytucji Europejskiej
Dawid Bunikowski  (29-10-2005)
Wydaje się bardzo prawdopodobne zbudowanie nieznanego dotychczas tworu ustrojowo- państwowego, niebędącego ani organizacją międzynarodową, ani państwem sensu stricto, ale łączącego typologiczne i klasyczne ich cechy: w instytucji kompleksowej, opartej na wspólnych wartościach i prawie. Taką instytucją stać się może na naszych oczach Unia Europejska, a być może w przyszłości Państwo Europa, nadzieja dla "rządu światowego", łączącego idee euroatlantyckie z nowo rodzącymi się potęgami, w celu wspólnego pokonania światowych i wszechświatowych problemów. Do tekstu..
Tożsamość postchrześcijańska
Adam Marek Bryszkowski  (29-10-2005)
Jestem byłym chrześcijaninem wciągniętym w nurt postmodernizmu oraz próbującym określić swoją nową niechrześcijańską tożsamość. Jako były głęboko wierzący i praktykujący chrześcijanin jestem w dalszym ciągu przekonany, iż sprawy religijne są bardzo istotne. Jako jeszcze wierzący i praktykujący rzymski katolik traktowałem judaizm jako prapoczątek chrześcijaństwa, w związku z czym był on moją prareligią. Buddyzm zaś był moją parareligią. Jako wierzący katolik miałem religię sensu stricto - chrześcijaństwo, prareligię - judaizm oraz parareligię - buddyzm. Z czasem, po głębszy poznaniu judaizmu, odrzuciłem chrześcijaństwo. Zrozumiałem też, dlaczego chrześcijaństwo musi mieć swoją podbudowę w antysemityzmie. Po owym pamiętnym dla mnie wydarzeniu znalazłem się w dziwnym stanie: nie miałem właściwej religii, natomiast pozostały mi parareligia oraz prareligia. I tak oto postanowiłem na nowo określić swoją religijną tożsamość... Do tekstu..
Guru wszystkich guru - a sprawa polska
Bogdan Miś  (29-10-2005)
Miłośnicy komputerów na całym świecie - zarówno profesjonaliści, jak amatorzy - tworzą swoistą subkulturę. Niemałą rolę w jej istnieniu odgrywa specyficzny język; w tym języku na przykład niezbyt rozgarniętego laika nazywa się luzerem, a najwyższy stopień wtajemniczenia informatycznego to guru. A guru wszystkich guru - zdaniem wielu najwybitniejszych ekspertów - nazywa się Donald Ervin Knuth i jest wielce oryginalnym 67-latkiem. Chcemy mu trochę pomóc i w związku z tym ogłaszamy w Racjonaliście niewielki konkurs z cennymi nagrodami. Jeśli jakiś dociekliwy badacz polskiej historii chce pomóc gigantowi informatyki - ma niniejszym okazję... Do tekstu..
Proszę cofnąć zegary
Andrzej Koraszewski  (03-11-2005)
Kazio i Jurek, oba z Gorzowa,
Czy to nie dowód, że jest odnowa.

My teraz wszyscy, cały kraj,
Pójdziemy razem, będzie naj...
Jeszcze się tylko kogoś utopi,
Stos się podpali pod kimś podłym
(Bo trzeba nam światłości wiele
Więc stosy palmy nawet w niedziele). Do tekstu..
Bóg nie istnieje cz. 6
Jaap van Heerden i Paul Jan de Wint  (05-11-2005)
Na początku czerwca tego roku holenderska stacja telewizyjna VPRO w ramach programów edukacyjnych RVU nadała program "Bóg nie istnieje" autorstwa Paula van de Winta i Roba Muntza. Program ten składał się z sześciu odcinków, w których Paul Jan van de Wint rozmawiał z sześcioma znanymi holenderskimi naukowcami o niebezpieczeństwie, funkcji i absurdzie wiary. W szóstym - ostatnim już odcinku - Paul Jan de Wint rozmawia z Jaapem van Heerdenem, eseistą i profesorem na wydziale Psychologii Uniwersytetu Maastricht. W 1991 roku napisał esej "Ciesz się, że życie nie ma sensu", gdzie przekonywująco wyjaśnia dlaczego przeraźliwa dla wielu ludzi teza o braku obiektywnego sensu życia - jest w istocie dla nas czymś jak najbardziej pozytywnym. Do tekstu..
Starsze [1] [2] [3] [4] [5] 61 [138] [273] [274] [275] [276] [277] Nowsze

Przegląd archiwum streszczeń

 Kryteria wyszukiwania:
 z działu:  
 z miesiąca:  roku aktualnego 
 z roku:    
 dowolnych  najnowszych  

[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365