Nienawiść z podręczników szkolnych Bakhtawar Bilal Soofi (14-12-2013) |
Celowo czy podświadomie w naszych podręcznikach szkolnych umieściliśmy
na wyższym piedestale cechy odwagi, śmiałości i męstwa niż cechy
uczciwości, współczucia i umiejętności. Jest to odzwierciedlenie systemu edukacyjnego, który
przyczynia się do gloryfikacji wojny kosztem humanitaryzmu. Do tekstu.. |
|
O religii i etyce w szkole. Odpowiedź dla Biura Rzecznika Praw Obywatelskich Tomasz Kalbarczyk (25-10-2013) |
Po
publikacji mojego tekstu O
nieporozumieniach wokół lekcji etyki, czyli dlaczego polska szkoła nie lubi
filozofii zwrócono się do mnie z Biura Rzecznika Praw Obywatelskich z prośbą
o możliwie pełne zestawienie problemów związanych z organizacją lekcji
religii i etyki w polskiej szkole oraz znane mi sposoby rozwiązywani tych
problemów. Pozwoliłem sobie rozwinąć odpowiedź o postulaty pożądanych
zmian, które są moim zdaniem niezbędne, by sytuację naprawić. Do tekstu.. |
|
O siedemnastoprocentowej „prawdzie katolickiej” (i nie tylko) Henryk Wójcik (25-10-2013) |
Chrześcijanie stanowią ok. 35 % ludności
świata. Inne religie mają następujący procentowy udział w liczbie ludności
naszej planety. Muzułmanów jest więcej niż katolików.
Obecnie stanowią ok. 22% procent ludności świata. Hinduizm wyznaje 15%
ludności. Buddyzm wyznaje 6% ludności. Bezwyznaniowców jest ok. 14%.
Wszystkich wyznań religijnych jest podobno ponad 4000. Jakie
wnioski można wyciągnąć z tego faktu? Do tekstu.. |
|
Kreacjonizm i cenzurowanie ewolucji w szkole Jerry Coyne (16-10-2013) |
Walka
z kreacjonizmem nigdy się nie kończy i nie skończy, jak długo istnieje
wiara. Można by się jednak spodziewać, że kreacjonizm przynajmniej osłabnie
w Wielkiej Brytanii, gdzie wiara religijna nie jest tak wszechobecna. Niemniej
istnieją tam te obrzydliwe "szkoły wyznaniowe", zaaprobowane i finansowane
przez rząd brytyjski, które nadal są redutą kreacjonizmu. Do tekstu.. |
|
Ateizm będzie nauczany w irlandzkich szkołach Jerry Coyne (28-09-2013) |
Często informujemy o konflikcie między ateizmem i
wiarą. Dziś też mamy wiadomość na ten temat, ale tym razem dobrą. Jak
donosi brytyjski "Guardian", niebawem w irlandzkich szkołach podstawowych będą
obowiązkowe lekcje o ateizmie. To historyczny krok, który ucieszy Richarda Dawkinsa
- pisze "Guardian". Do tekstu.. |
|
Problemy dzieci dyslektycznych w nauce języków obcych Anna Obuchowicz (23-09-2013) |
Dzieci dyslektyczne obok problemów związanych z nauką często cierpią na
zaburzenia
emocjonalno-sensoryczne. Wśród najczęściej spotykanych
zauważa się kompleksy natury psychicznej, poczucie lęku, niepewność, strach przed
odrzuceniem. Do tekstu.. |
|
Dlaczego polska szkoła nie lubi filozofii Tomasz Kalbarczyk (07-09-2013) |
"W mojej szkole wszyscy są katolikami", tak zdają się twierdzić
dyrektorzy szkół, wychowawcy, którzy przekonują, że w ich placówkach nie
ma żadnych chętnych na lekcje etyki. Jak interpretować taką wypowiedź jeśli
dotyczy dużej szkoły w wielkim mieście? Może mamy do czynienia z bardzo
silnym przekonaniem dyrektora lub nauczyciela o własnych racjach i jednocześnie
gotowością do narzucania swojego światopoglądu innym (w tym wypadku podległym
i bezbronnym często uczniom) wszelkimi sposobami. Do tekstu.. |
|
Edukacja – technologia - religia Andrzej Koraszewski (20-05-2013) |
Z blisko siedmiu miliardów ludzi żyjących na naszej
planecie ponad cztery miliardy nie bierze udziału w rewolucji informatycznej.
Setki milionów dzieci rodzi się w rodzinach analfabetów, nie ma dostępu
do czystej wody, ani opieki
medycznej. Jedyną szansą skutecznej walki z biedą, głodem, chorobami,
skutkami katastrof naturalnych, terroryzmem i
innymi nieszczęściami jest masowa edukacja, dostarczenie ludziom
wiedzy. Do tekstu.. |
|
Organ szczątkowy Andrzej Koraszewski (16-05-2013) |
Znajoma miała niedawno spotkanie z ekshibicjonistą. Na pytanie, co zrobiła, odpowiedziała, że kazała osobnikowi schować swój organ szczątkowy i wzmocniła to polecenie porcją zrozumiałej dla niego łaciny. Incydent wzbudził dyskusję o ludzkich organach szczątkowych, wśród których rozum w stanie zaniku odsłaniany jest przez ekshibicjonistów najczęściej. Ten gatunek ekshibicjonizmu uprawiany jest masowo w Internecie, ale obecny jest we wszystkich dziedzinach ludzkiej aktywności. Do tekstu.. |
|
Kiedy człowiek ma naście lat... Andrzej Koraszewski (14-03-2013) |
Jesienią i zimą 2012 roku prezentowałem tu cykl artykułów
pod tytułem "Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania". To
co powstało z całą pewnością nie jest podręcznikiem etyki. Ponieważ jest
w tym materiale do dyskusji sporo filmów, nie można tego było wydać
w formie książki, powstał natomiast e-book, książka dostępna w Internecie i teraz mogę to oddać w Wasze ręce... Do tekstu.. |
|
Modlitwa u państwa Obamów, czyli znów o edukacji Andrzej Koraszewski (12-02-2013) |
Szukając doświadczeń innych, o których warto opowiedzieć, trafiłem na
śniadanie u państwa Obamów. 7 lutego na National Prayer
Breakfast mówił Ben Carson. Ta osobliwa impreza odbywa się raz do roku w
pierwszy czwartek lutego, mówcy są zazwyczaj głęboko wierzący, a licznie
zebrani głęboko patriotyczni. Tak było i w tym roku, a jako się rzekło głównym
mówca był Ben Carson wybitny neurochirurg, człowiek głęboko wierzący w
Boga i nie wierzący w ewolucję. Ale on mówił o czym innym... Do tekstu.. |
|
Szkoła oparta na wiedzy Andrzej Koraszewski (10-02-2013) |
Pod koniec lat siedemdziesiątych w wielu krajach zachodnich zaczął się
trend, który miał narastać przez kolejne dziesięciolecia. Mimo wysokich płac
zaczęła się ucieczka od zawodu nauczyciela. Główną przyczyną było załamanie
się dyscypliny szkolnej. Praca nauczyciela stawała się coraz bardziej
szkodliwa dla zdrowia, głównie ze względu na stres, czasem wręcz fizyczne
zagrożenie, gwałtownie spadające poczucie zadowolenia z wykonywanego zawodu. Do tekstu.. |
|
Statystyczna edukacja Michał Leszczyński (08-02-2013) |
Posłuchajmy
dyskusji naszych polityków i dziennikarzy. Obrzucają się wszyscy błotem. O stanie
polskiej edukacji od czasu do czasu cienkim głosikiem wspominają nieliczni, ale,
niestety, nikogo to nie obchodzi. Najwyższy czas, abyśmy zrozumieli, że nigdy
nie będziemy bogaci/zadowoleni/szczęśliwi bez świetnej edukacji. Nie będziemy
mieli nowoczesnych technologii, nie będziemy mieli pracy, nie będziemy mieli
pieniędzy, ani mądrych parlamentarzystów, a nawet dobrych aktorów. Do tekstu.. |
|
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część XX Andrzej Koraszewski (30-12-2012) |
Co to jest etyka? Nudna odpowiedź brzmi, że jest to dział
filozofii, który zajmuje się badaniem moralności. Dla mnie jednak etyka to
nieustająca dyskusja o konfliktach wartości. Jeśli moralność to zasady, które
wydają nam się święte i nienaruszalne, etyka to rozmowa o sytuacjach, kiedy
musimy wybierać, kiedy jedna święta zasada moralna, którą uznajemy,
znajduje się w kolizji z inną. Do tekstu.. |
|
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część XIX Andrzej Koraszewski (23-12-2012) |
Zapytał mnie ktoś, czy moralność jest zapisana w genach? No cóż, geny nie słuchają kazań, ani tych w domu, ani tych w szkole, ani tych w kościele. Geny nie znają dziesięciu przykazań, nie czytały Arystotelesa, ani innych filozofów. Moralność to normy społeczne wyrażone w języku, różniące się często znacznie w różnych kulturach i w różnych grupach. Do tekstu.. |
|
Ponad uprzedzeniami i stereotypami Marian Dziwisz (19-12-2012) |
W drugim fragmencie cytowanego już
raportu Fundacji na Rzecz Różnorodności POLISTREFA odnajdujemy przykłady możliwości
kształtowania, w procesie dydaktycznym, klimatu tolerancji. Taką szansę, do
czasu wejścia w życie Podstawy
programowej wprowadzonej przez Ministra Edukacji Narodowej Katarzynę Hall
rozporządzeniem z 23 grudnia 2008 r., dawały podręczniki do języka
polskiego zaliczone do grupy trzeciej. Do tekstu.. |
|
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część XVIII Andrzej Koraszewski (16-12-2012) |
Jeśli hipoteza o silnym wpływie
doboru płciowego na rozwój naszego mózgu ma sens, to prawdopodobnie dopiero na etapie Homo
sapiens sapiens, czyli gdzieś sto, sto dwadzieścia tysięcy lat temu. Ten
nowy gatunek miał zdumiewającą cechę - był innowacyjny. Homo sapiens
sapiens wynalazł gliniany garnek, naszyjniki, bransoletki i kolczyki, łuk,
koło, flet, bogów, listę przebojów i łazika, którego potrafił wysłać na
Marsa. Mało prawdopodobne, żeby dobór naturalny preferował taki kierunek
rozwoju, ale kobiety są tu nie bez powodu podejrzane. Do tekstu.. |
|
W kręgu wartości katolicko-narodowych Marian Dziwisz (15-12-2012) |
Publikujemy fragment II części raportu "Pomiędzy tolerancją a dyskryminacją" , zatytułowaną Demokracja, Tolerancja, Sprawiedliwość i Wolność w systemie oświaty. Prezentowane są w niej m.in. wyniki badania podręczników do nauczania języka polskiego pod względem występowania w nich treści kształtujące kompetencje obywatelskie i anydyskryminacyjne, takie , jak: wolność i prawa człowieka; demokracja, demokratyczne państwo prawne; równość, sprawiedliwość. Do tekstu.. |
|
W polskiej szkole jest więcej dyskryminacji niż tolerancji Andrzej Koraszewski (14-12-2012) |
Właśnie ukazał się raport Fundacji na Rzecz Różnorodności Polistrefa, który prezentuje (wsparte finansowo przez Fundację Batorego) badania przeprowadzone w ponad stu małopolskich szkołach publicznych. Przeprowadzono wywiady z dyrektorami szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadpodstawowych oraz badania ankietowe wśród rodziców i uczniów. Do tekstu.. |
|
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część XVII Andrzej Koraszewski (09-12-2012) |
Zaakceptowanie tego, że to ewolucja stworzyła moralne zwierzę,
jest czasem bardzo trudne. Na początek wymaga zaakceptowania, że ewolucja jest
faktem. Akceptuje to bardzo wielu wierzących. W chrześcijańskiej
tradycji zarówno Watykan uznał, że ewolucja jest dobrze udokumentowana przez
naukę, jak i wielu protestantów; jest nawet wielu wierzących biologów zajmujących
się badaniem ewolucji. Zazwyczaj towarzyszy temu założenie, że Bóg w którymś
momencie tchnął w człowieka duszę. Do tekstu.. |
|
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część XVI Andrzej Koraszewski (01-12-2012) |
Ewolucja, dzięki której powstawały coraz bardziej złożone organizmy,
"musiała" je wyposażać w centrum zarządzania. Mózg,
zarówno nasz, jak innych zwierząt, przyjmuje sygnały z środowiska i
przeprowadza analizy stopnia zagrożenia. Złem jest krzywda drugiej istoty, ale
do tego wniosku dochodzimy przez empatię, przez współczucie, które wyrasta z
naszego własnego lęku przed bólem. Druga istota staje się lustrem naszego
ja. Nie krzywdzę, bo nie chcę być krzywdzony, nie krzywdzę, bo rozumiem, że
jego czy jej ból jest taki sam jak mój. Do tekstu.. |
|
Zatrute ziarno Lucjan Ferus (30-11-2012) |
Niejednokrotnie słysząc owo słynne zdanie: "Dla ludzi z moim wykształceniem
nie ma pracy w tym kraju", wypowiadane przez głównego bohatera popularnego
serialu komediowego, Ferdka - zastanawiałem się jakiż to zawód mógłby być
rezultatem tego wykształcenia, dla którego nie byłoby pracy w naszej umiłowanej
Ojczyźnie? I wydaje mi się, że jest taki przynajmniej jeden zawód, którego
przedstawiciel próżno by szukał w naszym kraju zatrudnienia. Do tekstu.. |
|
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część XV Andrzej Koraszewski (25-11-2012) |
Dobrymi chęciami jest piekło wybrukowane, mówi stare przysłowie i historia komunizmu pokazuje, że to piekło nie jest w tym przypadku żadną przenośnią. Komuniści chcieli zbudować lepszy świat. Mieli wizję lepszego świata, w którym wszyscy będą braćmi, która wymagała likwidacji tych, którzy w realizacji tej wizji przeszkadzają. Do tekstu.. |
|
Matura z wiary Kamil Kłosiński (24-11-2012) |
Jeżeli "matura z religii ma wyglądać
tak jak lekcje religii w szkołach, to prawdopodobne tematy wypracowań będą
następujące: "Opisz, jak bardzo kochasz niepokalane łono NMP" albo
"Dlaczego Najświętsze Serce Jezusowe powinno zostać królem Polski?", może
też trafić się trudniejsze pytanie: "Przedstaw, dlaczego Święty Kościół
Rzymsko-Katolicki jest jedynym prawdziwym Kościołem i tylko On może Ci
zapewnić zbawienie duszy". Do tekstu.. |
|
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część XIV Andrzej Koraszewski (18-11-2012) |
Krótka
odpowiedź brzmi - tak. Religia bardzo często była źródłem zła i bardzo
często jest źródłem zła. Wszystkie społeczeństwa ludzkie tworzyły
religie i te religie pełniły różne funkcje. Na długo zanim człowiek mógł
zrozumieć zjawiska naturalne zastanawiał się nad pytaniem o ich przyczyny, lęk
przed śmiercią skłaniał do pytania, co się z człowiekiem dzieje po śmierci,
sny, w których pojawiali się zmarli, nasuwały podejrzenia, że zmarli są
duchami, szamani nieodmiennie zajmowali się medycyną, łącząc wiedzę o różnych
ziołach z magią. Do tekstu.. |
|
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część XIII Andrzej Koraszewski (11-11-2012) |
Rolnictwo zmieniło organizację
społeczną, umożliwiło powstanie państwa, zmieniło religię, zmieniło normy
moralne. Zaczęło się nieco ponad dziesięć tysięcy lat temu w rejonie "żyznego
półksiężyca". Rolnictwo pozwalało na
wypracowanie nadwyżek żywności, na wykarmienie odrębnych warstw kapłanów i
wojowników, które nie musiały zajmować się szukaniem żywności, dostawały
ją w darze, w ramach "umowy społecznej", za obronę i duchowy pokarm. Do tekstu.. |
|
Skąd się wzięło dobro i zło oraz inne głupie pytania. Część XII Andrzej Koraszewski (04-11-2012) |
Wyścig zbrojeń trwa i pewnie będzie trwał do końca historii. Na lotniskach jesteśmy poddawani rewizji, na ulicach śledzą nas kamery, jadąc samochodem nigdy nie wiem, kiedy znajduję się w polu zasięgu policyjnego radaru. Pisząc ten tekst na komputerze mam oczywiście włączoną ochronę antywirusową i wiem, że jakiś złośliwy a zdolny łobuz może ją przechytrzyć. Do tekstu.. |
|
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część XI Andrzej Koraszewski (28-10-2012) |
Wiele wody upłynęło w Wiśle od czasu, kiedy biegaliśmy
po sawannie, i to, że żyjemy w świecie pełnym różnych sklepów zupełnie
nas nie dziwi. Tymczasem jest powód
do zdziwienia. Idziemy do sklepu, prosimy o ser, płacimy, rozpakowujemy go w
domu, a środku jest ser, dokładnie taki, jakiego żeśmy się spodziewali.
Czasami ktoś opowiada, że handel to jedno wielkie oszustwo. Ci ludzie
nie podają nam jednak informacji jak często byli oszukiwani, a jak często
byli zadowoleni ze swoich zakupów. Do tekstu.. |
|
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część X Andrzej Koraszewski (21-10-2012) |
Czy zwierzęta dają sobie prezenty? Badacze zaobserwowali,
że szympansy, które lubią mięso, ale rzadko udaje im się je upolować, chętnie
dają kawałki mięsa samicom w rui, wkradając się w ten sposób w ich łaski.
Człowiek jednak jest zwierzęciem szczególnym - uwielbia dawać prezenty z
każdej okazji, chociaż te dawane w ramach gry miłosnej mają szczególną
rangę. Do tekstu.. |
|
Sól ziemi Marcin Kruk (14-10-2012) |
Chcecie znać prawdę? Są tacy nauczyciele, którzy
w nosie mają Dzień Edukacji Narodowej, ale chcieliby mieć prawo do uczenia,
prawo nadane przez was, przez rodziców, bo to nie biurokraci blokują reformy,
to wasza obojętność, to wasze oczekiwanie, że ktoś coś zrobi. Na sól
ziemi czekacie, a tymczasem wasze dzieci są ofiarami idiotycznego systemu
nauczania, który nie jest w stanie odróżnić nauczyciela od pałętającego
się po szkole idioty. Do tekstu.. |
|
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część IX Andrzej Koraszewski (14-10-2012) |
Społeczeństwo ludzkie to mieszanina przemocy i współpracy, wzajemnej
pomocy i podstępnych oszustw, wiecznej podejrzliwości i życzliwości również
wobec zupełnie obcych ludzi. Jak zmierzyć ile jest w nas egoizmu i altruizmu?
Czy altruizm może być formą egoizmu? Dlaczego jesteśmy życzliwi dla innych?
Człowiek to dziwaczne zwierzę, które lubi się dzielić tym co ma z innymi;
czy możemy sobie otworzyć historię naszych obyczajów dzielenia się? Do tekstu.. |
|
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część VIII (07-10-2012) |
Na pytanie, czy w każdym człowieku drzemie zabójca, krótka odpowiedź brzmi: tak. Większość ludzi jest zdolna do zabójstwa w obronie własnej, w obronie swojego dziecka, rodziców, męża czy żony. Niektórzy są zdolni do tego, żeby z narażeniem swojego życia bronić życia obcej osoby. Do tekstu.. |
|
Rocznica, której w ogóle nie powinno było być Andrzej Wendrychowicz (06-10-2012) |
Minęło 20 lat od
sprowadzenia religii do szkół na mocy niesławnego Rozporządzenia Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych
przedszkolach i szkołach. O tym, że ma
być także nauczana etyka, informacja była dopiero głęboko w środku tekstu.
I szybko się okazało, że był to tylko listek figowy, a władze nie zamierzały
nic w tej sprawie robić. Od tego czasu niewiele się zmieniło. Do tekstu.. |
|
Skąd się bierze dobro i zło i inne głupie pytania. Część VII Andrzej Koraszewski (30-09-2012) |
We współczesnych czasach w kodeksach
karnych wszystkich krajów jest zakaz zabijania, kradzieży, dawania fałszywego
świadectwa. Życie jest jednak bardziej skomplikowane i stosowne artykuły w
kodeksach karnych nie są tak skrótowe jak je widzimy w dziesięciu
przykazaniach. Są sytuacje, w których zabójstwo nie jest karane (obrona
konieczna) i są sytuacje, w których za zabicie drugiego człowieka dostaje się
medale (wojna). Do tekstu.. |
|
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część VI Andrzej Koraszewski (23-09-2012) |
Chwilowo wiemy z pewnością, że pytanie, czy człowiek
jest z natury dobry czy zły jest bez sensu. Nasza biologiczna natura wyposażyła
nas w skłonność do gwałtu i przemocy oraz w zdolność do altruizmu, przyjaźni
i miłości. Genetyczne wyposażenie każdego człowieka jest nieco inne i u
jednych skłonność do agresji może być silniejsza, u innych słabsza, jedni
mają silniejszy instynkt opiekuńczy, skłaniający ich do pomagania ludziom (i
nie tylko ludziom), inni mogą nie odczuwać, a nawet nie rozumieć takiej
potrzeby. Kultura (i wychowanie w danej kulturze) wzmacnia to, co otrzymaliśmy w genetycznym
dziedzictwie, choć czasem możemy powiedzieć naszym genom, żeby się wypchały. Do tekstu.. |
|
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część V Andrzej Koraszewski (16-09-2012) |
Przez tysiące lat ludzie sądzili, że dziecko, które nie jest bite, nie będzie
dobre, że rózga musi być nieodłącznym narzędziem moralnego wychowania. Czy
człowiek wychowywany bez cielesnych kar może być dobry? Dziś wiemy, że tak,
ale kary za złe zachowanie obserwujemy również w świecie zwierzęcym. Do tekstu.. |
|
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania Część IV Andrzej Koraszewski (09-09-2012) |
Dowodów współczucia znajdziemy w naturze bardzo wiele, pytanie o to na ile i jak zwierzęta rozumieją śmierć pozostanie zapewne bez odpowiedzi, ale nawet to, co wiemy, pozwala nam zrozumieć, że te przedziały nie są tak ostre jak mogłoby się wydawać. Dla dziecka śmierć jest czymś bardzo trudnym do zrozumienia, współczucie dziecka zaczyna się zwykle od reakcji na płacz innego człowieka, na krzywdę człowieka lub zwierzęcia. Do tekstu.. |
|
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania. Część III Andrzej Koraszewski (02-09-2012) |
Dlaczego
zwierzęta się bawią? Dlaczego my lubimy się bawić? Dlaczego zabawa jest tak
ważna? Przecież to śmiechu warte! A właśnie, czy zwierzęta mogą mieć
poczucie humoru? Czy mogą sobie robić głupie dowcipy?
Powiedzmy sobie szczerze, zabawy dorosłych nie są tak zabawne jak
zabawy maluszków. Zabawy kociaków, małych szczeniaków, czy małych małp oglądamy
z rozbawieniem, zastanawiając się, co te głupole właściwie wyprawiają. Do tekstu.. |
|
Skąd się wzięło dobro i zło i inne głupie pytania (II) Andrzej Koraszewski (26-08-2012) |
Człowiek
jest uduchowiony, ma religię, ma moralność, czyta wiersze, zachwyca się pięknem.
Umiemy kochać, przyjaźnić się, umiemy być dobrzy dla zupełnie obcych
ludzi. Ewolucja może nam opowiedzieć
o tym, jak zwierzęta wyszły z wody na ląd, jak się zmieniały, jak powstał
człowiek, jak rozwijał się nasz mózg, ale czy może nam opowiedzieć o tym,
skąd wzięło się dobro? Do tekstu.. |
|
Skąd wzięło się dobro i zło i inne głupie pytania, Część I Andrzej Koraszewski (19-08-2012) |
Wiele lat temu siedzieliśmy z grupką gimnazjalistów w moim ogrodzie na
trawie i nagle któraś z dziewczyn zapytała, czy
człowiek jest dobry czy zły? Niedawno, popatrzyłem sobie na studentkę, która kiedyś
była jedną z dziewczyn z tej grupy, a która teraz siedziała u nas w domu w
fotelu, piła herbatę i czytała
książkę na elektronicznym czytniku. Zapytałem ją, czy są już książki z
filmami w tekście. Spojrzała na mnie, nie bardzo rozumiejąc o co mi chodzi.
Nie pamiętała również tamtej dyskusji w ogrodzie. A ja wieczorem usiadłem
przy komputerze i zacząłem pisać. Do tekstu.. |
|
O nauczaniu religii i etyki w szkole Radosław S. Czarnecki (16-08-2012) |
W dniu 27.04.2012 na Uniwersytecie Warszawskim odbyła się panelowa
dyskusja (z inicjatywy Towarzystwa Kultury Świeckiej im. prof. T.Kotarbińskiego)
na temat nauczania religii i etyki w polskich szkołach.
Poniżej przedstawiam swoje wystąpienie podczas wspomnianego panelu chcąc
zainteresować polskie środowiska racjonalistyczne tą problematyką. Do tekstu.. |
|
Głos w sprawie lektur szkolnych Dominik Rotkiewicz (18-07-2012) |
Uczniowie
nie są zgodni co do kanonu, który powinien ich obowiązywać. Przeglądając
fora internetowe, na których wymieniają się opiniami na temat szkolnych
lektur, znaleźć można wiele uwag oraz propozycji książek, które chcieliby
ujrzeć w spisie. Trudno jednak znaleźć dwie zgodne opinie co do tego, jakie
zmiany należałoby przeprowadzić. Do tekstu.. |
|
Pierwsze uczelnie wyższe Monika Sadlok (06-07-2012) |
Starając się dorównać Stanom Zjednoczonym, czy
też bardziej rozwiniętym krajom Europy, sięgamy po wybiórcze rozwiązania, a
nie tworzenie własnej, dopasowanej do kultury, cech narodowych, potrzeb
strategii. Uczelnie niepubliczne wpłynęły na wzrost wskaźnika skolaryzacji,
ale na tym kończy się ich pozytywna rola. Do tekstu.. |
|
Szkoła, która uczy nienawiści (10-12-2011) |
Saudyjski
podręcznik dla klasy dwunastej przedstawia konflikt o Palestynę jako walkę
religijną między Żydami a muzułmanami, który trwa od czasów Proroka
Mahometa. Stwierdza, że nie ma nadziei na zawarcie pokoju z Żydami, ponieważ
nie wierzą oni w pokój, a tylko dążą do szerzenia zepsucia i wojny na świecie,
ponieważ z natury są kłamcami, szachrajami i oszustami. Podkreśla także, że
cechy Żydów są opisane w Koranie i uczy, że
jedynym sposobem wyzwolenia Palestyny jest dżihad. Do tekstu.. |
|
Białystok miasto otwarte dla propagowania nienawiści Andrzej Koraszewski (08-12-2011) |
Czytelnik podpisujący się "slik" umieścił na naszym forum link do filmu
"Lekcja" religii. Film ma
niespełna 9 minut i jest bardzo spokojną prezentacją rysunków zrobionych
przez dzieci na lekcjach religii i eksponowanych w szkole. Jak
się dowiadujemy zdjęcia tych rysunków przekazał jeden z uczniów. Nie wiemy
kto jest autorem filmu, ale białostocka szkoła, w której został nakręcony
jest bez trudu rozpoznawalna. Do tekstu.. |
|
Dzieciaki, które wykrywają bzdury i dorośli, których to wkurza Ben Goldacre (09-08-2011) |
Dziecko może
wiedzieć więcej na temat badań naukowych niż jego rówieśnicy, więcej niż
dorośli, nawet więcej niż jego nauczyciele; może ono powiedzieć światu co
wie i może mieć wpływ. A jeśli
jesteś jednym z nauczycieli, którzy powstrzymali artykuł dziecka przed
publikacją, ponieważ sprzeciwiało się by twoi znajomi szerzyli niedorzeczność
- wstydź się. Do tekstu.. |
|
Nasze programy szkolne – źródło ekstremizmu, oderwania od rzeczywistości Ibtihal Al-Khatib (06-06-2011) |
Każdy,
kto ma małe dzieci w szkole podstawowej lub w gimnazjum, z konieczności
odkryje jedno z najbardziej niebezpiecznych źródeł naszych problemów. Będzie
mu ciężko, bo będzie musiał panować nad sobą, kiedy zetknie się z jawnymi
kłamstwami lub z informacją, która jest sprzeczna z rzeczywistością. Do tekstu.. |
|
Guru i trzej idioci Jacek Tabisz (05-06-2011) |
Przed egzaminami większość studentów zabiega o pomyślność bogów. Nawet jeśli wcześniej nie byli praktykujący, tak teraz spędzają długie godziny w świątyniach i poszczą dzień, albo dwa w tygodniu. Wykładowcy nie mają do nich osobistego podejścia. Ich podopieczni są szarą masą, którą trzebi się za najdrobniejsze uchylenie w formalnościach. Starczy się spóźnić na egzamin, aby nie otrzymać już karty egzaminacyjnej. Do tekstu.. |
|
Polska religijność - efekty katechizacji Radosław S. Czarnecki (16-05-2011) |
Według najnowszych badań socjologicznych (m.in. prof. J.Baniaka z Poznania)
wielu gimnazjalistów polskich (od ponad 20 lat katechizacja jest obecna w szkołach
nad Wisłą, Odrą i Bugiem) do Trójcy
Świętej - podstawowej kategorii religii katolickiej - zaliczyć potrafi
Madonnę, Józefa-cieślę i Jana Pawła II. Do tekstu.. |
|
Ewolucja wyjaśniona Andrzej Koraszewski (29-03-2011) |
Zdarza się, że niektóre dzieci wyrażają niepokój,
że Bóg najpierw stworzył światło i rośliny, a dopiero potem słońce.
Dawniej sprawa była łatwiejsza, gdyż tego rodzaju pytań można było uniknąć
przy pomocy kar cielesnych, które dodatkowo utrwalały informację, a które
obecnie są w zasadzie zabronione. W przypadku takich pytań możemy mówić o
emanacji światła przez samego Boga. Pan Bóg emanuje zarówno światłem, jak
i ciepłem, tak więc możemy zapewnić dziecko, iż nie ma tu żadnej
sprzeczności, że nikt się nie pomylił, po prostu tak było. Do tekstu.. |
|